Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvor effektive skal varmetrådene i frontruta være?

Startet av raathass, tirsdag 27. november 2018, klokken 22:53

« forrige - neste »

raathass

Hei.

Jeg har hatt bilen i snart 5 år, men nå synes jeg varmetrådene i frontruta er merkbart dårligere enn da den var ny.  Jeg er dog ikke helt sikker, så før jeg laver ballade hos forhandleren må jeg realitetsorientere meg litt.

Følgende bildeserie viser frontruta etter hhv 1, 2, 3, 4 og 5 minutter med varmetråder på.  Ute er det -2 grader og på frontuta er det et løvtynt rimlag.  Batteriet er fulladet.

https://www.dropbox.com/s/uzi4qk4c3tp4uop/2018-11-27%2015.57.58.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/b4r72eq6hyrdrlf/2018-11-27%2015.59.01.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/d51klou3rvuvzrw/2018-11-27%2016.00.03.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/kyvfk2p9jewx72p/2018-11-27%2016.01.00.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/mm7kbzycdafypob/2018-11-27%2016.01.58.jpg?dl=0

Jeg mener som sagt å huske fra sist vinter at varmetrådene var svært effektive, men jeg er åpen for at jeg begynner å bli gammel og at det skorter på hukommelsen ... :-)


/r

nortrahof

Du har muligens en defekt varmetråd til venstre (i bilens kjøreretning) til venstre for speilet?
Har du garanti/reklamasjonsfrist så kan du reklamere på det. - Spesielt da bruken er automatisk bestemt og man kan forvente at slikt holder i > 5 år.
Varmetråder som varmekabler skulle holde i minst 50 år. Dersom varmetrådene "fordamper" (som gammeldagse lyspærer) ved bruk, vil det antakeligvis komme mørke felter rundt hver varmetråd?
Det er en punktsveising for hver varmetråd til kobberbandet i topp og bunn av ruten. Disse punktene har ofte vært dårlige.
Du kan heller ikke skade varmetrådene i frontruten, da disse ligger i lamineringssiktet ( i motsetning til i bakruten der de er "dampet på" på innersiden.
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

raathass

Hei.

Denne skyldes en kraftig steinsprut, og er vrien å reklamere på ;-).

Spørsmålet er mer hvor lang tid jeg må forvente at trådene skal stå på for å fjerne et fjærlett rimlag i -2. Jeg mener å huske at det skjedde på et blunk, ikke på 5 minutter ... (Det er med andre ord ikke jeg som bruker bilen til daglig).


/r

nortrahof

Er steinspruten der varmetrådene er defekt? - Hvis ikke, skal det ikke ha noen sammenheng med reklamasjon.
varmetrådene ligger inne i lamineringen (av plast) - og det skal mye til at den blir ødelagt.

De 3 vintrene jeg kjørte E-UP, var varme i frontruten det jeg satte mest pris på! Når du starter bilen om morgenen, så rakk jeg å skrape begge siderutene i fordørene før isen på frontruten var såpass tinet at det gikk lett å skrape den av. Da var dugg også innvendig smeltet, så det var lett å tørke av med fille. Merket ikke noen reduksjon på varmen over tid. Dette var uansett hvor kaldt det er på Sørlandet om vinteren.
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

raathass

Ja, det er en kraftig steinsprut som har gått gjennom første laget av glass.

Det er det jeg mener også, et tynt rimlag på frontruten ble borte på null komma niks. Nå tar det 5 min.

Up_&_Away

vår bil opplever sin aller første vinter og i disse dager sin aller første frost.

Med et vindu totalt nediset var jeg mektig imponert over hvor fort ruta tinte, men det var vel mer pga at jeg satte på klimareguleringen mens den stod tilkoblet. Jeg brukte ikke varmetrådene i ruta. Det tok under 1 minutt.
VW e-Up! nybil fra august 2018

nortrahof

Det kan av vurdering av rustbeskyttelse om hvordan fuktigheten inne i bilen "tar veien" og samler seg?
Jeg fikk nærmest sjokk da jeg etter 2 år tok ned innertaket i E-UPen om våren for å skifte ut antennen og strekke ledning til ny DAB+radio. Det var tett av dråper fra kondensert vanndamp inne under ståltaket over hele taket. - Sikkert 1/2 liter fukt? Måtte tørke taket før jeg monterte innertaket.
Når man kjører "kaldest mulig" for å oppnå max. rekkevidde om vinteren, kan fuktighet samles der.
Siste vinteren kjørte jeg ikke oppvarming om morgenen og tørket av rutene innvendig FØR varmetrådene fordampet vannet.
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

raathass

Tok en nærmere titt på ruta i dag. Steinspruten er _ikke_ der hvor stripa er, men rett ved siden av og har således ikke noe med dette å gjøre.

Da er saken enkel, tilbake til forhandler for ny frontrute!


/r

aageaasved

er nok ikke så enkelt de kommer til å se på slitasjen på hele ruta

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA