Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Nesten-kollisjon med Summon

Startet av oto, fredag 30. november 2018, klokken 15:33

« forrige - neste »

oto

Jeg har prøvd å kjøre Xen inn og ut av garasjen med Summon styrt via appen noen ganger nå, og må si fuksjonen er merkelig ustabil. En ting er at appen sliter med å opprette kontakt med bilen og mister kontakt igjen for et godt ord. En annen ting er at kollisjonsbeskyttelsen vha ultralydsensorene overhodet ikke er til å stole på.

Tidvis kjører bilen smoothly inn i sin slot ved siden av e-Golfen. Andre ganger gjør den en unnamanøver for garasjekarmen, og setter kursen rett mot Golfen. Hjørne mot hjørne. Sist slapp jeg fingeren fra appen akkurat i tide til at den stoppet 5 cm unna hjørnet på golfen, dvs. godt innenfor minimumsavstanden jeg har satt i Summon-konfigurasjonen i bilen. Jeg satte meg i bilen for å se om det kunne være noe galt med ultralydsensorene foran på Xen, men Golfen trådte tydelig fram som en rød kurve kloss innpå bilen. Og kurven nærmet seg tydelig fra god avstand om jeg repeterte manøveren manuelt.

Hva kan dette skyldes? Det er jo utrolig rart at bilen bare durer fram mot et objekt den helt tydelig detekterer?

Andre som har lignende erfaringer?
TMX75D født oktober 2017
VW e-Golf 2015

Larsebass

Ja, det virker som om forbindelsen med nøkkelen er mildt sagt tvilsom. Jeg lurer på om det er noen sider av bilen som det er mer gunstig å bruke.

(Og etter det jeg skjønner så kan man bruke summon uten app i USA? Kanskje det er mer stabilt enn mobil og nøkkel mot bilen, koordinert via tyggegummi og tape på en server i USA?)
Tesla X75D.

geear

Svakt wifisignal kan være en synder, både på bil og mobil. Plutselig hopper den over på 4G og vil miste kontakten fordi enten bil eller mobil skifter IP.

oto

Ultralydsensorsvakheten er det største problemet, synes jeg. Det fjerner hele poenget med funksjonen. Liten glede og nytte i å bare kunne la bilen kjøre alene 12 m fram eller tilbake over en åpen plass.

Den ustabile forbindelsen er også merkelig. Bruker Tesla kun wifi via ruter eller 4G? Hvorfor ikke heller bruke peer-to-peer wifi eller Bluetooth? Eller nøkkelen? Hvorfor er nøkkelstyring forbeholdt USAnere?
TMX75D født oktober 2017
VW e-Golf 2015

z4rd

Du kan jo alltids prøve å justere innstillingene for Summon. Kanskje du skulle ha byttet til andre verdier og testet igjen? Tenker da på Bumper Clearance, Summon Distance + Side Clearance.

Jeg bruker ikke Summon regelmessig, men gjort det ved et par-tre anledninger hvor det har vært utrolig nyttig, og da har bilen oppført seg korrekt. Når det er sagt, så har det bare vært snakk om å kjøre rett ut av en dobbeltgarasje, og en trang parkeringsplass. Jeg har i alle fall satt på Tight og korteste/laveste verdi på Bumper, bortsett fra Summon Distance.

Kan definitivt også være WiFi/LTE-switching også i ditt tilfelle...
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

fonberg

Jeg hare gode erfaringer med bruk av Summon, men har ikke prøvd den på steder hvor bilen er på wifi. Eneste er at den kan stoppe uønsket noen ganger; jeg opplever den heller som for for forsiktig enn det motsatte.

Morsomste summonopplevelse jeg har hatt var da jeg i fjor sommer fant min S85D innparkert (biler tett inntil på begge sider, umulig å åpne dørene) utenfor Audi Györ Arena i Ungarn. Det meste av byens politikorps, som var der for å håndtere parkeringa, sto med hakeslepp da jeg kjørte fram bilen med mobilen.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

geear

Sitat fra: oto på fredag 30. november 2018, klokken 23:22
Ultralydsensorsvakheten er det største problemet, synes jeg. Det fjerner hele poenget med funksjonen. Liten glede og nytte i å bare kunne la bilen kjøre alene 12 m fram eller tilbake over en åpen plass.
Ukjent problem hos oss. Vår kjører fint inn og ut av garasje med masse byggevarer og greier som står i alle mulige vinkler. Den har heller aldri vært villig til å kræsje. Feil på en sensor?

sfinxern

Sitat fra: fonberg på søndag 02. desember 2018, klokken 09:30
Morsomste summonopplevelse jeg har hatt var da jeg i fjor sommer fant min S85D innparkert (biler tett inntil på begge sider, umulig å åpne dørene) utenfor Audi Györ Arena i Ungarn. Det meste av byens politikorps, som var der for å håndtere parkeringa, sto med hakeslepp da jeg kjørte fram bilen med mobilen.

Fantastisk :D :D :D!!
2017 Tesla Model S 75D
Bestilt 31.8.2017 - levert 4. desember
2016 BMW i3 94ah Fully Charged Protonic Blue
Produsert 26.8.2016 - levert 16.september 2016.
Min første elbil :)
Helelektrisk bilpark fra 4. desember 2017

Øggen

P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA