Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Komme seg ut av Kona kontrakt

Startet av HalvorV, onsdag 05. desember 2018, klokken 18:37

« forrige - neste »

HalvorV

Har en kontrakt på Kona med forventet levering mars i følge forhandler.
Noen tips på hvordan man kommer seg ut av avtalen uten å betale i dyre dommer?

Kan legge til at kontrakten er uten leveringsdato og heller ikke krysset av for usikker/lengre enn 6mnd.
Tesla Model Y Perfomance

HCO

Det er vel bare å sende en mail og vise til at du er blitt feilinformert om rekkevidde, og derfor krever å kansellere?
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

elKona

Umulig å si uten å vite hva som står under det punktet i kontrakten din. Min kontrakt står det at kun reelle og beviselig kostnader må dekkes. Jeg kan ikke se at de har noen særlig ting å komme med der, så lenge brukte biler ligger langt over nye biler i pris.

andy99

Sitat fra: HCO på onsdag 05. desember 2018, klokken 19:01
Det er vel bare å sende en mail og vise til at du er blitt feilinformert om rekkevidde, og derfor krever å kansellere?
Det må jo være en god grunn til kansellering. Bilen har jo vært markedsført med 33 km for mye rekkevidde.
Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

HalvorV

Fra kontrakten:

8. Kjøperens avbestilling
Før levering har skjedd kan kjøperen avbestille bilen mot et avbestillingsgebyr på 8% av kjøpesummen, jf. fkjl § 41
Tesla Model Y Perfomance

HCO

Dersom man har "seneste leveringstid" i kontrakten (jeg har "november 2018") har man også en god sak, ref. fbkjl:

Sitathttps://lovdata.no/dokument/NL/lov/2002-06-21-34

§ 6.Leveringstiden
Tingen skal leveres uten unødig opphold og senest innen 30 dager etter kjøpet, hvis ikke noe annet er avtalt.
Er det avtalt et tidsrom for levering, har selgeren rett til å velge tidspunktet om forholdene ikke viser at valget er forbrukerens.
Har selgeren ved hentekjøp rett til å velge tidspunktet for levering, skal han eller hun i tide gi forbrukeren melding om når tingen kan hentes.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

vwp931

Jeg har forventet levering i 2020, og det må være flere enn meg som ligger langt bak i køen som gjerne tar en bil som kommer tidligere.

Her er det jo så lang venteliste at forhandler ikke bør ha noe problem med å få solgt bilen til noen andre.

Har du hørt med forhandler/Hyundai?

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk


AppleKnocker

Hvilken forhandler er denne kontrakten med? Jeg kan trekke meg uten gebyr helt frem til levering hos Mobile.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

ca119

JA, står i kontrakten.
Men på en annen måte, min forhandler Birger N. Haug bnh.no‎ så til meg muntlig at det ikke var noe problem om du ikke ville ha bilen - det er mange nok på ventelista. Så tror de er ydmykt på det punktet - med mindre du bestille en forferdelig spesialfarge.
Ellers er det bare å ta ut bilen, du får sannsynligvis mer for den om du selger den rett på finn eller en annen forhandler en det du betaler selv! Og det er nok av kjøpere her på forum også - skulle være no problem altså.

Zimon

Blir det for dyrt å kansellere kontrakt f.eks så er det bare å ta ut bilen og så legge den ut på finn.no, du går sannsynligvis i pluss på å selge den med en gang du får den. Kommer garantert til å bli solgt raskt selv om selges til "kostpris" (pris på bil + finn.no gebyr og andre utgifter du ville ha på dette).

Men fullt mulig at BNH sier at vi skal se om noen vil ta over kontrakten din, så går det greit den veien evt. :)
Hyundai Ioniq EV (utlevert juni 2018)

Bosted - Flateby, Enebakk kommune.

aasen90

Når jeg kjøpte ioniq så ba forhandleren min samtidig reservere kona, siden ville jeg ikke ha den ville de ha den, men de får kun bestilt inn biler på kontrakter.

advale

Hvis det er mulig kan jeg gjerne overta din kontrakt. Hva slags farge og ekstravalg har du tatt?

Hadde tenkt å kjøpe E-Niro men har blitt extremt skuffet over hvor amatørmessig Kia er som kommer med masse lovnader om god tilgang på biler så viser det seg at det hele er bare en bløff. Samt utnytter situasjonen vi har i Norge med å ta høyere pris enn andre markeder. Jeg ga opp kønr mitt på Kona rundt 4xxx men vil heller ha en Kona nå som vi har fasiten med Kia og e-Niro.

HalvorV

Min bestilling er med skinn, ceramic blue ikke takluke. Kontrakten kan ikke overføres enda, må gjøres når bilen overtas slik jeg har forstått det?
Tesla Model Y Perfomance

emurof

Er det noen spesiell grunn til at du ikke bare tar den imot og så selger den ny på Finn eller lignende?

Ragged_Glory

Jeg har også bil underveis - utlevering i januar. GG/skinn. Heldigvis kan jeg trekke meg vederlagsfritt. Det gjør jeg også hvis jeg ikke får et tilbud av en kjøper som gjør det verdt å ta den ut.
K̶i̶a̶ ̶S̶o̶u̶l̶ ̶E̶V̶ ̶E̶x̶c̶l̶u̶s̶i̶v̶e̶,̶ ̶ ̶2̶0̶1̶5̶
K̶i̶a̶ ̶e̶-̶N̶i̶r̶o̶ ̶P̶l̶a̶t̶i̶n̶u̶m̶ ̶G̶r̶a̶p̶h̶i̶t̶e̶,̶ ̶2̶0̶1̶9̶
Škoda CITIGOe iV, 2020
Hyundai Ioniq 5, P45, Phantom Black

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA