Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

12V batteri garanti

Startet av Asbjørn Sundal, tirsdag 20. november 2018, klokken 11:53

« forrige - neste »

Asbjørn Sundal

Har et lite problem.

12V batteriet lader seg ut hele tiden. Har hatt 7 stopp siste 2 ukene og kna aldri stole helt på at bilen starter. Jeg har bestilt time hos BOS, men de sa i går at hvis det bare er batteriet som er gåent får jeg ikke nytt på garanti fordi det er en importbil (fransk). De har bare 2 år på batteriet mens BOS importerte biler har 5 år.
Problemet med bilen er enten dårlig batteri, en strømtyv (sannsynligvis dørene) ewllewr en kombinasjon av disse to.

Gidder ikke betale for at de skal fortelle meg at jeg ikke får nytt batteri, så vurderer å kjøpe et batteri hos Bergen Batteriservice. De har tatt inn et spesielt til KIA Soul på 60 Ah til 1250;- Da kan jeg selv finne ut om problemet vedstår og så levere inn for å fikse strømtyven.
Først må jeg finne ut av garantien.
Stemmer det at det bare er 2 år på parallelimporterte biler? På KIA sine sider står det 5 år og ingenting om at jeg bare får 2 år.

Kan jo kjøpe det andre batteriet uansett og selge det igjen hvis det viser seg at jeg får nytt batteri

Zimon

Sjekk at AUX battery saver funksjonen er skrudd på.

Ellers så mener jeg å ha lest at dårlig kontakt på noen brytere har tappet 12V batteri på el-biler, mener å huske at det var Soul det gjaldt så google litt. eller så ble det nevnt her på forumet.
Hyundai Ioniq EV (utlevert juni 2018)

Bosted - Flateby, Enebakk kommune.

hanche

Sitat fra: Zimon på tirsdag 20. november 2018, klokken 15:32
Sjekk at AUX battery saver funksjonen er skrudd på.
Hva er det for noe? Denne funksjonen har gått meg hus forbi.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

Zimon

Hyundai er største eier av Kia og begge bilmerker bruker mye av det samme. Sould og Ioniq har mye av samme menystyring og muligheter i bakgrunnen på hvordan ting fungerer. Fra min Ioniq brukermanual PDF.

Så sjekk mamualen og evt trykk litt rundt på menyene til Soul. Skulle ikke forundre meg at Soul har lignende funksjon for å unngå at 12V batter blir for lavt, blir det for lavt så starter ikke bilen opp.

Battery Information
• The vehicle is composed of a high voltage battery that drives the motor and air-conditioner, and an auxiliary battery (12 V) that drives the lamps, wipers, and audio system.
• The auxiliary battery is automatically charged when the vehicle is in the ready ( ) mode or the high voltage battery is being charged.

Aux. Battery Saver+
The Aux. Battery Saver+ is a function that monitors the charging status of the 12 V auxiliary battery. If the  auxiliary battery level is low, the main high voltage battery charges the auxiliary battery.

The driver can activate the Aux. Battery Saver+ function by placing the POWER button to the ON position and by selecting: 'User Settings  Other Features Aux. Battery Saver+'
The Aux. Battery Saver+ function deactivates, when the driver cancels the system setting. LCD Message
This message is displayed when theAux. Battery Saver+ function has been completed when the vehicle is
turned ON. However, if the LCD message pops up frequently, we recommend that your vehicle's auxiliary battery or electric/electronic components be serviced by an authorized HYUNDAI dealer.
When the function is activating the third Charging Indicator Lamp will blink and high voltage electricity will be flowing in the vehicle. Do not touch the high voltage electric wire (orange), connector, and all electric components
and devices. This may cause electric shock and lead to injuries
Hyundai Ioniq EV (utlevert juni 2018)

Bosted - Flateby, Enebakk kommune.

jim_smyth

Skriver det her også:
Ang tomt batteri. Vi hadde det også et par ganger og fikk byttet totalt 2 batterier. Viste seg å være en løs ledning i forbindelse med sikringsboksen som førte til feilen. De fikset det og har ikke opplevd feilen siden.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA