Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vurderer elbil til kjøring i bergensområdet

Startet av bygutt, lørdag 17. november 2018, klokken 09:48

« forrige - neste »

bygutt

Frister å kutte kostnader med en elbil samt bidra til bedre luft.



Det jeg lurer på:

Kan jeg hurtiglade den på danmarksplass? Hvor lang tid tar det med hurtiglading?

Hva betyr det at en elbil har 35 kw? er det rekkevidde?

Jeg tenker å bruke rundt 90-110 tusen, det er vel de billigste. Er det store ulemper med å kjøpe brukt?

Hvor langt kjører en Mitsubishi Miev kontra en 2013 nissan leaf? Hvor mye rekkevidde går tapt på en vintersdag?


Jeg har ikke mulighet til å lade den hjemme, burde jeg styre unna? Mister batteriet lading over natten?



Vollis47

Sitat fra: bygutt på lørdag 17. november 2018, klokken 09:48
Frister å kutte kostnader med en elbil samt bidra til bedre luft.



Det jeg lurer på:

Kan jeg hurtiglade den på danmarksplass? Hvor lang tid tar det med hurtiglading?

Hva betyr det at en elbil har 35 kw? er det rekkevidde?

Jeg tenker å bruke rundt 90-110 tusen, det er vel de billigste. Er det store ulemper med å kjøpe brukt?

Hvor langt kjører en Mitsubishi Miev kontra en 2013 nissan leaf? Hvor mye rekkevidde går tapt på en vintersdag?


Jeg har ikke mulighet til å lade den hjemme, burde jeg styre unna? Mister batteriet lading over natten?

Ja, du kan nok lade elbilen på Danmarksplass. Hastigheten avhenger av bil, temperatur og hvor mye du skal lade. Men regn med 20-60 minutter.

At en bil har 35 kw sier bare noe om motorstyrken.

Til hundre tusen er det nok Leaf eller trilling som er mest aktuelt. Leaf har nok 40-50% bedre rekkevidde. Begge taper rekkevidde i kulda, men ikke så veldig i Bergensområdet.

Dersom du ikke kan lade hjemme eller på jobb, blir jo lading litt dyrt. Men likevel rimeligere enn bensin/diesel. Men kan bli litt irriterende å måtte vente på lading av bilen. Se om du kan finne en plass å lade mens du er på jobb eller mens du sover.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

Myrknir

Kan svare på noe av dette.

1. Danmarksplass har en hurtigladestasjon fra BKK. (i følge PlugShare appen)

2. 35kw er hvor stort batteri det er på bilen. Rekkevidden blir da ut ifra  hvor mye bilen bruker i utgangspunktet (dette er forskjell fra bil til bil), hvor hard du er på gassen, temperatur, hvor mye oppoverbakker det er, andre værforhold. Det er ikke noe fasitsvar hvor mye den bruker. Har du muligheten til å låne / prøvekjøre så ta gjerne å kjør den faste kjøreveien et par ganger for å få opp estimert forbruk. gjerne under forskjellige værforhold og temperatur.

3. Det er ikke større ulempe med å kjøpe brukt elbil enn andre biler. Forskjellen er at batteriet blir noe redusert over tid. Hvor mye dette er, er forskjellig fra bil til bil og hvilken utgave/batteri de kommer med.

4. Hvor langt en Miev og Leaf kjører bør nesten de som har bilene nesten svare på.

5. Det er fordel å kunne lade hjemme. Men har du mulighet for å lade på jobb og du ikke har lang pendlevei gjør dette litt opp for mangel på lademulighet hjemme. Men personlig ville jeg ikke kjøpt elbil om jeg ikke hadde hatt muligheten for å lade hjemme. Men dette er en ren smakssak.

6. Batteriet mister veldig lite over natta. Dette er ikke merkbart.


Også ser jeg at noen andre svarte samtidig som jeg skrev. men konklusjonen er mye av det samme.
Hyundai Ioniq 2019 Aurora Silver.
Mitsubishi Outlander 2014 PHEV.

bygutt

Blir nok en av trillingene. Jeg har ikke mulighet til å lade på jobb, da arbeidsplassen flytter seg rundt. Har ikke fast parkeringsplass i borettslaget. Per dags dato tar jeg buss, men det går ofte 40 minutter på noe man kunne klart på 15 med bil. Fossilbil er uaktuelt fordi jeg ikke ønsker å bruke så mye på reising hver dag.

Kan evt snike en ledning ut vinduet også ned på parkeringsplassen, dette vil nok se rart ut for resten av beboerne.

Har lest at det er brannfarlig å lade med vanlig stikkontakt?



Noen som lader ofte i bergen som vil dele opplevelsen med hurtiglading forskjellige tider på døgnet?


Zimon

Som nevnt over. 35KW indikerer som sagt batteri størrelsen, rekkevidde kommer av som nevnt mange faktorer, bil og hvor aeorodynamisk, vekt, hvor kraftig el-motor, annet, vær, føre, forhold, oppover bakke etc etc. For rekkevidde vinter kontra sommer så kan man si at rekkevidde på vinter er 50-75% av sommer rekkevidde. Avhengig av alt det nevnt over.

Du kan lese mer om biler her : https://elbil.no/om-elbil/elbiler-idag/
Der firnner du info om lading, rekkevidde på sommer/vs vinter, forbruk, bagasjerom etc etc. Veldig fin side for å få litt bedre oversikt over biler man vurderer å kjøpe.

Går du får en brukt Leaf så få sjekket hvor mye batteriet er "slitt", mener nå ha lest at du ser antall ledige "prikker" i dashboardet eller noe. Har ikke Leaf selv så ingen erfaring med den. Selv om gamle leaf ser litt "Dass" ut etter min mening, så er det en ok bil å starte med om du har lavt budsjett. Trillingene (som miev) er også gode valg om man klarer seg med rekkevidde og plass etc på den, trillingene er nok en mer perfekt bybil om det bare er deg alene + evt kjæreste og bare skal komme seg litt rundt med tanke på jobb, småhandling, besøke venner/familie etc. Parkering er nok lett å få til også pga bilen er både smal og kort. Leaf er nok litt mer "bil" enn trillingene er da, større plass og mer kjørekomfort.

Men sjekk ut de aktuelle bilene på linken over. :)

Hyundai Ioniq EV (utlevert juni 2018)

Bosted - Flateby, Enebakk kommune.

Håvar

Jeg lader for det meste hjemme, men jeg har aldri opplevd ladekø på Danmarksplass de gangene jeg har brukt hurtiglader der.
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

automat

Husk at batteriet må være varmt for å kunne få rask hurtiglading. Med bare småkjøring vil batteriet være iskaldt vinterstid, og hurtigladingen går treeegt. Jeg vil anbefale å se etter sakteladingsalternativer.

Og en begrepsoppklaring: Kw (kilowatt) er effekt, altså hvor mye kraft en motor leverer, eller hvor kraftig ladingen av batteriet er. Kwh (kilowattimer) er energi, altså hvor stort batteriet er. Kwh/mil er energiforbruket til bilen.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Vollis47

Vår første elbil var en trilling, Peugeot iOn som vi kjøpte i 2015. En kjempefin bil til kjøring rundt i byen og omegn. Selv om den er liten sitter en godt i forsetene og den føles større innvendig en en skulle tro.

Trillingene har et batteri på 14-15 kWt. Det gir nok til 10-14 mil om sommeren, og kanskje 8-11 mil når det blir kaldere.

Trillingene har litt stor luftmotstand, så om du kjører mye i høy hastighet, 90-100 km/t, så øker strømforbruket en del.

Trillingene er enkle biler, ikke så mye elektronikk å sette seg inn i for en nybegynner som kanskje ikke er så veldig interressert i slikt.

Mitsubishien er litt mer avansert enn de to andre ved at en kan fjernstyre varmen.

Lykke til med bilkjøpet.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

Trekkoppbil

Sitat fra: bygutt på lørdag 17. november 2018, klokken 09:48
Hva betyr det at en elbil har 35 kw? er det rekkevidde?
kw er enhet for effekt. Du har effekt på motor, regenerering, dc-lading, ac-lading, kupevarmer, varme i seter, ratt, speil,vindu,belysning, osv
kwt er enhet for energi. Av en eller annen grunn hender det at vegvesenet tar antallet kwt for batterikapasiteten, og legger inn i feltet for motoreffekt som er noe helt annet, og da kan du muligens få data på at bilen har 35kw motoreffekt, men moderne biler i dag har høyere motoreffekt.


Sirup

Har du ikke mulighet til å lade bilen hverken hjemme eller på jobb, da er ikke elbil rett for deg. Du kommer til å bruke håpløst mye tid på å få ladet bilen, og den vil bli et evig irritasjonsmoment.

Om du må basere deg på hurtiglading, så vil det og bli dyrt å bruke bilen.
VW e-Golf
Tesla Model X75

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA