Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Har Tesla dårligere temperaturhåndtering enn andre sammenlignbare el-biler

Startet av Vannkraft, lørdag 24. november 2018, klokken 19:44

« forrige - neste »

Counterpointer

Ifølge Jaguar selv er temperaturstyringen til Jaguar tatt fra deres erfaring fra Formula E.

Ser en på Bjørn Nyland sin kjøring av I-Pace på autobahn så virker det som den fungerer fint der. På den samme strekka på autobahn kjørte han også sin X P90D jevnt i 200 km/t uten problem, men på en annen tur hvor han varierte mye så slo begrensningen inn.

For meg tyder dette på at Jaguar har en liten fordel i forhold til ekstrem autobahn og banekjøring, men i daglig bruk har dette ingenting å si.

Når det gjelder ladingen er Jaguar sterkt begrenset og har mindre mulighet for justering/ladegrense. Tesla har ikke samme begrensningene på hurtiglading, dvs ikke før du har supercharget veldig mye og en lang tid, og de har muligheter for å sette  ladegrense i bilen og på app.

Mulig Jaguar kommer med en bedring via OTA men foreløpig virker det ikke som de hjelper noe. Begrensningen på CCS 1.0 på 200A fra laderne virker også å bremse mulighetene nå.

Kan se ut som Tesla kommer med 21700 celler og V3 SuC samtidig eller før Ionity mfl kommer med CCS 2.0 og 500A.
Tiden vil vise.

Cobos

Sitat fra: automat på søndag 25. november 2018, klokken 17:46
Sitat fra: Cobos på søndag 25. november 2018, klokken 17:18

Er det mye trafikk i venstrefeltet og du må hele tiden opp og ned fra 140 til 200 er det godt mulig du kan få varmeproblemer,

Er intensjonen å holde 200km/t, så skal det ikke så veldig mye trafikk til før kjøringen blir sånn. Men jeg kan jo endre utsagnet til «ekstrem høyhastighetskjøring på autobahn».
Tildels enig med deg men min erfaring er at idet folk i venstrefeltet ser en "sportslig sedan" komme i 200km/t spretter de inn til midtfeltet før man tar de igjen, dermed blir behovet for ofte hastighetsjustering mindre enn man skulle tro. (Det er nemlig det rare med tyskere de bruker venstrefeltet til forbikjøring/rask kjøring ikke cruising. Ikke start meg på Nordmenns motorveivaner). Men merk at dette gjelder i dagslys og gode siktforhold og med 3 felt i hver retning. Er det bare 2 felt er det sjelden mulig å holde mer enn 140km/t stabilt i venstrefeltet.
For å koble dette litt til tema. På samme tur med temp opp mot 38C, så var det ved lading på SC like god fart som vanlig, men viftene bråkte såpass at jeg lurte på om Tesla faktisk var flygende bil :) Rattet ristet godt for å si det sånn, fra høye hastigheter ned til ca 25% batteri og så full SC hastighet.
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA