Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla Model 3 kulde problemer

Startet av magnetic, torsdag 15. november 2018, klokken 23:08

« forrige - neste »

Magnus Hansen

Maksimal rekkevidde for man med stort batteri og RWD, ja. Men for øyeblikket selges jo ikke den kombinasjonen. Det er kun RWD med med MR og AWD med LR. Nå kan selvfølgelig det forandre seg etterhvert

Amoss

Sitat fra: Magnus Hansen på lørdag 17. november 2018, klokken 19:46
Maksimal rekkevidde for man med stort batteri og RWD, ja. Men for øyeblikket selges jo ikke den kombinasjonen. Det er kun RWD med med MR og AWD med LR. Nå kan selvfølgelig det forandre seg etterhvert

Nå har vel markedet i US/NA blitt "overmettet" av LR-RWD da dette var det eneste de produserte frem til i sommer, så fullt forståelig at de velger å droppe denne for en periode i det markedet. Slett ikke utenkelig at de åpner for denne varianten igjen når - eller en tid etter - at de åpner for konfigurering her i Europa.
Model S 85D

magnetic

#17
Skal bli inntresant  å se vad de gjør med frontlyktene for EU

På Tesla model S så senka de lysstyrken for å ikke ha for mye strølys (blending av møtende trafikk, med skitne lykteglass)
The xenon lights for the euro spec is weaker than the us spec. 25 watt vs 35 watt, this is because of Europe regulations since the car does not have headlight washer.

Ved veisalt + våt snø på lykta og lite varme fra led lysa og ikke noe lyktespylere, så kan det bli skummelt å kjøre på kveldstid  8) 


daktari

Sitat fra: magnetic på søndag 18. november 2018, klokken 11:50
Skal bli inntresant  å se vad de gjør med frontlyktene for EU

På Tesla model S så senka de lysstyrken for å ikke ha for mye strølys (blending av møtende trafikk, med skitne lykteglass)
The xenon lights for the euro spec is weaker than the us spec. 25 watt vs 35 watt, this is because of Europe regulations since the car does not have headlight washer.

Ved veisalt + våt snø på lykta og lite varme fra led lysa og ikke noe lyktespylere, så kan det bli skummelt å kjøre på kveldstid  8)
Ikke noe større problem på de 18000 S og X som kjører rundt på veiene. Minst halvparten av disse har LED-lys.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Klykken

BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

JorEl

Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

bakskj

Ser jo ut som track mode gjør performance versjonen mer interessant faktisk! Kan jo håpe de ruller dette ut til standard modellene også på sikt..
2021 E-Tron 55
2019 TM3 AWD LR FSD

fonberg

Synes det var vanskelig å vurdere noe særlig om kjøreegenskaper ut fra den filminga/vinkelen.
Men jeg la merke til at venstre visker går tett på A-stolpen, og det er en betydelig forbedring ift TMS.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

Counterpointer

Sitat fra: fonberg på mandag 26. november 2018, klokken 08:34
Synes det var vanskelig å vurdere noe særlig om kjøreegenskaper ut fra den filminga/vinkelen.
Enig i det, men at han hadde kjørt mye racing med Quattro over et titals år peker i retning av at han vet hva han snakker om. Derav kommentarene om å styre nesa tett inn i svinger telte positivt for meg. Dette ble et stort argument til fordel for preformance for meg

fonberg

Sitat fra: knut.aulie på mandag 26. november 2018, klokken 18:35
Sitat fra: fonberg på mandag 26. november 2018, klokken 08:34
Synes det var vanskelig å vurdere noe særlig om kjøreegenskaper ut fra den filminga/vinkelen.
Enig i det, men at han hadde kjørt mye racing med Quattro over et titals år peker i retning av at han vet hva han snakker om. Derav kommentarene om å styre nesa tett inn i svinger telte positivt for meg. Dette ble et stort argument til fordel for preformance for meg

Han var i hvert fall ivrig på å forsvare sin egen investering, og skryte av egen kjøreerfaring
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

Counterpointer

Sitat fra: fonberg på mandag 26. november 2018, klokken 19:29
Han var i hvert fall ivrig på å forsvare sin egen investering, og skryte av egen kjøreerfaring
Selvskryt skal en høre på, det kommer fra hjertet

elekTrond

Jeg så også på det klippet i går. Det så mer ut som noe nymotens (Lancer EVO) eller til nød noe WRX STi'ish fra dette årtusenet, enn 80-talls mekanisk urQuattro. Grådig artig å sjå på, dog ørlite for mye R34/V35 GT-R, LFA og PSX/Xbox følelse ... (Les: litt for mye "aktive differ" og svart magi etter min smak : )

Alikevel tenkte jeg under seansen at det er nettopp slik trillingen og i3 skulle vært programmert. Nå er det alt(for mye) eller ingenting, i hvert fall i mjauen. Nå som tåka fryser på, er jeg stort sett takknemlig for alt ASC (anti-moroa) er aktiv(ert). På den annen side ser det så dumt ut når jeg akselerérerererende legger meg ut i venstre fil på løst underlag og ender opp med å bli liggende på siden av den jeg ønsket å kjøre forbi. Spesielt når det er i en slak kurve. Kan godt hende i3 oppfører seg ryddigere i slike situasjoner?

Gi meg en (standard) TM3 med winter track mode og manuelt regulérbar inngripen. Et fysisk "STi" potmeter for onTheFly FeilWD/RettWD bias lar seg også høre i en 4WD. (Hvis du ikke vet hva det er, har du ikke bruk for det ; )
'13 Mjau

Apfelsaft

#27
Sitat fra: Klykken på fredag 16. november 2018, klokken 10:03
Jeg har ganske stor tro på at dette er strekt overdrevet.
Det er ikke overdrevet (selv om det ikke er den eneste bilen som har problemer om vinteren). Forskjellen ligger i detaljer på bilen som gjør vinteren en større utfordring enn på visse andre biler. Er ikke bare Electrek som rapporterer dette. Det er brukere på forum og YT-kanaler. Er noen "benektende videoer" der ute som sier det ikke er noe problem, men de har gjerne plussgrader og -1 på det laveste som de kaller vinter og kjører rundt med helårsdekk på bare veier og snakker om hvor bra bilen gjør det om vinteren.

Det er et reelt "problem" mtp. hvordan bilen er designet. Rammeløse vinduer, dørhåndtak i flukt med døra, små gliper og uheldig patent (for vinteren). Du har også ladeluken som fort kan samle vann og snø. Dette kan føre til at du kan få problemer med å åpne eller lukke den.

Sammenlignet med andre biler så har de en håndtakpatent som er mindre utsatt og gjerne ramme rundt glasset.

Jeg ville fortsatt hatt denne bilen med håndtakene (gjerne med en justert patent) og rammeløst glass (dette er veldig pent og gjør døra lettere). Men Tesla kunne vært bedre forbededt på kulden og oppdateringen som de la ut som svar til dette viser at de ikke var forberedt på disse problemstillingene. De hadde ikke tenkt på å blåse varm luft på vinduene. En løsning var også å stopp vindusheisen slik at det er en glipe når du parkerer, dette er en dårlig løsning. Hvem ønsker å ha åpent vindu når bilen står parkert (regn etc.)?


Sitat fra: jorgror på lørdag 17. november 2018, klokken 17:18
men blir nok likevel AWD pga rekkevidden.
Bedre rekkevidde på RWD, til forskjell til Model S/X hvor AWD-modellen har bedre rekkevidde. Du tenker kanskje på LR vs MR? LR RWD har vært levert i USA fra starten, MR er nok bare en midlertidig modell før SR og mtp. at LR RWD-etterspørsel er noe mettet. Tror vi får LR RWD i Europa.
BMW i3 2016 fullutstyrt
Model 3-reservasjon

kW = effekt (ytelse fra motor)
kWh = energi (batterikapasitet)

Apfelsaft

#28
Sitat fra: elekTrond på mandag 26. november 2018, klokken 21:27
Alikevel tenkte jeg under seansen at det er nettopp slik trillingen og i3 skulle vært programmert. Nå er det alt(for mye) eller ingenting, i hvert fall i mjauen. Nå som tåka fryser på, er jeg stort sett takknemlig for alt ASC (anti-moroa) er aktiv(ert). På den annen side ser det så dumt ut når jeg akselerérerererende legger meg ut i venstre fil på løst underlag og ender opp med å bli liggende på siden av den jeg ønsket å kjøre forbi. Spesielt når det er i en slak kurve. Kan godt hende i3 oppfører seg ryddigere i slike situasjoner?

Gi meg en (standard) TM3 med winter track mode og manuelt regulérbar inngripen. Et fysisk "STi" potmeter for onTheFly FeilWD/RettWD bias lar seg også høre i en 4WD. (Hvis du ikke vet hva det er, har du ikke bruk for det ; )
Antar "mjau" betyr Miev. :) BMW i3 er ganske annerledes. Smale dekk, men stor areal. Samme diameter som Model 3, 10 cm større diameter enn på Ioniq. Mltipliser dette med dekkbredden og du får dekkflateareal. Dette gir lavere rullemotstand uten at det går utover grep. De smale dekkene på 155 mm gjør at de skjærer gjennom snø og vann veldig godt. Bilen er mye lettere enn andre biler og har veldig lavt tungdepunkt, så den har et lavere behov for dekkflateareal. En fordel om vinteren da smale dekk har sine fordeler.

BMW i3 må skilles pre-facelift og post-facelift (lansert H2 2017). Med facelift fikk i3 et nytt system for elektronisk kraftstyring (traction control system) som er 50 ganger kjappere. Kalkulasjoner for grep og kraftstyring gjøres direkte på drivlinjen istedenfor at det fjernstyres utenfor dette systemet. Dette gjør at den reagerer mye kjappere og finner grep mye lettere. En motor kan reagere på 1 ms og kan både øke og redusere sin egen revolvering. En fossilbilmotor trenger gjerne noen hundre ms for å reagere og kan ikke bremse seg selv på kommando. Forskjellen i i3 er at motoren utnyttes bedre og fikk et styringssystem som var mer beregnet for drivlinjen.

Forskjellen er stor, har testet dette selv. På gamle i3-er vil du merke at bilen kutter kraft f.eks. når du presser ned pedalen i snøføre opp en bakke. I den nye i3-en er forskjellen natt og dag og den biter seg framover og gjør små mikrojusteringer istedenfor at det føles som at det stopper helt opp. Dette er med traction mode deaktivert.

Aktiverer du traction mode så vil selv den gamle i3-en holde kraften oppe, men det kan også føre til litt hjulspinn om vinteren (avhengig av føret). Så igjen, den nye i3-en er mye bedre her. Det er også forskjell på dekk, bridgestone dekka som følger med må man for all del ikke kjøpe igjen. Her er Nokian bedre på alle områder (bekreftet i objektive tester). WR D4 anbefales til fordel for Hakkapeliitta R2/R3, da de er mer allsidige og fortsatt veldig gode på snø og is i minusgrader.

i3 er god på vinteren og aksepterer litt lek i traction mode. Systemet bryter inn om du får det altfor morro, drifting skal visstnok være mulig med i3S i sportsmodus. Skal man drifte de andre bilene må man deaktivere alle systemer. Det er morro. :) Men da har du heller ikke ABS. Det skal være mulig å beholde ABS, men da må du kode om systemet med betalt programvare, tilbokblet PC via OBD2 etc. Sistnevnte har jeg ikke prøvd selv.

i3 er solid i alle tilfeller med gode dekk. Bilen er enda bedre for viderekomne.
BMW i3 2016 fullutstyrt
Model 3-reservasjon

kW = effekt (ytelse fra motor)
kWh = energi (batterikapasitet)

Klykken

#29
Vil ikke kalle meg amatør på veien, men det kan kanskje være at jeg er det. Har eid en del "utfordrende biler" oppgjennom, og det har stort sett vært bak- eller firehjulsdrift.

På "gamle i3" som jeg har, altså pre facelift, fikk jeg store problemer med Nokian R-dekkene i fjor da de var helt ny. Antar at de var fabrikkferske, og derfor hinsides myk. Problemene jeg hadde var at antispinn slo inn uavhengig av føret, slik at akselerasjon ved f.eks forbikjøring var som om jeg kjørte moped. 0-100 på 25sekunder fremfor 7. Nesten ikke pådrag og kun blink i display om at jeg nå spant. Det andre var at regen var 100% fraværende, og med resultat i at bilen gikk i fri ved slipp av pedalen fremfor å bremse med regen. Det var regelrett farlig. Dette var altså på bar asfalt, og virket ikke å bedre seg utover sesongen heller.

Men, nå på andre år har dekkene modnet litt og har ikke samme symptomer, og er mer forutsigbare som Bridgestonedekkene var. Ellers føles ikke veigrep noe bedre enn på Bridgestone-dekkene. På isføre kommer jeg ikke opp den slakke bakken opp til vår carport, og det gjorde jeg heller ikke med Bridgestone. Bilen slipper og sklir på lignende føre med begge dekkene. Dette er med og uten TC aktivert. Hadde vært bedre om jeg kunne slått det helt av, som på "normale BMWer".

Så med det som erfaring vil jeg, hvis Bridgestone er billigere enn Nokian ved neste korsvei, garantert gå for Bridgestone. Aller helst skulle jeg hatt piggdekk, men enn så lenge er det bare noen kinadekk tilgjengelig med det, utifra hva jeg kan se. Det tar jeg ikke sjansen på.

Beklager avsporingen, ser nå at dette er TM3-forum.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA