Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

i3 vs TM3

Startet av sims, lørdag 17. november 2018, klokken 14:52

« forrige - neste »

sims

Hei,

jeg skal kjøpe bil til mine foreldre (de betaler...), de er rundt 80 men har begge lappen fremdeles. Har en dag 1 reservasjon på model 3, så vi var og så på den idag på Skøyen. Rett etterpå prøvekjørte vi i3S og i3. Både i3 og TM3 kan dekke deres behov - men jeg har noen synspunkter og spørsmål som mange her sikkert kan svare på. Pris er forøvrig ikke en parameter her, begge bilene er innenfor budsjett. (De gamle har prøvekjørt min MS, men synes bilen er for stor og bred).

Våre samlede vurdering:

Pros i3
Enkel inn og utstigning av bil, både forsete og baksete med spesialdørene (høyere tak, og far er stiv i kroppen. Han sliter med å komme inn i en TM3)
Veldig godt utsyn fra førerplass, god utsikt selv for lave personer. Bedre enn på TM3
Enkel innlasting i bagasjerom (pga bagasjelokket). Her virker TM3 mer klønete, man må liksom bøye seg ned for å få lagt inn mange ting. Virket enklere å laste mye bagasje også når man legger ned setene på i3
Lite vindstøy i 100km/t. Dette overrasket meg, synes bilen var overraskende stabil på E18 sørover. Lite vindstøy vs ModS som jeg kjenner godt. Antar det derfor ikke er noen særlig forskjell i denne hastigheten vs Mod3 (de gamle kjører aldri over 100 uansett).

Pros TM3
Elektriske seter. Skuffende at dette ikke er tilgjengelig på i3
Bedre bagasjeplass (men i3 med nedlagte seter er mer forsegjordt, likte bl.a lastekrokene i i3)
Bedre rekkevidde og supercharger nettverk (dette gjør sannsynligvis ikke noe, da 120ah i3 har god nok rekkevidde dit de skal til vanlig. Ved lenger turer Oslo - Bergen stopper de mange ganger for hvile uansett).
AWD er tilgjengelig. Ikke et stort poeng, men antar det er lettere å kjøre seg fast med en i3 enn en TM3 AWD.


Noen åpne spørsmål:
1. Hvordan er nær og fjernlys på i3 på natten vs model S? (Regner med at TM3 bilr tilsvarende. Er ikke fornøyd med lysene på TMS, her har BMW vært bedre - ihvertfall på nyere 5 serie som jeg kjenner godt til.)
2. Hvordan er stabilitet på i3 appen? Er det lett å sette forvarming av bil og batteri? (Dette er normen: De gamle bestemmer seg plutselig for å kjøre en tur, så innstilling av avganstider i bil etc blir for vanskelig. De vil ønske å bare sette bilen på varming, vente 30min og så kjøre avsted. Bilen vil alltid stå tilkoblet strøm hjemme). Her er Tesla helt glimrende, men hvordan er nyeste versjon av BMW app?
3. De gamle liker å gå på langrenn om vinteren. Går det greit å legge ned sete for å få med seg 2 par langrennski, eller er bilen rett og slett for kort til det? Styre med seasucker stativ eller annet på taket er utelukket.
4. Hvordan fungerer i3 dørene på vinteren? De rammeløse tesladørene kan være litt kinkige, man må legge silikon langs listene.

Annet man bør tenke på for denne aldersgruppen? Leveringstid for min del er ca likt for begge bilene, i3 kan leveres i februar og TM3 i løpet av Q1. Synes forøvrig ikke det var særlig forskjell på i3 og i3s, men begge bilene hadde nokian piggfrie vinterdekk.

Vi holder en knapp på at det blir i3 bestilling foreløpig. Anser forøvrig at Leaf 40kwh og den nye golfen har for dårlig rekkevidde og batteristyring (sommer / vinter). Leaf 60 hadde vært en kandidat, men den gidder vi ikke vente på.






Touring

Er jo veldig forskjellige biler der rekkevidde og plass er det mest åpenbare. Jeg foretrekker en kompakt og spretten bil i det daglige. Spesiellt da jeg bor i by. Appen funker 95% av tiden fra min android. Aldri hatt problemer med vinduer eller dører som fryser. Foretrekker vri-og-klikk hjulet for å styre radio etc. Men klart, trenger man plass, 4wd og elektriske seter så er i3 uaktuell.

Ferry

Imponerende spreke 80-åringer du beskriver! Ski går fint innvendig i i3, selv om det er noe herk å ha dem der. Har ikke opplevd noen problemer med rutene, til tross for at de beveger seg hver gang dørene åpnes. Skulle det være skikkelig nediset så smeller det litt, men alt virker hver gang.
Lysene er blitt veldig bra på 2018 94 Ah LCI. Langt bedre enn 2014 med halogen. Jeg kjører begge, og merker stor forskjell. 2019 får vel enda bedre(?) Har ikke kjørt så mye andre biler med bra moderne lys, så jeg vet ikke helt hvordan de står seg mot konkurrentene.
Forvarming er noe av det beste med i3, imo. App-en er dog ikke 100% stabil. Det hender det feiler. Ikke så ofte at jeg ville latt det påvirke valget av bil, men det er greit å ha det i bakhodet. En knapp på nøkkelen kan programmeres til å starte forvarming. Muligens er det mer praktisk. Jeg har bare testet det så vidt en gang.
Forhåndsprogrammering er veldig fint når en har litt bedre tid og et noenlunde fastlagt avreisetidspunkt. Kan programmeres enten i app eller i bilen.
Jeg er veldig begeistret for i3 som vinterbil. Stor bagasjeplass kan en vel ikke akkurat skryte på seg, men for 2 personer fungerer det allikevel bra. Med nedslåtte bakseter blir den en mikro stasjonsvogn. Får et par sykler inni også, i et knipetak.

Orbit


  • Nær- og fjernlys på 120Ah i3 er LED, og veldig bra. Har ikke prøvd TMS på natt for sammenligning
  • App (dvs serverforbindelsen) har vært noe ustabil til tider. Dersom primærbehovet er forhåndsoppvarming hjemme, er det en ekstra programmerbar knapp på nøkkelen hvor de bl.a. kan legge inn denne funksjonen. Så lenge bilen ikke er mer enn 50-100m unna, kan de derfor alltid bruke nøkkelen.
  • Du får med ski, dersom (minst) ene seteryggen i baksetet legges ned, og skiene ligger imellom forsetene. Bør ligge i skipose siden de da ligger på midtarmlenet.
  • Null problem med de dørene for meg, selv i trøblete vær (underkjølt regn er vel det tøffeste). Kombinert med forhåndsvarming, er det som evt har frosset fast smeltet før turen starter. NB: På BMW bør du generelt ikke bruke silikonstift, da blir det lett knirk i dørene. BMW selger en egen silikonfjerner for de som har lagt på dette!
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

02jan

klimatisering via app eller Via trykk på nøkkel (brukt «hver dag siden 2014), så er det noe som har fungert utmerket. Appen har hatt nedetid i snitt 1 gang i året (oppgraderinger ?), men har god oversikt når den evt. Er nede.
Ikke skrapt is fra vinduer i nå 5.vinter.

Vinter og i3 dører ingen problem. Bor selv på 250moh og har snø omtrent 6 mnd i året.
Framkommeligheten er god , men den er ikke et lokomotiv på virkelig røffe forhold, som 4x4 stor bil.

I3 er bil med stor B , på tross av «liten kone bil» /elbil.

Brakk flere ribben og samtidig svekket pga infeksjon den første vinter jeg hadde i3, fikk da prøvd meg på å være litt skrantende - i3 med sitt rett frem insteg og kompakte format satte jeg ekstra pris på, mens å sette seg ned og komme seg opp og ut fra A6 ble en prøvelse.

Men behov for bil med 4x4, høy komfort opp E6 i venstrefilen Oslo - Hamar , er nok model 3 mere rett bil.

På landeveien liker jeg i3 svært godt, liker å kjøre bil og synes den har noen egenskaper slik jeg husker bilene på 70/80
Tallet , følelse av å kjøre bilen.

Langrennsskiene mine 205 i skipose går greit inn, men tar noe av plassen på armlene foran.










Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

sims

Talk for innspill, alle 3! Blir litt diskusjon, m'en faller nok ned på ny i3. Man skal ikke stikke under en stol at i3 er litt enklere å forholde seg til. Girspaken falt f eks i smak.

Spørsmål ang forvarming med knapp på nøkkel - får man tilbakemelding på st forvarming faktisk er startet? Og hvis det er minus 25 ute - vil også batterivarming starte (er det avhengig av om ladekabel er tilkoblet)?

Forøvrig genialt med forvarming fra nøkkel. Spesielt for far som tviholder på en clam Shell tlf fra 90 tallet med 1 ukes batteritid. Mor har smarttlf - hun fikk med seg facebook.....

sims

Forøvrig en observasjon ang plass: jeg tror man kan frakte en vaskemaskin i en i3 med setene nede. Det går ikke i en TM3. Så sånn sett er i3 bedre (frakte diverse litt store objekter  som f eks en stol, litt store potteplanter etc...

Orbit

Du får dessverre ingen tilbakemelding på at forvarming har startet (... annet enn at det er godt hørbart at varmepumpen går ...). Batterivarming skjer bare ved tilkoblet lading, samtidig med innprogrammert avgangstid (trenger opptil tre timers forhåndsvarsel for å få opp tempen).

Et annet triks ref inn/ut av bil: Dersom de blir inneparkert på førersiden, så er det ganske greit å ake seg over fra passasjersetet når midtarmlenet er oppslått.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

JorgenM

Jeg kan bekrefte at man får vaskemaskin inn i i3'n :)
Bagasjeluken på TM3 er vel noe av det minst gjennomtenkte på den bilen.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Burger

Eneste jeg er skeptisk til er skiene, og ville lånt en i3 og sett om skia deres kommer enkelt nok inn. Ev. ta med ski i skipose og teste rett før man signerer kontrakt.

Foreldra mine som er mye mer skrøpelig foretrekker å bli hentet i Leafen, siden baksetet er vanskelig å komme inn i synes de. Dersom man mister førersetet pga ski så må jo en sitte baki.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

lr-80

#10
Største fordel med i3 etter 2 år/40.000 km er at vi ikke har hatt et feilslag og jeg har bare vært hos forhandler da den ble hentet og til første service (2 år). Den har ellers fungert godt som eneste bil for oss (4 personer) inkl til skiturer. Svært oversiktlig fra førerplass, finner ikke bedre bybil. Fungerer OK på langtur (32 mil til hytta). God på vinterføre.
Bytter nå kun fordi vi trenger mer plass og et sete til. Har forøvrig inspirert mine foreldre til å kjøpe i3, de bytter nå etter 9 mnd til 120 Ah (bor på bygda, kjører 40.000 i året).

Negativt: appen har fungert godt, men siste tid er det irriterende ustabilt.

Men jeg har ingen erfaring med Tesla.
2015 KTM 1190 Adventure R
2017 BMW i3 Fully Charged
2019 Jaguar i-Pace S, Caesium Blue 22"
1951 Landrover Serie 1 80"

Klykken

I3 og TM3 er jo to vidt forskjellige biler, både med tanke på plass og bruksområder de er bygget for.

Til eldre ville sikkert en i3 vært mest nevenyttig, ser jeg for meg, da den ikke er langt unna en "vanlig bil". Tesla innbyr til en litt annen tenkemåte når det kommer til bil og bruken av den og kanskje vanskelig å bruke for de som ikke er særlig teknisk av seg.

Så kommer bruksområde inn. Bor de på bygda med litt utfordrende vei og føre vil jeg tenke meg en Tesla ville vært bedre. I3 kan være klønete og tildels vanskelig på utfordrende glatt føre. Og piggdekk leveres ikke originalt...
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Samco

Tesla model 3 er den bedre bilen mot en i3 ,lengre rekkevidde ,super charging stasjonene har god deknings grad et enkelt valg.

Trond.m

Sitat fra: Samco på søndag 18. november 2018, klokken 00:34
Tesla model 3 er den bedre bilen mot en i3 ,lengre rekkevidde ,super charging stasjonene har god deknings grad et enkelt valg.
Det er vel åpenbart at ladenettet for i3 er mer utbygd enn Tesla sitt, selv om ladetiden er noe lenger. Rimelig service, godt utbygd servicenett, og en bil som etter 5 år har vist seg å være veldig pålitelig taler for i3. Sittestillingen passer også godt for folk litt opp i årene. Vil også trekke fram veldig god framkommelighet i snø og at bilen har vist seg å klare kaldt vær veldig godt. Var en reportasje fra Karasjok på NRK hvor eieren kjørte i3 i 34 kuldegrader. Har selv bare erfaring fra 20 kuldegrader, og det er vel nok for de fleste  :+1:

Ingeniøren

#14
En av de største fordelen med i3 når du er eldre er at du setter deg inn i bilen og ikke ned i bilen. Lett å komme seg inn og ut.

Og så har den tysk kvalitet. Tesla 3 vil garantert bli levert med en hel del barnesykdommer og amerikansk kvalitet. Videre er det en stålbil i motsetning til X of S slik at man nærmest garantert får problemer med korrosjon. Bortsett fra litt korrosjon på bremser og slikt, som alle biler, er i3 rustfri  :+1:
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA