Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Amerikansk eller nordisk Leaf?

Startet av KjetilBjø, onsdag 21. november 2018, klokken 22:05

« forrige - neste »

KjetilBjø

Lurer på hva som kan være utfordringer med å kjøpe en importert Leaf fra USA fra en norsk forhandler - versus en nordisk Leaf. Takk for svar :)

TorT

Leaf har luftkjølt batteri, og batteriene har vist seg å være svært sårbare for varmt klima. De er både for varme under bruk, og alt for varme under lading.

Mange steder i USA er alt for varm for Leafen!

Sjekk nøye for kapasitetsmangel i batteri som følge av varmt klima!

Ellers er det en del småplukk med radio og navigasjon.
Vinterpakke med varme i batteriene når du er tilkoblet strøm er nyttig hvis du bor en kald plass i Norge. Kan klare seg uten i mildere strøk i Norge.
Spesielt hvis bilen er i daglig bruk og holder temperaturen oppe på den måten, evt at du kan parkere litt temperert når den står noen dager. Så lenge du ikke lar batteritemperaturen gå under -15 grader C, burde det fungere greit på saktelading.

Hurtiglading virker særdeles dårlig med kaldt batteri!  Begynner å bli problematisk allerede før det er kuldegrader.
(I batteripakken!)

Jeg hadde norsk Tekna fra  Jan 2014. Varmepakken på den virket slik at ved -17C, så koblet batterivarmen seg inn, og ved -10C koblet den seg ut igjen.
Ifølge ting jeg har lest blir det ikke kritisk før temperaturen inne i batteripakken nærmer seg -25C. Hvis det skjer vil bilen nekte å starte, og må taues inn i varm garasje for å varmes opp på den måten.
Batteriene blir ikke skadet av å fryse ned slik, men de ville bli skadet hvis det hadde gått an å bruke bilen med slike temperaturer inne i batteripakken.

Et viktig poeng er hurtigladingen. Helt håpløst med kaldt batteri. Du kan fort bli stående 1,5-3 timer for å få ladet et batteri som er godt nedkjølt. Og da snakker jeg ikke nødvendigvis om kuldegrader en gang.
Bare at bilen har fått stått såpass lenge at batteriene har fått anledning til å kjøle seg godt ned.
Og det gjør de jo også, selv med varmepakke!
Og det koster fremdeles kr2,50 i minuttet.
Så kun saktelading i slike tilfeller.

Går litt i detalj på dette, for jeg vet ikke hvor du bor, og hvilke forhold bilen må virke i.

Trekkoppbil

#2
Det viktige er å lese av SOH og helst hvor mange kwt batteriet har når det er fullt.  Det kan være noen få forhandlere som ikke er så nøye med hvilke biler man tar inn.

30kwt's Leaf ville jeg ikke tørre å kjøpe fra USA. Det er mulig den er like bra som noe annet etter siste softwareoppgradering,  men jeg synes det er vanskelig å bedømme, og tidligere såg det ut som at 30kwt's batteriet mista kapasitetsbarer ganske kjappt. Før oppdateringen kom, viste statistikken at 30kwt's batteriet tapte seg 10% i året, mens 24kwt tapte seg 3%. Mange har fått tilbake tapt kapasitet etter en oppdatering.  Fordelen med 30kwt er at den har 8 års kapasitetsgaranti mot 5 år på 24kwt.
Kapasitetsgarantien har betydning for batterier som er kommet ned på 8 barer i garantitida, eller som står i fare for å gjøre det. Kjøper man en 24kwt med 12 barer, vil man ofte regne med at den ikke kommer ned på 8 barer før garantien går ut, og da betyr det ikke noe om bilen er amerikansk eller ikke.
Hvordan 40kwt batterier holder seg over tid, kjenner jeg ikke til.

Hva som menes med Nordisk Leaf kjenner jeg ikke til. Det høres ut som et markedsføringsord som enkelte slenger fra seg.
Det særegne med norsk Leaf, er vel lyktespyler som jeg er glad jeg ikke har.
Ellers finnes det varmepakke, som heter kaldt vær-pakke i USA, som har varme i seter, ratt og batteri, og som er standard på biler solgt i både USA og Norge, bortsett fra 2011-modellen  fra mange stater, og 30kwt's batteriet mangler varme i USA. Det finnes ulike meninger om det er lurt å ha batterivarme eller ikke. Jeg antar at den kan være til nytte, dersom bilen er kopla til AC, mens bilen er parkert i innnlandskulde. Ellers risikerer man at varmeren tapper batteriet ned til 30% før den slår seg av, og når du skal ut å kjøre, er batteriet både kaldt og nesten tomt. Et kaldt batteri kan man gjerne ikke hurtiglade, mens et fullt batteri kan man kjøre varmt, før man trenger hurtiglading.

Varme i speilet kjennetegnes med et ikon på speilet. Jeg kjenner ikke til om alle leafer har det.

USA-modeller er ofte godt utstyrt med 6kw likeretter, fjernkontroll til garasjeåpner ( som krever ekstra radiomottaker for å virke på europeiske garasjer), tpms på alle årganger. Men det finnes eksemplarer av S og SV som ikke har hurtigladeport og som har  3kw likeretter,  og enkelte importører tar inn billigmodellen S som er beskjedent utstyrt. Fordelen med S, er at man kan bytte ut radioen med en 2 DIN Android boks, så den bilen kan ha bra potensiale hvis man vil fikle litt. Andre fordeler med USA-modeller er ryddighet som at man kan spørre forhandler etter historikk på bilen, og det er systemer hvor forsikrignsbiler ofte blir tagga med salvage title, og mandagsbiler får lemon title, og årgangen er kode i 10. siffer i vin.  Det er lett å finne illustrasjoner og delenummer host forhandlere av nissan-deler.  Det kan være en fordel med bil fra tørt området, da fuktighet kan skape irr i kontakter på Leafer i kystnorge, hvis man ikke er nøye med å bruke AC.

Ulempa med europeiske modeller, er at det er vanskelig  spore hvilke årgang bilen virkelig har. Ganske mange 2012-modeller annonseres som 2013-modeller på Finn. Noen av dem er registrert i Norge før verdenspremieren på 2013-modeller i Japan, og mange er registerert før 2013-modellen kom i salgs her i landet sommeren 2013. Fordelen med europeiske Leafer, er at man slipper å ta en seiltur, om man trenger å bruke kapasitetsgarantien. De som er gått i Norge er gjerne ikke utsatt for så høye temperaturer, men spesiellt  30kwt's batteriet kan være kjørt svært varmt, ved gjentatte hurtigladinger  til høy SOC på samme dag. Det kan være utstyr som regnsensor og navigasjon her.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA