Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Er keramisk lakkforsegling fint for lathanser?

Startet av OhmPaPa, søndag 25. november 2018, klokken 13:47

« forrige - neste »

OhmPaPa

Vurderer keramisk lakkforsegling på bilen min. F.eks. den fra Pomponazzi.

Tanken er at bilen da vil bedre tåle å en børstevask bedre. Og vil tåle at det går lengre mellom hver vask bedre.

I en travel hverdag blir ikke vask av bilen prioritert opp til en hver tid. Og jeg er ingen bilfreak som koser meg med å håndvaske bilen hver uke. Så kanskje heller da en børstevask i ny og ne for å få bort saltet?

Men nå har jeg en ny og blank bil for første gang i mitt liv og vil gjerne gi den en sjangs til å se ny og blank ut i lengre tid.

Vil keramisk forsegling fungere slik jeg tenker eller er jeg på bærtur?

geear

Har ikke hørt om Pomponazzi, men keramisk coating gir et ekstra slitesjikt utenpå klarlakken, og mange av typene gir et hardere sjikt enn klarlakk. Men her finnes det utallige produsenter, leggemåter og priser.

Var skeptisk, men har selv Modesta BC-04 på Model X. Den er lagt av proff detailer og bakt i 70-80 grader i flere timer etterpå. Andre igjen står bare til vanlig luftherding. Skrytetallene er nå bare skrytetall, så hva som fungerer best etter noen år vet ikke jeg. Jeg opplever at bilen er enklere å holde ren, og det er veldig lite vaskeriper på bilen, men så vasker jeg den veldig skånsomt også, først en runde med Prickbort, skumlegger hele bilen med såpe som passer til coatingen (Carpro Reset), og så berøringsvask (med samme såpe) til slutt. Må ha et år eller to til på nakken før jeg konkluderer med om det var verdt det.

En skal også huske på at det krever litt jobb å fjerne disse coatingene igjen, og hvis noen som ikke har peiling legger det, så kan det bli fullstendig krise og kreve full omlakkering (har sett det på en to år gammel X3 dessverre).

OhmPaPa

Jeg antar at man bare fjerner coatingen hvis den er feil lagt på? Hvis ikke lar man den bare være på til den slites av?


Counterpointer

Pomponazzi er kjent for å være bra. Car spa bruker denne (de har mye high end biler som Aston Martin, Lamborghini ol)
Hadde planlagt denne selv på en ny bil og når jeg sjekket på Detailerforum var det greie tilbakemeldinger.

geear

Sitat fra: OhmPaPa på mandag 26. november 2018, klokken 13:10
Jeg antar at man bare fjerner coatingen hvis den er feil lagt på? Hvis ikke lar man den bare være på til den slites av?
Ja, den poleres normalt bort, men hvis den er lagt ujevnt, hvordan fjerner du den da? Du sliper deg gjennom de tynneste sjiktene av coatingen, og begynner å slipe klarlakk/lakk før toppene på coatingen er borte.

Som sagt, har sett en to år gammel X3 som hadde blitt behandlet av eier med billigcoating handlet på nett, og det så ut som det var malt tjukk klarlakk med pensel over hele bilen. Vinduene måtte poleres av glassmester for at det i det hele tatt skulle gå an å se ut og få flytta bilen. Detaileren som la Modesta for meg foreslo våtsliping og estimerte rundt 40 000,-, men var veldig usikker på resultatet, og det endte, såvidt jeg vet, med full omlakkering av hele bilen, antageligvis som forsikringssak. Angrer som en hund på at jeg ikke tok bilder av det til skrekk og advarsel.

OhmPaPa

Skal jeg ha dette vil jeg få fagfolk til å gjøre jobben.

Fortsatt usikker på hvor bra det vil funke med skjelden vasking og avogtil børstevask?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA