Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Forsinkelse?

Startet av Vegar Beider, mandag 19. november 2018, klokken 19:27

« forrige - neste »

samotholt

Jeg skjønner at mange ikke dæljer "gassen" i bunn fra stillestående. Det gjør ikke jeg heller. Men har bilen 0-100 på 10 sekunder så får du ikke god aks. ved 60 km/t heller.

Poenget er at du ikke får god aks. ved høyere hastighet om du ikke har det ved lavere hastighet (her er det jo heller ingen gir som kan spille inn - selv om Audi ironisk har klart å legge inn en egen boostfunksjon).

Ok, det var sikkert nok OT.
Polestar 2, S85D, A8 3.0 Tdi,

SurSnasen

Sitat fra: samotholt på torsdag 22. november 2018, klokken 18:24
Jeg skjønner at mange ikke dæljer "gassen" i bunn fra stillestående. Det gjør ikke jeg heller. Men har bilen 0-100 på 10 sekunder så får du ikke god aks. ved 60 km/t heller

Nå har det vel aldri vært snakk om at e-tron skal gjøre lyskryssprinten på over 10 sekunder. Eller er det noe jeg ikke har fått med meg? 6,6 sekunder vanlig, og 5,6 (eller noe i den dur). Hvilket er kjappere enn 95% av bilene som ruller på norske veier. I praksis bruker man ytterst sjelden pedalen i bunnen. Men er man ute etter lyskryssracer så er nok ikke e-tron nødvendigvis det riktige valget.

hemi

min 10 år gamle manuelt gira bil drar det på 4.1

SUV'en jeg akkuratt solgte var 5.9  og 2.5 tonn

Trenger man det?  nei. vil man ha det? JA.

95% av det som ruller er kjedelig drit.

Jeg føler audi har de kule greiene klare, men lar deg få en smakebit først, så GT og sportback ditt og datt senere.

4Matic Fanatic

Sitat fra: hemi på torsdag 22. november 2018, klokken 19:29
Jeg føler audi har de kule greiene klare, men lar deg få en smakebit først, så GT og sportback ditt og datt senere.
Helt sikkert. De kan ikke levere den første elbilen med 0-100 som dreper alt av S-modeller, så det kommer nok dryppende etterhvert.

samotholt

#19
Sitat fra: StianSalG på torsdag 22. november 2018, klokken 19:20
Sitat fra: samotholt på torsdag 22. november 2018, klokken 18:24
Jeg skjønner at mange ikke dæljer "gassen" i bunn fra stillestående. Det gjør ikke jeg heller. Men har bilen 0-100 på 10 sekunder så får du ikke god aks. ved 60 km/t heller
Nå har det vel aldri vært snakk om at e-tron skal gjøre lyskryssprinten på over 10 sekunder. Eller er det noe jeg ikke har fått med meg? 6,6 sekunder vanlig, og 5,6 (eller noe i den dur). Hvilket er kjappere enn 95% av bilene som ruller på norske veier. I praksis bruker man ytterst sjelden pedalen i bunnen. Men er man ute etter lyskryssracer så er nok ikke e-tron nødvendigvis det riktige valget.
Vi kan tydligvis diskutere dette uendelig. Ok, 6.6 sekunder er bra nok for deg, men når er det for tregt?

Må si at jeg synes 6,6 uten å trykke på knapper er tregt, men ok jeg er bortskjemt og hadde allerede tidlig på 2000-tallet en s4 som gikk på 5,7 orginalt (og var nok litt trimmet ;-)

Veldig fin bil å kjøre forbi med, men er jo ikke i nærheten av det man får med en Model S75D i dag. Audi vil rett og slett ikke gi denne ytelsen fordi de skal selge (Audi)S-modeller til en mye høyere pris.

Hvis det ikke har noe å si at e-tron er 2 sekunder tregere enn konkurrentene, hvordan skal de da kunne selge e-tron S? Og ikke minst hvordan skal denne bilen i det hele tatt bli interessant uten at den faktisk konkurrerer med P-versjonene av Tesla? Da snakker vi vel om 3-4 sekunder bedre aks.

Problemet til Audi er rett og slett at de ikke vil at disse bilene skal selge i stedet for S og RS versjonene i fossil-bekledning. Derfor blir det tafatt!

Edit: Om flere ønsker å diskutere ytelse på biler så foreslår jeg å opprette en tråd for akkurat dette. Denne er om forsinkelse på e-tron.
Polestar 2, S85D, A8 3.0 Tdi,

SurSnasen

Sitat fra: samotholt på torsdag 22. november 2018, klokken 22:06
Edit: Om flere ønsker å diskutere ytelse på biler så foreslår jeg å opprette en tråd for akkurat dette. Denne er om forsinkelse på e-tron.

Audi velger en strategi, som da naturligvis er helt innafor å gjøre, hvor de heller fokusere på andre aspekter ved bilen heller enn å gi folket en bil som går hurtigst mulig mot 100. De aller fleste kundene bryr seg ikke om slike prestanda, men synes heller det er en hyggelig bonus om de kan kjenne ryggen litt mer mot stolryggen når de gir på. Ellers foregår 99,9% av kjøringen med gasspedalen (eller wattpedalen) lengst mulig unna bunn.

Men ja, ytelser er en avsporing fra trådens opprinnelige tema. Og den som først tok opp ytelser i tråden var...

Tilbake til tema: forsinkelse. jeg synes fremdeles ikke denne forsinkelsen er særlig mye å hyle opp om. Kanskje litt lite informasjon fra Audi, men om det blir med denne forsinkelsen, og bilene kommer noenlunde rett over nyåret, så tror jeg vi alt i alt bør si oss fornøyd. 

Imagine

Sitat fra: samotholt på torsdag 22. november 2018, klokken 22:06
Sitat fra: StianSalG på torsdag 22. november 2018, klokken 19:20
Sitat fra: samotholt på torsdag 22. november 2018, klokken 18:24
Jeg skjønner at mange ikke dæljer "gassen" i bunn fra stillestående. Det gjør ikke jeg heller. Men har bilen 0-100 på 10 sekunder så får du ikke god aks. ved 60 km/t heller
Nå har det vel aldri vært snakk om at e-tron skal gjøre lyskryssprinten på over 10 sekunder. Eller er det noe jeg ikke har fått med meg? 6,6 sekunder vanlig, og 5,6 (eller noe i den dur). Hvilket er kjappere enn 95% av bilene som ruller på norske veier. I praksis bruker man ytterst sjelden pedalen i bunnen. Men er man ute etter lyskryssracer så er nok ikke e-tron nødvendigvis det riktige valget.
Vi kan tydligvis diskutere dette uendelig. Ok, 6.6 sekunder er bra nok for deg, men når er det for tregt?

Må si at jeg synes 6,6 uten å trykke på knapper er tregt, men ok jeg er bortskjemt og hadde allerede tidlig på 2000-tallet en s4 som gikk på 5,7 orginalt (og var nok litt trimmet ;-)

Veldig fin bil å kjøre forbi med, men er jo ikke i nærheten av det man får med en Model S75D i dag. Audi vil rett og slett ikke gi denne ytelsen fordi de skal selge (Audi)S-modeller til en mye høyere pris.

Hvis det ikke har noe å si at e-tron er 2 sekunder tregere enn konkurrentene, hvordan skal de da kunne selge e-tron S? Og ikke minst hvordan skal denne bilen i det hele tatt bli interessant uten at den faktisk konkurrerer med P-versjonene av Tesla? Da snakker vi vel om 3-4 sekunder bedre aks.

Problemet til Audi er rett og slett at de ikke vil at disse bilene skal selge i stedet for S og RS versjonene i fossil-bekledning. Derfor blir det tafatt!

Edit: Om flere ønsker å diskutere ytelse på biler så foreslår jeg å opprette en tråd for akkurat dette. Denne er om forsinkelse på e-tron.


Enig. Og akselerasjonen er svært skuffende. Unntatt i3s og egolf som er billigbiler har jeg ikke hatt biler som gjør 0-100 på over 6 sekunder på 5-6 år.

Men kan det likevel ha sammenheng med temaet her? Bilen er så treg til 0-100 at den rett og slett blir forsinket i både typegodkjenning og i leveransen?  ;)

AndreasRingdal

Sitat fra: Imagine på fredag 23. november 2018, klokken 07:55
Men kan det likevel ha sammenheng med temaet her? Bilen er så treg til 0-100 at den rett og slett blir forsinket i både typegodkjenning og i leveransen?  ;)
Du skal ikke se bort i fra at det sitter en gjeng testingeniører hos tyske bilmyndigheter og tester aksellerasjon og konkluderer med at det ikke er en Audi og sender bilen tilbake til fabrikken gang på gang.
TMX 75D (MCU2/HW3/FSD)
Leaf 24 fra 2016 til 2018 (50000km)

Kåre Knatten

Nå er dette en tråd om forsinkelse, ikke akselerasjon.  Vi får håpe at forsinkelsen skyldes kvalitetssikring av softwaren og ikke manglende akselerasjon, slik at vi ikke opplever Jaguar tilstander for E-tron, med stadig nye versjoner og "ingenting hjelper" i følge brukerne. Når det gjelder akselerasjon forundrer det meg at fokuset er så stort og det samtidig går få bensin-SUV'er med V8 i Norge. De som er opptatt av akselerasjon får vente på E-tron S, Sportsback eller GT. Audi har laget en modell som treffer det store SUV-markedet med E-tron.

Amatøren

VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Tiger123

Sitat fra: StianSalG på torsdag 22. november 2018, klokken 23:28
Sitat fra: samotholt på torsdag 22. november 2018, klokken 22:06
Edit: Om flere ønsker å diskutere ytelse på biler så foreslår jeg å opprette en tråd for akkurat dette. Denne er om forsinkelse på e-tron.

Audi velger en strategi, som da naturligvis er helt innafor å gjøre, hvor de heller fokusere på andre aspekter ved bilen heller enn å gi folket en bil som går hurtigst mulig mot 100. De aller fleste kundene bryr seg ikke om slike prestanda, men synes heller det er en hyggelig bonus om de kan kjenne ryggen litt mer mot stolryggen når de gir på. Ellers foregår 99,9% av kjøringen med gasspedalen (eller wattpedalen) lengst mulig unna bunn.

Men ja, ytelser er en avsporing fra trådens opprinnelige tema. Og den som først tok opp ytelser i tråden var...

Tilbake til tema: forsinkelse. jeg synes fremdeles ikke denne forsinkelsen er særlig mye å hyle opp om. Kanskje litt lite informasjon fra Audi, men om det blir med denne forsinkelsen, og bilene kommer noenlunde rett over nyåret, så tror jeg vi alt i alt bør si oss fornøyd.

Men hva har Audi sagt om ankomst for de første bilene? Googlet litt nå og flere skriver bestilling i januar og de første leveringene ikke rett over nyåret, men til våren.

https://avondhupress.ie/audis-first-fully-electric-model-the-e-tron-is-available-to-order-from-january-2019/

geirarne

Jeg spurte selger om det med forsinkelse, fikk dette svar:

Det har vært en liten forsinkelse, men den vil ikke ramme utlevering mot kunder, de første kundebilene er fortsatt er planlagt mot slutten av januar.
Forsinkelsen påvirker kun forhandlerne, da vi vil få demobiler senere enn antatt.


Counterpointer

Sitat fra: geirarne på fredag 23. november 2018, klokken 23:27
Jeg spurte selger om det med forsinkelse, fikk dette svar:

Det har vært en liten forsinkelse, men den vil ikke ramme utlevering mot kunder, de første kundebilene er fortsatt er planlagt mot slutten av januar.
Forsinkelsen påvirker kun forhandlerne, da vi vil få demobiler senere enn antatt.

Det er jo ikke sant at forsinkelsen kun påvirker forhandlerne. Det de gjør er å forskyve de med lavt kønummer som vil kjøre bilen før de bestiller og heller prioriterer de som tar en ferdig utstyrt (og dyr) bil uten å prøvekjøre.

Dette påvirker meg. Lurer på hvor lenge de tenker det er greit å la folk vente med prøvekjøring?

Klok av erfaringen fra Jaguar, så vil jeg se konkret hva en bil tilbyr før jeg tegner kontrakt på en bil til minst 7-800 tusen.
Jaguaren er en super bil men viste noen vesentlige svakheter og de rettes heller ikke opp raskt, så det samme kan skje med E-tron!

Vegar Beider

Sitat fra: geirarne på fredag 23. november 2018, klokken 23:27
Jeg spurte selger om det med forsinkelse, fikk dette svar:

Det har vært en liten forsinkelse, men den vil ikke ramme utlevering mot kunder, de første kundebilene er fortsatt er planlagt mot slutten av januar.
Forsinkelsen påvirker kun forhandlerne, da vi vil få demobiler senere enn antatt.


Dette er jo ennå et eksempel på at Audi Norge er helt hinsides elendige til å kommunisere med markedet. Det er ikke ren løgn, men de glemmer å fortelle det aller viktigste; at folk flest får bilen sterkt forsinket. At "de første kundebilene" kommer i slutten av januar er greit nok, men det er jo bare lanseringsmodellene. At vi som ikke vil ha dem først kan bestille bil i januar i stedet for i november betyr at vi får bilene 2 måneder senere!

Trond.m

Tror Audi Sverige er mer forsiktige i sine løfter. De har antydet mai/juni produksjon preliminært. Jeg har forhåndsreservert (september 2018) og de opererer ikke med prioritetsnummer som i Norge. Sommeren 2019 er nok mer realistisk levering for biler som er egenkonfigurert.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA