Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Prøvekjøring eNiro

Startet av HCO, lørdag 01. desember 2018, klokken 22:45

« forrige - neste »

Trond.m

#15
Sitat fra: svingen på tirsdag 04. desember 2018, klokken 23:12
Litt bedre omtale her https://www.dinside.no/motor/vi-har-testet-elbilen-6000-nordmenn-star-i-ko-for-her-er-var-dom/70531310
Utrolig hvor mye tøv journalister får seg til å skrive   :o

«I tillegg er en varmepumpe standard. Den henter varme fra klimaanlegget og det elektriske systemet og bruker det til å varme opp kupeen og stjeler ikke strøm fra batteriet»

Jeg stiller da også spørsmål til følgende positive utsagn:

«Ved å bruke mer støydempende materialer og bedre isolering av hjulopphenget fra karosseriet, har Kia har klart å få ned den innvendige støyen til et overraskende lavt nivå»

Øyvind.h

Sitat fra: arthur på onsdag 05. desember 2018, klokken 06:26
Sitat fra: Bjoris på tirsdag 04. desember 2018, klokken 19:46
Mye støy, jeg venter med å prøvekjøre til versjonen med mer isolering kommer... dette er mitt største ankepunkt mot Kia, spes nå som de har lagt seg på Tesla Model 3 pris, da bør de levere bedre enn «betydelig støy»...

Hvilken spec har Model3 til prisen av en Niro? Kan man bestille/skrive kontrakt i dag på en slik bil?
Forventet mid range batteri og premium upgrade pack. 4wd og gode ytelser.
Produksjonen av M3 er oppe i ca 7000 per uke nå. Går du for full pakke kan du regne med bil neste sommer. Går du for aller billigste modell er du fort over i 2020. Dvs du får M3 før du får Niro uansett om du ikke har bestilt noen av dem i dag.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

elKona

Sitat fra: navyelsen på tirsdag 04. desember 2018, klokken 10:11
Motor har prøvekjørt bilen. Skuffende rekkevidde, bare 340 km?

https://www.motor.no/artikler/provekjoring-med-kia-e-niro/
Han kjørte ut på 96% og oppgir ikke, etter hva jeg kunne skumlese meg frem til, prosenten når han stoppet for å lade. Han ble ikke dyttet til laderen, så noe var jo igjen der også. 455km er vel fra 100% til 0%?

navyelsen

Sitat fra: TM på onsdag 05. desember 2018, klokken 06:42
Sitat fra: svingen på tirsdag 04. desember 2018, klokken 23:12
Litt bedre omtale her https://www.dinside.no/motor/vi-har-testet-elbilen-6000-nordmenn-star-i-ko-for-her-er-var-dom/70531310
Utrolig hvor mye tøv journalister får seg til å skrive   :o

"Det eneste du kan kjøpe ekstra er metallic lakk og glasstak. Begge deler koster rundt 5.000 kroner. I prisen på 377.000 kroner mangler bare vinterhjul før du har en fullt utstyrt utgave ferdig på veien."

Ehh... glasstak? Mener de takluke?
De glemte for øvrig å nevne at man også må kjøpe ladekabel og gulvmatter...
Kia e-Niro utlevert 15.02.2019

navyelsen

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 05. desember 2018, klokken 07:17
Sitat fra: arthur på onsdag 05. desember 2018, klokken 06:26
Hvilken spec har Model3 til prisen av en Niro? Kan man bestille/skrive kontrakt i dag på en slik bil?
Produksjonen av M3 er oppe i ca 7000 per uke nå. Går du for full pakke kan du regne med bil neste sommer. Går du for aller billigste modell er du fort over i 2020. Dvs du får M3 før du får Niro uansett om du ikke har bestilt noen av dem i dag.

Hvor får du tallene dine ifra? De har vel aldri sagt 7000 i uka, Bloomberg estimerer rundt 4400.
Tesla har sagt at de har greid (som et engangstilfelle) å produsere 1000 på en dag. Men sannsynligvis er ikke dette representabelt over tid.

M3 LR AWD premium til sommeren? Da bør du ha stått på liste en stund allerede. Tipper du må vente ett år hvis du skriver deg opp i dag. Og pris blir fort over 500k.
Kia e-Niro utlevert 15.02.2019

hELgenen

Sitat fra: TM på onsdag 05. desember 2018, klokken 06:42
Sitat fra: svingen på tirsdag 04. desember 2018, klokken 23:12
Litt bedre omtale her https://www.dinside.no/motor/vi-har-testet-elbilen-6000-nordmenn-star-i-ko-for-her-er-var-dom/70531310
Utrolig hvor mye tøv journalister får seg til å skrive   :o

«I tillegg er en varmepumpe standard. Den henter varme fra klimaanlegget og det elektriske systemet og bruker det til å varme opp kupeen og stjeler ikke strøm fra batteriet»

Jeg stiller da også spørsmål til følgende positive utsagn:

«Ved å bruke mer støydempende materialer og bedre isolering av hjulopphenget fra karosseriet, har Kia har klart å få ned den innvendige støyen til et overraskende lavt nivå»

Det er flere feil i denne artikkelen - så jeg ville definitivt ikke lagt vekt på opplysninger her.
Dinside er vel en av de nettsidene med stadig flere kjøpt og betalt artikler - og denne er definitvt en av de.
Her er ikke bilen presentert og prøvekjørt på norske veier - men laget av en reporter som tydeligvis har fått en betalt tur til varmere strøk - ikke noe galt i dette bare man opplyser om det (noe som ikke gjøres her), men det som presenteres av innhold må være korrekt og relatert til norske forhold - noe det ikke er

Øyvind.h

Sitat fra: navyelsen på onsdag 05. desember 2018, klokken 07:33
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 05. desember 2018, klokken 07:17
Sitat fra: arthur på onsdag 05. desember 2018, klokken 06:26
Hvilken spec har Model3 til prisen av en Niro? Kan man bestille/skrive kontrakt i dag på en slik bil?
Produksjonen av M3 er oppe i ca 7000 per uke nå. Går du for full pakke kan du regne med bil neste sommer. Går du for aller billigste modell er du fort over i 2020. Dvs du får M3 før du får Niro uansett om du ikke har bestilt noen av dem i dag.

Hvor får du tallene dine ifra? De har vel aldri sagt 7000 i uka, Bloomberg estimerer rundt 4400.
Tesla har sagt at de har greid (som et engangstilfelle) å produsere 1000 på en dag. Men sannsynligvis er ikke dette representabelt over tid.

M3 LR AWD premium til sommeren? Da bør du ha stått på liste en stund allerede. Tipper du må vente ett år hvis du skriver deg opp i dag. Og pris blir fort over 500k.
1. Du må nok opp på performance for å få prioritet i 2019. 
2. 7000 biler er produksjonsmålet nå. https://www.electrive.com/2018/11/16/tesla-plans-for-7000-model-3-per-week-by-end-of-november/
3. Uansett får man M3 før eNiro dersom man bestiller begge nå, selv om du vil ha M3 til omtrent samme pris som eNiro.

Det får være nok avsporing av tråden fra min side. For øvrig har jeg eNiro i bestilling, men ikke M3.

VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Bjoris

Står tidlig på begge listene så for min del er det iallefall relevant å sammenligne Niro og M3. Nå blir det nok slik at det blir vanskelig å få noe M3 til under 500.000 i år, sånn sett kommer Niroen bedre ut og jeg lurer derfor på å gå for Niroen og selge når jeg kan får en MR RWD M3, trenger ikke mer og syns det blir veldig dyrt for en M3 om den koster over 500.000, da fremstår det smartere med lett brukt S AWD...

Rekkevidden som er oppnådd på 340 km er faktisk veldig bra, men journlisten som har skrevet det forstår ikke det selv... Helt innanfor spør du meg...

navyelsen

Da var det offisielt. Tesla M3 Long Range fra kr 464.000 med 544km WLTP rekkevidde.
Alle som reserverer/bestiller i dag blir lovet bil innen 6 mnd.

Tipper køene på Kona og Niro krymper betraktelig etter disse nyhetene!
Når Mid-Range kommer mot slutten av 2019, regner jeg for øvrig med at den slår Niro på pris!
Kia e-Niro utlevert 15.02.2019

Roy Aasen

Da er det vel mulig med SR "naken" til 320000 kr. Sånn mot juletider om ett år. Dette blir nok bra.

trykkertor

Jeg fikk prøvekjøre e-Niro 1 time i går, og her er noe av det jeg noterte meg underveis.
Disclaimer. Husk at det kan være småfeil på min Kona Electric og/eller på lånte e-Niro som gjør at mine observasjoner ikke stemmer med andre sine observasjoner.
Til eksempel synes jeg ikke rattvarmen på min Kona Electric er særlig god, hvorimot en kollega av meg synes at i deres Kona Electric er den helt fantastisk og upåklagelig. Jeg vet ikke om det er en feil på min, eller vi har forskjellige standarder/krav/behov.

Og.......Kjære KIA. Hvorfor har dere valgt noen av de STYGGESTE felgene på vinterdekkene til demo-bilene.
Alle demo e-Niro jeg har sett, både her, og på norske YouTube-videoer, bilder på forum osv. har det samme settet butt ugly felgdesignet som trekker bilens helhetsinntrykk kraftig NED.

Here it goes:

Interiør
Det første jeg la merke til var hvor jevn rattvarmen på e-Niro er. På Kona Electric så er det mer punktvis varme områder, og særlig nær eikene er det merkbart kaldere. På e-Niro er det mer som å holde i en solid lun og varm ring, hvor det er lite varmeforskjeller.
Paddles på sidene av rattet var vanskeligere å nå. Hånden/fingrene må mer rundt og inn bak rattet. Må nesten flytte hendene for å nå. Mye lettere å nå på Kona Electric.
På rattet er det 4 switcher som kan vippes opp og ned, samt trykkes inn. På e-Niro er disse tykkere og mer klumpete. Det er langt mer behagelig å vippe opp og ned disse på Kona Electric enn e-Niro. Men på e-Niro er det lettere å trykke disse rett inn.
Den stygge runde KIA-klumpen som er midten av rattet er heslig. Dette ser ikke ut og hører til biler på 80-tallet.
Rattet virker tykkere. Vet ikke om det stemmer. Men det er mer behagelig å holde rattet i e-Niro.
Kupevarmen i e-Niro virket mye bedre enn i min Kona Electric. Her i e-Niro kunne jeg få det ubehagelig varmt, og måtte skru ned på varmen. Den varmer mer jevnt over i hele kupeen.
Kona Electric klarer sjelden å varme kupeen så mye at jeg synes det blir for mye. Samtidig har Kona Electric en tendens til å "spisse" varmen ut i kupeen slik at det oppleves større temperaturforskjeller alt etter hvor en sitter i bilen. Her var e-Niro langt mer autoritær og behagelig i sin varmekapasitet.

Instrumenteringen i e-Niro er meget rotete og det foregår ting over alt. Den viser alle gir-indikatorene versus Kona Electric som kun viser bokstaven for aktuelt gir. All mulig annen informasjon som kraftforbruk/regen, kjøremodus, valgt cruise, osv osv..... Sikkert noe en venner seg til. Men Kona Electric er langt mer elegant og ryddig i oppsettet.
Et annen problem med e-Niro er at instrumenteringen går så langt ut på sidene at det er kun høyre øye som ser kanten av venstre instrumenter, og venstre øye som ser siste rest av høyre instrumenter. Likte ikke instrumenteringen på e-Niro i det hele tatt.
Likte veldig godt elektriske seter med minne, og ikke minst inn- og ut av bilen funksjon.
Når fruen har kjørt vår Kona Electric, kan jeg stå i regnet i 7-9 sekunder mens jeg holder inne bryteren for sete bak. På e-Niro sender den setet bakover automatisk straks en skrur av bilen, eller åpner døren for å gå inn i bilen. Så setter den setet på plass igjen når døren lukkes for kjøring.
Knappene på midtkonsollen er plassert slik at jeg har dem i synsvinkelen selv om jeg ser på veien. På Kona Electric må jeg fjerne blikket ganske betraktelig for å justere sete og rattvarme, samt kjøremodus og andre funksjoner. Her er det mulig å øyne knappene i periferisynet og faktisk justere uten å flytte blikket særlig.
Lagringsplassen under midtkonsollen er også langt mer praktisk på e-Niro. Her har du godt plass, og du har tilgang til tingene, både fører og passasjer. I Kona Electric blir denne plassen glemt, eller noe en har tilgang til alene, eller på vei inn eller ut av bilen.
Øvre del av dashbord og dører er soft touch. På min Kona Electric som er med tekstilseter er alt dette hardplast som på en Keter putekasse. Kan være Kona Electric med skinnseter har et flottere dashbord. Det vet jeg ikke.
Nakkestøtten på setet kan reguleres lengre frem enn i Kona Electric. I e-Niro trenger jeg ikke bruke fremste posisjon for å få god nakkestøtte, versus Kona Electric hvor jeg på fremste posisjon skulle ønske jeg hadde ett hakk mer å gå på.
Alt i alt føles interiøret i e-Niro mer eksklusivt. Kona Electric er mer plastaktig. Men e-Niro er helt tydelig en fossilbil som er bygget om, og interiøret minner mye om fossilbiler. Der er Kona Electric mer rent og ryddig i linjene. Knappene bedre integrert og har et mer helhetlig design som en elbil.
e-Niro kunne med fordel kuttet ut all sin sorte pianolakk i dashbord og dører. Ser pent ut akkurat når det er rent, og så er det verre enn noen ting straks en har berørt det.

Plass
Det er her e-Niro vinner hands down. I vår Kona Electric er det så vidt vi får plass til vårt hundebur Trixie størrelse 1. Det kan ikke skyves helt ut til siden, for da treffer det luken. Og slik buret står i Kona Electric, sløser det med plass, og det er knapt plass til to handleposer ved siden av.
I e-Niro derimot er det plass til 2 slike hundebur ved siden av hverandre. Men de må bygges opp litt. Ikke noe problem. I daglig bruk vil jeg her kunne ha ladekabler og diverse under platået buret står på, og likevel plass til mange handleposer, sekk, bagg eller hva nå, ved siden av. Kona Electric har ingen ting å stille opp med når vi snakker bagasjeplass.
Heller ikke når vi snakker plass til passasjerene. Junior har rikelig med benplass bak mine 195cm i e-Niro. På Kona Electric må jeg litt lengre frem enn jeg egentlig ønsker, for at junior skal ha ok benplass bak meg.
Min Kona Electric har ikke takluke, og jeg har en takhøyde i den som gjør at håret ikke berører taket.
Mener å huske at Kona Electric med takluke har noe lavere tak inne. Vet ikke.
På denne e-Niro var det takluke, og håret berørte taket inne. Jeg kunne løst dette med å legge seteryggen litt mer bakover, men kjører i en rimelig oppreist stilling til dagen. Ønsker å tro at en e-Niro uten takluke har litt mer takhøyde. Men uansett er dette en problemstilling for folk som er godt høyere enn normalen.

Støy og lyd
Støy og lyd kan ha noe med bilens utforming versus hvordan Kona Electric ser ut.
Siden e-Niro er langt større i kupeen er det mer spillerom for akustikk til å utvikle seg og kanskje gi resonanser. Noen mener e-Niro ikke støyer særlig, mot andre som mener den støyer mye.
Her har jeg en akustisk teori. Jeg tror musikkanlegget i e-Niro og Kona Electric er nogen lunde av samme kapabilitet. Men på e-Niro måtte jeg justere diskanten ned til -3, mellom tone og bass til +3 for å få god lyd. Denne bilen fremhever kanskje lysere toner litt.
Husker en ringetone for mange år siden unge mennesker kunne høre, hvor eldre mennesker ikke kunne høre den. På grunn av lyden lå høyt i Hertz-skalaen.
Jeg merker meg at e-Niro har en markant hjulstøy i kupeen. Nå ble testbilen kjør på Nokian Hakkapellita 3, og min Kona Electric kjøres på Conti Viking Contact 7. Men du bedre hvor mye mer e-Niro støyer enn Kona Electric. Noe av grunnen er rett og slett at Kona Electric har en mer dyp rumlende støy som ikke virker så påtrengende. e-Niro derimot har langt lysere støy. Og den merkes virkelig hvis du har hørselen i behold. Vi snakker en støy som minner mye mer om vindsus og er i det lysere spekteret av lyd. Versus Kona Electric som er mer rumlende og mørk i lyden.
Uten tvil vil du bli mer lyttetrett av e-Niro sin støy enn Kona Electric.
Men er du av eldre årgang og/eller hørselen din er redusert, vil du ikke plukke opp denne innaverende støyen e-Niro har.
Selv da jeg skulle kjøre ut fra byggefeltet her jeg bor, på rimelig ny og slett asfalt, så bet jeg meg merke i hvor fremtredende hjulstøyen var allerede ved 18km/t.
En fordel med e-Niro er at kupeviften ikke støyer så mye som Kona Electric.

Funksjoner/Kjøring
Lane following assist synes jeg var langt bedre på e-Niro enn i Kona Electric. Her fant den hurtig midten av kjørefeltet, og holdt bilen stabil midt i. Jeg merket i rattet små mikrokorreksjoner, og bilen lå planke stabilt i midten. Kom det en sving, hold den plasseringen elegant, og virket aldri til å være i tvil.
Min Kona Electric stoler jeg ikke på i det hele tatt. Bilen vandrer svakt mot høyre og venstre. Ikke så ofte ligger den plassert stabilt i midten, og den mister for overbevisningsevnen straks det kommer en slakk sving. Kona Electric er mer som en fyllekjøring hvor den vandrer litt fra side til side og ikke nødvendigvis henger med i en slakk sving.
Da jeg skulle rygge e-Niro inn i garasjen merket jeg hvor mye bedre utsyn bilen gir tilsidene, på skrå og rett bakover. Det var helt utrolig hvor mye mer utsikt jeg fikk rundt bilen i ryggingen. Jeg rygger normalt kun på speil og kamera, men la fort merke til hvor godt overblikk jeg fikk i vinduene.
Jeg kjørte e-Niro på dagtid, men merket et markant bedre lys fra bilen i tunneler. Hvor min Kona Electric ikke har noe særlig supergodt lys, merket jeg i tunnelen straks e-Niro tenkte nærlysene.
Tydelig skarp lyskjegle som strake seg fint fremover langs tunnelveggene. Slike lys skulle jeg gjerne hatt på Kona Electric.

AppleKnocker

BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

tuono

Når det gjelder dine observasjoner med Kona og rattvarme, så er dette typisk. Både på Kona og Ioniq. Varmen virker å være fokusert (i mangel av bedre ord) på der de mener man holder hendene under kjøring. Dermed virker de andre områdene av selve rattet ikke tilsvarende oppvarmet.

Bjoris

#28
Gud så det irriterer meg at ikke denne bilen er skikkelig støyisolert. Utenom det og app er dette en bil jeg vet vi kunne trives godt med, men mye støy har jeg store problem med å akseptere...

Dette med "lys" støy tror jeg er en bra observering. Jeg hadde PHEV hjemme og kjørte 10 km først med Kiaen og så med Leaf 2.0 direkte etterpå. DB måleren på Iphonen gav faktisk Niroen ørlite lavere verdier, utenom på grus der Niroen falt helt gjennom. MEN oppfatningen for øre var at Leafen var i en helt annen klasse støymessig enn Niroen. Så mye at jeg vil si det var som å kjøre en "dyrere" bil når jeg satte meg i Leafen.

Fruen hentet denne bilen i Haugesund og kjørte den de 60 km hjem, en tur hun kjører flere ganger i uken med Leaf 2.0. Når hun satte seg med middagsbordet så sa hun "vil du virkelig bytte Leafen med den der"? hun hadde kjørt, hun ble helt utslitt av all støyen...

Øyvind.h

Bruk noen tusenlapper på støyisolering :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA