Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Går du for Tesla Model 3 i stedenfor e-Niro?

Startet av Bjoris, onsdag 05. desember 2018, klokken 18:37

« forrige - neste »

navyelsen

Sitat fra: hELgenen på fredag 14. desember 2018, klokken 13:08
Baksetet på Tesla er også litt "trangt" for de høye - det er bedre plass til beina i Niro faktisk da setet er litt høyere opp fra gulvet.

Uenig i dette.  Setet i Niro er riktignok høyere, men det hjelper lite når gulvet er hevet såpass mye. Sittestillinge i M3 føltes mer behagelig.
Kia e-Niro utlevert 15.02.2019

MikkeBoomBoom

Sitat fra: hELgenen på fredag 14. desember 2018, klokken 13:08
Sitat fra: Mikalv på fredag 14. desember 2018, klokken 12:40

- Bedre plass i baksetet på Tesla og mye bedre plass i forsetet med barnesete (Cybex Sirona S) montert.

- Mer eksklusivt materialvalg på Tesla.



I punktene over mener jeg du tar feil - har du prøvesittet begge?

Noe mer hardplast enn Tesla er det vel strengt tatt ikke mulig å få til med dagens biler - ikke det at Niro er så veldig ekslusiv, men jeg synes faktisk den er helt på høyde - om ikke bedre, enn Tesla her
Baksetet på Tesla er også litt "trangt" for de høye - det er bedre plass til beina i Niro faktisk da setet er litt høyere opp fra gulvet.

Videre vil jeg vel anse det er større risiko å eie en Tesla - mhp. garanti,feil,service
Det er også en vesentlig forskjell i pris - det du får med Tesla er en mye sportsligere bil

Jada, var også ute på tur med E-Niro sammen med samboer i går. Mener selv jeg har brukt god tid i begge biler, så her må vi nok være enige om å være uenige om både materialvalg og plass.

Testen var svært enkel: Monter bilstol likt i begge biler bak passasjersetet foran og sette seg ned i nevnte sete. Kia så tok kneet mitt så vidt borti dash, på Tesla var det god plass.

Enig i at setet i Kia nok var noe høyere, men der hadde jeg naturligvis mindre plass over hodet.

For ordens skyld er jeg 185cm.

Når det gjelder dette med service og garanti så virker det på meg på kundetilfredshetsundersøkelser at Tesla kommer godt ut, her sakset fra Elbilforeningens egen undersøkelse:




hELgenen

Tenkte mer på bakseteplassen enn forseteplassen for voksne når jeg kommenterte plassen.

Kundetilfredshet målt på den måten elbilforeningen gjør mener jeg ikke gir et korrekt bilde.
Det som virkelig betyr noe er jo hvilken oppfølgning en får dersom det oppstår problemer. En feilfri bil skaper jo aldri
noen problemer. Forbrukerrådet har over åtte ganger så mange tvistesaker på Tesla som på Toyota - det sier veldig mye
om hvordan Tesla håndterer feil og problemer. At 90 av 100 Tesla eiere opplever bilen fantastisk er jo faktisk å forvente
da bilen har ekstreme ytelser,god rekkevidde og en godt utbygd ladenettverk - og de fleste kjøpte jo bilen med det som forventning - og opplever de ikke feil - vel så er alt fantastisk - det er jo en bil mange drømmer om. Kjøper en f.eks en Kia Soul og den bare går og går - så vil jo mange eiere tenke at den er litt kjedelig og således ikke gi full score. Jeg eier en i3 elbil selv, null feil på 60k så langt. Jeg liker ikke bilen - den har ikke et drømmedesign, rekkevidden kunne gjerne vært ennå lengre - men som en liten bruksbil er den jo genial. Men jeg ville jo aldri gi topp score på den bilen uansett fordi dette ikke er en fantastisk bil med ekstreme ytelser,kult design osv.
Du må spørre de som har fått feil med sin og så sammenligne - det er først da en får et inntrykk av hvordan det er å eie en Tesla eller hvilken som helst annen bil for den saks skyld. Og jeg har naboer og venner med Tesla, både X og S - og de opplever feil og frustrasjoner i en grad jeg aldri har sett hos en bileier før. Selvfølgelig smilte de fra øre til øre når bilen var ny og de ikke hadde behov for noe service. Men så fikk de feil, og opplevde den mørke siden ved Tesla, nemlig en fullstendig skakkjørt service apparat der folk aldri tok telefon, aldri klarte å følge opp, enorme køer ved levering av bil, feil på feil, bil levert med en feil, fikk 2 når bilen ble hentet osv...Og en ekstrem ventetid på deler - de ble jo transportert på båt fra USA - det er nesten så en ikke tror den en hører. Men de som IKKE får feil på sin bil vil jo aldri se denne siden av saken. Jeg skal ikke prate opp Niro nå, det er tross alt en kjedelig bil som kanskje er litt overpriset også. Forøvrig synes jeg det blir litt feil å sammenligne biler der prisforskjellen fort blir mellom 150-200k. En kunne kjøpe en Niro OG en e-UP til prisen av en LR M3 med litt utstyr

Kårepåsporet

Prisforskjell er vel ikke 150-200k?!??
En Kia kommer på ca 410-420k inkl met lakk, soltak IG vinterdekk, Tesla uten AP med glasstak met lakk og vinterdekk ca 500k?
Greit å digge Kia, men en trenger ikke doble prisforskjellen?

Trond.m

Jeg er enig i at Kia eNiro ikke er veldig spennende, men det er definitivt en mer praktisk bil. Byggekvalitet, feilrate og garanti taler til Kia's fordel. Synes utstillingsbilen bar preg at litt billige løsninger. Bilene er egentlig så forskjellige at de ikke kan sammenliknes. Model 3 er nærmere sportsbil med lav sittestilling. På et punkt knuser Tesla konkurrentene. Bestiller man Model 3 så kan man prøvekjøre sin egen bil i 3 dager. Er man ikke fornøyd får man alle pengene tilbake unntatt fartsbøter, forsikring, bompenger etc. Ingen har noensinne solgt bil på slike vilkår  8)

hELgenen

Sitat fra: Kårepåsporet på fredag 14. desember 2018, klokken 17:48
Prisforskjell er vel ikke 150-200k?!??
En Kia kommer på ca 410-420k inkl met lakk, soltak IG vinterdekk, Tesla uten AP med glasstak met lakk og vinterdekk ca 500k?
Greit å digge Kia, men en trenger ikke doble prisforskjellen?

Bjoris

Sitat fra: Kårepåsporet på fredag 14. desember 2018, klokken 17:48
Prisforskjell er vel ikke 150-200k?!??
En Kia kommer på ca 410-420k inkl met lakk, soltak IG vinterdekk, Tesla uten AP med glasstak met lakk og vinterdekk ca 500k?
Greit å digge Kia, men en trenger ikke doble prisforskjellen?

hELgenen

Sitat fra: TM på fredag 14. desember 2018, klokken 18:02
Jeg er enig i at Kia eNiro ikke er veldig spennende, men det er definitivt en mer praktisk bil. Byggekvalitet, feilrate og garanti taler til Kia's fordel. Synes utstillingsbilen bar preg at litt billige løsninger. Bilene er egentlig så forskjellige at de ikke kan sammenliknes. Model 3 er nærmere sportsbil med lav sittestilling. På et punkt knuser Tesla konkurrentene. Bestiller man Model 3 så kan man prøvekjøre sin egen bil i 3 dager. Er man ikke fornøyd får man alle pengene tilbake unntatt fartsbøter, forsikring, bompenger etc. Ingen har noensinne solgt bil på slike vilkår  8)

Høres for godt ut til å være sant - har du alt skriftlig mhp. å få refundert absolutt alle kostnader relatert til kjøp. Mao. depositum+bestillingsgebyr+bilpris+dokumentavgift+vrakpant??

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: hELgenen på fredag 14. desember 2018, klokken 18:10Så vidt jeg kan se på de som har konfigurert sin TM3 så er en ordinær pris ca 520k + vinterdekk - mao. ca 545K
Da har de IKKE slengt på alt av utstyr slik jo tilfelle er for e-Niro. Og skal du virkelig slenge på alt så passerer du lett 600K
Se f.eks tråden her :

https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=42698.135
Prisen for LR AWD premium er 464.030 kroner, så er metallic 12.500 kroner og vinterhjul ca 20.000 kroner. Altså 496.530 kroner totalt.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

jkirkebo

Sitat fra: Bjoris på fredag 14. desember 2018, klokken 18:13
Det blir litt feil å sammenligne Model 3 uten AP med FE Niro om en skal være helt ærlig. Det er tross alt ikke CruiseControll på Teslaen uten, en funksjon som for svært mange fremstår som ett absolutt must på ny bil.

Det er vel cruise control på Model 3 selv om man ikke bestiller AP? Slik som på TMS og TMX? Dvs. at man får cruise control uten AP og adaptiv cruise control med AP.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Kårepåsporet

Sitat fra: Bjoris på fredag 14. desember 2018, klokken 18:13
Sitat fra: Kårepåsporet på fredag 14. desember 2018, klokken 17:48
Prisforskjell er vel ikke 150-200k?!??
En Kia kommer på ca 410-420k inkl met lakk, soltak IG vinterdekk, Tesla uten AP med glasstak met lakk og vinterdekk ca 500k?
Greit å digge Kia, men en trenger ikke doble prisforskjellen?

geear

Sitat fra: hELgenen på fredag 14. desember 2018, klokken 13:08
I punktene over mener jeg du tar feil - har du prøvesittet begge?
Model 3 har MYE mer plass enn e-Niro. Når jeg har passasjersetet på Model 3 slik at jeg hadde god plass foran, så var det et hav av plass i baksetet (i lengderetningen, for eksempel til bakovervendt barnesete). Jeg vil påstå blant det bedre på markedet. Da vurderer jeg ikke sittehøyden, for det testet jeg ikke.

Sitat fra: hELgenen på fredag 14. desember 2018, klokken 13:08
Noe mer hardplast enn Tesla er det vel strengt tatt ikke mulig å få til med dagens biler - ikke det at Niro er så veldig ekslusiv, men jeg synes faktisk den er helt på høyde - om ikke bedre, enn Tesla her
I all verden.. går det virkelig an å ha så forskjellig oppfatning av noe? Du skriver Tesla, men er det Model 3 du mener? Eller tar du alle Teslaer i en smekk her? Da jeg satte meg inn i Kia Niro så ble jeg superskuffet over at den var så full av hardplast ala Keter putekasser at det faktisk ble litt vanskelig å kunne gå for den. Midtkonsoll etc. Du kan umulig mene at dette er verre i Tesla. Er offshore nå, så får ikke gått ut og sjekket, men kan ikke huske å ha sett noe slik hardplast noe sted i Model X-en min. I Model 3 så er det hardplast noen steder, for eksempel toppen av dørtrekkene. Ingen tvil om at den føles mye billigere enn Model X og S, men den er iallfall ikke under e-Niro, og totalfølelsen innvendig hadde jeg satt et godt knepp over e-Niro. Syns det ga en fin følelse å se taktrekk/glasstak og interiør bakfra i Model 3.

Sitat fra: hELgenen på fredag 14. desember 2018, klokken 17:01
Kundetilfredshet målt på den måten elbilforeningen gjør mener jeg ikke gir et korrekt bilde.
Det som virkelig betyr noe er jo hvilken oppfølgning en får dersom det oppstår problemer. En feilfri bil skaper jo aldri noen problemer. Forbrukerrådet har over åtte ganger så mange tvistesaker på Tesla som på Toyota - det sier veldig mye om hvordan Tesla håndterer feil og problemer.
Jeg sier på ingen måte at Tesla er perfekte, for det er langt i fra, men syns de svartmales LANGT forbi fortjent, og det mener jeg undersøkelsen til Elbilforeningen også viser. De aller fleste er superfornøyde. Jeg har aldri hatt en bil hvor reklamasjoner har vært enklere enn hos Tesla. De fikser alt, uten diskusjon. Hos andre må man dokumentere og argumentere opp og ned og i mente på ting som oppleves åpenbart. Igjen så må jeg nevne at jeg tror det er store forskjeller fra servicesenter til servicesenter, og da går det ikke an å bare høre på de som tilhører et eller to servicesenter som leverer elendig, når de har mange flere. Dette gjelder Møller også. Det jeg tror er Tesla sine største problemer er delelogistikken (som ser ut for å ha blitt mye bedre), dårlig kommunikasjon fra ledelse i USA (nettet vet som regel mer enn de som jobber hos Tesla), og for dårlig kvalitetskontroll på fabrikken. Dette er ting det går an å gjøre noe med, og som vil hjelpe servicesentrene som i utgangspunktet er svært serviceinnstilte, men fullstendig overbelastet. Og JA, jeg er bekymret for Model 3-lanseringen i Norge. Håpet det skulle ta lenger tid, og at de skulle rampe opp saktere enn de nå legger opp til. Det VIL bli voksesmerter, men jeg er sikker på at de som handler vil få en fantastisk bil.

Electric cars in Norway

#87
Ikke helt fair å sammenligne e-Niro og model 3. Jeg har sittet i begge de elbilene og det er ikke mange likheter. Jeg har lavt nr på e-Niro og tar den i første omgang. Model 3 står også høyt på ønskelisten. Begge bilene har fordeler og bakdeler og prisen er heller ikke lik. Begge er flotte biler og det viktigste er at man trives med den bilen bilen en har kjøpt.

Jeg laget en 10 min video fra Kia e-Niro bilen slik den skal selges i Norge og som ligger på Youtube kanalen som heter "Electric cars in Norway Sweden Denmark EV" hvis noen er interessert "www.youtu.be/BZxoSup_d3I"

lirekassa

Det at noen får 3% hos BOS irriterer faktisk litt. Hos Tesla får ingen slike fordeler, og ikke trenger de å gi det heller slik det ser ut til. Men prisforskjellen for premium begge steder er over 100 tusen, og det er markant mye mer. Jeg hadde håpet på bil til 350'  8)

Får se an markedet litt - prøver kanskje å selge Niro om noen vil ha den for å finansiere en Model 3 utover i 2019.

MikkeBoomBoom

Sitat fra: hELgenen på fredag 14. desember 2018, klokken 17:01
Tenkte mer på bakseteplassen enn forseteplassen for voksne når jeg kommenterte plassen.

Kundetilfredshet målt på den måten elbilforeningen gjør mener jeg ikke gir et korrekt bilde.
Det som virkelig betyr noe er jo hvilken oppfølgning en får dersom det oppstår problemer. En feilfri bil skaper jo aldri
noen problemer. Forbrukerrådet har over åtte ganger så mange tvistesaker på Tesla som på Toyota - det sier veldig mye
om hvordan Tesla håndterer feil og problemer. At 90 av 100 Tesla eiere opplever bilen fantastisk er jo faktisk å forvente
da bilen har ekstreme ytelser,god rekkevidde og en godt utbygd ladenettverk - og de fleste kjøpte jo bilen med det som forventning - og opplever de ikke feil - vel så er alt fantastisk - det er jo en bil mange drømmer om. Kjøper en f.eks en Kia Soul og den bare går og går - så vil jo mange eiere tenke at den er litt kjedelig og således ikke gi full score. Jeg eier en i3 elbil selv, null feil på 60k så langt. Jeg liker ikke bilen - den har ikke et drømmedesign, rekkevidden kunne gjerne vært ennå lengre - men som en liten bruksbil er den jo genial. Men jeg ville jo aldri gi topp score på den bilen uansett fordi dette ikke er en fantastisk bil med ekstreme ytelser,kult design osv.
Du må spørre de som har fått feil med sin og så sammenligne - det er først da en får et inntrykk av hvordan det er å eie en Tesla eller hvilken som helst annen bil for den saks skyld. Og jeg har naboer og venner med Tesla, både X og S - og de opplever feil og frustrasjoner i en grad jeg aldri har sett hos en bileier før. Selvfølgelig smilte de fra øre til øre når bilen var ny og de ikke hadde behov for noe service. Men så fikk de feil, og opplevde den mørke siden ved Tesla, nemlig en fullstendig skakkjørt service apparat der folk aldri tok telefon, aldri klarte å følge opp, enorme køer ved levering av bil, feil på feil, bil levert med en feil, fikk 2 når bilen ble hentet osv...Og en ekstrem ventetid på deler - de ble jo transportert på båt fra USA - det er nesten så en ikke tror den en hører. Men de som IKKE får feil på sin bil vil jo aldri se denne siden av saken. Jeg skal ikke prate opp Niro nå, det er tross alt en kjedelig bil som kanskje er litt overpriset også. Forøvrig synes jeg det blir litt feil å sammenligne biler der prisforskjellen fort blir mellom 150-200k. En kunne kjøpe en Niro OG en e-UP til prisen av en LR M3 med litt utstyr

Dette er dine synspunkter og dine meninger, det skal du få lov til å synes. Jeg baserer meg på bilene jeg satt i for to dager siden og hvordan de fremstod for meg og min samboer. Når det gjelder service så har jeg motsatt inntrykk av deg. Har venner og kjente som kjører Tesla som skryter av apparatet her i Kristiansand, hvordan det er andre steder vet jeg ikke.

Sammenligningen Toyota og Tesla kan motta samme kritikk som du fremsetter når man sammenligner Kia og Tesla. Har man betalt mer, forventer man mer og da er det også lavere terskel for å fremsette en klage. Prismessig så skal jo de punktene jeg nevner ovenfor også være gjeldene på modellene som kommer med mindre batteri. Samme interiørmuligheter, plass og finish men mindre batteri.

For oss så fremstod Tesla, tro det eller ei, som en mer fornuftig bil for vår familie gitt de punktene jeg nevner ovenfor.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA