Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Er alle Tesla eiere nøytrale rådgivere?

Startet av Vannkraft, lørdag 24. november 2018, klokken 20:08

« forrige - neste »

sfinxern

Sitat fra: Tulle på mandag 26. november 2018, klokken 13:15
Hva med å sjekke brukerundersøkelser.
https://www.abcnyheter.no/motor/bil/2018/01/13/195363013/tesla-eierne-er-stralende-fornoyd-med-bilene-sine

Hovedspørsmålet til CR er kort og godt: Hvis bilkjøperen skulle kjøpe bil på nytt, ville han/hun valgt den samme modellen igjen?

I tillegg til dette, fyller respondentene ut i seks andre kategorier: Kjøreglede, komfort, verdi for pengene, design, lydanlegg og klimaanlegg.


Men undersøkelsen sier ingenting om hvor ofte kundene har vært inne hos Tesla pga utbedringer/feil.
Ja, jeg og synes kjørekomfort/følelse, smidighet osv er helt topp! Men det forandrer ikke det faktum at Tesla sliter med byggekvaliteten. Det er bare å se på noen som har plukket fra hverandre bilen og se hvordan den er bygget, så ser man fort dårlig håndverk.

Og hvor havner Tesla på bruktbilundersøkelser når garantier har gått ut ift. andre bilmerker? Det vet vi ikke helt enda, men snart blir det veldig aktuelt. Det er kanskje mest interessant, fordi da må forbrukerne selv koste feil/mangler uten at dette blir dekket av Tesla. Og det er nok derfor mange aksepterer feil på bilene sine, fordi de er innenfor garanti og det koster dem ingenting bortsett fra tid på verksted (lang tid på verksted).

Så jeg er meget spent på hvordan det går med Tesla på bruktmarkedet når garanti har gått ut. For det vil unektelig sette eierne på prøve.

Du kan jo spørre deg selv; hvis du måtte velge mellom en brukt eGolf med 200 000km på telleren eller en brukt Tesla Model S med 200 000km på telleren, begge uten noen form for garantier. Og begge bilene tilfredsstiller dine behov i en bil. Hvilke ville du ha valgt?
2017 Tesla Model S 75D
Bestilt 31.8.2017 - levert 4. desember
2016 BMW i3 94ah Fully Charged Protonic Blue
Produsert 26.8.2016 - levert 16.september 2016.
Min første elbil :)
Helelektrisk bilpark fra 4. desember 2017

JorEl

#32
turfsurf;
At Tesla eiere blir blandet inn i mange diskusjoner kommer stort sett av at Tesla på mange områder har blitt en målestokk for elbiler, og blir da sammenlignet mot. Diskusjonene der Tesla blir blandet inn under andre merker starter stort sett av at en ikke-Tesla eiere refererer til ett eller annet feil om Tesla og så korrigerer en Tesla eier (som gjerne og er interessert i andre biler), og så er diskusjonen i gang, og så blir en eller annen sur for at alt dreier seg om Tesla :)


:+1: Min opplevelse er nøyaktig den samme.
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: sfinxern på mandag 26. november 2018, klokken 13:47Du kan jo spørre deg selv; hvis du måtte velge mellom en brukt eGolf med 200 000km på telleren eller en brukt Tesla Model S med 200 000km på telleren, begge uten noen form for garantier. Og begge bilene tilfredsstiller dine behov i en bil. Hvilke ville du ha valgt?
Uten tvil Model S. Jeg klarer å se for meg en hypotetisk situasjon der e-Golf tilfredsstiller mine *behov* i en bil (noe den ikke gjør), men den vil aldri tilfredsstille mine *ønsker*. Noe mer kjedelig skal man lete lenge etter.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

dundun

Tja, ioniq eksisterer. Den suger all livsglede ut av alle som kommer i kontakt med faenskapen.
2023 ID.Buzz
2021 Polestar 2
2022 Bmw iX40, 2019 Tesla Model X LR, 2015 Tesla Model S S85D, 2020 Honda E, 2014 i3, 2016 Mercedes B-klasse, 2014 Model S P85
...og i tillegg en Mini Remastered og en MX-5 for moro skyld

1000kwh

Sitat fra: sfinxern på mandag 26. november 2018, klokken 13:47
Sitat fra: Tulle på mandag 26. november 2018, klokken 13:15
Hva med å sjekke brukerundersøkelser.
https://www.abcnyheter.no/motor/bil/2018/01/13/195363013/tesla-eierne-er-stralende-fornoyd-med-bilene-sine

Hovedspørsmålet til CR er kort og godt: Hvis bilkjøperen skulle kjøpe bil på nytt, ville han/hun valgt den samme modellen igjen?

I tillegg til dette, fyller respondentene ut i seks andre kategorier: Kjøreglede, komfort, verdi for pengene, design, lydanlegg og klimaanlegg.


Men undersøkelsen sier ingenting om hvor ofte kundene har vært inne hos Tesla pga utbedringer/feil.
Ja, jeg og synes kjørekomfort/følelse, smidighet osv er helt topp! Men det forandrer ikke det faktum at Tesla sliter med byggekvaliteten. Det er bare å se på noen som har plukket fra hverandre bilen og se hvordan den er bygget, så ser man fort dårlig håndverk.

Og hvor havner Tesla på bruktbilundersøkelser når garantier har gått ut ift. andre bilmerker? Det vet vi ikke helt enda, men snart blir det veldig aktuelt. Det er kanskje mest interessant, fordi da må forbrukerne selv koste feil/mangler uten at dette blir dekket av Tesla. Og det er nok derfor mange aksepterer feil på bilene sine, fordi de er innenfor garanti og det koster dem ingenting bortsett fra tid på verksted (lang tid på verksted).

Så jeg er meget spent på hvordan det går med Tesla på bruktmarkedet når garanti har gått ut. For det vil unektelig sette eierne på prøve.

Du kan jo spørre deg selv; hvis du måtte velge mellom en brukt eGolf med 200 000km på telleren eller en brukt Tesla Model S med 200 000km på telleren, begge uten noen form for garantier. Og begge bilene tilfredsstiller dine behov i en bil. Hvilke ville du ha valgt?
For de av oss som har hatt VW utenfor garanti så sier svaret seg selv  ;D  (hadde ikke valgt VW i hvertfall)

sfinxern

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 26. november 2018, klokken 15:56
Sitat fra: sfinxern på mandag 26. november 2018, klokken 13:47Du kan jo spørre deg selv; hvis du måtte velge mellom en brukt eGolf med 200 000km på telleren eller en brukt Tesla Model S med 200 000km på telleren, begge uten noen form for garantier. Og begge bilene tilfredsstiller dine behov i en bil. Hvilke ville du ha valgt?
Uten tvil Model S. Jeg klarer å se for meg en hypotetisk situasjon der e-Golf tilfredsstiller mine *behov* i en bil (noe den ikke gjør), men den vil aldri tilfredsstille mine *ønsker*. Noe mer kjedelig skal man lete lenge etter.

Som du sikkert skjønte så er jeg ute etter hvilke bil som vil påføre eier mest vedlikeholdskostnader.
Du tror det fortsatt vil være en eGolf?
2017 Tesla Model S 75D
Bestilt 31.8.2017 - levert 4. desember
2016 BMW i3 94ah Fully Charged Protonic Blue
Produsert 26.8.2016 - levert 16.september 2016.
Min første elbil :)
Helelektrisk bilpark fra 4. desember 2017

sfinxern

Sitat fra: 1000kwh på mandag 26. november 2018, klokken 18:11
For de av oss som har hatt VW utenfor garanti så sier svaret seg selv  ;D  (hadde ikke valgt VW i hvertfall)

Så du ville heller hatt en Tesla utenfor garanti enn en eGolf?
2017 Tesla Model S 75D
Bestilt 31.8.2017 - levert 4. desember
2016 BMW i3 94ah Fully Charged Protonic Blue
Produsert 26.8.2016 - levert 16.september 2016.
Min første elbil :)
Helelektrisk bilpark fra 4. desember 2017

Øyvind.h

Model S er veldig mye større, sprekere og mer kompleks. I kroner og øre er der rimelig å anta at den over tid er dyrere å vedlikeholde. Det ser vi på delepriser Tesla opererer med. Uten at det hjelper når et behov skal dekkes. Da kunne jeg heller valgt en sykkel.

Men hadde vært artig med en 9 år gammel Tesla uten garanti. Da hadde jeg kontaktet Jason Hughes og rådført meg ift rooting og tuning :D
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

zbk

Jeg ville i alle fall heller hatt Tesla'en. Vil heller løpe litt større risiko enn å kjede meg. Prisforskjellen på det tidspunktet de er ute av garanti er jo heller ikke en halv million lenger.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: sfinxern på mandag 26. november 2018, klokken 19:54Som du sikkert skjønte så er jeg ute etter hvilke bil som vil påføre eier mest vedlikeholdskostnader.
Du tror det fortsatt vil være en eGolf?
Det hadde vært overraskende om e-Golf hadde hatt høyere vedlikeholdskostnader.

Men det hadde kanskje vært mer relevant å sammenligne f.eks i-Pace og Model S. Hva ville du helst eid, en i-Pace eller en Model S, med 200.000 km på telleren og ingen form for garanti?

Jeg tror Model S kunne ha lavere vedlikeholdskostnader. Den er produsert i større skala, som betyr enklere tilgang på deler og kunnskap, og produsenten har bedre rykte for pålitelighet...
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

geear

#41
Sitat fra: sfinxern på mandag 26. november 2018, klokken 13:47
Du kan jo spørre deg selv; hvis du måtte velge mellom en brukt eGolf med 200 000km på telleren eller en brukt Tesla Model S med 200 000km på telleren, begge uten noen form for garantier. Og begge bilene tilfredsstiller dine behov i en bil. Hvilke ville du ha valgt?
Siden jeg har både Tesla (riktig nok Model X) og e-Golf, så kan jeg iallfall fortelle deg at én av de har hatt vannlekkasje, og det er ikke Teslaen...

Den hadde denne feilen: https://www.youtube.com/watch?v=B9Lp24dPtl0

Det lekker gjennom basselementene i bakdørene av alle ting, tro det eller ei, så begge måtte skiftes. Ble gjort hos Møller. 6800,- tror jeg prisen var, men gikk selvfølgelig på garanti.

Tross produksjonsvolum på omtrent en million Golfer i året. Og MK7 Golf hadde vært i produksjon et par år før e-Golf kom også...

Og igjen, X og e-Golfen er omtrent på verksted for reklamasjoner annenhver gang.

jkirkebo

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 26. november 2018, klokken 20:02
Model S er veldig mye større, sprekere og mer kompleks. I kroner og øre er der rimelig å anta at den over tid er dyrere å vedlikeholde. Det ser vi på delepriser Tesla opererer med.

Tja, er delene så dyre i forhold til konkurrentene da? En ny "MCU" til Leaf koster over 3x så mye som en ny til Tesla, selv om Tesla sin er 3x så stor. Ny elektrisk parkbrems til Leaf koster noe sånt som 29.000,- mens til eldre Tesla koster det et firesifret beløp om jeg husker korrekt. Samme med ting som DC-DC osv., det meste koster 3x så mye til Leaf.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

samotholt

@sfinxern
Konklusjonen er fortsatt at man må bruke statistikk for å konkludere i forhold til feil og vedlikeholdskostnader.

Å sjekke et forum for å se hvor dårlig bilen er blir bare idiotisk. Jeg sjekka engang "kjente feil" på A8 på audiworld.com og kom vel til ca. 200 "vanlige" feil på vår modell. Eh?

Slutt å synse og kom med fakta rundt saken.

Forøvrig hadde også jeg valgt MS i stedet for e-golf - da sistnevnte ikke duger for oss. Dekker sikkert behov til mange i det daglige, og som de andre tipper jeg at den blir billigere i det lange løp - skulle bare mangle. Ferrari er nok dyrere enn Skoda - også i vedlikehold.
Polestar 2, S85D, A8 3.0 Tdi,

THE

Har aldri hatt, og skal aldri ha, Golf. Men jeg har hatt Renualt utenfor garanti, Saaber utenfor garanti og med konkurs produsent. Alt uten problemer eller uforholdsmessig store kostnader. Jeg regner med at Teslaen er innenfor garanti ca 14-15 mnd. til, men vil da fremdeles ha ca 2,5 år reklamasjonsrett samt 5,5 år resterende garanti på batteri og drivlinje. På gamle biler har jeg gjort mye av service og reparasjoner selv, som for eksempel oljeskift, bremseskift, bytte av eksosanlegg, bytte EGR osv. Mye av delene på Tesla er jo også i bruk på andre bilmodeller, så vil tro det er mulig å få tak i mange uoriginale deler eller bestille rimeligere fra utlandet også til Tesla. Etterhvert vil det nok også dukke opp mange uavhengige verksteder som skrur Tesla, så jeg tror ikke at det vil være helt uholdbart å ha en Tesla utenfor garanti. Brukte deler er jo også en rimelig mulighet, og med så mange Teslaer på veien, så vil det nødvendigvis bli en del vrakbiler også. Nå begynner det jo allerede å trille noen biler på norske veier som har vært utenfor garanti lenge allerede pga. kjørte km, og som nå også er over fem år gamle, så skrekkhistoriene om svindyre Teslareparasjoner vil nok flomme inn over oss veldig snart hvis det er så ille som TS hevder.

Med 40-45000 km årlig kjørelengde burde jeg nok bytte bil hvert år for å få noe igjen for den, men det ender nok opp med at jeg beholder Xen til den er oppbrukt. Håper jo at den kan holde i 10 år og ca 400000 km, men det er jo alltid et sjansespill å ha en bil med så høy kjørelengde.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA