Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Rekkeviddeerfaringer vinterstid

Startet av Skeptikeren, lørdag 24. november 2018, klokken 07:53

« forrige - neste »

Skeptikeren

Hei!

Det nærmer seg at jeg har bestemt meg for å bestille Ioniq og be om levering til sommeren, men ønsker å få kurert rekkeviddeangsten litt til først. Hva er deres erfaringer med rekkevidde vinterstid? Er det sånn at jeg kan regne med minimum 13-15 mil også i -25 kuldegrader, eller bør jeg rett og slett drite i elbil der det er så kaldt halve vinteren. Batteriet vil ikke bli «ødelagt» etter en slik vinter, så til sommeren kan jeg regne med å kjøre 20 mil + igjen?

Kom gjerne med temperatur, kjøremønster og teoretisk rekkevidde.

Joggamann

Om du søker så finner du en hel tråd med kun erfaringer rundt rekkevidde.

Skeptikeren

Jeg fant en tråd som var gammel, men den inneholdt ikke akkurat det jeg var ute etter forsåvidt. Edit: Fant en bedre nå, takk.

Zimon

Søk opp teslabjørn på youtube og han har videoer med vintertest på Ioniq. 2 videoer med tur/retur oslo-trondheim-oslo + flere rekkevidde tester på motorvei i høy hastighet.

Samt tråder her.

Du kan nok få ut 140-170km på vinteren stort sett på 1 lading, men da går du nærme 0 på batteriet, fare for "skilpadde modus".

Men Ioniq lader bra på hurtigladere også om vinteren etter hva jeg lar lest her og der. Dette er min første vinter med elbil så jeg er også fersk der, men har ingen dårlig magefølelse for det. Gjelder bare å planlegge litt. :)
Hyundai Ioniq EV (utlevert juni 2018)

Bosted - Flateby, Enebakk kommune.

AppleKnocker

Elbilforeningen har gjort en relevant test.
Oslo-Vålerbanen: 155 km i rundt 10 minus
Ioniq nr 1 med klima og normal kjøring kom akkurat frem
Ioniq nr 2 på maks sparekjøring uten klima klarte de 155+45 totalt 200km

https://elbil.no/test-av-hyundai-ioniq-stor-forskjell-i-vinterkulda/
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

TorT

Min erfaring med Kona, som vel er temmelig lik teknisk, varmepumpe osv.
Startet med kald bil utendørs ca -2C. Klimaanlegg på auto og ca 20C innstilt.
Forbruket går stødig opp til ca 3,8kWt, før det snur. Etter ca 10km går det nedover i god fart. Etter 30 km er forbruket nede på ca 1kWt, og fortsetter nedover. Etter ca 55km hadde jeg under 0,6kWt når jeg skulle inn i garasjen.
Men det fluktuerer en del når bilen er varm. Kanskje opp til 0,8kWt og ned igjen.
Og når jeg kjenner på flatene inne i bilen, så er de fremdeles kalde å ta på, så en gjennomforvarmet bil vil nok gjøre det enda bedre, selv på slutten.

Og det er det kaldeste jeg har kjørt foreløpig, her rundt Stavanger.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA