Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ny i Tesla-verden og søker å kjøpe brukt

Startet av Coby, søndag 18. november 2018, klokken 15:27

« forrige - neste »

Coby

Hei!

Som så mange før meg er jeg på utkikk etter et godt bruktbilkjøp og tips/råd i den forbindels, og av frykt for å kuppe noen andres tråd, starter jeg herved en egen.

Kort fortalt så har jeg null peiling og erfaring med Tesla, så det er jo en utfordring i seg selv. Elbil-erfaringen min strekker seg til Kia Soul EV 2016-mod, som jeg nå ønsker at skal vike plass for en elbil med lengre rekkevidde og mer "premium"-følelse.

Jeg har i hovedsak kikket på model S 85 av ulike slag, men er her åpen for alle velmenende innspill. Jeg ønsker (sjokkerende nok..) mest bil for pengene, men god rekkevidde står høyest på den konkrete lista. Dog er "god rekkevidde" et vidt begrep, og bilen vil i det daglige kjøres ekstremt kort, men med fare for lengre distanser som Oslo-Krs og Oslo-Bergen/Stavanger noen ganger i året. Neste på listen er det som angår garantier o.l. mtp at det skal kjøpes brukt, så jo nyere modell/lavere km-stand innen for 5 år/100k km, desto bedre.
Ellers er brukerene av bilen to relativt kortvokste jenter som er lette av vekt, så voldsomme krav til førsteklasses seter av det ene eller andre slaget har vi ikke. AP er selvsagt luksus, men ikke noe personlig krav. Ratt varme derimot, DET er digg, det. Men neppe å oppdrive på modeller før sent 2014<?

Har i tillegg Soulen som først, eller samtidig, må bort. Med tanke på at den nødvendigvis ikke er så lettsolgt i disse dager, så er jeg ikke helt fremmed for å bruke den som innbytte eller kommisjon, bare for å få den ut av verden. Vel vitende om et tap på 20-30k mot å selge den selv. Poenget her; dette gjør det desto mer aktuelt å vurdere forhandler, i tillegg til å åpne for muligheten til å få fikset en ålreit finansieringsløsning.
Leasing har jeg for øvrig også vurdert da jeg har god erfaring med det fra tidligere (fossilbil), uten at markedet er så stort eller rimelig for det på model S, så vidt jeg kan se.

Nå går det litt unna her, da jeg har en valp som selvsagt MÅ ut akkurat i dette øyeblikk. Men alle tips, råd og innspill mottas med takk! Og er det ting jeg har glemt å nevne, som er verdt å vite, så spør bare!  :)

eadie

Plenty med tråder som dette. Foreslår at du søker litt.


Sent from my iPhone using Tapatalk
----------------------------------
S85, blå, alt utstyr.
Utlevert mars 2014 - innbyttet mars 2019.

Model 3, hvit, LR AWD, full pakke, EAP/FSD.
Utlevert 07.03.19, byttet inn 29.12.2020

Model 3, blå, LR AWD. Levert 29.12.2020

Coby

Yes, det er helt korrekt. Jeg har lest plenty av de plenty også. Utfordringen er likevel at ting gjerne endrer seg kjapt, og hva angår bruktmarkedet på Finn.no f.eks, så er det neppe alle de samme bilene som er annonsert i dag som for 2 mnd siden, eller for den saks skyld 2 uker siden. Så med tanke på dét, dersom det finnes noen som nylig har vært inne og kikket eller som av en annen grunn er oppdatert på det som er å oppdrive nå, pr i dag,, og de har lyst til å komme med tips og råd basert på dette, så tar jeg veldig gjerne og med stor takk imot!  :)

Amoss

Ut i fra hva du skriver her vil jeg nesten anbefale deg å stikke innom nærmeste Teslabutikk og høre der hva de har å tilby av brukbiler. Der kan de gi innbytte på bilen din, og fra tid til annen har de også gode finansieringstilbud (men så vidt jeg vet, ingen akkurat nå?), og de har så vidt jeg har forstått egen bruktbilgaranti på de bilene de selger.

De har også noen brukte biler på nettsiden, men jeg har oppfattet det slik at de har flere som ikke vises der, men som de som jobber i butikken kan hjelpe deg med å finne.
Model S 85D

Coby

@Amos
TAKK! Det var en god idé - jeg tar en tur i morgen! :)

Sandvika

Du ga ikke mye å gi råd basert på, men ser ut som om du holder deg langs supercharger akser, lite vits med noe større enn 75/85 om du skal mest mulig for penga. Nyere 75 med lengre garantiperiode vs. 85 med litt lengre rekkevidde.

Muffinman

Sitat fra: Amoss på søndag 18. november 2018, klokken 16:24
Der kan de gi innbytte på bilen din
Har de startet å ta inn andre biler enn Tesla i innbytte nå?

tornaldo

Ja de tar andre biler i innbytte. Jeg kjøpte brukt av Tesla for noen uker siden, selger sa de kunne ta min fossile i innbytte, men at jeg strengt tatt kom best ut av det hvis jeg solgte selv. Det visste jeg jo, men det bekreftet i alle fall muligheten.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

Amoss

Sitat fra: Muffinman på søndag 18. november 2018, klokken 19:09
Har de startet å ta inn andre biler enn Tesla i innbytte nå?

Jeg mente i alle fall at det skulle være mulig, og ha lest om noen som har gjort dette tidligere?  Men har ikke prøvd det selv, så skal ikke si noe for skråsikkert. Men ser jo ut til å bli bekreftet av tornaldo her nå :)  Og ja, forvent dårlig innbyttepris, men det var hun jo alt klar over slik jeg tolket førsteposten. Om den blir *for* dårlig må hun selv avgjøre...
Model S 85D

Coby

Takk, alle sammen!

Og beklager for at det er magert grunnlag å rådgi noe som helst på - det dreier seg rett og slett om at jeg er så lite bevandret i denne verden at jeg nok knapt selv vet hvilket behov jeg har vs hva som gir mest/best bil og rekkevidde for pengene. Det er vanskelig å si hvor skoen vil trykke mest, men jeg vil tørre å påstå kombinasjonen av rekkevidde (over generell ytelse/kraft iallfall), gjenstående garanti basert på km-stand/årsmodell, evt "barnesykdommer", og sist men ikke minst; pris. Tenker at jeg ønsker å holde meg under 500k, men om det er marginale prisforskjeller mot en større oppgradering på et av de andre fokusområde, så er det absolutt aktuelt å vurdere. :)

daktari

Hva ligger S85 ute for på finn.no nå? Hvis de ligger godt over 400 vil Jeg vil tro prisen skal litt ned når/hvis bestillinger av Model 3 åpnes om noen uker.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

noto

#11
En «gammel» 2013/2014 S85 kan du få for ned til 350k nå. Etter min oppfatning er de undervurdert. Det er flotte biler hvis du klarer deg uten autopilot. Alltid glad for å sette meg inn i min egen bil igjen etter å ha kjørt nyere loaner noen dager. Batteriene ser ut til å vare «evig» og de har gratis superlading. Uten garanti kan det påløpe utgifter, men setter du av 100k til reparasjoner bør du være godt dekket i mange år. Se etter en bil med to gode hjulsett, techpakke, audio og servicehistorikk. Luft, soltak og skinn er mindre nøye å få med seg.

automat

2015 S70D annonseres for under 500k, så spørs det jo om man syns den har god nok rekkevidde. Usikker på rekkeviddeforskjellen på denne og S85. Hvis rekkevidde er avgjørende så bør man uansett  styre unna 21'' hjul.

En riktig priset Kia Soul ev bør være lett å selge (elbiler er generelt lettsolgte).

Tesla selger ikke bruktbiler av andre merker. Biler de tar i innbytte går rett til oppkjøpere, og innbytteprisen man får er det oppkjøperen er villig til å betale for den. Den prisen kan være svært dårlig. Tror kommisjonssalg gir mer igjen enn innbytte.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Klykken

Vedr. 21" hjul er ikke bare rekkevidde et issue. Men også støy, og selvsagt kjøp av nytt dekksett.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

GeirKj

Sitat fra: Klykken på mandag 19. november 2018, klokken 10:31
Vedr. 21" hjul er ikke bare rekkevidde et issue. Men også støy, og selvsagt kjøp av nytt dekksett.

21" hjul ser flott ut, men der stopper også fordelene. De gir dårligere rekkevidde, dårligere kjørekomfort, mer støy, høyere slitasje og i tillegg er dekkene dyrere.

Skulle du kjøre slik at du mister grepet sideveis, er det langt mer krefter i sving enn når 19"-ere slipper og større sjanse for at du ikke greier å rette opp bilen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA