Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ekstralys / LED-bars?

Startet av Svein_H, fredag 16. november 2018, klokken 18:47

« forrige - neste »

Svein_H

Jeg er sikkert ikke den eneste som syns de originale fjernlysene lyser særlig bra, og spesielt nå som vi for alvor er på vei inn i mørketiden vurderer jeg sterkt å gå til innkjøp av ekstralys. En utfordring med Zoe er jo at den har en ganske særegen front, og det gjør det litt vanskelig å finne ekstralys som passer inn uten at det blir alt for grusomt rent visuelt. Jeg har også oppfattet det slik at regelverket for ekstralys nylig har blitt oppdatert og litt mindre rigid, og de nye LED-barene er jo et alternativ til de tradisjonelle ekstralysene. Her om dagen så jeg en Zoe med 2 slike montert rett over skiltet, på noe som kunne virke som en egen brakett med skiltholder, og det så faktisk ganske bra ut!

Lurer derfor på om det er noen her som har montert ekstralys / LED-bars, og som kan dele bilder og komme med tips og anbefalinger?
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Zimon

Ang reglementet så er det myket opp. Får måtte man ha montert i par, ergo 2 og 2, ikke bare 1 stk led bar f.eks. Det var også reglement på hvor sterke etc.

Nå er det vel lov å montere hvor mange du selv ønsker, selv om bare 1 stk. Det er også ingen regler på styrke så vidt jeg har lest da dette er fjernlys. Grunnen til at reglene er myket opp såpass er teknologisk utvikling og at nærlys er blitt såpass bra at forskjellen mellom "nær og fjern" er mindre, så sterkere fjernlys på en måte er nesten ett must på mange biler.
Hyundai Ioniq EV (utlevert juni 2018)

Bosted - Flateby, Enebakk kommune.

cbjornerud

Jeg er fornøyd med denne monteringen. Rigid SR-Q montert på skiltbrakett, begge deler fra ekstralys.no. Braketten er montert bak frem, og nye hull er boret i braketten for å få fronten av lysene rimelig på linje med nummerskiltet. Lyktene var i veien når jeg gikk foran bilen da jeg prøvde med festene pekende fremover, derfor snudde jeg braketten. Utseendemessig ble det også ganske diskré når lyktene ikke stikker ut foran bilen.
Jeg hentet styrestrøm til relé for fjernlysene fra bilens venstre hovedlykt. Det var ellers greit å tre ledningene til lyktene gjennom grillen.
2015 Zoe R240

Svein_H

Takk for svar.

cbjornerud: Det var noe slikt jeg så ja, hvordan er disse sammenlignet med de originale fjernlysene?
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

torlie

Fikk montert LED Bar på min Zoe før helgen også, da jeg benyttet anledningen med mykere regelverk. Irritert meg over dårlige lys lenge.

Denne er nå montert:

https://www.ekstralys.no/rigid-sr20-kombo-godkjent-e-merket-ledbar-fjernlys-bestselger

Nesten latterlig hvor bra det lyser. Nå er det faktisk gøy å kjøre i mørket  :police:

Kan poste bilder senere.
2020: MG ZS EV
2018 Zoe Bose Edition (solgt)
2016 Zoe Intens (Solgt)

Zimon

Post gjerne bilde av hvordan det ble. :) Selv har jeg vurdert å sette på LED bar på Ioniq'en min.
Hyundai Ioniq EV (utlevert juni 2018)

Bosted - Flateby, Enebakk kommune.

cbjornerud

Sitat fra: Svein_H på søndag 18. november 2018, klokken 16:25
cbjornerud: Det var noe slikt jeg så ja, hvordan er disse sammenlignet med de originale fjernlysene?
Veldig mye bedre, tipper de lyser tre ganger så langt. Jeg monterte ikke egen bryter til de nye, kan derfor ikke sammenlikne på noen enkel måte (må fjerne sikringen under panseret). Nå kan jeg se mye bedre når jeg kjører på landevei uten gatelys. Tidligere føltes det ikke helt bra å kjøre i 80 i mørket, det gjør det nå. :D
2015 Zoe R240

Hulemannen

Noen som har tips til hvor man kan få montert? Spurte på mitt lokale Mekonomen verksted og de turt ikke ta jobben pga moderne lykt.

Eller finnes det noen form for bruksanvisning?
Har kjøpt Rigid SR20 kombo fra Ekstralys.no

cbjornerud

Sitat fra: Hulemannen på lørdag 01. desember 2018, klokken 15:03
Noen som har tips til hvor man kan få montert? Spurte på mitt lokale Mekonomen verksted og de turt ikke ta jobben pga moderne lykt.

Eller finnes det noen form for bruksanvisning?
Har kjøpt Rigid SR20 kombo fra Ekstralys.no
Kjøp skiltbrakett f.eks https://www.ekstralys.no/lumen-skiltbrakett-til-led-ekstralys-ledbar-og-tusenmetere, demonter skiltholderen på bilen og bruk den som mal for å bore hull i skiltbraketten. Da kan du skru fast skiltbraketten og skiltholderen samtidig, og benytte hullene som allerede er laget i støtfangeren. Jeg skrudde fast mitt med noen flere skruer enn de som var brukt fra før. Lys veier litt, og braketten bygger ut slik at du kan trenge litt lenger skruer. Det kan også være nødvendig med stag for stabilisering, men jeg trengte ikke det da jeg monterte skiltbraketten med festene inn mot bilen, da kom tyngden innenfor og ikke utenfor nummerskiltet.
Det elektriske er rimelig enkelt, men du må kjøpe et standard relé i tillegg til ledningsettet som pleier å følge med ekstralys, og så trenger du en «strømtjuv» for å koble deg på ledningen til fjernlysene på bilen. Se bildet i innlegget mitt litt lenger opp i denne tråden. Søk på nettet etter koblingsskjema for det aktuelle releet, det er bare fire kabler som skal kobles til. Ikke bry deg om egen bryter inne i bilen, det er det vanskeligste å få til, da må to ledninger inn i kupeen. Lykke til!
2015 Zoe R240

torlie

Her er noen bilder av hvordan det ble løst hos meg uten skiltbrakett.
2020: MG ZS EV
2018 Zoe Bose Edition (solgt)
2016 Zoe Intens (Solgt)

Svein_H

#10
Takk for flere bilder og mer info, dette må jeg absolutt prøve å få gjort snart!

Det er forøvrig ingen som har kommentert at åpningsinnlegget mitt mangler et vesentlig ord, så da får jeg bare innrømme at det tok litt tid før jeg oppdaget det selv...  ;)
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

pudderjagar

Eit anna alternativ er ei plate som du skrur på bak nummerskiltet. Den har eit feste i toppen der du skrur fast LED baren. Då slepp du å lage nye hull i karosseriet.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

erinaes

cbjornerud og andre montører: fant dere en kanal/åpning fra baksiden av grillen og opp til batteri/baksiden av venstre lyskaster for kabeltrekk eller måtte dere plukke fra hverandre all plasten (deksler)? Håper det blir lyst til jul. På forhånd takk.

cbjornerud

Jeg fant åpning ganske greit i grillen, uten å demontere noe. Kjente etter fra innsiden, så tredde jeg ledningen gjennom fra utsiden.
2015 Zoe R240

erinaes

Jepp, det gjorde jeg også. Lettest å finne en åpning mot den høyre siden av grillen. Temmelig vrient på venstre side. Nå lyser det som aldri før! Takk for tips og inspirasjon - dette burde vært gjort for lenge siden.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA