Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Peugeot Ion eller vw up?

Startet av Sonbat, onsdag 05. desember 2018, klokken 22:12

« forrige - neste »

Sonbat

Hei, jeg må kjøpe bil så fort som mulig. Trenger den først og fremst for å dra på jobb. Jeg kjører 36 km frem og 36 tilbake hver dag. Ideen er at kansje, fra august 2019 trenger jeg ikke å kjøre så mye og kunne tenke meg å selge bilen (det kommer an på om jeg får utvidet kontrakten eller ikke).
Jeg skal kjøpe brukt bil og vurderer disse 2:
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=135428297

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=134776309

Noen anbefalinger?

manifold

Jeg ville i utgangspunktet valgt e-up. Jeg har kjørt både e-up og iOn og mener e-up er bedre på alle måter. Har i dag e-up, som brukes mye.

Den e-upen du ser på, har gått relativt langt sammenlignet med iOn-en - det er nok grunnen til at de ligger såpass nær i pris. Det kan bety større vedlikeholdskostnader, så det kan være nyttig å se en NAF-test el.l. på e-upen før du bestemmer deg.


Sonbat

#2
Ja ok det er lurt. Og det er meg som betaler om alt stemmer, sant? Eieren  sier han har ikke naf test til bilen.

Tusen takk for svaret

Sonbat

Magnus Hansen

Det er jo også en betydelig distanse å kjøre hver dag og antar det er en forholdsvis høy hastighet. Og da må vel eup være bedre egnet. Min lille erfaring med ion er at den er super bybil, men ikke like god i 80km/t

automat

Jeg vil fraråde iOn med mindre du kan lade på jobb. Rekkevidden holder ikke til 2x36km om vinteren, med mindre du liker å sitte å hypermile i en fryseboks. Og selv om du aksepterer å sitte kaldt, så må du uansett igang med en ny defrosterrunde før du kjører fra jobb pga sikt. Det stjeler mye rekkevidde.

Har 38km til jobb, og første vinteren var jeg optimistisk med min iOn. Men skjønte raskt at jeg måtte være tidlig nok ute til å sikre meg ladeplass. (Det har heldigvis blitt lettere etter at arbeidsgiver etablerte flere plasser og innførte betaling for lading).

Om eUp har så mye bedre rekkevidde at det monner er jeg usikker på.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

AppleKnocker

Kjører 2x38 og startet med en trilling for flere år siden. Det går om sommeren, men man må bruke alle triksene om vinteren.

E-up er en bedre bil, men du makser ut rekkevidden på denne om vinteren med din kjøring.

Jeg ville sett på en billig Leaf med varmepumpe hvis du ikke er innstilt på å lage kø, fryse og evnt måtte lade de verste dagene.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

manifold

E-up vil klare 2x36 km greit også om vinteren, uten å måtte skru ned varmen. Men marginen vil ikke være stor på de kaldeste dagene. Resten av året er det problemfritt.

Oppvarming av bilen tar mye strøm om vinteren. Rekkevidden påvirkes mye av hvor mange ganger bilen må varmes opp, dvs. av hvor mange ganger bilen står lenge nok til at den blir kald. Småkjøring gir altså kort rekkevidde. Med ditt bruksmønster bør dette ikke være noe problem.

Du vil øke rekkevidden litt ved å forvarme bilen om morgenen, mens ladekablen er tilkoblet - da gjør du i praksis en stor del av oppvarmingen med strøm fra nettet. Da får du i tillegg gleden av å sette deg i varm bil med isfrie vinduer. E-up har mulighet for styring av dette via app - jeg kjenner ikke til hvordan det er for iOn.

Jeg må ta et lite forbehold: jeg har aldri hørt om at batterikapasiteten på e-up taper seg vesentlig, men dersom du ser på en bil som har gått svært langt (mer enn 100 000 km), kan det være lurt å få undersøkt batteriet på en eller annen måte. Garantien er på 8 år/160 000 kilometer, men lover bare at eventuelt kapasitetstap skal være på mindre enn 30 prosent (dvs. 70 prosent kapasitet sammenlignet med ny e-up).

arthur

Går du for en "Trilling" så velg Mitsubishi som har forvarming med fjernkontroll (når oppkoblet) og litt større batteri.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Elmo

Gå for eUp'n, men forlang at selger dekker NAF-test, og prut den ned 10.000kr (pga lang kjørelengde) :+1:
. . . eller vent på en annen brukt eUp.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA