Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Påstand: Elbiler med FWD har dåligere veigrep!

Startet av aasen90, torsdag 06. desember 2018, klokken 10:04

« forrige - neste »

aasen90

Har kjørt et par elbiler med forhjulstrekk, og en foreløpig konklusjon er at ESP lettere/oftere slår inn enn hos tilsvarende bil med fossilt drivstoff.

Dette gjelder for øvrig ved gasspådrag (ikke full gass) og i svinger når det er minimalt med snø/is eller vann i veibanen.

Er det andre som er enige? Kan det ha noe med at batteripakken gjør bilen litt mer baktung enn tilsvarende fossilbiler ?

geear

FWD generelt er et dårlig konsept for alt annet enn pris og vekt. Det er et kost/nytte-kompromiss fra ende til annen. Å bruke det på elbil, hvor pris ikke er en faktor, er et grunnleggende dårlig konsept.

FWD elbil vs. FWD fossilbil vil ha ulemper og fordeler. Elbilen vil ha bedre vektfordeling og dermed i utgangspunktet bedre kjøreegenskaper, potensielt mindre understyring, mens den samme fordelen gjelder som en ulempe for fremkommelighet, og kanskje også veigrep.

Tidligere kunne FWD-biler også oppleves tryggere for uerfarne sjåfører som ikke er vant med å presse biler over i skrens, slapp det i en sving så ville bilen bare fortsette rett frem, og alt som skal til for å gjenvinne kontroll er å slippe gassen. Noen mener også at det har gitt bedre fremkommelighet enn RWD, og kan nok i noen tilfeller tilskrives mer vekt over drivhjulene, men kunne som regel alltid oppveies med kjørestil på RWD. Nå har antiskrens og antispinnsystemene blitt så gode at RWD eller AWD er eneste riktige valg på elbildesign. ;)

automat

Det er mye raskere og enklere å regulere moment i en elmotor enn i en fossilmotor. Elbil har derfor mye bedre forutsetning for en god ESP.

Har hørt at egolf har lett for å spinne på det ene (høyre?) forhjulet. Da er det i såfall en svakhet i konstruksjon.

Det finnes to grunner til å ha forhjulsdrift på en elbil. Bilen deler plattform med en fossilbil. Eller produsenten har ikke klart å forlate fossil tankegang.
Vi er fortsatt i elbilens barndom.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Magnus Hansen

Egolf er veldig baktung, og det merkes godt på dårlig grep på forhjulene. Det gjelder sikkert flere elbiler som ikke har batteriene jevnt fordelt i bunn av bilen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA