Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

Motorwatt

Har vanskeligheter med å skjønne hvorfor man tror at det «løsner» når, eller hvis, den billigste utgaven kommer. Har man tatt et utgangspunkt i en pris på 350K da man reserverte bilen? Jeg ville iallfall lagt inn buffer for opsjoner. Men klart, hvis man ikke vil ha noe annet en svart bil uten AWD, minste batteri, uten veganskinn og uten AP, så kan den muligens komme ned i en slik pris. Men at det er veldig mange som vil vente på en slik bil, har jeg liten tro på.

Antall bestillinger i desember skal man ikke skjele for mye til. Det var jo en kork som ble åpnet.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

mthoring

Klart markedet blir større jo billigere produktet er.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

Motorwatt

Enig. Men det er størrelsen på det markedet som åpner seg med en lavere pris som jeg er i tvil om.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Øyvind.h

Ser man på salgsvolumene for sedaner i USA er det tydelig at pris er viktig for volum (forutsatt at produktet er bra).

Men størrelsen på markedet er vanskelig å beregne. Klart en sedan med de begrensningene M3 har ikke er en bil for alle.
Model Y med hengerfeste og M3 pris (med SR, MR, LR, 2wd, 4wd osv) ville feid alt annet av banen her i Norge. Forhåpentligvis sørger Teslas økonomiavdeling for at Model Y avdukes med svært høy gjenbruk av M3. Kanskje minus dørhåndtakene. Der kommer det vel en ny kanin opp av hatten.

Men at en del venter på SR og billigere versjoner er helt sikkert. Ligger nok noen tusen ventende der. Og når bilen kan sees og prøvekjøres tipper jeg volumene blir stabilt gode. Gode nok i hvert fall.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

emurof

Hvorfor tviler du på det, Motorwatt?

Amoss

Nå er det kun de to dyreste alternativene som er til salgs enda. Derifra og ned til en ribbet base modell er det mange trinn som alle gjør bilen billigere. LR RWD, eller LR AWD uten PUP osv...

For hver variant som gjøres tilgjengelig så øker markedet for bilen. Dels pga lavere pris, dels for at bilen passer ens egne ønsker/behov bedre. Selv vil jeg absolutt unngå å få (fake)skinn på setene, noe som tilsier at jeg ikke kan velge PuP (dersom jeg ikke klarer å overtale dem til å sette inn tekstilseter selv om jeg skulle velge PuP).

Selv ligger jeg ann til å gå for en helt ribbet utgave. Som nevnt ønsker jeg ikke Pup så lenge det medfører skinnseter. AWD er kjekt å ha det, men kan nesten ikke huske sist jeg egentlig følte at det var noe jeg trengte. Så langt har jeg aldri hatt en AWD bil og klart meg fint. SR gir meg den rekkevidden jeg trenger i hverdagen - selv vinterstid. Er så sjeldent på langtur at litt ekstra lading de få gangene gir meg god timebetaling vs. å kjøpe
LR. Dem fargen jeg egentlig ønsker tilbys ikke av Tesla, så mer fristende å gå for sort og legge på rett farget folie. Ellers er ikke sort så stygg den heller. Og hadde jeg hatt ett valg hadde jeg heller gått for 17" enn 18", og vil definitivt ikke betale for å få større og styggere (etter min mening) felger enn de originale.

Men klart, det meste av dette er fortsatt i tankeboksen, så hva jeg ender med er ikke godt å si enda. Blir lettere å avgjøre når man ser de endelige prisene på alle alternativene. Men LR AWD m/PuP anser jeg ikke relevant for meg, så da må jeg uansett vente.

... og ja, som Øyvind er inne på - kan også fort vise seg at Model Y egentlig er en mer korrekt bil for meg.
Model S 85D

Espen Hugaas Andersen

En tommelfingerregel for USA er at for hver $5k prisreduksjon, så dobles markedet. Altså om Tesla skulle selge 200k biler per år ved $60k, så skal de kunne selge 400k biler per år ved $55k, og 800k biler per år ved $50k. Det er altså bare en tommelfingerregel, men er en viss indikasjon på hvor stor betydning pris har.

Personlig forventer jeg salg i Norge på omkring 10k Model 3 per år. Da er 4000 bestillinger før året i det hele tatt begynner ganske så brukbart. 2020 er et større spørsmålstegn - jeg tror mye kommer an på når Model Y lanseres, og hva ventetiden blir. Jeg ser for meg at Model Y kan selge 20k per år i Norge, men at salget av Model 3 vil kunne falle til noe ala 5k/år pga Model Y. På den andre siden har det trolig hopet seg opp betydelig med etterspørsel etter en rimelig langtrekkende elbil i Norge. Introduksjonen av SR kan føre til at 2020 blir ekstremt bra. Og så har man også avgiftsspørsmålet...

Alt i området 5-20k Model 3 solgt i Norge i 2020 ville ikke overraske meg, utifra faktorene nevnt.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Motorwatt

I 2020 kommer det flere produsenter med nye elbiler som vil knive i prisklassen 300-400K med "lang" rekkevidde. Sedaner er ikke like populært i Norge som i USA. Hos oss velger de fleste SUVer, Crossover eller stasjonsvogner. Det kjøpes jo nesten dobbelt så mange Xer i forhold til Ser.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Counterpointer

Ikke for å være surpomp trådstarter, men hadde vært fint om dere relaterte innleggene deres til å sneie innom betydningen i forhold til Tesla aksjer

Amoss

Sitat fra: knut.aulie på lørdag 05. januar 2019, klokken 21:38
Ikke for å være surpomp trådstarter, men hadde vært fint om dere relaterte innleggene deres til å sneie innom betydningen i forhold til Tesla aksjer

Betydningen går på markedsutsiktene for Teslas biler.

Noen ser ut til å mene at dagens drøyt 4000 bestillinger av Model 3 er toppen av kransekaka, og at alt kommer til å gå nedover herfra. Andre er av en litt annen oppfatning :)
Model S 85D

Counterpointer

Sitat fra: Amoss på lørdag 05. januar 2019, klokken 22:02
Sitat fra: knut.aulie på lørdag 05. januar 2019, klokken 21:38
Ikke for å være surpomp trådstarter, men hadde vært fint om dere relaterte innleggene deres til å sneie innom betydningen i forhold til Tesla aksjer

Betydningen går på markedsutsiktene for Teslas biler.

Noen ser ut til å mene at dagens drøyt 4000 bestillinger av Model 3 er toppen av kransekaka, og at alt kommer til å gå nedover herfra. Andre er av en litt annen oppfatning :)
Når en ser på det kraftige kursfallet mandag som flertallet mente kom av at Tesla leverte noen hundre ! færre Model 3 enn estimert. Så vil jo kun 4000 kontrakter av 450 000 reservasjoner være en katastrofe

Amoss

Sitat fra: knut.aulie på lørdag 05. januar 2019, klokken 22:07
Når en ser på det kraftige kursfallet mandag som flertallet mente kom av at Tesla leverte noen hundre ! færre Model 3 enn estimert. Så vil jo kun 4000 kontrakter av 450 000 reservasjoner være en katastrofe

Jo, fremsatt slik så høres det jo fort riktig ut. Men da glemmer man den bittelille detaljen at de ~450k reservasjonene gjaldt på verdensmarkedet, og de ~4k bestillingene gjelder for en bitteliten nasjon som utgjør godt under 10% av angjeldende verdensmarked :p Etter mine antagelser utgjør denne bittelille nasjonen under 5% av disse ~450k reservasjonene. Det debatten går på er vel helst hvor stor andel disse 4k bestillingene utgjør av de bestillingene som kommer til å bli gjennomført av disse antagelig godt under 5% av reservasjonene. Da høres det ikke lengre like ille ut ;)
Model S 85D

Counterpointer

Ser ut som markedet og jeg er enig med deg Amoss, kursen steg til 317 og fortsatte å stige litt i postmarkedet.

Counterpointer

Blir interessant å se hvordan salg og leveringer i Europa (og Kina kanskje enda mer) påvirker kursen frem til Q4 tallene kommer og etterpå.

Motorwatt

Blir urettferdig for Tesla hvis man knytter dagens aksjeverdi opp mot produksjonstall, usolgte biler, etc. Veldig mange har behov for å gjøre nettopp dette, mens fakta er at Tesla stort sett svinger i takt med børsene i USA, og dermed er langt utenfor Teslas kontroll.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA