Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Prøvekjøring eNiro

Startet av HCO, lørdag 01. desember 2018, klokken 22:45

« forrige - neste »

Bjoris

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 17. desember 2018, klokken 21:15
Bruk noen tusenlapper på støyisolering :)

Ja, dersom det er mulig å få dette skikkelig så er det helt klart verd pengene, men ja. Model 3 kommer stadig nærmere når en må til med slikt for å få bilen slik den burde vært, spesielt til den prisen...

Vel, har spurt om jeg kan få prøve den i romjulen så får vi se...

terjebc

Prøvekjørte den nå på våt motorveg mellom 80-110 km/h.

Jeg kom rett fra en Nissan Leaf 40kwh og jeg hadde vanskelig å høre særlig forskjell på støynivå i kabinen. Jeg merka stor forskjell i lydnivå fra Soul til Nissan Leaf når jeg bytta der.

"Autopilot" fungerte ekstremt mye bedre enn på Nissan Leaf. Knallstø til tross for ekstremt skitten vei og oppmerking var nesten usynlige.
Under samme forhold hadde jeg ikke kunnet skru på Leaf sitt system engang.
KIA Soul EV  feb.2015 - sept 2018/  Nissan Leaf 40kWh Sept 2018 - Feb 19 /  KIA E-Niro 64kWh FE - Feb 2019 - nov 2021 / KIA EV6 2WD EX Nov 21 -

Bjoris

Sitat fra: terjebc på tirsdag 18. desember 2018, klokken 17:32
Prøvekjørte den nå på våt motorveg mellom 80-110 km/h.

Jeg kom rett fra en Nissan Leaf 40kwh og jeg hadde vanskelig å høre særlig forskjell på støynivå i kabinen. Jeg merka stor forskjell i lydnivå fra Soul til Nissan Leaf når jeg bytta der.

"Autopilot" fungerte ekstremt mye bedre enn på Nissan Leaf. Knallstø til tross for ekstremt skitten vei og oppmerking var nesten usynlige.
Under samme forhold hadde jeg ikke kunnet skru på Leaf sitt system engang.

Dette lover jo bra da, men det er nok første og fremst på grov asfalt du hører forskjell og kanskje i mindre hastighet

Siggen

#33
Har nå prøvekjørt over ca 22mil og har egentlig ingen større ting å sette fingra på foruten om hvem i helvete fant på å utstyre demobilene med bråkedekka Nokian r2.. Hadde glemt ut ifra teslatiden hvor myke de var i sideveggene...

ovev

Jeg har Nokian R2 på Niro PHEV-en min. De bråker lite i forhold til sommerdekkene som er Michelin Energy. Sommerdekkene bråker så mye at jeg må ha mer luft i dekkene enn anbefalt for å redusere støyen noe.
2012 Nissan Leaf blå hentet 8/12 solgt
2015 Toyoty Yaris solgt
2018 Kia Niro PHEV innlevert
Hyundai Kona EV solgt
VW E-up! Entry hentet 10/9/20

Ragged_Glory

Jeg hadde en kjøretur i går. Motorvei og litt rundt omkring på andre veier med 40 - 60 km/t. Jeg er fornøyd!

Dette liker jeg (sammenligningsgrunnlaget mitt er en Kia Soul):

- Gode seter. Ekstra god korsryggstøtte.
- Gode lys.
- Adaptiv cruisekontroll: Denne fungerer meget bra. Jeg lot bilen kjøre fram mot et kryss med bil foran som ventet på å svinge ut på vei. Full oppbremsing uten problemer. Sikkert vanlig for dere som er vant med slikt. Det er ikke jeg.
- Sprek! Lett å spinne av gårde. Etter å ha prøvekjørt, trodde jeg Soulen hadde gått i skilpaddemodus...
- Ikke plagsomt støynivå. Omtrent som i Soul. Noen fordeler skal en ha når en har passert 50.
- I utstilling hadde de nå fått en mørkegrå, samme som jeg har bestilt. Fin farge.


K̶i̶a̶ ̶S̶o̶u̶l̶ ̶E̶V̶ ̶E̶x̶c̶l̶u̶s̶i̶v̶e̶,̶ ̶ ̶2̶0̶1̶5̶
K̶i̶a̶ ̶e̶-̶N̶i̶r̶o̶ ̶P̶l̶a̶t̶i̶n̶u̶m̶ ̶G̶r̶a̶p̶h̶i̶t̶e̶,̶ ̶2̶0̶1̶9̶
Škoda CITIGOe iV, 2020
Hyundai Ioniq 5, P45, Phantom Black

Trond.m

#36
Sitat fra: Siggen på onsdag 19. desember 2018, klokken 07:13
Har nå prøvekjørt over ca 22mil og har egentlig ingen større ting å sette fingra på foruten om hvem i helvete fant på å utstyre demobilene med bråkedekka Nokian r2.. Hadde glemt ut ifra teslatiden hvor myke de var i sideveggene...
Nokian R2 ? Leveres det lenger da ? Trodde det var R3 nå.
Har forøvrig aldri oppfattet R2 som bråkedekk i hverken Leaf 40 kwh, i3 eller e-Golf. Hvis piggfie vinterdekk skaper mye støy må det være noe alvorlig galt med støydempingen.

Trond.m

Sitat fra: terjebc på tirsdag 18. desember 2018, klokken 17:32
"Autopilot" fungerte ekstremt mye bedre enn på Nissan Leaf. Knallstø til tross for ekstremt skitten vei og oppmerking var nesten usynlige.
Autopiloten i Leaf er helt ubrukelig. En fører med høy promille vil klare å holde plassen i kjørebanen bedre  8)

Roy Aasen

#38
Tenkte på en prøvekjøring hos forhandler i går. Ble bare med titten.  Som forhandler sa: Ingen vits å prøve noe som jeg ikke kan selge..og det har han jo helt rett i. 
Han mumlet forøvrig noe om 64kw Soul til sommeren kanskje. Jadda..sa jeg

chriso89

Jeg har kjørt langtur med bilen og syns ikke den bråket så mye.  Kanskje litt mer en soul men blir bedre med understell behandling som ikke var på den jeg testet.  Jeg testet en med Viking Contact dekk.

A en kommenterte her ang rekkevidde på broom testen:  den er testet på svenske motorveier der det ofte er 110 og 120 såmed norsk bruk vil gå lengre en 340 km.


Og lår det kommer til motorkraft er denne sprek. Spesielt i sport mode.

a1101

#40
Har fått testet bilen ca 300 km og har følgende å bemerke (har Leaf fra før + fossil stasjonsvogn):
+
-Virker godt skrudd sammen, gir en kompakt og god følelse
-Veldig god plass inni foran og bak
-Bra med varme i ratt, varme i seter foran og bak og luft i seter
-Flott med høy sittestilling, SUV følelse når jeg kjører
-Utrolig bra drag i motoren
-Plass i bagasjerommet er OK. Ikke helt på stasjonsvogn størrelse men godkjent for en familie
-Rails, lett å montere takboks
-Gjettometeret virker mer riktig enn min 2013 modell Leaf. Deilig å kunne kjøre langt uten å begymre seg nevneverdig for rekkevidden
-Kjørte den opp til fjellet, virker til å være ideell som hyttebil, mtp fjæring, bakkeklaring, fremkommelighet osv
-Autopilotsystemene er utrolig behagelig, å kjøpe bil uten i 2019 virker nærmest meningsløst
-Likte takluken

-
-Lydanlegget var OK, men ikke eksepsjonellt bra
-LFAS (Lane Following Assist) kjørte ut av veien ved noen anledninger, til tross for grei vegmerking. Imidlertid er jeg i det store og hele fornøyd, 99.9 % av tiden fungerte den utmerket
-Litt korte seter mtp lårstøtte
-Mangler skiluke
-Skulle ønske bilen var 20 cm lengre, og at dette var tatt ut i økt bagasjeromstørrelse
-Rekkevidden er bra nok den, men hvis bilen skulle være helt perfekt burde det være 100 km lengre rekkevidde (som på TM3)
-Ideellt sett burde det være AWD. Er vant med sterk motor og AWD på min fossil, selv om elektronikken gjør at bilen (eNiro) ikke spinner på glatta, så er det fortsatt bedre med AWD
-Hengerfeste mangler
-Fjernbetjent forvarming av bil mangler
-Navi skjerm/knapper virker ekstremt gammeldags etter å ha prøvd TM3
-Ladet på Ionity charger og fikk rundt 53 kW. Greit nok men hadde forventet mere ? Var et par plussgrader, vet ikke om det var bilen eller laderen.

Konklusjon: Den desidert beste elbilen pr i dag mtp pris, kvalitet, plass osv.
Kommer den med hengerfeste er den mer eller mindre komplett, ingen andre reelle konkurrenter i den prisklassen


Sammenlignet med Kona er dette en helt annen bil pga MYE bedre plass inni==> reell familiebil, noe kona ikke er
Sammenlignet med min gamle Leaf v1 ser jeg at utviklingen har gått fremover ja...

Hva får man til 400k av elbiler eller ? 2014 TMS med 6 mnd gjenstående garanti ? Hadde KIA klart å levere hadde jeg glatt valgt eNiro

Ser helt klart at elbil er fremtiden, føles helt feil å gå tilbake til fossil iallefall, etter å ha kjørt eNiro


Zuexi

Har kjørt e-Niro i helgen jeg og.
Enig i mye over her.

I forhold til støy som diskuteres synes jeg det ikke var sjenerende på vanlig 60 soner, men noe mer fremtredende i 80 soner og på motorvei. Bilen hadde CVC7 dekker.
Oppleve den som en slags "romlestøy" som fylte kupéen. Over tid i høyere hastigheter kan jeg se for meg at det kan bli litt slitsomt.
Kjører innimellom et godt stykke inn i Sverige hvor stor del av ruta er motorvei i 110+ og 90 soner. Blir det for ille vil jeg vurdere sånn sprøyteguffe oppi hjulbuene + demping under matta i bagasjerommet.

Synes håndtaket til bagasjerommet kunne vært mye bedre løst. Plassert nederst på bakluka, mellom luke og støtfanger, en liten pute, inni, oppi der, så handa ble full av møkk i det været her.

Smak og behag, men synes knappene på rattet er vel mange og små, samt at justering av viftestyrke er plassert lengst bort fra førersetet.
Bruk "Auto" tenker du sikkert nå, men da velger den selv enten AC (for kjøling) eller Heat for oppvarming i forhold hva man har stilt inn som temperatur - ikke begge deler samtidig, så da får man ikke avfuktet lufta som kommer inn i kupeen.

Var takluke i demobil. Kommer nok ikke til å kjøpe den. Liten åpning til at jeg ser noe poeng i den, i tillegg til at det kom litt kulderas fra den. Ihvertfall når trekket under var trukket tilbake.

App / forvarming uten å være tilkoblet strøm kommer til å bli et savn. Uaktuelt å vente til det kommer. Får se om jeg venter til hengerfeste er bekreftet / ikke bekreftet før jeg bestemmer meg.

Ellers er bilen akkurat like bra som forventet - totalt sett! *tommel opp*

Trond.m

At man ikke har app eller annen måte å starte oppvarming av bilen uten å være tilkoblet strøm og uten at det er innstilt på timer er en utrolig dårlig løsning. Står ofte parkert på fjellet (med bmw i3), og da starter jeg forvarming bare 5-10 minutter før jeg skal kjøre. Da går bilen fra å være fryseboks med vinduer og dører som er frosset igjen til å være behagelig temperert med isfrie ruter. Det tar 2 % av batteriet på i3, og ville da bare trekke 1 % av en e-Niro.Det det ikke bare bare å åpne dørene og slå på forvarming når dørene og listene er helt gjenfrosset. Dessuten vil ladeluken være vanskelig å lukke igjen hvis det er masse snø og is der fordi bilen har stått tilkoblet. Dette er nærmest som dealbreaker for meg og utrolig skuffende av Kia. De har jo til og med en egen vintermodus som trekker strøm under kjøring for å varme batteriet, men 1 % til forvarming vil de ikke gi oss  :(

obay

I går var det min tur for en gratis omgang. Jeg har en Sportage (awd, 7 år) fra før så er nok ikke helt Kia nøytral.

Bilen virket helt grei og batteriet er nok mer en godt nok. Den akselerere raskt og i sport-modus reagerer den tvert på alle hastigheter. Nå var det vinter med slapsføre her så merker jo fort at den fort at hjulpspinn med påfølgende ESP (som stopper farten) slår inn. På slikt føre så er gjør jo Sportagen det bedre (og morsommere) naturligvis.

Jeg kjørte ikke økonomisk av noe slag men fortsatt så var det jo massevis av batteri og rekkevidde igjen. Her er det massevis å ta av og vil jo være mer en bra nok til alt en kan tenke seg.

Syntes dørene (både foran & bak) virket litt billige. Foran så var det jo vanskelig å i hele tatt ha igjen døren når de sto i maks åpnet tilstand. Bak så var de "åpningsintervallene" litt uvant og vanskelig for våre småbarn.

Ryggekamerat var jo helt katastrofe. Mulig dette kameraet har blitt skadet eller noe men det var veldig grumsete bilde (selv etter rengjøring av linsa).

Forsåvidt så er jo interiøret veldig Kia/Sportage likt og det er ikke så veldig stor overgang. Bilen er jevnt over helt grei og er jo veldig lik alle andre elbiler i samme klasse. Den ga meg ingen wow-følelse og jeg sitter igjen med at jeg bare har prøvd "nok en liten elbil". Fortsatt veldig usikker hva jeg skal gå for når Sportagen skal pensjoneres ila året. Blir en test av Model X i helga for å se hvordan feeling en får av den. Det er jo 2x prisen og en helt annen bil sånn sett. Worst case så blir jeg stuck med pensjonisten noen år til :)

arthur

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA