Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

norske priser på utstyr ute

Startet av hemi, torsdag 15. november 2018, klokken 03:40

« forrige - neste »

Espen W

Sitat fra: Imagine på fredag 16. november 2018, klokken 16:37
Auda.. dette ble skivebom. Minst 100.000 for dyrt.
Må revurdere kjøp. Kanskje bare avvente i stedet og heller snappe opp en som kommer på finn.no blant de som evt vil selge videre.

Skuffelser så langt:
Rekkevidde (sannsynligvis mye dårligere enn først forespeilet), 0-100 på hele 5,7 (6,3 i vanlig modus) som er mye tregere enn forespeilet, IONITY er mye tregere i gsngsatt enn først antatt, bilen er mye tyngre enn antatt, og nå pris....

Enig.
Avventer til offisiell EPA rekkevidde og også diverse aks. tall fra Motor Trend og/eller C&D er klare, men det heller mot avbestilling.
Bilen jeg ''signet opp'' for hadde 25% mer trøkk enn den som kommer, og er generelt ikke så glad i ''bait and switch'' taktikk.
Vi får se. I-Pace er jo raskere enn Jag hevder (claimet 4.8s, men MT målte til 4.5s (4.0s 0-60mph med rollout)) så mulig at også e-tron er kjappere enn Audi sine offisielle tall. Ville ikke vært første gang.
Blir nok tildels massivt overladete turbobiler på miljøfuel et par år til. Skal greie å holde ut med det :)

jkirkebo

Sitat fra: Tellus på fredag 16. november 2018, klokken 16:20
En helt strippet modell vil måtte inneholde i hvert fall følgende  tillegg.
  - Varme i forseter (4060). Selv om man liker å fryse så lønner det seg opplagt å ta med denne.
  - Varme i ratt (finner ikke pris)
  - Mulighet for forvarme. 850 kr (må man virkelig betale for dette)
  - Vinterhjul selvfølgelig (minimum 20.000 vil jeg tro).

Så bør man vel ta med hengerfeste (8430)

Blir tett oppunder 700K for en strippet bil med vinterhjul. De færreste går vel for dette så jeg tipper de fleste bør være forberedt på å bikke 800K hvis det ikke kommer noen usedvanlige gode pakker.

Nå skal ikke jeg ha en slik, men regnet sammen hva den ville kommet på med det utstyret jeg evt. ville hatt og det rett over 700k + vinterdekk. Tok da med varme i ratt og forseter, el-justerbare forseter, el-justerbar rattstamme, hengerfeste, TPMS, ryggekamera og noe annet småtteri jeg ikke husker. Så ikke så mye annet som var interessant. Måtte evt. blitt stor stereo om standardvarianten er for dårlig. Skulle nok uansett holdt meg godt under 750k selv med vinterdekk.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Blade Runner

Varme i forseter er tillegg  :o  :laugh:
En glipp eller grådighet ?

jkirkebo

#33
Sitat fra: Stikkkontakt på fredag 16. november 2018, klokken 16:26
Sitat fra: Tellus på fredag 16. november 2018, klokken 16:23
Sitat fra: daktari på fredag 16. november 2018, klokken 16:21
En sposrtsutgave/s-line blir vel 200.000 opp.
Interessant og skuffende at de legger seg på Tesla-priser. I fjor vinter var det noen som hardnakket mente det kom en prisbombe... Jaja

Hehe, ja husker argumentet om at bilen ikke måtte koste mer enn en A6 i Tyskland. De mente det burde bli under 500K i Norge.

Audi har selv sagt 66.000 Euro og 25.000 Euro under TMX. Nå kommer e-tron 50 om noen måneder. Det gjenstår å se.
Uansett vil parallellimporten av denne bli voldsom.

25.000 euro under ja...Nå koster den en del mer enn X75D om man tar med samme mengde utstyr. TMX har ganske mye som standard som er ekstrautstyr på e-Tron 55, alt fra oppvarmet ratt/seter til TPMS og hengerfeste. Har ikke regnet på det men tipper e-Tron 55 neppe er mer enn 10.000 euro under X100D med samme mengde utstyr.

EDIT: Regnet på det og man må putte på noe over 100k i utstyr for å komme likt med TMX. Så prisen er litt over X75D og ca. 15.000 euro under X100D.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Stikkkontakt

Sitat fra: jkirkebo på fredag 16. november 2018, klokken 17:32
Sitat fra: Stikkkontakt på fredag 16. november 2018, klokken 16:26
Sitat fra: Tellus på fredag 16. november 2018, klokken 16:23
Sitat fra: daktari på fredag 16. november 2018, klokken 16:21
En sposrtsutgave/s-line blir vel 200.000 opp.
Interessant og skuffende at de legger seg på Tesla-priser. I fjor vinter var det noen som hardnakket mente det kom en prisbombe... Jaja

Hehe, ja husker argumentet om at bilen ikke måtte koste mer enn en A6 i Tyskland. De mente det burde bli under 500K i Norge.

Audi har selv sagt 66.000 Euro og 25.000 Euro under TMX. Nå kommer e-tron 50 om noen måneder. Det gjenstår å se.
Uansett vil parallellimporten av denne bli voldsom.

25.000 euro under ja...Nå koster den en del mer enn X75D om man tar med samme mengde utstyr. TMX har ganske mye som standard som er ekstrautstyr på e-Tron 55, alt fra oppvarmet ratt/seter til TPMS og hengerfeste. Har ikke regnet på det men tipper e-Tron 55 neppe er mer enn 10.000 euro under X100D med samme mengde utstyr.

Startprisen på X75 er 17.500 euro over e-tron.
X100 koster 35.100 Euro mer.
Om man tar norsk pris på Limited og legger på tysk moms havner man 4000 euro under startprisen på X100D. Men jeg er overbevist om at det blir rabatter i Tyskland.

Trond.m

Hvorfor vil man betale 3200 kr ekstra for dekktrykk-kontroll ? Det er jo lovpålagt, og hvis man ikke velger denne opsjonen så slipper man vel samtidig å kjøpe TPMS sensorer i vinterhjulene. Da brukes vel ABS systemet for å varsle om plutselig trykkfall ?

jkirkebo

Sitat fra: TM på fredag 16. november 2018, klokken 17:54
Hvorfor vil man betale 3200 kr ekstra for dekktrykk-kontroll ? Det er jo lovpålagt, og hvis man ikke velger denne opsjonen så slipper man vel samtidig å kjøpe TPMS sensorer i vinterhjulene. Da brukes vel ABS systemet for å varsle om plutselig trykkfall ?

Jeg hadde betalt det. Setter stor pris på å få dekktrykk opp i skjermen, da ser jeg lett når det er på tide å fylle på mer, f.eks pga. temperatur. ABS-varslingen viser bare om ett dekk har avvikende trykk, ikke om alle har for lavt eller for høyt trykk. Synes dette er en viktig sikkerhetsfunksjon, dekk med for lavt eller for høyt trykk har dårlige kjøreegenskaper.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Espen W

Sitat fra: jkirkebo på fredag 16. november 2018, klokken 17:57
Sitat fra: TM på fredag 16. november 2018, klokken 17:54
Hvorfor vil man betale 3200 kr ekstra for dekktrykk-kontroll ? Det er jo lovpålagt, og hvis man ikke velger denne opsjonen så slipper man vel samtidig å kjøpe TPMS sensorer i vinterhjulene. Da brukes vel ABS systemet for å varsle om plutselig trykkfall ?

Jeg hadde betalt det. Setter stor pris på å få dekktrykk opp i skjermen, da ser jeg lett når det er på tide å fylle på mer, f.eks pga. temperatur. ABS-varslingen viser bare om ett dekk har avvikende trykk, ikke om alle har for lavt eller for høyt trykk. Synes dette er en viktig sikkerhetsfunksjon, dekk med for lavt eller for høyt trykk har dårlige kjøreegenskaper.

Er kjekt å kunne se, ja.
Jeg har en ettermarkedstype på A4'en. Trykkfølerne erstatter ventilhettene og sender til et display som monteres i sigarett tenneren. Målingene som den gir er spot-on (sjekket med digital trykkmåler).
Kostet vel 350kr eller så fra Ali.

Bmw_Tryne

Ser mange mener bilen og utstyr ble dyrere enn ventet. Helt enig med dette, føler dette er ett såkalt «Møller tillegg» Og ikke pokker om jeg betaler julebordene til Møller ;)
Bmw 530i G30

Lappsokk

Summerte det jeg føler en slik bil bør ha av ekstrautstyr og da kom jeg på 200´ uten vinterdekk. Og kan vel lett plusse på 35´der sikkert.... Var veldig sikker på kjøp FØR disse prisene ble lansert.

Imagine

Sitat fra: Lappsokk på fredag 16. november 2018, klokken 18:21
Summerte det jeg føler en slik bil bør ha av ekstrautstyr og da kom jeg på 200´ uten vinterdekk. Og kan vel lett plusse på 35´der sikkert.... Var veldig sikker på kjøp FØR disse prisene ble lansert.

Fikk veldig likt som deg. Jeg var også veldig sikker på kjøp før prisene kom... det som kan redde meg inn igjen er muligens en kraftig storkunderabatt og utstyrspakker. Hvis ikke dropper jeg det kanskje.

oland

Laget et enkelt regneark av prislisten hvis noen vil ha en kopi og se hvilken pris de ender med.  Veldig kjapt gjort, så det er meget mulig det har sneket seg inn feil:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1cbg2QP-edWkhtPVhdRk-rapOAqlYsaxvMM0f-4bMS1o/edit?usp=sharing
2017 Opel Ampera-e

Espen W

Sitat fra: oland på fredag 16. november 2018, klokken 18:38
Laget et enkelt regneark av prislisten hvis noen vil ha en kopi og se hvilken pris de ender med.  Veldig kjapt gjort, så det er meget mulig det har sneket seg inn feil:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1cbg2QP-edWkhtPVhdRk-rapOAqlYsaxvMM0f-4bMS1o/edit?usp=sharing

Takker :)

Trond.m

Har ikke Møller uttalt tidligere at de som har reservert ville bli overrasket over prisene ? Det har det helt rett i, og da snakker vi ikke om positiv overraskelse.

Det var omtrent samme reaksjon som da e-Golf facelift 300 km ble lansert i 2017. Da var da også klare føringer om minimale rabatter. Jeg løste dette ved å handle bil hos en forhandler som ikke er bundet av importørens jerngrep. Det viste seg at det var det marginer nok til at det ble handel, så slaget om rabatter er ikke tapt. Jeg fikk importøren til å endre reservasjonen jeg hadde hos en Møller forhandler, slik at jeg fikk prioritert levering hos den  andre forhandleren. Så konkurranse virker på tross av venteliste og Møllers forsøk på å kneble forhandlerne  :+1:

Pingle

Med tilsynelatende edruelige nederlandske priser i bakhodet, er det fristende å gjette på Norgestillegg.
Audi e-tron 55, kjøpt 05 2020

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA