Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Komme seg ut av Kona kontrakt

Startet av HalvorV, onsdag 05. desember 2018, klokken 18:37

« forrige - neste »

Kjetil1986

Burde ikke tråden hete: Trekke seg ut av Kona (kontrakt)  8)
Model 3 long range 2021

fdar

Sitat fra: HalvorV på onsdag 05. desember 2018, klokken 18:37
Har en kontrakt på Kona med forventet levering mars i følge forhandler.
Noen tips på hvordan man kommer seg ut av avtalen uten å betale i dyre dommer?

Kan legge til at kontrakten er uten leveringsdato og heller ikke krysset av for usikker/lengre enn 6mnd.


Hvordan gikk dette? Sitter selv å lurer på å avbestille, men BNH krever 10% av kjøpesum på bil som ikke leveres før i 2020. Sort med skinn, så burde jo ikke være noe problem for de å bli kvitt...

HalvorV

Jeg har ikke gjort noe mer med dette, har en kompis som er interessert i å kjøpe den når den kommer.
Tesla Model Y Perfomance

xmir

Min forhandler skulle ikke ha noe for å ta over bilen; de var i det hele tatt veldig interesserte i dette. Kjøpte leilighet denne uken og dropper dermed bilprosjektet.

fdar

Sitat fra: xmir på torsdag 17. januar 2019, klokken 08:52
Min forhandler skulle ikke ha noe for å ta over bilen; de var i det hele tatt veldig interesserte i dette. Kjøpte leilighet denne uken og dropper dermed bilprosjektet.


Når var forventet levering på den?
Fikk ny info fra BNH nå om at de skal ha 15 000,- for å avbryte kontrakt de sa på telefon at bilen allerede var i produksjon. Anbefaler ingen å bruke BNH.

fdar


Husker ikke kønr, men er veldig høyt. Forventet levering er Q1 2020 sist jeg sjekket. Så tror ikke noe på at den er i produksjon, men det nevnte bare selger på telefon. Ikke i mail.

xmir

Sitat fra: fdar på fredag 18. januar 2019, klokken 10:40
Sitat fra: xmir på torsdag 17. januar 2019, klokken 08:52
Min forhandler skulle ikke ha noe for å ta over bilen; de var i det hele tatt veldig interesserte i dette. Kjøpte leilighet denne uken og dropper dermed bilprosjektet.


Når var forventet levering på den?
Fikk ny info fra BNH nå om at de skal ha 15 000,- for å avbryte kontrakt de sa på telefon at bilen allerede var i produksjon. Anbefaler ingen å bruke BNH.

Ankomst Norge om en måned ca.

fdar

Veldig stor forskjell fra forhandler til forhandler ser det ut til, sendt de en ny mail å spurt om hvorfor. Så får se hva de sier.

advale

Hvis noen har tenkt å avbryte kontrakten og la bilen gå til forhandler kan jeg være interessert i å ta over. Send gjerne PM. Helst levering om 2-8 mnd, men ikke noe særlig lengre enn 8 mnd. Jeg hadde opprinnelig kønr på ca 4400 men gikk ikke videre fordi jeg trodde jeg skulle få e-Niro i desember 2018. Men har nå mer lyst på Kona siden prisforskjellen ble mye større og jeg trenger ikke den ekstra plassen.


arthur

Sitat fra: fdar på fredag 18. januar 2019, klokken 10:40
Sitat fra: xmir på torsdag 17. januar 2019, klokken 08:52
Min forhandler skulle ikke ha noe for å ta over bilen; de var i det hele tatt veldig interesserte i dette. Kjøpte leilighet denne uken og dropper dermed bilprosjektet.


Når var forventet levering på den?
Fikk ny info fra BNH nå om at de skal ha 15 000,- for å avbryte kontrakt de sa på telefon at bilen allerede var i produksjon. Anbefaler ingen å bruke BNH.

Hvorfor ikke se om du kan finne noen som vil overta kontrakten, introdusere vedkommende til din forhandler og tilby dem at denne trer inn i ditt kontraktsforhold? Kan bli litt vanskelig for BNH å da hevde at de taper noe eller går glipp av noe for det er vel hva de i utgangspunktet ønsker å gardere seg mot ved å avkreve deg 15.000?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

fdar


Venter på tilbakemelding på det nå, blir spennende å se hva de sier til det.

fdar

BNH sier de mister bilen ved kansellering\bytte av kjøper og at de derfor taper fortjeneste.
Veldig rart at det skiller så mye fra forhandler til forhandler.
BNH har jo alt sitt på det "rene", men har aldri vært borti dårligere kundeservice.
Sier at det koster 10% av kjøpesum pga bilen allerede er i produksjon, som vel helt sikkert er løgn. For så å gå ned til 15 000,- senere og slutte nevne at bilen er i produksjon som grunn, men skylder på tapt forjeneste.

Biff

Vil bare igjen minne om min situasjon. Jeg pressa på å få dato for levering på kontrakt. De gikk med på det etter jeg ikke ga meg. Endte opp med at bilen ikke kom til tiden i kontrakt (som forutsett) og jeg spurte da om vi kan kansellere kontrakten. Voila så kom det plutselig en bil til stort sjokk for selgeren (skulle han ha meg til å tro). Den var klar ja.

Flott sier jeg og fikk oppgradert fra tekstil til skinn uten ekstra kostnad.

Få dato på kontrakt

fdar

#28
Helt klart lurt å tenke på  for alle som skal tegne kontrakt.
Jeg har mail fra forhandler med bekreftet oppdatert levering i Q1 2020, så kommer til å følge opp og evt heve om de ikke klarer innen det.

Aqua

Sitat fra: fdar på onsdag 23. januar 2019, klokken 15:39
Helt klart lurt å tenke på  for alle som skal tegne kontrakt.
Jeg har mail fra forhandler med bekreftet oppdatert levering i Q1 2020, så kommer til å følge opp og evt heve om de ikke klarer innen det.

Synd selger ikke skrev i e-posten at bilen var under produksjon. En klarere løgn har vel aldri vært hørt fra en bilselger. Gjennomløpstiden for en bil i fabrikken måles i minutter, muligens timer, ikke i år!  Å påstå at en bil med forventet levering Q1 2020 er i produksjon nå, er himmelstormende dumt.  :-1:

Jeg har også forventet levering Q1 2020, men min forhandler gjorde klart at jeg kan kansellere helt frem til rett før bilen settes på båt. Da kobles angivelig bil og endelig kunde sammen hos Hyundai Korea og fra da kan jeg ikke heve avtalen. Hans hovedpoeng med denne avtalen er at jo flere biler som kommer til Norge jo bedre.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA