Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ny i Tesla-verden og søker å kjøpe brukt

Startet av Coby, søndag 18. november 2018, klokken 15:27

« forrige - neste »

OlaM

Enig med Sandvika, siden langturene går langs veltrafikkerte veier med mange superladere er ikke rekkevidde noe å tenke på. Alle modellene vil fint kunne klare de turene med litt lading, du vil ha flere alternativer til ladestopp og kroppen må jo ha mat og andre typer pauser uansett.

Stemmer at oppvarmet ratt kom i sent 2014 en gang, men som tilvalg, så det er mange biler etter 2014 som ikke har det. Uansett lett å sjekke. Autopilot er definitivt å anbefale. Komforten på langtur er en helt annen. Og det inkluderer jo adaptiv cruisekontroll også noe som er veldig komfortabelt i daglig køkjøring, om du ratter selv eller ikke. Uten autopilot får man bare vanlig "dum" cruisekontroll.

At du ikke har så mange spesifikke krav ellers er bare bra, da har du størst mulig valgfrihet. Mange tilsynelatende kravstore kjøpere som "må" ha ditt og datt som de så aldri bruker.

Jeg hadde gått for noe som dette: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=133913496 (ville her bedt om prisavslag for å ikke ta med 22"-felgene, deretter kjøpt et sett originale 19" sommerhjul på Finn)

2017 S75 med autopilot og vinterpakke, kjøpt fra forhandler som tar innbytte. Man får vel den neppe under 500k, men et stykke under 600 i alle fall. Tesla sine S75er virker å være priset godt over dette, men kanskje man får en annen pris 1-til-1.  Facelift, nyeste setene fremme, massevis av små kvalitetsforbedringer her og der og ikke minst plenty garanti igjen.
'21 3LR

noto

«Autopilot er definitivt å anbefale: Komforten på langtur er en helt annen.»

Virkelig?

Klykken

BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

noto

Komforten med Tesla på langtur vs ICE er en helt annen. Om AP gjør noe forskjell fra eller til er individuelt. For meg definitivt ikke. Det bør i hvert fall ikke være en show stopper om budsjettet bare rekker til en pre-AP bil.

Klykken

BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Cobos

Jeg byttet sommeren 2017 min S60 2013 modell mot en S85D 2015 modell pent brukt. Betalte naturligvis et godt mellomlegg men kjøpt gjennom Tesla som ga 80k/4 år garanti på en bil som hadde gått 55k km.

Mine grunner for å bytte var litt bedre lydisolert. Adaptiv CC som jeg fikk med AP1. Bedre sikkerhet via autobrems og slikt som også kom på AP1. D-utgave som gir bedre fremkommelighet og en raskere bil med høyere toppfart.

Personlig mener jeg det er massiv forskjell på "dum" CC og adaptiv CC. Spesielt på langkjøring bruker jeg nesten alltid CC, og en sjelden gang ap1. Spesielt i Norge hvor de andre bilene ikke klarer å holde jevn fart blir du sittende å finjustere CC HELE tiden på motorvei mens med adaptiv CC kan du ignorere småjusteringene og heller lese trafikkbildet lenger frem og rundt deg. Så med andre ord spør du meg vil jeg si at adaptiv CC er vel verdt pengene og da får du AP "med på kjøpet".
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

GeirKj

Sitat fra: Klykken på mandag 19. november 2018, klokken 13:57
Det er jeg også enig i. :P

Er jo ting AP gjør dårlig - påkjøringsfelt der streken slutter mens kjørefeltet er svært bredt og umerkede lommer for passering av biler som har stoppet for å svinge til venstre. Her vil jo AP gjerne vrenge inn for å legge seg midt mellom stripene. Den legger seg også alt for langt ut mot midten i krappe høyresvinger enn jeg setter pris på - og er en pingle på å kjøre svinger hastighetsmessig. Men når det er slake kurver, godt lys og god merking slik at AP virker forutsigbart, er det ekstra komfort siden en kan bruke mindre mental energi på kjøringen og følge mer med på passasjerer og landskap.

Der den har mest for seg, synes jeg er køkjøring. Så lenge bilen foran deg skal rett frem i rundkjøringen, følger den bare på.

jkirkebo

Sitat fra: Cobos på mandag 19. november 2018, klokken 21:01
Personlig mener jeg det er massiv forskjell på "dum" CC og adaptiv CC. Spesielt på langkjøring bruker jeg nesten alltid CC, og en sjelden gang ap1. Spesielt i Norge hvor de andre bilene ikke klarer å holde jevn fart blir du sittende å finjustere CC HELE tiden på motorvei mens med adaptiv CC kan du ignorere småjusteringene og heller lese trafikkbildet lenger frem og rundt deg. Så med andre ord spør du meg vil jeg si at adaptiv CC er vel verdt pengene og da får du AP "med på kjøpet".

Smak og behag. Selv har jeg nesten alltid endt med å slå av ACC og kjøre manuelt om jeg ligger bak biler som kjører ujevnt. ACC ser ikke langt nok fram, og reagerer for brått slik at jeg synes det blir ukomfortabelt. Selv ser jeg 5-10 biler fremover og kjører automatisk etter det, det klarer ikke ACC foreløpig.

Eneste gangen jeg ligger bak biler med ACC på er om det er andre biler som kjører med CC eller lastebiler som kjører svært jevnt. Men da hadde vanlig CC gjort samme jobben.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Øyvind.h

AP1 gjør ikke bommerten med av/påkjøringsfelt.
I helgen kjørte jeg Oslo-Hafjell med 2 tonn på slep. AP1 kjørte meget pent og behagelig store deler av veien.

Men på vei hjem merket jeg at ekstremt lav og skarp høstsol midt imot gjorde at kameraet slet. Jeg måtte rett og slett kjøre manuelt rett før nebbenes et kort stykke.
Mulig ap2 er bedre der.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Sandvika

Enda en AP ikke-AP diskusjon?
La oss ikke spore av tråden. Vi kan vel heller være enig om at det er en teknologi mange elsker,  tiltross for noen begrensninger, mens noen ikke ser poenget i det hele tatt.

Coby

Steike, så glad jeg fant dere..! Tusen takk for alle gode råd og innspill!

@OlaM, etter å ha kikket litt nærmere på finn i segmentet til den du linket til, kom jeg over denne: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=130800941

Med unntak av fargen kan jeg ikke umiddelbart se noen store forskjeller, annet enn at denne har enda lavere km-stand og 15k hyggeligere pris. Eller er det noe jeg overser?

Jeg er selvsagt (...) ikke så annerledes skrudd sammen enn andre bilglade mennesker, selv om det likevel skorter litt på kunnskap og kompetanse. Så det som (igjen; selvsagt) startet med leting i 2013-2014 havet til under/rundt 400k,har nå utviklet seg i den naturlige retningen av "hvis jeg bare legger til 50k her og 50k der, så får jeg jo også..."  ??? Med andre ord er jeg nå ikke fremmed for å spytte i litt mer i prisen, for AP, 2015-, vinterpakke (rattvarme er en luksus jeg har lært meg å elske og å bruke flittig!), samt lav km-stand=masse garanti igjen.

Er dog, etter at det er blitt påpekt og fra egne nærmere undersøkelser, ikke dønn avhengig av typisk 85kw+ batteri kun for rekkeviddens del. Når sant skal sies så er det jo et godt utviklet SC-nett blitt, iallfall på de strekninger jeg ferdes oftest, så et ladestopp ekstra her eller der er helt innafor.

Shit, hvordan har det seg at man er skrudd sammen sånn som dette. Mye vil ha mer, si.. *sukk*

Takk igjen, så veldig masse! Kom gjerne med flere innspill dersom noen brenner inne med noe som kan være relevant :)

samotholt

Hvis jeg skulle ha kjøpt i dag, så hadde jeg enten kjøpt S75D skrapa (men med metallic lakk), eller en S85D med lav km., luftfjæring, stereo og teknikkpakke (som også har AP1). Utstyret koster neppe mye på litt eldre biler...

Det blir vel rundt hundretusen i forskjell. For oss kan jeg si at 85'en har funka prikkfritt (3år og 60' km).
Polestar 2, S85D, A8 3.0 Tdi,

Cobos

Rattvarme hadde nok vært behagelig, men opplever at forvarming gjør det mindre prekært og det gjelder alle Tesla'er.
Merk også at pga veldig strømlinjeformet design, så vil du nok oppleve motorvei energikostnaden som mindre enn du skulle tro og dermed går det overraskende greit på langtur. Blir selv også overrasket over hvor lite den bruker i 170km/t nedover Tyskland. Men merk at det gjelder primært D modellene som er en god del bedre på langtur i forhold til bakhjulstrekkerne når det ikke er vinter.
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

OlaM

Sitat fra: Coby på tirsdag 20. november 2018, klokken 00:27

@OlaM, etter å ha kikket litt nærmere på finn i segmentet til den du linket til, kom jeg over denne: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=130800941

Med unntak av fargen kan jeg ikke umiddelbart se noen store forskjeller, annet enn at denne har enda lavere km-stand og 15k hyggeligere pris. Eller er det noe jeg overser?


Det som trekker prisen litt ned er at den ikke har skinnseter, det tilvalget kostet vel 25 000 eller noe når bilen ble bestilt. Så trekker det vel litt opp at den har FSD-tilvalget, "full self driving" som Elon Musk har lovet. Foreløpig gjør det ingen forskjell, men det kan bety at den bilen får flere/bedre autopilot-funksjoner etter hvert. Den oppdateres jo hele tiden akkurat som en app, det er det fremdeles ingen andre biler som er i nærheten av.

Det med skinnseter er det minst like mange meninger om som autopilot. Det er fordeler og ulemper med begge, med skinn sklir du litt mer rundt og de er varmere om sommeren og kaldere om vinteren. Med tekstil kan du søle kaffe nedi stoffet. Jeg liker begge setetypene godt og hadde ikke tenkt noe spesielt om bilen hadde det ene eller andre.

Alt i alt ser det ut som et veldig bra eksemplar, følger med to dekksett også og ingen rånefelger.

Ellers er jeg litt enig at forvarming fikser mye av problemet som andre biler løser med rattvarme. Det er en utrolig luksus til å begynne med, men så blir du vant til det og andre biler som ikke kan varmes med app virker som Flintstones-kjerrer med sprellende bein under. Men at rattet ikke er iskaldt er en ting, noe annet er jo at ratt med ekstra varme i en ellers passe varm kupé kjapt varmer opp kalde fingre som har vært på tur, pakket ski e.l.
'21 3LR

Elbil fundamentalist

S8å5D med luft pano tech (ap1) skinn og vinterpakke (rattvarme) samt gratis SC i hele bilens levetid (godt salgsargument når du engang skal selge..

KONGEBIL!!
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA