Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Prøvekjøring eNiro

Startet av HCO, lørdag 01. desember 2018, klokken 22:45

« forrige - neste »

Up_&_Away

En fantastisk (sprek) bil med god kjørekomfor og passe sprekt utseende.

Bilen var større både utvendig og innvendig i forhold til mine antakelser, MEN det var veldig lavt fra baksetet til gulvet. Godt det er småbarna som er ment å sitte der.

Det var også deilig å sette seg inn i den lettkjørte e-Up´en etter prøvekjøringen. E-up er en mye bedre bybil ;-)
VW e-Up! nybil fra august 2018

trykkertor

#46
Sitat fra: arthur på fredag 11. januar 2019, klokken 17:07
Sitat fra: obay på fredag 11. januar 2019, klokken 16:05
Det er jo 2x prisen og en helt annen bil sånn sett.

Og vel så det?
Nei, ikke vel så det.
Jeg ble negativ overrasket i dag da jeg fikk prisforslag på min e-Niro.
SitatBil   377943
Lakk   4999
Gummimatter   976
Bagasjeromsmatter   792
Vinterhjul   17479
Antirust   6500
Type 2 kabel   2211
   
Pris bil og utstyr   410900
Vrakpant   2400
   
Totalt   413300

Så din post at Model X er 2x og vel så det.
Hmmmm....
På gøy konfigurerte jeg en, og jeg har ikke holdt mye tilbake.
Model X 75D har
4wd
hengerfeste
oppgradert autopilot
flott metalliklakk
vinterhjul
= 806.000,-
Altså mindre enn 2-gangen.

Så kan vi kjipe inn en e-Niro til uten metalliklakk, ikke noe ekstrautstyr og vinterhjul fra annen leverandør:
SitatBil   377943
Vinterhjul   11000
   
Pris bil og utstyr   388943
Vrakpant   2400
   
Totalt   391343

Så tar jeg vekk metalliklakk og autopilot på Model X.
Da koster den 752.000,-
Altså fortsatt under 2-gangen.
Og fortsatten langt større bil, med 4wd, hengerfeste, mye plass, komfort, fremtidsinspirert osv.....

Men ja. Model X er et helt annet prissegment. men å påstå at vi i dag kan presse inn både 2 og 3 asiatiske elbiler inn i samme prisen gjelder ikke nødvendigvis lenger.

Så skal jeg prøve å ikke nevne leveringssituasjonen.

DCool

Model X går vel opp med knappe 200K i startpris innen helgen er omme om man bestiller ny bil fra fabrikk... tesla model s blir også vesentlig dyrere...
The Car of Tomorrow: An Assessment of Alternative Fuel Vehicle Technology and the use of Policy Instruments to Facilitate the Implementation

arthur

Etter hva jeg forstår så vil innstegsmodellen Tesla X fra og med mandag komme på FRA 875.000 mens Kia Niro til sammenligning starter på 377.000 hvilket for meg betyr mer enn to ganger'n. Om det er verdt 500.000 mer å kjøre en X fremfor en Niro får den enkelte selv ta stilling til.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

turfsurf

Sitat fra: arthur på fredag 11. januar 2019, klokken 19:24
Etter hva jeg forstår så vil innstegsmodellen Tesla X fra og med mandag komme på FRA 875.000 mens Kia Niro til sammenligning starter på 377.000 hvilket for meg betyr mer enn to ganger'n. Om det er verdt 500.000 mer å kjøre en X fremfor en Niro får den enkelte selv ta stilling til.
Vel. Vi måtte hatt to Niro for å (nesten) gjøre samme jobben som Xen. Dyrt å kjøre to biler hver gang man skal på hytta.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

arthur

Som sagt; den enkelte gjør sine valg etter ønsker, prioriteringer, behov og/eller hva økonomien tillater. Glad jeg ikke "må" ha en X for å komme fra A til B.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

MT

Fikk endelig prøvekjørt denne bilen, som jeg hadde store forventninger til. Jeg må si at jeg ble veldig skuffet og at jeg ikke kommer til å kjøpe den.

Positivt med bilen:
Overlegen rekkevidde
Lettkjørt- på grensen til det kjedelige

Negativt:
Elendig sittestilling for en høy person. Jeg er 192 høy og stanget hodet i taket både i førersetet og baksetet. Korte seter uten støtte til lårene. Her er det vesentlig endring i forhold til hybridversjonen der man sitter veldig godt.

Høyt opplevd støynivå.

Følelse av billig interiør.

Den egentlige bakkeklaringen er nokså lav da batteriet tar mye plass.

Anbefaler alle som har tenkt å kjøpe denne bilen til å prøvekjøre den. Den er nokså annerledes enn hybridversjonen. Jeg var ganske sikker på at jeg kom til å kjøpe den, men har gått helt bort fra den etter prøvekjøring.

geear

Sitat fra: arthur på fredag 11. januar 2019, klokken 19:24
Etter hva jeg forstår så vil innstegsmodellen Tesla X fra og med mandag komme på FRA 875.000 mens Kia Niro til sammenligning starter på 377.000 hvilket for meg betyr mer enn to ganger'n. Om det er verdt 500.000 mer å kjøre en X fremfor en Niro får den enkelte selv ta stilling til.
Enn så lenge vet vi kun at 75-modellen forsvinner, det kan godt hende 100 blir satt ned i pris, eller at det kommer en ny innstegsmodell, eller at det kommer en ny toppmodell, eller who knows..

DCool

Lite som tyder på det. Musk har jo sagt at han ønsker å øke differanse mellom premium (x og s) og model 3. Så verken billigere eller kortere rekkevidde for x eller s høres sannsynlig ut.
The Car of Tomorrow: An Assessment of Alternative Fuel Vehicle Technology and the use of Policy Instruments to Facilitate the Implementation

daggad

Det kommer garantert erstatninger for Model x og s 75kW.
Virker logisk at de nå begynner med SR, MR og LR for sine modeller. Og så da i tillegg D og P.
Og da skal ikke batteriets størrelse bety noe, men hvor langt den kan kjøre på en lading.
Da blir bilenes pris satt på størrelse og utstyr.
En topputstyrt M3 skal være like mye premium som en tilsvarende S og X, bare mindre. Som andre merker, ala BMW serie-3, serie-5, etc.
Tror jeg da :)
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

Trond.m

Begynner vel å bli veldig langt utenfor temaet...prøvekjøring av eNiro nå.

PKM

Prøvekjørte e-Niro i dag på BOS på Ullevål i en times tid.

Jeg ble imponert over finnish, plass og kjøreegenskaper til den prisen.

DEt jeg reagerte mest på var at jeg oppfattet bilen som overaskende stillegående.  Opplevde ikke noen hjulstøy eller rumling som andre har beskrevet her tidligere.  Opplevde at den var minst like stillegående som Jaguar I-pace som jeg kjører til daglig. (testet den opp til ca 100kmt)

Denne hadde gått totalt  ca 1 300km. Dekk var Nokian R3

Kan dette ha vært en e-Niro med forbedret støydemping som det har gått rykter om skal komme?  I så fall har de gjort en fremragende jobb.

Trond.m

#57
@PKM, fint at du tar diskusjonen tilbake til temaet. Veldig positivt at du opplever bilen som stillegående. Kanskje den litt dype dekkstøyen jeg opplevde skyldes at dekkene var helt nye og at de blir mer støysvake etter å ha blitt kjørt en del. Jeg får ta en tur og teste på nytt. Sjekket du bagasjerommet. Kanskje de har fylt det opp med tepper i demobilen. Det virket som om mye av støyen kom derfra, og det tror jeg nok er relativt enkelt å dempe.

arthur

Som en av de (mange) som venter på denne bilen og forhåpentligvis får den rundt påsketider, så er det nokså forvirrende å lese tilbakemeldinger hvor det svinger mellom lovprising og til hold deg unna. Unasett blir det jo opp til den enkelte å avgjøre så prøvekjøring er et absolutt "must"!

Takk til alle som melder tilbake enten tilbakemeldingene er gode, middels eller dårlige! :+1:
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

PKM

@TM.  Ja jeg sjekket under bagasjerommet.  Alt var standard som jeg kunne se.  Btw så har min iPace samme dekk , dvs Nokian R3 og de har gått ca 3500km. 

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA