Skrevet av Emne: 2 ladestasjoner eller 1 ladestasjon m/lastbalansering?  (Lest 378 ganger)

zimba07

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 84
    • Vis profil
2 ladestasjoner eller 1 ladestasjon m/lastbalansering?
« på: torsdag 22. november 2018, klokken 22:50 »
Hei,

får elektriker på besøk i morgen og leser meg opp litt.

Scenario:
- Frittstående dobbeltgarasje
- Bil 1: Tesla Model S (type 2, venstre side bak på bilen)
- Bil 2: Outlander Phev (type 1, høyre side bak på bilen)

I dag kjører vi naturligvis inn i garasjen og parkerer Tesla Model S på venstre side og Phev på høyre side grunnet plassering. Funker bra og er praktisk med stikk på hver side.

Men; jeg skal gå over til fastmonterte ladestasjoner og vurderer da to alternativer:

1) En ladestasjon med lastbalansering, i så fall må den kanskje monteres på bakveggen i garasjen i midten, og krever laaaaaange (og dyre) type 2/1 kabler til hver sin bil

2) To separate ladestasjoner plassert på hver sin sidevegg

Noen som har erfaringer? Lange type 2 kabler er dyre og det er kanskje like greit med 2 separate ladestasjoner som går til hver sin dedikerte kurs. Hastighet er ikke superviktig, like viktig å kunne lade 2 biler samtidig. I dag har jeg satt opp ladeprogram som gjør at tesla lader på natten og Phev lader på dag/kveld frem til midnatt.

Fordelen med 1 ladestasjon vil vel være 1 kurs og 1 B-vern i sikringsskapet + høyere speed når kun en bil lader.
---

Model S85, 2014, solgt
Model S90D
Model 3 (reservert)

elektrolux

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 12747
    • Vis profil
Sv: 2 ladestasjoner eller 1 ladestasjon m/lastbalansering?
« Svar #1 på: torsdag 22. november 2018, klokken 23:07 »
Hva med 2 lastballanserende Zappi med fast kabel. Rimeligere enn en dobbelt ladestasjon.

Kjører dobbel bumpersticker rabatt på varene våre i morgen for ekstra gode priser:

https://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/bumpersticker-rabatt?tm=annet-utstyr

« Siste redigering: torsdag 22. november 2018, klokken 23:09 av elektrolux »
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://Elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El og Citroen AX elektro
Har for tiden VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model, Fiat 500 Microvetti, Buddy og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635

Daglig leder i elbilhjelpen.no AS. Utleievirksomhet via Nabobil.no, Leieting.no, Avamera.com og Air B&B i tillegg til privat og eget firma. Bytter hus via homeforexchange.com

jkirkebo

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 12429
    • Vis profil
Sv: 2 ladestasjoner eller 1 ladestasjon m/lastbalansering?
« Svar #2 på: torsdag 22. november 2018, klokken 23:35 »
Hei,

får elektriker på besøk i morgen og leser meg opp litt.

Scenario:
- Frittstående dobbeltgarasje
- Bil 1: Tesla Model S (type 2, venstre side bak på bilen)
- Bil 2: Outlander Phev (type 1, høyre side bak på bilen)

I dag kjører vi naturligvis inn i garasjen og parkerer Tesla Model S på venstre side og Phev på høyre side grunnet plassering. Funker bra og er praktisk med stikk på hver side.

Men; jeg skal gå over til fastmonterte ladestasjoner og vurderer da to alternativer:

1) En ladestasjon med lastbalansering, i så fall må den kanskje monteres på bakveggen i garasjen i midten, og krever laaaaaange (og dyre) type 2/1 kabler til hver sin bil

2) To separate ladestasjoner plassert på hver sin sidevegg

Noen som har erfaringer? Lange type 2 kabler er dyre og det er kanskje like greit med 2 separate ladestasjoner som går til hver sin dedikerte kurs. Hastighet er ikke superviktig, like viktig å kunne lade 2 biler samtidig. I dag har jeg satt opp ladeprogram som gjør at tesla lader på natten og Phev lader på dag/kveld frem til midnatt.

Fordelen med 1 ladestasjon vil vel være 1 kurs og 1 B-vern i sikringsskapet + høyere speed når kun en bil lader.

Du kan evt. bruke to stk. EcoLite. De har integrert B-vern (oppfyller kravet om separat jordfeilvern pr. ladestasjon) og integrert lastdeling. De kobles da på samme kurs + en tynn signalkabel mellom de. EcoLite har type 2 uttak så du slipper å bruke elektriker for å bytte fastmonterte kabler når du engang bytter Outlanderen i noe nytt som høyst sannsynlig har type 2 inntak.

http://www.ladespesialisten.no/index.php/ladestasjoner

I sikringsskapet installeres da kun en ren automatsikring, ikke noe jordfeilvern. Dobbeltisolert kabel ut til ladestasjonene (typisk PFXP), splittes i en koblingsboks.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler hos Ladespesialisten.no

knut.aulie

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 4406
    • Vis profil
Sv: 2 ladestasjoner eller 1 ladestasjon m/lastbalansering?
« Svar #3 på: torsdag 22. november 2018, klokken 23:39 »
Eller to stk Easee via Elbilforeningen

Billige, fleksible, integrert B vern, løs kabel, velg farge, app mm

https://elbil.no/medlemsfordeler/ny-medlemsfordel-smartlading-med-easee-ladeboks-fra-tibber/

zimba07

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 84
    • Vis profil
Sv: 2 ladestasjoner eller 1 ladestasjon m/lastbalansering?
« Svar #4 på: torsdag 22. november 2018, klokken 23:51 »
Her kom det jo kjapt 3 produkter på banen, kjempefint at dete er noenlunde nøytrale i innleggene og det kommer tydelig frem at dere driver nettsider som selger disse produktene.

2 bokser på samme kurs, med lastbalansering mellom de to høres jo ganske perfekt ut.

Litt fordeler og ulemper med alle alternativer

Zappi;
+for litt flere funksjoner og trådløs kobling mellom boksene.
- for fast kabel

Eco-lite:
+ for type2 kontakt i boksen
+ for presis beskrivelse
- for kablet signal mellom de to boksene

Easee:
+ for å støtte firmaet bak denne fantastiske nettsiden jeg har lest så mye på i årene jeg hadde min første tesla
+ for app
+ fint design
+ norsk produsert
- kan ikke leveres før 2019

Sleng dere gjerne på om det er noe som skal fremheves. Jeg tror min elektriker vil foreslå en dobbelsalto stasjon plassert i midten på bakveggen, så dette var nyttige produkt tips.
---

Model S85, 2014, solgt
Model S90D
Model 3 (reservert)

cra

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 6502
  • Sunnmøre
    • Vis profil
Sv: 2 ladestasjoner eller 1 ladestasjon m/lastbalansering?
« Svar #5 på: fredag 23. november 2018, klokken 12:55 »
En detalj som ikke ser ut til å være nevnt er å begynne rygge inn i garasjen. Det krever at bilene da bytter side, og det kan selvsagt være grunner til at det ikkee rønskelig, men da trenger du ikke så lange Type2-kabler.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf siden 9. mai 2012, km-stand ca 52000
Think City, kjøpt på 12.000km, km-stand 56.000, Har ACTIA diagnoseapparat, gjør vannfylling.
Sykkylven (Sunnmøre)

Vollis47

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 523
    • Vis profil
Sv: 2 ladestasjoner eller 1 ladestasjon m/lastbalansering?
« Svar #6 på: fredag 23. november 2018, klokken 23:52 »
Doble ladebokser er vel dyrere enn to enkle. Er også mer fleksibelt. Om den doble blir defekt har du ingen lading. Men går den ene enkle i stykker, har du fremdeles en som funker inntil den defekte er reparert.
Kristiansand / Egersund
Kia Soul 30kWh, juni 2017
Peugeot ion, august 2015
MB S-klasse, 2012

knut.aulie

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 4406
    • Vis profil
Sv: 2 ladestasjoner eller 1 ladestasjon m/lastbalansering?
« Svar #7 på: lørdag 24. november 2018, klokken 13:46 »
Doble ladebokser er vel dyrere enn to enkle. Er også mer fleksibelt. Om den doble blir defekt har du ingen lading. Men går den ene enkle i stykker, har du fremdeles en som funker inntil den defekte er reparert.
Finnes også flere bokser som i tillegg lett kan flyttes med løse bakplater som kan monteres flere steder. Du kan da f.eks ha boks hjemme som du tar med på hytta og bare setter på den oppsatte bakplata.