Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Skeptiker på elbiljakt

Startet av Skeptikeren, torsdag 15. november 2018, klokken 22:25

« forrige - neste »

Skeptikeren

Hei og takk for et fabelaktig forum. Har lest veldig mye her den siste tiden, etter at jeg åpnet øynene for Ioniq. Har derfor avtalt prøvekjøring av en neste uke, så får jeg se om den står til forventningene. Har foreløpig kun prøvd en Nissan Leaf så jeg vil sammenligne disse mot hverandre naturligvis. Hvordan føles Ioniqen kvalitetsmessig etter en stund, er det mye hardplast, knirking og knaking i interiøret?

Vi er to voksne i 20-årene med normal BMI og lengde på 175 cm ca.
Sammen har vi en unge som sitter forover og en unge som sitter feil veg foreløpig. Vil det bli bekvemt både for ungene og oss å sitte i bilen også på lengre turer? Jeg går for skinn hvis jeg skal ha Ioniq, da jeg dessverre har «god» erfaring med konsumering av diverse matvarer i baksete.

Vi er ferdig med «stor» barnevogn, og jeg regner med at det ikke er noe stort problem å få med en trille og litt bagasje?

Til dere som har Ioniq som familiebil og har litt erfaring med den, hvordan fungerer dette for dere med tanke på både vinterbruk og sommerbruk?
Jeg er en naturlig skeptiker men har forstått at det skal være mulig å kjøre rundt 15-16 mil på vinteren og godt over 20 mil på sommeren. Er det noen som bor i harde vinterforhold som kan fortelle litt om hvordan vinteren og forbruket var foregående vinter? Jeg kan fort ha 20 kuldegrader sammenhengende gjennom 3-4 måneder. Bilen blir mest brukt rundt i området Elverum-Hamar men også til Oslo fra Elverum da jeg jobber i Oslo. For de som ikke er kjent, så blir dette en strekning på omlag 13,5 mil. Dette regner jeg med skal gå knirkefritt på sommeren, men kanskje med en liten stopp for lading på vinteren.

Ladestasjoner er det ikke mangel på, så jeg er ikke så fryktelig bekymret for dette.

Takker så mye for all hjelp

Crown

Ikke en eneste knirkelyd i min etter to år / snart 30.000km.
Litt hardplast er det, men det er mer i f.eks. Kona og Ampera-E, og også Leaf 30kWh som vi også har.  Mesteparten av plasten er "myk", spesielt der det er behov for at den er myk, som der man hviler armene etc.

Vi er to voksne (191+175cm) og to barn 14 og 9 år, og Ioniqen har blitt den foretrukne familibilen selv om vi har nevnte Leaf og en Subaru Outback diesel også. Alle sitter kjempegodt og komfortabelt på langtur. Særlig førersetet er det lett å finne en god sittestilling i med alle justeringsmulighetene og lengderegulerbart ratt (som Leaf mangler) .

Kan ikke svare for sprengkulde i månedsvis, for det er det ikke her jeg bor, men har vært nedi -15 og bilen blir god og varm veldig fort likevel. Har ikke vært under 170km i rekkevidde hittil. Regner med at med motorveikjøring i sprengkulde kan rekkevidden fort bli kortere enn dette. På ferietur i sommer lå vi på 250km rekkevidde uten å spare.
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

Stian Langdalen

Jeg kjører totalt 11 mil tur/retur jobb. Halve turen er på motorvei, med cc på 115 km/t. Resterende i 75 og 90. Med unntak av et par km brukes cc hele veien.
Kjører i sport, med 22-23 grader i bilen + rattvarme.

Sist vinter var det normalt -10, og da hadde jeg 2 mil rekkevidde når jeg kom hjem fra jobb. Ved lavere temperaturer valgte jeg å sette ned innetemperaturen.

På sommeren har jeg ca 9 mil å gå på.

Har 2 barn med barnesete. Et sete framover og et bakover. Ingen plassutfordring.
Bagasjerom holder til normal bruk.

Litt sideveis bevegelse i førersete ved krappe svinger. Lest at dette kan unngås ved å stille setet litt lavere i front, men jeg har ikke prøvd da jeg sitter perfekt som det er.

Zimon

Hatt min Ioniq med teknikkpakke og skinn sien starten av Juni, så dessverre ingen vintererfaring enda, men det jeg har lest så er bilen god på vinter også. Fremkommelighet, stabilitet å kjøre, rekkevidde. Selv om bilen ikke har det største batteriet så er den effektiv og Teslabjørn på youtube lånte en Ioniq og cruiset i 110 på E6'en var det vel i -8 og hadde da 140km eller noe rekkevidde da. Bilen lader raskt og kan lades flere ganger fortløpende uten at ladingen går saktere slik som nye Leaf 40kw er utsatt for.

Jeg har så langt kjørt litt over 10.000km med min allerede og pendler ca 8 mil tur/retur mellom Flateby og Nydalen i Oslo. På sommertidene så ville jeg klart å få 3 ganger tur/retur, men lader annenhver dag. Det gjør jeg også i disse dagene, og etter 2 dager tur/retur på jobb så ligger jeg på ca 33% batteri igjen. Temp har jo ligget på 5-8 grader om morgenen.

Ingen knirking i bilen enda, som nevnt endel plast, men den er stilig og myk mange steder. Design av Ioniq overgår Kona f.eks synes jeg!

Sitte komfor foran og bak er bra. God plass i baksete + bagasjerom er også langt og bred, men jeg savner litt "høyde" da batteripakke etc gjør at gulvet i bagasjerom kommer noe høyere enn hva f.eks min eldre Focus 1,6TDCI stasjonsvogn har. Focus'en er det kona som bruker nå og vil evt brukes til langturer med mye bagasje (f.eks sommerferie til Kragerø). Langturer med ilte bagasje så vil nok Ioniq brukes, og ellers.

Angrer ikke på Ioniq valget, strålende fornøyd! :)
Hyundai Ioniq EV (utlevert juni 2018)

Bosted - Flateby, Enebakk kommune.

Skeptikeren

Takk for svar og erfaringer  så langt.

Det er nettopp som du skriver at man kan lade flere ganger i løpet av kort tid uten at det påvirker hastighet som gjør den mer interessant enn Leaf. I tillegg til at Hyundai har laget en stilig bil, mens Nissan har laget en lite aerodynamisk kladd som også viser seg på forbruket.

Hva slags ladestasjon har dere installert hjemme, hva var prisen på dette og hvor mye bruker dere i måneden på strømutgifter til dette?

Zimon

#5
Krøkkete layout under, men quick hentet ut fra min strømleverandør. Jeg har ikke egen måler til Salto laderen for bilen min, så alt går under ett. Samt at det kom inn automatisk strømmåler for en tid tilbake, husker ikke om det var i vinter eller i fjor høst, så tallene før automatikken kom inn viser manuelle avlesninger og "beregninger" per måned.

Så ta også høyde for variert bruk av strøm. Hvor mye dusjer/bader man, matlaging, fyring etc. Men i snitt noe høyere strømforbruk, men garantert mye mindre kost enn å fylle Diesel/Bensin.

                   2016   2017       2018   Diff 16 vs 18   Diff 17 vs 18
Juni              967   942       1183          2 16                  241
Juli              846   621        673            -173                  52
August         985   897       1273            288                  376
September  1026   1275       1487          461                  212
Oktober      1766   1559       1881          115                  322


Ang ladestasjon så har jeg en Salto lader med uttak og ikke fast kabel. Fordelen med uttak er at da kan man lade også biler med andre kontakter som plugges i bilen + om ledning går i stykker så er det bare å skaffe ny ledning. Fast kabel så må du evt ha elektriker ut. Pris husker jeg ikke i hodet nå, da den ble bakt inn i tilbudet fra Birger N Haug så ble en totalpris på alt. Saltoen min er en 32A utgave, men den er låst ned til 20A for å ikke overbelaste hovedsikringer, etc pluss at det holder for meg i massevis. Ulempen med Salto er at for å justere styrken så må man ha programvare på PC og koble til ladestasjonens service port og justere. Dette programmet er forbehold partnere som installerer Salto og dermed ikke noe menigmann kan gjøre selv. Det finnes andre merker/modeller som brukere kan justere selv om jeg ikke husker feil.

https://www.salto.no/ladeprodukter/ladestasjoner/saltoboks-type-2-uttak
Hyundai Ioniq EV (utlevert juni 2018)

Bosted - Flateby, Enebakk kommune.

Roy Aasen

Jeg bruker denne laderen:
https://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/74-kw-homebox-type-2-stikk-og-innebygget-6-ma?tm=ladestasjoner

Jeg har ett pluss i strømforbruk på ca 750 kr/mnd. (Kjører ca 4000km/mnd. Kia Soul) Litt på hurtiglader og nok få kW på jobb av og til.

Storfe

Kort oppsummering fra en Brumunddøl som fikk en ny Ioniq for 3 mnd siden:
230km rekkevidde med kjøring på motorvei på sommeren. (90 km/t)
180-190 km rekkevidde i 5 minus (kaldeste så langt)
Plass til svær barnevogn i bagasjerom, men da er det nesten fullt, eller mindre vogn og litt bagasje. (Ingen av disse er enkle trillevogner).
God plass i baksete, jeg kan sitte i passasjersete foran med bakovervendt sete bak meg. (187cm/85kg). Kort oppsummert føler jeg at de har prioriter bakseteplass over bagasjerom. Baksete har skikkelig høyde på bakseter, grunnet batteri under baksete og i bagasjerom kontra andre elbiler med batteri i bunn av bilen
Overraskende kraftig motor i forhold til oppgitte tall.
Mye utstyr for penga, enkel og god girbetjening. (Golf har girspak på en elbil??)
Negativt: dyrere biler har bedre støyisolering og fjernlys glemte de å montere.

Dette er vår første elbil, tenkt som nummer 2 bil. Etter kort tid innser vi at vi ønsker elbil som nummer 1 bil, med mer bagasjeplass, rekkevidde og 4wd. (Tesla....)

Prismessig blir det "for gæli" å sitte med 2 nye biler, så jeg tror desverre vi kommer til å selge Ioniqen i desember...

Ta kontakt hvis du vil bare vil kikke, og evnt vurdere å kjøpe tilnærmet ny bil :)

Skeptikeren

Prøvekjørt Ioniq i dag! Da jeg kom til forhandler sto bilen nediset utenfor, det var i og for seg bra for da fikk jeg se at den ble utrolig fort varm. Satte meg inn og så at rekkevidden estimerte seg til ca 19 mil i 2-3 minus. Kjørte vel omtrent ti mil og trykka på og prøvde det meste. Alt falt i smak, bekymringene for at den skulle føles for billig forsvant også fort. Tror det muligens blir en Ioniq hvis banken sier ja utpå våren  ;D

Dere som har Ioniq, bruker dere den regenerering via hendler på rattet mye i stedet for bremsepedal? Klarte vel å generere et par ekstra kilometer da jeg forsøkte litt på dette i en veldig lang og slak nedoverbakke.

Forhandler skal sette opp et par tilbud til meg, med tanke på finansiering etc.

Myrknir

Jeg bruker så å si ikke bremsen lenger. Utenom når jeg må stoppe helt og innimellom slik at bremsene ikke ruster for mye. Ioniq er en kjempe god bil og du får mye for pengene.
Hyundai Ioniq 2019 Aurora Silver.
Mitsubishi Outlander 2014 PHEV.

jornhd

#10
Den regenererer like godt på bremsepedalen så lenge du ikke trår for hardt, så regen-nivået du setter med hendlene er egentlig bare en "komfort" innstilling. Selv liker jeg nivå 1 fordi det minner om motorbrems på fossilbil når du slipper gassen, men også kjekt med nivå 3 i bykjøring da du klarer deg nesten helt med en pedal.

elekTrond

Nivå NULL er aller best når du skal ut og seile på langtur. Så bra at Mitsubishi oppgraderte elbilens svar på Lada, med hele fem(!) trinn pluss seiling i MY18 tapningen. Synd de "glemte" å gjøre noe med batteriet i samme vendinga.  ::)

I fjor vinter og minus ti klarte jeg lett ~165 km på E6 og RV4 rundt Mjøsa. På en tur til Hamar med slakt, krøp forbruket ned mot 1,4 på mila i samme temperaturer ‒ uten å måtte jobbe eller ofre noe nevneverdig for å oppnå det. Demobilen sto i chillmode da jeg hentet den, og der fikk den stå. Det var tross alt glatt, og lånt bil ...

Enn så lenge tåler jeg å kle på meg, girspake aktivt mellom N-D-B-C og hurtiglade ti minutter på de sporadiske ti-mils reisene jeg har. Manglende fartsholder, sidestøtte og teleskopratt kan også tolereres en stund til. Alikevel frister det atter igjen å ta ut en teknikk-ioniq nå som det brått ble vinterlig igjen. *brr*  :-X
'13 Mjau

Zimon

Ioniq regenerer som nevnt når du trykker på bremsen, trykker du hardt nok eller det triller sakte til nesten stopp så er det bremsene som tar inn og ikke regenerering. Hendlene er som sagt en lettvint måte til komfor eller endring på kjøremønster.

Nivå 0 = seiling som nevnt. Fint når du ligger på motorveien, lange 80 soner etc.
Nivå 1-3 = 1 = minst regenerering, "bremser" på motoren litt og 3 = mest regenerering. Pleier å bruke nivå 2 når jeg kjører til og fra jobb, det er både bykjøring + landevei og passer meg fint. Merket at bilen starter med Nivå 2 innstilt som standard når du starter bilen, men nå som det er kaldt så er det nivå 1 som standard. Er nok sikkert pga om veldig glatt føre og kraftig regen kan få hjul til å miste veigrep? Men enkelt å justere selv med hendlene på rattet, digger dem! :)
Hyundai Ioniq EV (utlevert juni 2018)

Bosted - Flateby, Enebakk kommune.

Kjetil1986

Man kan jo velge hvilket nivå med regen det skal være på de forskjellige kjøremodusene (eco, normal og sport) dette skal ikke endre seg uansett utetemperatur.
Bilen husker hvilket nivå med regen du har på forskjellige kjøremodusene.
Om den ikke husker det, så må det en software oppdatering til. Jeg hadde dette problemet på min bil i starten.

Angående regen på glatt føre så har jeg aldri opplevd at det har vært et problem.
Model 3 long range 2021

Skeptikeren

Tror jeg kommer til å bestille Ioniq, har fått tilbud på bil med teknikkpakken, vinterhjul, trau i bagasje, skvettlapper, gummimatter til 304.000 da med metalliclakk. Synspunkter på tilbud ?:)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA