Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

i3 vs TM3

Startet av sims, lørdag 17. november 2018, klokken 14:52

« forrige - neste »

automat

Sitat fra: TM på søndag 18. november 2018, klokken 09:04

Det er vel åpenbart at ladenettet for i3 er mer utbygd enn Tesla sitt, selv om ladetiden er noe lenger.
Det er feil. Model 3 får CCS, og kan lade alle steder der i3 kan lade. I tillegg kan den selvfølgelig lade på Teslas superladere. Og på travle lokasjoner der de andre operatørene "kliner til" med 4-6 ladere, så smeller Tesla opp 10-20-30 ladere på sine lokasjoner, for å unngå ladekø.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Espen Hugaas Andersen

#16
Jeg vil si at de største fordelene til Model 3 er er det at den:

- Er den tryggeste bilen i sin klasse. (i3 fikk fire stjerner i Euro-NCAP.)
- Sitter mye bedre på veien og har bedre ytelser.
- Har bedre rekkevidde, spesielt i høyere hastighet, ettersom den har mye lavere luftmotstand.
- Kan lade hvor som helst en i3 kan lade, pluss benytte seg av superladerne.
- Er mye penere.
- Har mulighet for autopilot.
- Har mulighet for AWD. (Og kanskje hengerfeste, men det er fortsatt ubekreftet.)
- Har skikkelige bakdører, og plass til fem personer vs fire personer.
- Har bedre bagasjeplass.

De aspektene med i3 jeg ville notert meg er kort svingradius og mer praktisk bagasjeluke. Bedre kapasitet på verksteder kan også være en fordel. Og så klart, et viktig moment er kortere leveringstid. Skal man ha innstegsmodellen av Model 3 er man nok langt uti 2019, og kankje begynnelsen av 2020 før man får den. Om jeg skulle hatt en ren bybil/bil nr 2 ville jeg vurdert i3.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Samco

Antall samlede ladere er viktig for å ungå lade ,kø tesla har et fantastisk lade nettverk.

Burger

Hugo: Korriger meg om jeg tar feil, men var det ikke pga kort panser og mangel på fotgjengersensorer som gjorde at den fikk fire stjerner for fotgjengeren til å begynne med? I bilen var man trygg.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

pberg

En liten ting når det gjelder siderutene, min andre gamle BMW fra 1993 har dette systemet, og det fungerer like bra som da det var nytt fremdeles. Du må ikke bruke silikon på listene, da blir det knirk-o-rama...
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

JorgenM

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på søndag 18. november 2018, klokken 13:41
- Er mye penere.
Det er en personlig mening da.
Har sett mange TM3 langs veiene og jeg personlig synes den er kjedelig, lite spennende og drar minnene litt tilbake til 80-tallet. Skuffende etter Model S, som er litt sexy.

i3 derimot er kul, unik og mer en statement. Eneste jeg ikke liker på i3 er bakenden.

Samme historien med interiøret. TM3 er enkel og kjedelig mens i3 er unik og spennende.

Og det er MIN mening :)
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Pit

Og er man avhengig av krykker er også i3 veldig grei med manglende b-stolpe. Da kan du sette deg inn i setet først og deretter skyve krykkene inn på gulvet bak førerstolen. (Og omvendt når man går ut av bilen) Veldig praktisk basert på egen erfaring med brukket fot.

Ville tro det kanskje kan være aktuelt for eldre også.
BMW i3 jun 2014 -
Polestar 2 Aug 2020 -

lenny36

I3 er helt klart det beste valget for dine foreldre.


Sent from my iPhone using Tapatalk

chiller

At det er lettere å sette seg inn i i3'en er jo ene og alene en grunn til å kjøpe den hvis den kan dekke behovet.
Dine foreldre kommer ikke til å bli mer spenstige ettersom tiden går.

KBA

Når det gjelder langrennski plasserer jeg de mellom sete og dører på passasjersiden. Mine ski er 205 lange. Dette gjør jeg mest når jeg kjører alene.  Med litt triksing med setebeltet, vil jeg tro dette er en løsning som også fungerer med 2 i bilen.
Tesla model 3 LR 2021
Outlander ePhev 2017
BMW     i3  94Ah 2017 (solgt)

Samco

I3 ser mange på som en dame bil eller kone bil så om man er litt sensitiv for mobbing fra kollegaer (egen erfaring)  kansje en modell 3 er mere mannelig

Ingeniøren

Sitat fra: Samco på fredag 23. november 2018, klokken 00:09
I3 ser mange på som en dame bil eller kone bil så om man er litt sensitiv for mobbing fra kollegaer (egen erfaring)  kansje en modell 3 er mere mannelig

Dårlig selvtillit ? Tror ikke det er et problem når du har kommet opp i åra  :+1:
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

turfsurf

Vi har både i3 og Tesla. Jeg ville ikke kjøpt Tesla i Oslo eller Bergens området. Kjører man mye koster service null og niks på i3, og kun annen hvert år.

I3 er og en mye bedre bybil, og enklere i dagliglivet med inn og utstigning, lasting av bagasje osv. Jeg vil og påstå at 4 stk sitter bedre i i3 enn TM3.

Ellers suger alt som omfatter tech på i3. Og TM3 er nok en bedre bil enn i3 på langtur, savner alltid AP på tur med i3en.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hemi

Mine foreldre er ikke like gamle, men ikke langt unna, de elsker i3en og at de sitter høyt.

Eneste de ikke får til er bakdører og inn ut der, sitter mor bak og far forran, slår de døra på hverandre, ca 10 av 10 ganger

Egil Fonn

Har eid en Tesla S med feil og mangler til jeg ble lei. Har eid en BMW i3 i 2år og over 60000km med 0 fei og problemer. Ville helt klart valgt en i3 :-)
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA