Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbilsalget øker mest i Europa Men i rene tall er det en dråpe i havet

Startet av What-a-watt, torsdag 15. november 2018, klokken 19:44

« forrige - neste »

JorgenM

Er vel som forventet, men ikke si det høyt til norske "bedreviterne" som tror Norge har et betydelig bilmarked og spår dommedag for enkelte produsenter.

Elbil-revolusjonen starter nok som smått rundt 2021-2022, altså kanskje allerede om 2,5 år og da vil de aller fleste produsentene være klare også :)
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Amoss

Sitat fra: JorgenM på lørdag 17. november 2018, klokken 18:40
Er vel som forventet, men ikke si det høyt til norske "bedreviterne" som tror Norge har et betydelig bilmarked og spår dommedag for enkelte produsenter.

Nå bør man kanskje klare å se at man kan spå "dommedag for enkelte produsenter" uten å tro at "Norge har et betydelig bilmarked". At bilmarkedet i Norge er ubetydelig i volum både i ett globalt og europeisk perspektiv er vel åpenbart for alle. Det som gjør det norske bilmarkedet interessant her er at vi - takket være gode negative incentiver på fossilbilene - har kommet mye lengre enn de fleste andre markeder i å oppnå tilnærmet lik pris for elbiler og tilsvarende fossilbiler. Dermed kan man bruke erfaringene herfra til å drive med litt kvalifisert gjetning på hvordan andre og større markeder vil reagere ettersom prisene på batterier synker - eller man får andre (negative?) incentiver i den ene eller andre retningen.




Sitat fra: JorgenM på lørdag 17. november 2018, klokken 18:40
Elbil-revolusjonen starter nok som smått rundt 2021-2022, altså kanskje allerede om 2,5 år og da vil de aller fleste produsentene være klare også :)

Det er det som er spørsmålet... Vil de være klare da?  Klart, om alle fabrikantene leverer hva de har lovet oss så vil de tilsynelatende være det - de vil i alle fall ha ett nogenlunde rikelig tilbud av batterielektriske modeller til salgs. Men, på den annen side, dersom alle fabrikantene hadde levert hva de har lovet oss så hadde vi hatt ett nogenlunde rikelig tilbud av batterielektriske modeller til salgs i dag...

Og, om vi så sier at de faktisk har disse modellene til salgs som de har lovet oss - har de så tilstrekkelig med batterier å putte inn i dem dersom andre markeder for alvor begynner å følge etter oss? Vi ser at alt nå - med "en dråpe i havet" så har noen problemer med å levere bilene, og vi står i årevis i kø for å sikre oss en bil.

Så ja, det skal ikke mye fantasi til å se at for enkelte tradisjonelle produsenter så vil det komme til å bli "dommedag". Andre vil "bare" oppleve (kraftig?) reduserte markedsandeler mens andre igjen - de som er mest "på" endringene som kommer - vil kunne øke sine på bekostning av noen av dagens store.

... hvilke produsenter som havner i hvilken kategori over er i denne diskusjonen helt irrelevant.
Model S 85D

Electric cars in Norway

Det står i artikkel på TU:
Samtidig har salget av dieselbiler falt med 18,3 prosent. Salget av bensinbiler gikk opp med 14,7 prosent. Men i rene tall er salgsøkningen for bensinbiler klart størst.

Jeg synes det er veldig lovende

arnkl

Det er no ikkje berre i Noreg at elbilsalet byrjar å ta merkbare marknadsdelar. I California er det no oppe i over 4% og raskt aukande. Det er ikkje så lenge sidan elbilandelen var under 4% i Noreg. Berre les starten på tråden "Elbilsalget måned for måned".
S85 (blå, med det meste, VIN# *20295)
VW e-Up! (2014, kjøpt brukt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA