Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Brukt tesla 2014 - noen spørsmål

Startet av TrondheimsLeaf, onsdag 21. november 2018, klokken 14:34

« forrige - neste »

TrondheimsLeaf

Som tittelen sier er jeg på utkikk etter brukt Tesla. Lommeboka stopper på 400.000 dessverre. Kommer da på 2014 mod med noe høy km. Høy risiko?
Er det da lurt å handle en der batteripakken er byttet? Har forstått det slik at man får 5 års garanti på nye batterier (?).
Ser også noen har 8 års garanti på drive unit - hva innebærer denne?

Takk for alle svar 8)

OlaM

Alle Tesla har 8 års garanti på både batteri og drive unit, ubegrenset km. Ble innført med tilbakevirkende kraft i 2014, så akkurat på dette området er risikoen lav. Hvis folk skriver andre ting om garanti i annonsen, så er det fordi nivået på Finn-annonse-skrivere er skrekkelig lavt! Til og med proffe bilselgere surrer veldig med garanti, navn på utstyrspakker osv.

Prøv deg gjerne på noe pruting. Sikkert mange som har lagt seg rett over 400k i annonsen, men som er villig til å gå under. Lykke til!
'21 3LR

GOS

Sitat fra: OlaM på onsdag 21. november 2018, klokken 14:52
Alle Tesla har 8 års garanti på både batteri og drive unit, ubegrenset km. Ble innført med tilbakevirkende kraft i 2014, så akkurat på dette området er risikoen lav. Hvis folk skriver andre ting om garanti i annonsen, så er det fordi nivået på Finn-annonse-skrivere er skrekkelig lavt! Til og med proffe bilselgere surrer veldig med garanti, navn på utstyrspakker osv.

Prøv deg gjerne på noe pruting. Sikkert mange som har lagt seg rett over 400k i annonsen, men som er villig til å gå under. Lykke til!

Dette stemmer vel ikke for S60 batteripakken fra 2013/2014. Kun S85 fra den tiden. Muligens S60 DriveUnit fikk utvidet når problemer oppsto med DU, men er ikke helt sikker.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

TrondheimsLeaf

Så Drive Unit garantien dekker feil som måtte oppstå på motor og drivverk? Så alt i alt vil det være trygt å kjøpe en brukt Tesla fra 2014 som ligger rundt 100.000km?

OlaM

Sitat fra: TrondheimsLeaf på onsdag 21. november 2018, klokken 15:30
Så Drive Unit garantien dekker feil som måtte oppstå på motor og drivverk? Så alt i alt vil det være trygt å kjøpe en brukt Tesla fra 2014 som ligger rundt 100.000km?

Stemmer som GOS sier at den ikke gjelder for S60, der var det 200 000 km tror jeg. Drive Unit-garantien vil dekke fabrikkfeil slik en vanlig garanti gjør, men ikke hvis den er slitt ut og sikkert ikke drivledd og andre slitedeler. Ingenting er 100% sikkert her i verden, men alt i alt vil jeg si det er et trygt kjøp.
'21 3LR

noto

Drivverket skal tåle «a million miles», så alt som inntreffer uten en direkte utenforliggende årsak er dekket. Likeså med batteriet uten at det dog inkluderer gradvis redusert kapasitet innenfor rimelighetens grenser. Det elbil-spesifikke er mao dekket i 8 år og mht det øvrige er det betydelig mindre omfattende enn på en ICE-bil, og når du skifter f.eks. dørhåndtak, AC eller skjermenhet for egen regning vil det løpe ny 5 års reklamasjonsfrist. Med 100k i reserve skal du være veldig uheldig hvis du ikke dekker opp for alt uforutsett som måtte oppstå i mange mange år fremover. Disse bilene fra 2013/2014 kan nok vare i både to og tre desennier hvis de behandles pent. Mao nesten nye nå..

Cowboystrekk

Om du har mulighet ville jeg valgt en som hsdde gått under 100k så du kan kjøpe utvida garanti, evt kjøp en med utvida garanti, da slipper du mye av den økonomiske risken :)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Muffinman

Med Tesla som har passert 100k bør du kunne tåle en verkstedregning på 20-40k. Slitedeler er dyre på disse bilene.

fredag

Sjekk servicehistorikk om front control arm, suspension link og tilliggende herligheter er byttet. Dette er noe som typisk må skiftes på alle Model S mellom 80 og 140 000, og koster lett 15 000kr. Det er kanskje noe man kan se selv hvis man inspiserer dette under på bilen, eller som en NAF-kontroll vil oppdage.

Jeg ville bare sett på det som positivt hvis hele batteripakken har vært skiftet eller refurbished på garanti på et tidspunkt.

Man må også regne med at alle Model S fra 2013 / 2014 har skiftet drive unit 2-3 ganger. Men det virker som om det ikke er noe stort problem nå lengre. Hvis du prøvekjører bilen og den lager sirkelsag-lyd hver gang du presser på watt-pedalen, så må nok drive-unit skiftes. Vi som har kjøpt bilen ny har fått dette skiftet gratis av Tesla, men jeg vet ikke hvor mye dette vil koste nå med 4-5 år gamle biler som har kjørt langt.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Muffinman

Bare camberarmene foran, som er 1 av tre armer totalt på hver side i forstillingen, koster nærmere 10k å skifte inkludert alt. Vi har en awd bil som skal bytte disse pluss casterarmene foran, camberarmer bak i tillegg til stabstaglinker. Det kommer på 27k. I sommer byttet vi camberarmer foran, nedre, bakre bærearmer, integrallinker og subframe til nærmere 40k på rwd bilen. Begge mellom 130-140k på telleren.

I tillegg har det gått noen tusenlapper til små reparasjoner på luftfjæring (byttet et rør+rele) og klimaanlegg (aktuator).

Poenget er er at man bør ikke tyne økonomien maksimalt for å kjøpe en slik bil da de er ganske dyre å holde i drift. Man slipper noe særlige drivstoffutgifter, og det hjelper jo en del som motvekt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA