Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Nedjustert rekkevidde for e-Niro

Startet av tugit, mandag 03. desember 2018, klokken 11:13

« forrige - neste »

tugit

Offisiell rekkevidde for e-Niro er nå justert ned til 455 km for 64kWh versjonen.
Siden de har hatt litt arbeid med å rekalkulere dette kommer det vel en liten prisøkning  :laugh:

Edit: Reell rekkevidde testet av bladet Motor til 339,3 km.
https://www.motor.no/artikler/provekjoring-med-kia-e-niro/

TB

Kjære e-Niro venn,
Vi har nylig dessverre fått informasjon om at typegodkjent elektrisk rekkevidde er justert noe ned på e-Niro.
Alle nye biler solgt i Europa typegodkjennes etter en standardisert testmetode, WLTP (Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure). Dette overvåkes av en uavhengig testorganisasjon.
Under testing av e-Niro ble det benyttet feil prosedyre, og resultatet ble godkjent av den uavhengige testorganisasjonen. Kia oppdaget selv feilen under arbeidet med typegodkjenning av en annen ny elektrisk modell.
Kia Motors har tidligere kommunisert rekkevidde etter WLTP på opptil 485 km for batteriet på 64 kWh. e-Niro er nå rekalkulert etter riktig testmetode, og korrekt rekkevidde er 455 km for batteriet på 64 kWh.
Selv med en noe nedjustert rekkevidde er e-Niro en av markedets elbiler med lengst rekkevidde i denne prisklassen. Ønsker du allikevel å kansellere din reservasjon ber vi deg sende oss mail på kia@bos.no

Mvh Kia Norge
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Limodriver

Beklager, vi har forledet dere med 6,6% for høy rekkevidde og håper det ikke gjør noe. Dere kan melde dere av ventelisten, men det får ingen andre konsekvenser og ihvertfall ikke for oss som har oppgitt for høye verdier.

Hilsen ydmyke oss hos Kia

telcontar

Burde nedjustert prisen med tusenlapp pr km lavere rekkevidde :-p

Trond.m

Det er nok ikke leng før Jaguar kommer med tilsvarende melding. Men de sitter jo vesentlig dårligere i det, siden kontrakter er skrevet og biler utlevert. Da er det jo en mangel. Nå er det selvfølgelig uheldig, og litt synd at de oppdaget det før kontraktene var signert. Da ville man nok kunne forlange avslag i prisen, men ikke slik det er nå.

HCO

For min del står det mellom e-Niro og Model 3 som den neste familiebilen, og det er stadig mindre som tyder på at pilen peker i retning koreaneren.

Basert på den nedjusterte rekkevidden for e-Niro vil "billigste" Model 3* ha lengre rekkevidde enn e-Niro. Det finnes ikke WLTP-tall for denne versjonen av Model 3, men EPA er 416km, så om man antar at WLTP gir 15% høyere tall er vi på 478km.

Fullspekket e-Niro koster nesten 410.000 på veien, mens Model 3 i konfigurasjonen nevnt her spekuleres å havne på ca. 415.000 pluss vinterhjul. Med tanke på at jeg er villig til å strekke meg lenger for Teslaen, blir dette mer og mer en no-brainer.

* den antatt billigste utgaven som kommer til Norge i 2019, er med mid-range batteri og bakhjulstrekk (MR/RWD)
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

Nilsern

Ikke overasket. Stemmer vel ganske bra med Teslabjørn's (Kiabjørn :)) anslag om 5% kortere rekkevidde enn Kona. Fortsatt god rekkevidde og akkurat dette teller ikke negativt for meg. 

Er mer spent på resultatet fra Swedish Electric Car Championship. Kia e-Niro ble kjørt fra Haparanda til Ystad sammen med Tesla S100D, Jaguar I-Pace og Hyundai Kona. Det er publisert at Tesla vant, Kona kom bra ut av det og I-Pace måtte bryte, men har ennå ikke funnet noe info om hvordan det gikk med e-Niro.
Se f.eks svenske elbilen.org

Morten Christiansen

Betyr ikke så mye for min del, men hadde ikke sagt nei til en type 2 type 2 kabel som plaster på såret.

tuono

Sitat fra: HCO på mandag 03. desember 2018, klokken 12:18


Fullspekket e-Niro koster nesten 410.000 på veien, mens Model 3 i konfigurasjonen nevnt her spekuleres å havne på ca. 415.000 pluss vinterhjul. Med tanke på at jeg er villig til å strekke meg lenger for Teslaen, blir dette mer og mer en no-brainer.

* den antatt billigste utgaven som kommer til Norge i 2019, er med mid-range batteri og bakhjulstrekk (MR/RWD)

Håper du ikke blir skuffet med hensyn til endelig pris på M3.

AppleKnocker

Sitat fra: tugit på mandag 03. desember 2018, klokken 11:13
Offisiell rekkevidde for e-Niro er nå justert ned til 455 km for 64kWh versjonen.
Siden de har hatt litt arbeid med å rekalkulere dette kommer det vel en liten prisøkning  :laugh:
God oppsummering av hva slags image Kia nå møysommelig har bygget opp.

BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

tuono

Feile fullstendig på rekkevidde og forbruk for deretter å kjøre opp prisen. Låter kjent? Men Kia har så langt kommet bedre ut av det synes jeg.

elKona

Det er snakk om 30 km ned fra 485 km. Det er på ingen måte en dramatisk, eller vesentlig endring.

Det er ikke en positiv nyhet, men å snakke om "Feile fullstendig på rekkevidde" eller 30'000 verditap er å skyte langt over mål.

tuono

Klarer tydeligvis ikke å få fram all den fyndige ironien jeg sitter inne med uten å bruke diverse varianter av smileys  :-[

Enlace

Det blir stadig mindre attraktivt å kjøpe bilen, ikke hengerfeste, ikke applikasjon, begrenset med farge, forhåndsdefinert utstyrspakke, ikke engang ladekabel inkludert og nå begrensning i kjørelengde.  Som elbilkjøper blir du her frivillig "rævkjørt" fordi du har forelsket deg i en stygg liten bil.

hELgenen

Regner du kr/km rekkevidde så tilsvarer vel dette ca en nedjustering på kr 25.000

Bilen blir mindre og mindre attraktiv. Tipper mange har fått nok nå. Dersom TM3 kommer til omtrent samme pris og i3 reduserer sin med ca 20.000 i en kampanje er det over og ut for denne. 

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA