Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

"Dumme" spørsmål

Startet av Arslan, onsdag 28. november 2018, klokken 13:23

« forrige - neste »

jonste

Sitat fra: Eivind S på fredag 30. november 2018, klokken 15:05
Sitat fra: offpist på onsdag 28. november 2018, klokken 14:15
Kan bare skyte inn at jeg er nede i 5-6 mil rekkevidde nå om vinteren med min 2014 modell e-Golf.

I det jeg har levert guttungen på skolen og varmet opp bilen er jeg oppe i 5,5KWH pr mil, og så går det ned til kanskje 3,5KWH pr mil i snittforbruk innen jeg er på jobb (stort sett nedoverbakker også til og med).

Det er grusomt stor forskjell på rekkevidde mellom sommer og vinter.. Så det må man bare ta høyde for.
Er dette en modell uten varmepumpe? I så fall vil det være stor forskjell på sommer og vinter. Eneste trøsten er at når det er sprengkulde (typisk -20C og lavere) så er ikke forskjellen så stor lengre. Da har elbiler både med og uten varmepumpe vesentlig dårligere rekkevidde.

Min erfaring om vinteren er at kulda er et lite problem hvis man lader smart (ferdig rett før bilen skal brukes, innebygget i bilen ved å bruke hentetidspunkt) og bruker forhåndsoppvarming. Hastighet og snø/slaps synes jeg har større negativ innvirkning på rekkevidde. Lufta er mye tykkere i kulde og det merkes godt på 110 km/t motorveier.

Kjørte en 15mod i 3 år og 60k km. 19" på sommer og orginalfelg med piggfritt på vinter. Det er liten forskjell på snittforbruk sommer og vinter.
Største problemet med forbruk på vinteren er dårlig føre, det har større innvirkning enn lav temp er min erfaring.
Som nevnt i denne tråden, så tar oppvarmingen mye strøm. Lad og varm fornuftig er tingen.
eco og eco+ er heller ingen magisk knapp. Modusene hjelper bare sjåføren å skru ned energiforbruket til varme og motor. klimaprofil, temp-innstilling og høyrefoten gjør akkurat det samme.

Eivind S

Sitat fra: Arslan på lørdag 01. desember 2018, klokken 21:04
Sitat fra: zementh på onsdag 28. november 2018, klokken 13:41

Husk at bilen er stilt inn på å gi deg komfort når du kjører i normal modus. Dermed så bruker den masse strøm på å varme opp kupeen til angitt temperatur så raskt så mulig. Dette forbruket skal jo så fordeles på distansen du kjører. Jeg har starter e-Golfen i kulda, tint frontruta og kjørt etter en liten stund i 30 km/t (som var fartsgrensen). Da viser forbruker 99,9 kWh/100km og brukte litt tid før den falt under det.
Så mye småkjøring i kulda med full oppvarming av kupé hver gang gir kort rekkevidde. Men det er bare å lade så ofte man har muligheten så er det sjelden noe problem.
Ved langkjøring i kulda er forbruket mer normalt igjen.



Ja, har begynt å merke at forbruket er mye lavere når jeg forvarmer bilen. Jeg pleier som regel å miste 10-15km før kjøring dersom jeg forvarmer den uten lading. Forvarmer den da to ganger (10min x2).

Det spiller vell ikke noen rolle om jeg forvarmer den eller ikke, når jeg uansett ikke har den til lading? Om strømmen brukes før jeg kjører eller i det jeg kjører er vell irrelevant? Men så er det deilig å komme til en varm bil.

Forvarming fra batteri bruker nok mer strøm enn å varme opp bilen når du begynner å kjøre. Det er lengre tid med varmetap fra bilen. Men jeg tror ikke forskjellen er veldig stor.
2017 VW e-Golf FL
2020 Audi e-tron 55

Turbomannen

Noen som vet hvorfor jeg får det varslet med gult til høyre for strømtilførsel?
Står «kontroller bilens ladenivå»

Amatøren

Sett tegnet, men husker ikke teksten.

Det var da sikringen på arbeid gikk en gang. Måtte bruke schuko motorvarmer kontakt en gang da alle type 2 kontaktene var opptatt. Så kom det en med en Leaf og satt sin på samme krusen.......
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Turbomannen

Så det betyr rett og slett at deter feil med kursen? Som f. eks. når det vises rød lysdiode og du er koblet til på de kommunale ladestasjonene.

geear

Mener den kommer hvis type 2-støpselet ikke står skikkelig i eller det er problem med strømtilførselen til ladekladd/vegglader.

e-Stig

Et annet dumt spørsmål er hvorfor strømmen er så dyr på hurtigladerne. Med pris på over 6 kroner pr kilowatt hos Grønn kontakt blir e-Golfen dyrere i drift enn Golf TDI som jeg byttet inn. Den gamle dieselbilen gikk greit på cirka 7 kroner pr mil, mens e-Golfen er godt over ti kroner pr mil. Litt spesielt hvis det er fritt frem for Grønn kontakt og andre å flå elbileierne med høye strømpriser.
e-Golf august 2018
e-Golf august 2020

jkirkebo

Sitat fra: e-Stig på søndag 16. desember 2018, klokken 22:35
Et annet dumt spørsmål er hvorfor strømmen er så dyr på hurtigladerne. Med pris på over 6 kroner pr kilowatt hos Grønn kontakt blir e-Golfen dyrere i drift enn Golf TDI som jeg byttet inn. Den gamle dieselbilen gikk greit på cirka 7 kroner pr mil, mens e-Golfen er godt over ti kroner pr mil. Litt spesielt hvis det er fritt frem for Grønn kontakt og andre å flå elbileierne med høye strømpriser.

Hvordan får du de til å bli så dyrt? Jeg pleier å få 38-40kW i snitt på min Tesla X75D, med Fortums pris på 2,50 pr. minutt ender jeg på 3,75 til 3,95 pr. kWh. De fleste andre elbiler klarer høyere snitt.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Roy Aasen

Sitat fra: e-Stig på søndag 16. desember 2018, klokken 22:35
Et annet dumt spørsmål er hvorfor strømmen er så dyr på hurtigladerne. Med pris på over 6 kroner pr kilowatt hos Grønn kontakt blir e-Golfen dyrere i drift enn Golf TDI som jeg byttet inn. Den gamle dieselbilen gikk greit på cirka 7 kroner pr mil, mens e-Golfen er godt over ti kroner pr mil. Litt spesielt hvis det er fritt frem for Grønn kontakt og andre å flå elbileierne med høye strømpriser.

Får å ta det siste først...GK og andre tar de prisene de vil. Det er et fritt marked, rent bortsett fra at det faktisk ikke er dyrt.

Men...det er noe feil her..enten lader du på iskaldt batteri eller det er noe feil på bilen. Det kan også være en feil på hurtigladeren, men det er vel mer sjeldent.

(Jeg ligger på ca 3,40/kwt på lading av Soul.)

Amatøren

#24
Stusset også over forbruk kontra pris.

Kjørte forrige vinter i kuldegrader og tett snevær tur-retur Asker-Stavanger (ladet riktig opp batteriet før avreise og kom hjem med nesten tomt batteri), men det jeg brukte på hurtigladere på veien var ca halvparten av det jeg ville brukt med en VW Sharan vi da hadde på turen. Kanskje en del mindre for den bruker også en del mer ved kulde og slaps/snevær.

I e-Golf sin disfavør så brukte jeg også hurtigladingen som sove pauser på turen da det var frem og tilbake så raskt som mulig ("samme dag"). Dermed ladet jeg så godt som til 100 % alle gangene med unntak av en. Og når det går betydelig saktere fra 80-100 % så sier det seg at prisen pr lading stiger betraktelig.

Ville spart penger på å bare lade til 80 % og ladet oftere, men jeg valgte den fremgangsmåten fordi jeg trengte ordentlig søvn/hvile underveis.

Sitat fra: Profil errorVW e-up! 09.2017 - Puffen
VW e-Golf 08.2018 - Lynet
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
---------------------------------------------------------
Reservert Audi e-tron (XX.2019?)
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

e-Stig

Sitat fra: Roy Aasen på mandag 17. desember 2018, klokken 08:19
Sitat fra: e-Stig på søndag 16. desember 2018, klokken 22:35
Et annet dumt spørsmål er hvorfor strømmen er så dyr på hurtigladerne. Med pris på over 6 kroner pr kilowatt hos Grønn kontakt blir e-Golfen dyrere i drift enn Golf TDI som jeg byttet inn.
Får å ta det siste først...GK og andre tar de prisene de vil. Det er et fritt marked, rent bortsett fra at det faktisk ikke er dyrt.

Ser det er mange ting som spiller inn her. Det er jo ikke slik at man står ved siden av bilen og venter til den når 80%. Jeg satte bilen til lading og gikk inn på et kjøpesenter. Da jeg kom tilbake etter en times tid hadde det tatt 45 minutter å fullade bilen med 17,90 kWh. Prisen for dette ble kr 112,50 og det stemmer med at minuttprisen er 2,50 kroner. Men dere som kan dette; er det lite å få 18 kWh på 45 minutter? Kan det være noe galt med bilen?

I desember har jeg ladet to ganger til på samme sted. Den ene gangen kostet det kr 7,42 pr kilowatt (Type 2) og den andre gangen kostet det kr 4,47 pr kilowatt (CCS). Syns uansett dette er dyrt i forhold til å lade hjemme. Når ble det greit å betale syv ganger mer for en tjeneste? Veldig uforutsigbart for den som er avhengig av hurtiglading at prisene varierer så mye; fra gratis til over syv kroner. Ser nå at så lenge det er minuttpris så er det smart å velge den raskeste laderen.

Men hvor lenge har man lov til å stå og lade på en hurtiglader? Bør man flytte bilen når den er fulladet? Er det greit å ikke flytte hvis det ikke finns parkeringsplasser andre steder? Kan elbilen stå der uten kabelen innsatt? Hvordan er den indre justisen for disse ladestedene?

e-Golf august 2018
e-Golf august 2020

Mr Oizo

Generelt: Kaldt batteri lader sakte. Lading over 70-80 % SOC går sakte.
Lading på Fortum 22 kw ac stolper koster 1 krone minuttet. Har du e-Golf med 3 kw likeretter da blir det dyrt per kwh for å si det sånn. GK har som regel 2.50 per kwh. Har du brikke og abonnement hos GK får du % rabatt på 10 og 20 hvis du lader for over 200 eller 300 kroner per måned. Både på DC og AC lading. Man hurtiglader fordi man skal fort videre og har det travelt, ikke fordi det er koselig. Men med de prisene som ofte er på AC lading så kan man jo like gjerne lade på DC. Lading over 20-30 minutter er som regel bortkastet med kortrekkeviddebiler, bedre å legge inn en ekstra stopp hvis man må det. Avslutt på 70-80 % er best, ankom neste sted med ca 10-20 %.
Jeg ladet på en Fortum stolpe i P-hus, den var merket med 2.50/ kwh. Ladet på 6 kw som er maks i min bil. På regningen stod det 10 øre/min, dette blir jo da bare 1 krone/kwh, som er billigere enn å lade hjemme, så da går det an. På stolpene med 1 krone/minutt blir kwh prisen på 10,- med 6 kw likeretter, svært dyrt. Ladet på en sånn en gang jeg måtte ha litt ekstra og DC stolpen var defekt.
Det er lurt å gjøre seg kjent med de plassene som er i området man kjører, eksakt plassering, om det ofte er kø, hvilken operatør osv. Jeg anbefaler GK da de har bedre oppetid og priser der jeg kjører. Lading mens man handler på matbutikk er effektiv tidsbruk, dessverre er det ofte kø på DC stolper ved matbutikker.

jkirkebo

Sitat fra: e-Stig på mandag 17. desember 2018, klokken 13:17
Men hvor lenge har man lov til å stå og lade på en hurtiglader? Bør man flytte bilen når den er fulladet? Er det greit å ikke flytte hvis det ikke finns parkeringsplasser andre steder? Kan elbilen stå der uten kabelen innsatt? Hvordan er den indre justisen for disse ladestedene?

Flytt bilen med en gang den er ferdig ladet. Ikke noe er mer irriterende enn å stå i kø til en hurtiglader som er blokkert av en ferdigladet bil :( Det vil du selv oppdage om det skjer deg. Du finner alltids et annet sted å parkere.

Plassene er også bare for ladende biler. På en del hurtigladere og sakteladere tror jeg også du må betale helt til d plugger ut, så om bilen står der ferdigladet men plugget i kan det fort bli en dyr fornøyelse.

Tesla tar forøvrig straffegebyr av alle som ikke flytter bilen etter maks 5 minutter etter at den er ferdigladet om det er 50% eller høyere belegg på ladeplassen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

e-Stig

Ny julegaverunde på kjøpesenter i går. Jeg koblet på Grønn kontakt igjen og fikk 15,85 kWh på 41 minutter. Prisen blir da kr 6,46 pr kilowatt. Med gjennomsnittsforbruk på 1,7 kWh/mil koster det 11 kroner pr mil å kjøre e-Golfen. Nesten dobbelt så dyrt som dieselbilen. Vurderte å prøve tipset med å stoppe lading på 80%, men det ble ikke tid til å fikle med det.

La merke til at det stod "maksimalt 1 time parkering for hurtiglading" på et skilt og det forholdt jeg meg til. Det var flere ledige plasser både da jeg kom og da jeg dro så forhåpentligvis hadde jeg ikke stått i veien for noen.

Nytt spørsmål: På jobben får vi dele på noen 16A ladeplasser, men da må vi stille ned ladingen til 5A på e-Golfen. Må dette stilles tilbake til maks hvis man skal koble på hurtiglader? Spørsmålet gjelder også en Salto-boks som vi har på jobben. Stress å stille opp og ned alt etter hvor man skal lade.
e-Golf august 2018
e-Golf august 2020

automat

Sitat fra: e-Stig på tirsdag 18. desember 2018, klokken 11:01
Ny julegaverunde på kjøpesenter i går. Jeg koblet på Grønn kontakt igjen og fikk 15,85 kWh på 41 minutter. Prisen blir da kr 6,46 pr kilowatt. Med gjennomsnittsforbruk på 1,7 kWh/mil koster det 11 kroner pr mil å kjøre e-Golfen. Nesten dobbelt så dyrt som dieselbilen. Vurderte å prøve tipset med å stoppe lading på 80%, men det ble ikke tid til å fikle med det.


Hvis målet er billig strøm, så lader man ikke på hurtiglader. Topplading og lading på kaldt batteri driver prisen ytterlige opp. Og det tar lang tid å varme opp et kaldt batteri.

Hurtiglading er ikke for dagliglading. Det er for å fylle på det man trenger for å få kjøre- og ladelogistikken til å gå opp.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA