Skrevet av Emne: Merking av ladestolper  (Lest 142 ganger)

TorT

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 167
    • Vis profil
Merking av ladestolper
« på: onsdag 05. desember 2018, klokken 17:11 »
Når jeg har brukt ladestolper, har jeg merket at de svært sjelden er merket med hva man kan forvente å få ut av dem.
Er det 3,6kW, 7,4kW, 11kW, 22kW. Viktig å vite når man skal vurdere både parkeringspris, og hvor lenge man behøver å stå. Eller må gi blaffen, og lete etter hurtiglading.
Noen plasser kan det vel også finnes både en og trefase, og da er det viktig å kunne ta et informert valg om hvilken stolpe en trenger for sin bil. Så jeg ikke kommer med min enfasebil, og tar en trefasekontakt, hvis jeg ikke er nødt til det.
Det burde være et krav at stolpene er merket. Og hvis det er lastbalansert og variabelt, så får man bare skrive det.
Hvis noen ikke har satt seg inn i det, og skjønner begrepene, så kanskje det trigger dem til litt googling.
Så blir det litt voksenopplæring også.

Elmo

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 7263
  • Elbileiere gjør det med spenning.
    • Vis profil
    • Elmo
Sv: Merking av ladestolper
« Svar #1 på: fredag 07. desember 2018, klokken 20:26 »
Det står da vel alltid på stolpene hvor mye de kan gi (maks) ???
Men hvor mye hver enkelt bil kan få/ta ut av det stolpen kan gi må vel være opp til bileier/sjåfør - og der skorter det nok enormt.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Saxo 2000 og P106 2001. Vi har kjørt tilsammen 146.000 km med PSA classic.
Har nå også en eUp 2015, gått 50.000 km hittil.

TorT

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 167
    • Vis profil
Sv: Merking av ladestolper
« Svar #2 på: søndag 09. desember 2018, klokken 23:24 »
Nei, det er nettopp det som det som er poenget mitt. Noen er merket, men mange er ikke det.

At man selv må sette seg litt inn i emnet, så en skjønner hva ens egen bil kan få ut av de forskjellige, er jo en selvfølge.