Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Har Tesla dårligere temperaturhåndtering enn andre sammenlignbare el-biler

Startet av Vannkraft, lørdag 24. november 2018, klokken 19:44

« forrige - neste »

GOS

Om så er at de blir varmere i ene 'enden' så er det vel ikke noe problem med mindre du kjører på bane, og der hører jo ikke disse Tesla'ene til uansett.

Gikk inn på loggene mine nå og sjekket en av mine turer i høst. 298 km kjørt i ett strekk, snitt hastighet 87 km/t, sør-vestlandet så en del variasjon/opp og ned i hastighet. Sjekket hva temperaturen var på hver av cellene. De varierte fra 30.9 til 33.5 grader og det var ingen logikk i at de med høyeste temperatur lå lengst vekk fra kjølesløyfen eller motsatt. Det virket rimelig tilfeldig hvordan temperaturforskjellen var.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Øyvind.h

Sitat fra: Vannkraft på søndag 25. november 2018, klokken 09:51
Sitat fra: Øyvind.h på søndag 25. november 2018, klokken 09:41
Men det kan godt være I-Pace er bedre på bane enn Model S og X.

Alt tyder på det: (Det synes nok Jaguar eierne er helt greit)
Ja det finnes sikkert en del som skal bruke den på bane og vektlegger det foran andre faktorer.

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på søndag 25. november 2018, klokken 09:50
Sitat fra: Øyvind.h på søndag 25. november 2018, klokken 09:49Nå i den kalde tiden vi er inne i - var det slik at spillvarme fra motor bidrar til å varme batteriet i Tesla?
Ja, det varmer batteriet, men ikke kupe.
Var det jeg mente å ha lest. Har sammenlignbare elbiler samme spillvarmeløsning som passer bra her i nord?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Øyvind.h

Sitat fra: GOS på søndag 25. november 2018, klokken 10:25
Gikk inn på loggene mine nå og sjekket en av mine turer i høst. 298 km kjørt i ett strekk, snitt hastighet 87 km/t, sør-vestlandet så en del variasjon/opp og ned i hastighet. Sjekket hva temperaturen var på hver av cellene. De varierte fra 30.9 til 33.5 grader og det var ingen logikk i at de med høyeste temperatur lå lengst vekk fra kjølesløyfen eller motsatt. Det virket rimelig tilfeldig hvordan temperaturforskjellen var.

Dro nylig 2 tonn henger og full bil (tipper vogntogvekt på nærmere 5 tonn) opp 550 høydemeter på ca 10 min. Da gikk kjøleviftene :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: GOS på søndag 25. november 2018, klokken 10:25Gikk inn på loggene mine nå og sjekket en av mine turer i høst. 298 km kjørt i ett strekk, snitt hastighet 87 km/t, sør-vestlandet så en del variasjon/opp og ned i hastighet. Sjekket hva temperaturen var på hver av cellene. De varierte fra 30.9 til 33.5 grader og det var ingen logikk i at de med høyeste temperatur lå lengst vekk fra kjølesløyfen eller motsatt. Det virket rimelig tilfeldig hvordan temperaturforskjellen var.
Variasjoner i intern motstand og hvor bra cellen har kontakt med kjølerøret vil nok være det mest avgjørende. Men om man ser på snittet av mye data vil man se at cellene mot slutten av kjølesløyfen er varmest.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Vannkraft

Sitat fra: GOS på søndag 25. november 2018, klokken 10:25
Gikk inn på loggene mine nå og sjekket en av mine turer i høst. 298 km kjørt i ett strekk, snitt hastighet 87 km/t, sør-vestlandet så en del variasjon/opp og ned i hastighet. Sjekket hva temperaturen var på hver av cellene. De varierte fra 30.9 til 33.5 grader og det var ingen logikk i at de med høyeste temperatur lå lengst vekk fra kjølesløyfen eller motsatt. Det virket rimelig tilfeldig hvordan temperaturforskjellen var.

Er det temp måler på alle cellene?

GOS

Sitat fra: Vannkraft på søndag 25. november 2018, klokken 10:53
Er det temp måler på alle cellene?

Nei, per blokk med celler. 96 blokker

Edit: Spenningen måles på 96 blokker av celler. Temperaturen er gruppert i blokket med 34 celler. Dette på en S85 RWD fra 2014
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

JorEl

Kjekt at Jaguar har kommet med Ipace. Det har vel kommet frem at den sluker strøm, men strøm er jo billigere enn bensin og diesel. Velkommen etter Jaguar ;)
Viss det er slik at Jaguar har begrenset ladehastigheten og samtidig bruker mye strøm, så kan kanskje begge deler bli bedre når Jaguar klarer og tweake kjøle/varme-systemet sitt. Stort batteri har den jo også, og høy pris. Større batteri er i mitt hodet kun fordelaktig når strømmen blir tatt godt vare på. Ellers drar man jo rundt på mange unødvendige kilogram som igjen fører til høyere forbruk.
EN OND SIRKEL I ELBILVERDEN, håper Jaguar får det til, til slutt.

Jeg ville ha TM3 og prøvde og følge med. Forstod det slik at varme/kjølesystemet til TM3 ikke var like lukseriøst som S og X, pga effektivisering av masse-produksjon av en sexy elbil. Var vel litt mer passivt kjøle og varmesystemet til TM3?

Når det kommer til kjøring over 200km/t....det er like aktuelt for meg å sende Teslaen min på reise i verdensrommet 8)
Men ladefart, strømforbruk og ladenettverk det er noe jeg møter i min EL-bil-hverdag.
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Rav4_EV

Snakket med en hurtigladefabrikant i forrige uke. Han kunne fortelle meg at Jaguar slet med høy temperatur i batteriet, derfor den lave hurtigladeeffekten.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

Sandvika

Sitat fra: JorEl på søndag 25. november 2018, klokken 11:17
Ellers drar man jo rundt på mange unødvendige kilogram som igjen fører til høyere forbruk.
EN OND SIRKEL I ELBILVERDEN, håper Jaguar får det til, til slutt.

Beklager avsporing. Det du skriver er ikke feil, men mener argumentet er av mange misforstått og gitt alt for mye vekt i forhold til praktisk forskjell (Andre har tidligeret bl.a hevdet at 70  batterier er gir bedre forbruk en 90 batterier.

Alle bilturer har i snitt like mye retardasjon som akselerasjon og i snitt så kjører vi like mye i utforbakke som i motbakke.  Ved normal defensiv kjøring med lite bruk av bremser så er regenereringen så effektiv (70-80% effektivitet) at 5-10%  forskjell i vekt (15-30% batterivekt) er neglisjerbart.

Eksempel  100kg ekstra batteri * 0,3 effektivitetstap = 30kg. Omtrent samme effekttap som  å ha med seg reservehjul i en ICE bil.

Avhengig av kjørestil og topografi så vil du nok sjelden se over 1%.


Det som synes tilsvarende undervurdert er luftmotstand. Ser på forumet at folk sammenligner bilturer med hverandre og konkluderer med det ene og det andre. Journalister har til og med «testrunder» for å sammenligne forbruk på tvers av merker. Luftmotstand er ekstremt eksponensiell med hastighet. Skarve 5-10%  forskjell i lufthastighet grunnet en anelse lavere hastighet, litt  tettere trafikk eller et flau bris den ene eller andre veien  kan glatt utgjøre 10-15% rekkevidde. Halvåpent vindu og  skistativ, så er kan du sikkert trekke fra 10% til. 

JorEl

Hei Sandvika, håper du har rett i at retardasjon er så effektiv som 70-80%. Da er vi jo bare 20-30% fra evighetsmaskin ;)
For ordens skyld må jeg si at I-pace er den flotteste elmaskinen uten om Tesla sine :)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Cobos

Sitat fra: automat på søndag 25. november 2018, klokken 00:25
Slår du ikke inn åpne dører her? Det er velkjent at motorene i S og X går varme ved banekjøring, og kjøring lenge i høy autobahnhastighet. Med påfølgende effektreduksjon som resultat.

Når det gjelder varme- og kuldekontroll av batteriet, så er det ingen ting som tyder på at andre har bedre løsninger enn Tesla, totalt sett. Men har du fakta som viser noe annet, så kom gjerne med det.
jeg ser dette gjentatt gang på gang og dette er tull... Model S klarer seg meget fint på sommeren i høy autobahn hastighet uten problemer.
Personlig erfaring fra sist sommer, klampen i bånn fra 60km/t til 150km/t så får du fram advarselsikonet for varmegang på effektmeteret, men du passerer 150km/t før du når den. Ligge stabilt i 170km/t i over 30min og opptil 1t, ikke antydning til varmegang i motorene. Ligge jevnt over 200km/t ser heller ikke ut til å bruke så mye mer strøm at det er noe problem. Det selv i 30+ grader sommerdag.
Er det mye trafikk i venstrefeltet og du må hele tiden opp og ned fra 140 til 200 er det godt mulig du kan få varmeproblemer, men da legger jeg meg i midtfeltet, mindre stress.
Bane derimot er noe helt annet.
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

Vannkraft

Sitat fra: Rav4_EV på søndag 25. november 2018, klokken 11:42
Snakket med en hurtigladefabrikant i forrige uke. Han kunne fortelle meg at Jaguar slet med høy temperatur i batteriet, derfor den lave hurtigladeeffekten.

Pt ser det ut som om den er begrenset til 200A, men fordi batteriet ligger helt opp mot 450V som får man 85-90Kw(ish) på endel 100Kw ladere. Det er vel ingen andre som får noe mer ut av disse. Tilsvarene får I-Pacen 50KW fra 20%-80% på en 50Kw lader, mer enn noen annen bil - Inkludert Tesla.

Blir vanskelig å vurdere hvor korrekte opplysningene er fra en "hurtigladefabrikant"

Men dette ble en avsporing fra Tema - sorry

automat

Sitat fra: Cobos på søndag 25. november 2018, klokken 17:18

Er det mye trafikk i venstrefeltet og du må hele tiden opp og ned fra 140 til 200 er det godt mulig du kan få varmeproblemer,

Er intensjonen å holde 200km/t, så skal det ikke så veldig mye trafikk til før kjøringen blir sånn. Men jeg kan jo endre utsagnet til «ekstrem høyhastighetskjøring på autobahn».
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

automat

Sitat fra: Vannkraft på søndag 25. november 2018, klokken 17:38


Pt ser det ut som om den er begrenset til 200A, men fordi batteriet ligger helt opp mot 450V som får man 85-90Kw(ish) på endel 100Kw ladere. Det er vel ingen andre som får noe mer ut av disse.
Dette er allikevel lavere effekt enn Teslas 75kWh batteri får på supercharger, enda batteriet bare er 350V. Og siden Jaguaren har høyere forbruk enn både X og S, blir den stående igjen på ladestasjon lenge etter at Teslaene har kjørt.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Macobat

<removed>

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA