Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

12v batteri tappes

Startet av ove.h@lseth.com, torsdag 06. desember 2018, klokken 08:51

« forrige - neste »

ove.h@lseth.com

I fjor vinter så hente det ofte at jeg fikk varsel om at 12v batteriet trengte lading, og satte på lading titt og ofte.
Så for å unngå problemet denne vinteren, så kjøpte jeg nytt batteri.
Men det hjalp ikke mye, og det skjer oftest om morgenen etter at bilen har stått til lading hele natten!:(

Leste i en tråd her at en enkel sjekk på om 12v batteriet blir ladet når bilen står til lading, var å la kupélyset stå på i det en kobler til lading. Og om kupelyset blir sterkere, så lades 12v batteriet.
Det blir ikke sterkere, og har på følelsen at batteriet bare lades under kjøring.

Noen som har opplevd noe tilsvarende?

Står også ofte at systemet slås av, men får alikevel start...

Mvh
Ove B-)

engolf

12volts batteriet laddas normalt när bilen är i drift (ready lampan lyser), och vid laddning. Att batteriet inte laddas kan bero på defekt 12v laddare i bilen. Du kan enkelt mäta spänningen på batteriet med bilen i "Ready", det skall ligga på lite över 14 volt.

TB

#2
Sitat fra: ove.h@lseth.com på torsdag 06. desember 2018, klokken 08:51
I fjor vinter så hente det ofte at jeg fikk varsel om at 12v batteriet trengte lading, og satte på lading titt og
Hvor kommer denne varsel? Har du Trilling - eller annet merke?
Trillingene lader 12V med 14,3 Volt både når bilen går, og når den lades.
Så lenge bilen brukes regelmessig starter den alltid.

men, det hjelper ikke at ladekabel står tilkoblet - når hovedbatteri er ladet til 100% stopper lading - og ingen ny lading skjer.

OVMS, og annet som tapper 12V batteri kan gjøre det lades ut om bilen ikke brukes på 7-10 dager - etter egen erfaring. Svakt 12V batteri kan tappes raskere - måtte bytte mitt etter 5 år.
Har du noen tilkoblet ODB2 porten - eller annet ekstrautstyr i bilen?
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Heisan

Hei, jeg har akkurat samme erfaring. Har fått slike varsler i flere år, spesielt når det er kaldt ute, men har aldrig opplevd at systemet slås av. Jeg kjøpte nytt og større batteri i sommer, men får nå de samme varslene. Jeg har forsøkt  å lade batteriet, men da ser det ut til at det allerede er fulladet. Jeg tror derfor at varselmeldingene skyldes at systemet får lite strøm pga dårlig kontakt et sted eller at det er en feil i varslingssystemet.   
i-MiEV, Lillestrøm

ove.h@lseth.com

Hei,

Får først nevne at dette gjelder en 2011 iMiev, og dette er akkurat slik jeg opplever det.
Før jeg byttet batteri, så hente det at jeg ikke fikk start pga for lite strøm på 12v. I ett tilfelle, så fikk jeg bare pipelyd og varselikonet for feil på høyspenning systemet lyste!
Etter at jeg satte inn nytt batteri, så får jeg fremdeles meldinger om at batteriet må lades, og i flere tilfeller så står det at systemet slåes av, men jeg får alltid startet.(Og systemet slåes ikke av...)

Så jeg skal sjekke spenningen over batteriet når jeg setter den til lading, og så gå over og sjekke at polene på det nye batteriet er satt skikkelig fast.

Ove B-)

Sitat fra: Heisan på fredag 07. desember 2018, klokken 10:34
Hei, jeg har akkurat samme erfaring. Har fått slike varsler i flere år, spesielt når det er kaldt ute, men har aldrig opplevd at systemet slås av. Jeg kjøpte nytt og større batteri i sommer, men får nå de samme varslene. Jeg har forsøkt  å lade batteriet, men da ser det ut til at det allerede er fulladet. Jeg tror derfor at varselmeldingene skyldes at systemet får lite strøm pga dårlig kontakt et sted eller at det er en feil i varslingssystemet.   

enur2

Tror det er batteriet i navidelen til Pionerradioen meldingen gjelder. Ladbart batteri i skjermdelen som er avtagbar. Mvh Rune

TB

Sitat fra: enur2 på fredag 07. desember 2018, klokken 22:16
Tror det er batteriet i navidelen til Pionerradioen meldingen gjelder. Ladbart batteri i skjermdelen som er avtagbar. Mvh Rune
Stemmer - tenkte ikkje på det i farten. Har ikkje slikt i C-Zero...  :D

Var det eg stusset på - det er ingen varsel om at 12V batteriet er svakt på trillingene. Der er det enten nok strøm, eller for lite strøm - og da fungerer ikke bilen...  ;)
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA