Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Soltak og produksjonstakt?

Startet av navyelsen, torsdag 22. november 2018, klokken 09:23

« forrige - neste »

navyelsen

Ser til utstyrslisten i andre land (Tyskland, Frankrike, Nederland, Sverige) så er soltak inkludert i topputstyrt utgave. Norsk First Edition ble lovet med alt av utstyr, men takluke må velges mot ekstra tillegg.
Hva vil dette ha å si for produksjonstakten?

Jeg har tenkt for meg selv at fabrikken sannsynligvis ønsker å strømlinjeforme produksjonen, og få en jevn strøm av mer eller mindre like biler. Når norsk FE (uten soltak) skiller seg ut fra våre naboland, betyr dette at det må tas spesielt hensyn til norske biler som ikke er bestilt med takluke?

Risikerer vi en endring av produksjonslinja, som medfører forsinkelser på biler uten soltak?
Ref. Hyundai Kona og 3 måneders forsinkelse av biler med tekstilseter...
Kia e-Niro utlevert 15.02.2019

lirekassa

Virker i alle fall ikke for meg som om Norge er særskilt prioritert, noe som kanskje forklarer at antallet biler er mye mindre enn Kia Norge først forventet. Litt komisk at nordmenn da må løpe til andre europeiske land for å kjøpe samme bil.

For å besvare spørsmålet ditt: Umulig å si, men tror ikke den sol(tak)faktoren blir avgjørende for leveringstakt. Det tilvalget følger ikke med på alle modeller.

Hvorfor vi ikke kan velge flere farger er derimot noe jeg lurer veldig på, når resten av Europa kan det.

navyelsen

Sitat fra: lirekassa på torsdag 22. november 2018, klokken 11:24
For å besvare spørsmålet ditt: Umulig å si, men tror ikke den sol(tak)faktoren blir avgjørende for leveringstakt. Det tilvalget følger ikke med på alle modeller.

Nei, det følger ikke med på "grunnmodellene" som andre land har fått mulighet til å velge.
Men gitt at de produserer mer eller mindre like biler til alle europeiske markeder, med tre ulike utstyrsvarianter. Disse kan da produseres i bolker, (eller på ulike linjer) med mer eller mindre identisk konfigurasjon.
Hvis Norge skal ha en fullspekket utgave med alt av utstyr, minus soltak, vil jo denne skille seg fra resten av produksjonslinja.

Produksjon- og leveringstakten blir nok konstant. Men frykter at det kan bli forsinkelser i levering av spesielle konfigurasjoner, f.eks. toppspekket uten soltak.
Kia e-Niro utlevert 15.02.2019

lirekassa

Da får de tilby samme bil med soltak uten ekstra kostnad  8)

Cral

Nei nei, noe skal vi som har bestilt takluke få igjen for de 5900,- ;)
~Cral

Elbil historikk
2017 FL E-Golf
2015 Kia Soul 27kWt
2019 Kia eNiro
2019 Kia eNiro
2021 Polestar 2

Rabagast

Kan nok uansett forvente at de mer sprartanske utgavene blir storselgere i de andre landene.

tuono

Ser en nevner Kona og tekstilseter lengre opp her. Det er tydeligvis en "feilberegning" da HMN kommuniserte forventet etterspørsel vs skinn til Hyundai sentralt.

Om man heller tar Kona med soltak, så virker det ikke som at soltakbestillerne har meldt om tilsvarende forsinkelse.

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: navyelsen på torsdag 22. november 2018, klokken 11:47
Nei, det følger ikke med på "grunnmodellene" som andre land har fått mulighet til å velge.
Men gitt at de produserer mer eller mindre like biler til alle europeiske markeder, med tre ulike utstyrsvarianter. Disse kan da produseres i bolker, (eller på ulike linjer) med mer eller mindre identisk konfigurasjon.
Hvis Norge skal ha en fullspekket utgave med alt av utstyr, minus soltak, vil jo denne skille seg fra resten av produksjonslinja.

Produksjon- og leveringstakten blir nok konstant. Men frykter at det kan bli forsinkelser i levering av spesielle konfigurasjoner, f.eks. toppspekket uten soltak.
I Nederland kommer e-Niro i 2 utgaver og konfigurator er åpnet: DynamicLine og Executive line.
ExecutiveLine er 100% identisk med First Edition her på berget, men kan ikke se at soltak kan bestilles i NL.
Det betyr at FE ikke er særnorsk, men kanskje soltak blir?

For øvrig er prisdifferansen mellom e-Niro "Executive Line" og Kona Electric "Premium" +615€ i Nederland.
Langt fra det saftige Norgestillegget BOS/KIA Norge legger på.

Cral

Mens den franske toppmodellen har Soltak, som standard, og tillvalg på mellom utstyrslisten til mellomvarianten.

https://www.kia.com/content/dam/kwcms/kme/fr/fr/assets/contents/utility/fiches_techniques/niro-ev/kia-france-eniro-fichetechnique-octobre-2018.pdf

Toit vitré ouvrant / entrebâillant électriquement, avec rideau occultant électrique

~Cral

Elbil historikk
2017 FL E-Golf
2015 Kia Soul 27kWt
2019 Kia eNiro
2019 Kia eNiro
2021 Polestar 2

Superelbilen

Er det noe den norske har som den franske ikke har? Batterivarmer?

Thorbjørn Hellehaven

39kWh har i alke fall ikke varmepumpe, (men vet ikke om det bare er snakk om kupevarming, eller om det også gjelder batteri varming/kjøling.)
39kWh har lavere batterispenning, som gjerne fører til litt lavere effekt ved hurtiglading, dvs lengre ladetid for samme rekkevidde.
Om det er forskjell på norsk/fransk 64kWh kan jeg ikke noe om.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA