Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Mye klarer du med...

Startet av Turbomannen, lørdag 17. november 2018, klokken 10:49

« forrige - neste »

Turbomannen

...din nye eGolf å kjøre når den er fulladet?
På min står det vanøigvis 220km og jeg klarer ca. 200 hver gang. Hatt den i to uker og man skulle forvente hvertfall 5mil til i temperaturvær med 5 grader ute? Andre?

Håvar

EPA rekkevidde er 125 miles, dvs ca. 201 km. Dermed bør du ikke forvente noe særlig mer. Kanskje ca 220-230km ved optimale forhold.
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

hemi

siste gen e-golf?

forvent 20-22 mil, det kommer til å falle ganske hardt etterhvert som tempen faller


Cral

under perfekte forhold, i fartsgrensen mellom Bergen og Flom greide jeg å holde den nede i et snitt 10 kwt per 100km, og da ville jeg greid å 300km på en ladning, hadde det vært for at jeg skulle opp over hemsedalsfjellet, og ikke tok sjansen, og derfor kjørte litt mindre økonomisk fra Flom...

Fra Bergen til Flom, hadde jeg holdt gjennomsnittelig 65km\t kjørt 161 km på 2t 28min, med med en snitt på 10 kwt\100 km, og hadde i følge gjettometeret igjen 147km.

Var fulladet når jeg dro fra Lønborglia i Bergen, og stoppet og ladet på Borgrund - ca 217 km. da hadde jeg igjen 20% av batteriet. (Er noen høydemetre fra Flom opp til Borgrund, og jeg viste jo at jeg ikke tok sjansen på å nå Laderen i Ulsåk...

Totalt forbruk på turen fra Bergen til Moss viste statistikken i bilen 529km, gjennomsnitt 64km\t 8:12 min og et forbruk på 10,9 kwt\100km.

~Cral

Elbil historikk
2017 FL E-Golf
2015 Kia Soul 27kWt
2019 Kia eNiro
2019 Kia eNiro
2021 Polestar 2

Turbomannen

Må ta opp denne tråden igjen..

Jeg har kjørt 4000km med min nye eGolf nå og hver gang jeg fullader den står det 182-190km rekkevidde. Jeg kjører ikke fort og holder maks fart 80km/t. Med andre ord bykjøring. Temperaturen har vært alt fra 10 grader til -5 grader.

Til sammenligning har kameraten min e Golf utgaven med 190km rekkevidde fra 2016. Han fulladet den på samme ladestasjon som meg og overraskende nok stod det 152 km rekkevidde.

Her er det noe som ikke stemmer? Enig?

jonste

Sitat fra: Turbomannen på lørdag 08. desember 2018, klokken 19:33
Må ta opp denne tråden igjen..

Jeg har kjørt 4000km med min nye eGolf nå og hver gang jeg fullader den står det 182-190km rekkevidde. Jeg kjører ikke fort og holder maks fart 80km/t. Med andre ord bykjøring. Temperaturen har vært alt fra 10 grader til -5 grader.

Til sammenligning har kameraten min e Golf utgaven med 190km rekkevidde fra 2016. Han fulladet den på samme ladestasjon som meg og overraskende nok stod det 152 km rekkevidde.

Her er det noe som ikke stemmer? Enig?

Se bort fra estimert rekkevidde. Den er ren gjetning.
Se på forbruk, snittforbruk siste tur, og over total kjørelengde.
Det er nesten umulig å sammenligne med en annen tilsvarende bil, sjåfør, strekning, topografi og annet spiller inn på forbruk. Og dermed hvor langt man kommer på en full lading.

Håvar

#6
Hva er gjennomsnittsforbruket ditt i det siste? Dersom du har 16 kWh/100km i forbruk (ved mye bykjøring står varmeapparat for mye av strømtrekket) tilsvarer det at du skal klare ca. 200 km, så det høres rett ut. Hvor mye gjenstående har du hatt på batteriet før du har ladet?

Ang. kompisen din, jeg har også en 190km eGolf, og den vil aldri vise 190km rekkevidde når den er fulladet. Typisk ved 0 grader er ca. 160 km anslått rekkevidde. Om sommeren ca 175 km. Tror det var en softwareoppdatering en tid tilbake som gjorde rekkeviddeanslaget litt mer edruelig.

Edit: jonste kom meg i forkjøpet
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

nojac

Hvis jeg ikke tar feil fikk vi en softwareoppgradering på 2019-modellen som viser mer realistisk rekkevidde ved blandet kjøring. Lavere utgangspunkt som du sikkert kommer til å slå under gode sommerforhold.

Min FL er 2018-modell uten SW-oppgradering. GOM starter gjerne på 270 km, som var realistisk i sommer (ca 11,7 kWh/100km)  Men med min kjøring nå forsvinner GOM-kilometrene raskt, og jeg klarer neppe mer enn 200 km i praksis (15-16 kWh/100km) Og mindre skal det bli når vinteren setter inn for alvor.

Noen sier at GOM er basert på egen kjøring i det siste, men det ligger nok noe mer inne i softwaren for å kalkulere GOM.
2018 e-Golf

Turbomannen

Sitat fra: jonste på søndag 09. desember 2018, klokken 10:17
Sitat fra: Turbomannen på lørdag 08. desember 2018, klokken 19:33
Må ta opp denne tråden igjen..

Jeg har kjørt 4000km med min nye eGolf nå og hver gang jeg fullader den står det 182-190km rekkevidde. Jeg kjører ikke fort og holder maks fart 80km/t. Med andre ord bykjøring. Temperaturen har vært alt fra 10 grader til -5 grader.

Til sammenligning har kameraten min e Golf utgaven med 190km rekkevidde fra 2016. Han fulladet den på samme ladestasjon som meg og overraskende nok stod det 152 km rekkevidde.

Her er det noe som ikke stemmer? Enig?

Se bort fra estimert rekkevidde. Den er ren gjetning.
Se på forbruk, snittforbruk siste tur, og over total kjørelengde.
Det er nesten umulig å sammenligne med en annen tilsvarende bil, sjåfør, strekning, topografi og annet spiller inn på forbruk. Og dermed hvor langt man kommer på en full lading.

Takk for svar til alle.
Hvor er det jeg ser dette?

Håvar

Enten i kjørecomputeren i instrumentpanelet. Bla til kjøredata og deretter opp/ned til du kommer til gjennomsnittsforbruk.
Du kan også trykke på "car" i infotainment system og deretter helt nede til venstre på skjermen og "kjøredata"
Derfra kan du bla til høyre eller venstre for å bytte mellom forbruk siden sist lading, langtid osv
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

geear

Du kan se en del av det der fra appen også, under kjøredata. Det går også an å velge siste tur eller langtids kjøredata der.

e-Stig

Jeg har hatt e-Golf 300 siden august. Pendling i hovedsakelig 80-soner i temperaturer ned mot null grader gir meg et forbruk på cirka 17 kWh/100km. På så lave temperaturer står AC på hele tiden med 22 grader i kupèen. Da har bilen reell rekkevidde på 185 km med batterikapasitet på 31,5 kWh.

Skjønner ikke helt hva som er hensikten med å vise rekkevidde på 292 km ved fulladet batteri. Det er vel et tall som ingen lurer på? Jeg vil mye heller vite hvor langt jeg kommer hvis jeg kjører med samme gjennomsnittsforbruk som jeg har hatt siden bilen var ny. Eller beregnet ut fra gjennomsnittsforbruk siste 30 dager, for å ta litt hensyn til temperaturene.
e-Golf august 2018
e-Golf august 2020

Amatøren

Var på harryhandel på torsdag i forrige uke.

Vi kjørte to stykk e-Golfer "nyeste type" (FL). Det var en 2018 modell med NEDC på GOM og en 2019 modell med WLTP på GOM.

Fra Asker og ned til Nordby gikk helt greit. Til tross for at jeg ikke hadde fått ladet 2019 modellen til maks. Manglet 30 minutter med ladekladd (måtte lade en e-up! og den andre e-Golfen samtidig - de fikk 16 A hver fra hver sin hjemmelader). Nede på Nordby sa 2018 modellen (start med fullt batteri) 57 km igjen og 2019 modellen sa 32 km igjen. Det var etter en distanse på 147 km.

Hjem igjen var ikke like greit. Fullt batteri på begge bilene, men veldig tett snevær mye slaps i veibanen da det ikke var måket. Muligens ettervirkninger etter  gammel salting da temperaturen varierte mellom -1,5o og +0,5o. På grunn av alt slapset og sneværet var det minimalt med trafikk i venstre felt og vi fulgte trafikken i høyrefelt som varierte mellom 50 og 70 km/t det meste av veien.

Da vi nærmet oss Shell Mortensrud så sa 2019 bilen 52 km WLTP km igjen. Hadde da kjørt 111 km. Selv om det skulle holde hjem så tok jeg ikke sjansen. Værvarselet fra "overkommandoen" hjemme var at det snedde så det nesten ikke gikk an å se ned på veien og gårdsplassen.

------------

I dag så er det -1,0o og når bilen nå er fulladet, så viser den 180 km på WLTP GOM.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

offpist

En slik harrytur for meg med 2014 modell E-Golf innebærer at jeg kommer meg akkurat fra Oslo til Sarpsborg. Så lader jeg til 80% der og kjører til Nordby og tilbake til Sarpsborg og på nytt lader til 80%. så må jeg i tillegg stoppe 5-10 minutter på Vestby for å komme helt hjem til Oslo. 3 lade-stopp totalt altså.

Lader aldri på Nordby senteret det er bare kaos der ;)
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

Arslan

Jeg har hatt min E-golf (2018) i 2-3 uker nå og får  litt over 100km om vinteren. Kjører 20-25 km daglig og dette er bykjøring. Fra forrige lading (100%) har jeg kjørt 100km og GOM viser at jeg har igjen 30km (20%). Gj.snittlig forbruk er 20kwh/100km. Den korte rekkedevidden kan skyldes kort kjøredistanse og varme i bilen,men er alikevell skuffet over kun mulige 130 km. Visste ikke at varme trakk så mye strøm.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA