Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Er alle Tesla eiere nøytrale rådgivere?

Startet av Vannkraft, lørdag 24. november 2018, klokken 20:08

« forrige - neste »

JorEl

I agree.
Personlig så liker jeg best de bilene der man får mest for pengene 8) Jeg synes Tesla gjør seg godt i det sjiktet. Alle elbiler er fine greier i Norge, men etter en stund, med et lite batteri, så får man lyst på en Tesla eller tilsvarende. I tilsvarende gruppen har det ikke vært så mangen alternativer..men de kommer kanskje snart..
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

1000kwh

De 5 jeg kjenner som har Tesla elsker bilene sine, ladenett, plass, teknologi osv. DET er grunnen til at Teslaeiere er vel på å framsnakke merket.

En som nevnte Apple her. Ja, de har kanskje like gode konkurrenter, men merkevaren er like solid i dag. Det skjer ikke fordi folk er misfornøyde :)

sfinxern

Enig i det som nevnes over her.

Det som er synd er at Tesla har så dårlig byggekvalitet. Biler skal produseres raskere enn raskest og helst i forrige uke. Og det er så og si ingen QC på bilene før de forlater produksjon og sendes til kunder. Der har de lagt en strategi om å produsere mye og raskt og ta eventuelle feil som skulle vært avdekket i en QC i etterkant på garanti/reklamasjon fra kunder.

Dette er en ekstremt dårlig strategi og koster, og kommer til å fortsette å koste selskapet for enorme summer. I tillegg til misfornøyde kunder som opplever alt fra mindre kosmetiske feil til større mekaniske feil. Og dette er ekstra kritisk for Tesla fordi de da spyr biler ut i markedet og har da selvfølgelig ikke manpower til å håndtere alle garanti og reklamasjonskrav fra kundene, noe som resulterer i utallige måneders ventetid.

Tesla har betydd enormt for den revolusjonen de har skapt i persjontransport sektoren i verden. Og det er ufattelig kult. De har gjoet mye rett!

Men med den dårlige byggekvaliteten på bilene, så kommer det til å bite dem så kraftig bak om ikke lenge at de vil slite maksimalt. Tenk hvor mye de sliter nå og tenk hvordan det blir med flere titalls tusen Model 3 i tillegg til alle S og X der ute. Da hjelper det lite med et ekstra SC i Oslo og noen få andre her og der. Det burde tidobles minimum. Hvert fall med alle garanti og reklamasjonssakene fra kunder med nye biler.

F.eks så ser man både X og S som har vannlekasjer blant annet, at de er limt sammen på en helt merkelig måte. Og fuginger som mangler, lister som ikke henger sammen. Biler som får så mye vann inn at de må bytte hele innredningen. Dette er jo helt spinnvilt og må koste de så enormt mye penger. Og hva blir disse bilene verdt på ettermarkedet med slik serviceordre hengende over seg...?

Skjønner godt at man er over middels interessert i Tesla, jeg er det selv. Men noen ganger må man stikke fingeren i jorda og se på hva som skjer der ute. Å ha en ny bil inne på verksted i mange måneder mens du tuter rundt i en leiebil. Det er vel ingen som med hånden på hjertet kan si er greit når man har lagt ned alt fra 700 000 til godt over en mill for en bil...? Da forventer man at det grunnleggende i produksjon av en bil i 2018 samsvarer med prisen.
2017 Tesla Model S 75D
Bestilt 31.8.2017 - levert 4. desember
2016 BMW i3 94ah Fully Charged Protonic Blue
Produsert 26.8.2016 - levert 16.september 2016.
Min første elbil :)
Helelektrisk bilpark fra 4. desember 2017

Espen Hugaas Andersen

Det har vært utfordringer med kvalitet. Men det som i hvert fall er betryggende er at de blir bedre og bedre.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

samotholt

Sitat fra: sfinxern på søndag 25. november 2018, klokken 23:34
Men med den dårlige byggekvaliteten på bilene, så kommer det til å bite dem så kraftig bak om ikke lenge at de vil slite maksimalt.....

F.eks så ser man både X og S som har vannlekasjer blant annet, at de er limt sammen på en helt merkelig måte. Og fuginger som mangler, lister som ikke henger sammen. Biler som får så mye vann inn at de må bytte hele innredningen. Dette er jo helt spinnvilt og må koste de så enormt mye penger. Og hva blir disse bilene verdt på ettermarkedet med slik serviceordre hengende over seg...?
Her tror jeg du må ty til feilstatistikk for å få noe godt svar. Å bruke egne erfaringer og naboens gir ingen/liten mening. F.eks. så kan jeg fortelle at om jeg sammenlikner vår A8 med MS'en så har førstnevnte hatt problemer med vann i taket (og en god del mer) mens sistnevnte ikke har det. Teslan har faktisk vært feilfri.
MEN så kan det også sies at teslan ikke har soltak! Hvorfor, jo for å unngå problemet  :laugh:
Sitat fra: sfinxern på søndag 25. november 2018, klokken 23:34Skjønner godt at man er over middels interessert i Tesla, jeg er det selv. Men noen ganger må man stikke fingeren i jorda og se på hva som skjer der ute. Å ha en ny bil inne på verksted i mange måneder mens du tuter rundt i en leiebil. Det er vel ingen som med hånden på hjertet kan si er greit når man har lagt ned alt fra 700 000 til godt over en mill for en bil...? Da forventer man at det grunnleggende i produksjon av en bil i 2018 samsvarer med prisen.
Kan vel fortsett med sammenlikningen over. Audien koster vel omtrent det dobbelte av teslan. Ingen tvil om hvem som har mest feil av disse. Dobbel pris og mange flere feil  :o

Når det er sagt så er det heller ikke noen tvil om at audien har bedre støyisolering og oppleved interiørkvalitet. Lakken er også  "bedre" og det meste _virker_ mer solid. Spørsmålet er vel hva man legger vekt på og hvor alvorlige feilene er i snitt. Tesla har vel også bedre fortjeneste på MS og MX enn Audi har på sine biler.
Polestar 2, S85D, A8 3.0 Tdi,

turfsurf

Sitat fra: Vannkraft på søndag 25. november 2018, klokken 09:48
Dedikerte Apple phone eiere er så overbeviste om at de har valgt riktig at de ikke ser at Apple er blitt "tatt igjen" teknologisk, og at det finnes mange mobiltelefoner der ute som er bedre og billigere.
Svaret har du jo her. Du fremstår jo selv som en Android fanboy som ikke forstår at andre kan sette pris på egenskaper av ett produkt som du ikke verdsetter, og føler for å belære andre om dette.

Jeg leser stort sett alle poster her på forumet, og ser ivrige forsvarere av alle merker.

At Tesla eiere blir blandet inn i mange diskusjoner kommer stort sett av at Tesla på mange områder har blitt en målestokk for elbiler, og blir da sammenlignet mot. Diskusjonene der Tesla blir blandet inn under andre merker starter stort sett av at en ikke-Tesla eiere refererer til ett eller annet feil om Tesla og så korrigerer en Tesla eier (som gjerne og er interessert i andre biler), og så er diskusjonen i gang, og så blir en eller annen sur for at alt dreier seg om Tesla :)
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Vannkraft

Sitat fra: turfsurf på mandag 26. november 2018, klokken 06:53
Svaret har du jo her. Du fremstår jo selv som en Android fanboy som ikke forstår at andre kan sette pris på egenskaper av ett produkt som du ikke verdsetter, og føler for å belære andre om dette.

Mulig det, mitt poeng var bare at det som fremstår som nøytrale råd for produkter med høy "passion-faktor" i står grad kan være infisert av en nesten religiøs tro på eget produkt med tilhørende skylapper for åpenbare fakta.


turfsurf

Sitat fra: Vannkraft på mandag 26. november 2018, klokken 07:30
Mulig det, mitt poeng var bare at det som fremstår som nøytrale råd for produkter med høy "passion-faktor" i står grad kan være infisert av en nesten religiøs tro på eget produkt med tilhørende skylapper for åpenbare fakta.
Dette opplever jeg egentlig skjer på tvers av merker, folk har i større og mindre grad behov for å forsvare sine valg. Noen i ekstrem grad. Man merker jo slike folk bedre rundt merker som er mye i media.

Men for meg så går jo du akkurat i den motsatte fella, du prøver å stemple brukere av Tesla og Apple produkter som fanboys på generell basis basert på dine egne preferanser som gjør at du ikke velger disse produktene. Utsagn som de du kommer med gjør jo at jeg velger å legge mindre vekt på dine kommentarer. Du viser jo en klar bias her, og har jo bestemt deg for at Apple er tatt igjen teknologisk (på tross av at de gruser alle på benchmarks), og Tesla kjøpes bare av menighetsmedlemmer.

Sannheten er jo at vi har forskjellige behov, preferanser og midler, som alle påvirker hvilke biler vi ender opp med, og hva vi liker med de. Derfor får man morsomme diskusjoner rundt merker som man aldri kan vinne.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

o.b.lix

Sitat fra: Vannkraft på søndag 25. november 2018, klokken 09:48
Dedikerte Apple phone eiere er så overbeviste om at de har valgt riktig at de ikke ser at Apple er blitt "tatt igjen" teknologisk, og at det finnes mange mobiltelefoner der ute som er bedre og billigere.

Artig det du sier der. Den store skjermen er et resultat av at Elon Musk fikk en iPhone og synes den touch-skjermen var fremtiden.

Ellers er det slik at ALLE jeg har møtt som snakker negativt om Tesla, har endret mening etter at de har fått prøvd den. Noen kjøper seg Tesla, andre kjøper seg billigere elbiler, mens noen bare fortsetter å drømme om en elbil, men alle er enige om at dette er bil 2.0.

«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

dundun

Jeg blir aldri lei av folk som tror produkter kan reduseres til en liste med features, ref: "Android er objektivt bedre", "Tesla er tatt igjen".

Som andre sier, folk verdsetter forskjellige ting. For meg er det f.eks ikke noe reelt alternativ til Model S (jeg nekter å ha SUV, vil aldri eie en Audi, og har prøvd el-Hyundai og grått av sorg over Verdens Verste Bil), helt uavhengig av hvordan man lager en liste over ting disse er "bedre" enn Model S på. Det vil ikke si at Teslaen er perfekt (interiøret er f.eks en tragedie), men alt i alt er det det overlegne produktet.

Det samme gjelder selvsagt for telefoner - andre firma enn Apple kan lage hva de vil, men så lenge produktene kjører Android er de fullstendig uinteressante for meg. Uavhengig av specs.

(Å anbefale produkter basert på å få fordeler selv er en crappy ting å gjøre uansett, forresten, referrals er i det hele tatt en stor uting)
2023 ID.Buzz
2021 Polestar 2
2022 Bmw iX40, 2019 Tesla Model X LR, 2015 Tesla Model S S85D, 2020 Honda E, 2014 i3, 2016 Mercedes B-klasse, 2014 Model S P85
...og i tillegg en Mini Remastered og en MX-5 for moro skyld

sfinxern

Sitat fra: samotholt på mandag 26. november 2018, klokken 00:25
Her tror jeg du må ty til feilstatistikk for å få noe godt svar. Å bruke egne erfaringer og naboens gir ingen/liten mening. F.eks. så kan jeg fortelle at om jeg sammenlikner vår A8 med MS'en så har førstnevnte hatt problemer med vann i taket (og en god del mer) mens sistnevnte ikke har det. Teslan har faktisk vært feilfri.
MEN så kan det også sies at teslan ikke har soltak! Hvorfor, jo for å unngå problemet  :laugh:

Det er ikke personlige erfaringer og naboens erfaring. Ta en titt på Tesla forum rundt om, så ser du at det er en MEGET høy andel av eiere som har opplevd at bilen tar inn vann, selv de uten soltak (det er ikke nødvendigvis feilkilden i mange tilfeller). Noen så ille at det er har gått mugg i hele bilen og derav bytte av hele interiøret. Det er for meg spinnvilt på nye biler anno 2018. Spesielt fra et selskap som skal være high-end tech. Men igjen, byggekvaliteten er dårlig. Og det kan hende at noe blir bedre etter hvert, men mange av disse tingene har Tesla slitt med helt siden 2013 og gjør det fortsatt på nye biler i 2018. Dette er utlukkende pga dårlig håndverk og manglende QC etter produksjon. De små testene de gjør identifiserer ikke slikt dårlig håndtverk fordi det er skjult under en tidlig fase av produksjon. Det kommer med tid..

Men det er bare en ting, du kan jo legge på lister, lakk, understell, hjulstilling, dørpaneler, seter, taktrekk +++. Det er MYE for Tesla å forbedre under produksjon. Jeg tror ikke det skjer over natten, og spesielt ikke med tanke på skaleringen av produksjon av Model 3.

Tror dere med hånden på hjertet at dette blir bedre de kommende 2 årene hvert fall? Hvor stor backlog kommer de til å bygge seg opp på garanti og reklamasjonssaker med fraværende QC av betydning?


Sitat fra: samotholt på søndag 25. november 2018, klokken 23:34Kan vel fortsett med sammenlikningen over. Audien koster vel omtrent det dobbelte av teslan. Ingen tvil om hvem som har mest feil av disse. Dobbel pris og mange flere feil  :o

Når det er sagt så er det heller ikke noen tvil om at audien har bedre støyisolering og oppleved interiørkvalitet. Lakken er også  "bedre" og det meste _virker_ mer solid. Spørsmålet er vel hva man legger vekt på og hvor alvorlige feilene er i snitt. Tesla har vel også bedre fortjeneste på MS og MX enn Audi har på sine biler.

Så du mener at Audi har flere produksjonsfeil på sine biler enn Tesla? En produsent som har holdt på i mange mange tiår? Det har jeg vondt for å tro. Greit nok at det kan være tilfeller der også, men kan ikke skjønne at det er så mange eiere av nye biler som har så mange garanti og reklamasjonssaker på Audi som på Tesla.

Hva som er alvorlig og ikke skal jeg ikke uttale meg om, men det er jo irrelevant. For det er likevel feil som må utbedres. Og bilene må uansett inn igjen og ta opp tid på SC som kunne vært brukt til andre ting hvis QC etter produksjon hadde vært bedre.

Dette er realiteten og man kan ikke stikke det under en stol. Det er STORE forbedringspotensiale for produksjonen av Tesla og ikke minst kapasitet på SC. Men mye av sistnevnte kommer av det førstnevnte.

Nå er det jo ikke så mange andre elbiler å sammenligne med, men ift produksjonstall, så kan vi jo se på Nissan Leaf. Hvor mange Nissan Leaf er inne på garanti og reklamasjonssaker ila første året f.eks? Det kunne vært interessant å visst. Hva med andre bilmerker?

Vår i3 til sammenligning har ikke hatt noen issues i det hele tatt, og den har gått lengre og er eldre, mens vår Tesla har vært inne flere ganger. Og skulle sikkert vært inne en rekke ganger til for utbedring av mindre ting som ikke er "alvorlig", men likevel feil som skal utbedres.

Jeg forventer mer av en bil til den prisen, og det tror jeg flere gjør også. Og dette er på god vei til å bli et stort problem for Tesla.

Likevel så er jeg veldig glad i bilen min, men det må være lov å påpeke dette. Jeg synes det er helt greit at man er kritisk til bilen og merket, selv om de har den historikken og er den gamechangeren de er.
2017 Tesla Model S 75D
Bestilt 31.8.2017 - levert 4. desember
2016 BMW i3 94ah Fully Charged Protonic Blue
Produsert 26.8.2016 - levert 16.september 2016.
Min første elbil :)
Helelektrisk bilpark fra 4. desember 2017

Espen Hugaas Andersen

#26
Man vil alltid klare å finne noen skrekkeksempler fra ethvert bilmerke.

Ser man på f.eks Consumer Reports, så scorer Model S bedre enn S-klasse på pålitelighet. Og Model 3 har gjennomsnittlig pålitelighet, allerede ganske tidlig i levetiden. Man kan også se på garantikostnadene per bil til Tesla - utifra regnskapene har disse falt år for år.

Det er ikke noe tvil om at Tesla har hatt til dels store problemer med kvalitet, men det er på et håndterbart nivå, og det blir fortløpende bedre.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Øyvind.h

Sitat fra: sfinxern på mandag 26. november 2018, klokken 10:39
Noen så ille at det er har gått mugg i hele bilen og derav bytte av hele interiøret.
Mugg i hele bilen? Har lest mye om diverse feil, vannlekkasjer etc med aldri sett noen med mugg i hele bilen.

Jeg har sett folk rapportere om skjoldete dørtrekk som nesten kan se ut som mugg, men det viste seg jo å skyldes rengjøringsmiddel.

Og på gamle soltak var det en filttapp foran på soltaket som skulle forhindre knirk som det viste seg at det kunne vokse mugg på pga fuktighet.

Faren min er nå på sin andre feilfrie Tesla. Jeg bruker ikke han som målestokk for hele merket.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Tulle

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 26. november 2018, klokken 11:39
Faren min er nå på sin andre feilfrie Tesla. Jeg bruker ikke han som målestokk for hele merket.
:+1:

Rolf Gjerdsjø

Sitat fra: sfinxern på mandag 26. november 2018, klokken 10:39
Det er ikke personlige erfaringer og naboens erfaring. Ta en titt på Tesla forum rundt om, så ser du at det er en MEGET høy andel av eiere som har opplevd at bilen tar inn vann, selv de uten soltak (det er ikke nødvendigvis feilkilden i mange tilfeller).

(SNIP)

Vår i3 til sammenligning har ikke hatt noen issues i det hele tatt, og den har gått lengre og er eldre, mens vår Tesla har vært inne flere ganger. Og skulle sikkert vært inne en rekke ganger til for utbedring av mindre ting som ikke er "alvorlig", men likevel feil som skal utbedres.

Forum er i seg selv en ganske ubrukelig måte å telle opp om hvorvidt en MEGET stor andel eiere opplever lekkasjer eller ikke. Du har for det første ikke alle eiere til stede, og det er ikke sånn at alle eiere som ikke opplever lekkasje skriver jevnlige rapporter om at alt virker. Å bruke forum eller Facebook-grupper til en slik form for statistikk gjør at statistikken din blir feil, helt enkelt.

At du ikke har hatt issues med en BMW i3 forteller utelukkende om dine erfaringer, det betyr ikke at alle andre i3 har vært feilfrie. Det kan heller ikke brukes som grunnlag for å trekke bastante konklusjoner på noe som helst.

Kan ta etpar eksempler. Jeg har hatt såkalte "kvalitetsmerker" som f.eks. Volvo, Mazda og Nissan og merker med dårlig rykte som f.eks. Citroën, Renault og Alfa Romeo. Tør du gjette på hvilke av disse merkene som var oftest på verksted, og havna på planet til Viking oftest? Men, at jeg eksempelvis hadde en 2002 Renault Laguna som aldri bød på problemer i det hele tatt, betyr ikke at modellen var i nærheten av feilfri - statistikk viser det stikk motsatte. For meg er Volvo den verste skiten av alt der ute, men statistikken tilsier at min bil ikke var representativ.

Forøvrig har Model S'en vårt vært feilfri hittil. Det samme har Mondeoen vår.
2020 Mercedes EQC
2021 Tesla Model 3 LR

x: 2019 Tesla Model 3 LR, 2020 Polestar 2, 2017 Tesla Model S 75D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA