Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Får min første elbil neste uke...blir jeg da en klyse?

Startet av trykkertor, onsdag 14. november 2018, klokken 23:20

« forrige - neste »

trykkertor

#15
Sitat fra: nojac på torsdag 15. november 2018, klokken 20:43
Sitat fra: trykkertor på onsdag 14. november 2018, klokken 23:20
Blir jeg da sakte men sikkert en klyse!?

Jeg tenker f.eks. på din omtale om de som synes at det virker logisk / tror at de har lov til å kjøre i et felt merket med påbud om kjøreretning med underskiltet "Gjelder ikke buss og taxi", når de har har lov til kjøre i felt med det blå "Buss og taxi"-skiltet. 

Å kalle disse "litt trafikkamøbe" er litt i overkant etter min mening. Og når du viser til motorsyklistenes overlegenhet i dette spørsmålet, har du sikkert rett. Men det er samtidig viktig å påpeke at ingen grupper så klart som nettopp motorsyklistenes interesseorganisasjoner har argumentert for å få en mer logisk og smidig skilting og tolkning av regelverket (de har jo siden Think-alderen jobbet for for at underskiltet skal være / tolkes som "Gjelder ikke brukere av kollektivfeltet".)
Jeg skriver ikke at jeg synes det er god skilting. Men den er forståelig.
Og det ser ut til at noen grupper har større forståelse for "dårlig skilting" enn andre.

trykkertor

Sitat fra: nojac på torsdag 15. november 2018, klokken 20:43
Sitat fra: trykkertor på onsdag 14. november 2018, klokken 23:20
Blir jeg da sakte men sikkert en klyse!?

Tja, måten du omtaler de som ikke er så oppdaterte eller prioriterer annerledes enn deg på, indikerer at du allerede er et stykke på vei :)
Godt å høre. Jeg var redd det skulle kreve mer innsats fra min side. Men høres til til at det går av seg selv.

geear

Igrunnen ganske interessant at motorsyklister dras frem som kongen av trafikkregler. De aller fleste durer på mellom filene i alle de norske storbyer, både på motorveier og inn mot kryss og rundkjøringer, så vet ikke helt om de akkurat går foran som et godt eksempel, bare fordi de klarer å forstå reglene i kollektivfeltet. Her hos meg er også kamikazeførerne på plastikkraketter en plage åtte måneder i året, der de kommer i 150+ i 50-sona med skiltet bretta opp inni bakskjermen. Jeg forstår det er kjekt, men det går an å bruke hodet og kjøre fra seg i mer grisgrendte strøk enn midt i en stor by i Norge. Heller elbilister!

TorT

Godt skrevet startinnlegg.   :+1:
Irriterer meg selv veldig over elbilister som bruker kollektivfelt som sin egen lelekegrind. Når en kommer til et kryss/rundkjøring, der det er tydelig pil, sving til høyre, og man kjører rett fram er et godt eksempel. Da kan man ikke skylde på dårlig/uforståelig merking.
Amøbeoppførsel som blir lagt merke til, og som hefter ved alle elbilsjåfører.

Når det gjelder strømforbruk, så ser jeg noen påstår forbruk på kr12000 i året. Er du taxisjåfør eller noe? Dette er på ingen måte normalen.
Etter å ha kjørt Leaf i 4 år 8 mnd, og 68000km, med minimalt med lading hjemmefra vil jeg si at kr200 til 250 er normalen pr mnd.
Ja, jeg bor i borettslag, og har hatt måler, nesten fra dag en.
De som kaller dette en betydelig økning av strømregningen bor i skogen, fyrer med ved og belysningen er parafinlampe.

Ja, det kan være en del engangs oppstartskostnader i forbindelse med etablering av sikker lading.
Nå i høst etablerte borettslaget et skikkelig ladenettverk. 26 garager, fordelt på 5 bygninger, kom på ca kr180000 for å legge opp kabling og oppgradert inntak. Dette gikk på fellesutgifter. I tillegg må hver enkelt betale litt over kr20000 for Zaptek boks, etterhvert som det handles elbil.
Så akkurat dette året blir vel som å kjøre fossilbil.  ;)

JorgenM

Bra innlegg. Litt på spissen, men bra :)

Ekstremistene er veldig irriterende og ødelegger endel for elbil-ryktet. Se bare kommentarfeltene på Broom.no. Værstingen på dette forumet har heldigvis kommet bort nå.

Meldte meg ut av Tesla-gruppe på Facebook, ble lei av idioter som gjør narr av andre elbiler enn Tesla og var mer opptatt av hvordan de skal reparere en nesten usynlig flekk eller ripe på skinnsetene sine. Dette er klyser jeg ikke ønsker å assosiere meg med.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

DagfinnN

Sitat fra: JorgenM på onsdag 21. november 2018, klokken 08:27
Meldte meg ut av Tesla-gruppe på Facebook, ble lei av idioter som gjør narr av andre elbiler enn Tesla og var mer opptatt av hvordan de skal reparere en nesten usynlig flekk eller ripe på skinnsetene sine. Dette er klyser jeg ikke ønsker å assosiere meg med.
Vet ikke hvilken gruppe du var medlem av på FB. Men jeg er medlem av TOCN gruppa og der kjenner jeg meg overhodet ikke igjen i din beskrivelse.
Det er sikkert noen drittsekker blant Tesla eiere, men når du henger ut en hel FB gruppe da nærmer du deg dette begrepet selv.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

JorgenM

Henger selvsagt ikke ut hele gruppa, henger ut de som gjør narr av andre elbiler. Mener gruppa heter 'Tesla-eiere Norge', altså ikke TOCN-gruppa.
Siste jeg husker var en post der noen gjorde narr av en i-Pace som sto på redningsbil... da rant begeret over for min del. Hadde jeg vært moderator hadde jeg fjerna disse fra gruppa med en gang.

Eneste jeg er medlem av er 'Vi med veterantesla'.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

DagfinnN

Det er jeg helt enig i. Moderatorer trengs over alt. Skulle ønske det var noen flere her også.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

nojac

Sitat fra: TorT på onsdag 21. november 2018, klokken 08:06

Irriterer meg selv veldig over elbilister som bruker kollektivfelt som sin egen lelekegrind. Når en kommer til et kryss/rundkjøring, der det er tydelig pil, sving til høyre, og man kjører rett fram er et godt eksempel. Da kan man ikke skylde på dårlig/uforståelig merking.
Amøbeoppførsel som blir lagt merke til, og som hefter ved alle elbilsjåfører.


Det overrasker meg at elbilister irriterer seg over dette og kaller det "amøbeoppførsel".

For det er vel mye verre at elbilistene stopper der kollektivfeltet er slutt på grunn av høyresving, for å komme seg inn i den ordinære køen.

Du får best flyt i trafikken dersom alle brukere av kollektivfeltet også bruker dette gjennom kryss med avkjøring til høyre, på samme måte som buss og taxi. Ikke inn og ut hver gang en nærmer seg et kryss. Dette gjelder spesielt i de større kryssene med eget kollektivfelt rett fram i tillegg til fil for avkjøring.

Jeg trodde faktisk at vi sto sammen med motorsyklistenes organisasjoner om dette ønsket om regelendring.

Og så vidt jeg forstår håndheves forbudet i liten grad (med enkelte lokale unntak?), siden mange i politiet også oppfatter dette som en ulogisk konsekvens av skiltingen.

2018 e-Golf

jlan

Ved Drotningsvik før Sotrabroen sto politiet nå en dag og vinket alle elbilene ut til høyre ihht skilting. Da må de altså en liten strafferunde før de kan komme tilbake i det samme feltet. Så får vi se hvordan det virker. Hvis for mange gjør det, så vil det bli kø i avkjøringsfeltet, da kommer ikke bussene fram likevel. Og det blir mindre attraktivt å handle på senteret der.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Lassi

Jeg ser så mye toskete oppførsel av elbilister i kollektivfelt at jeg vegrer meg for å bruke dem selv.
Mange som bryter skilting for påbudt kjøremønster fordi de tror tilgang til kollektivfelt gjør at de kan kjøre som om de var buss/taxi over alt.

nojac

Sitat fra: Lassi på onsdag 21. november 2018, klokken 12:01
Jeg ser så mye toskete oppførsel av elbilister i kollektivfelt at jeg vegrer meg for å bruke dem selv.
Mange som bryter skilting for påbudt kjøremønster fordi de tror tilgang til kollektivfelt gjør at de kan kjøre som om de var buss/taxi over alt.

Hvorfor blir det toskete å kjøre som om de var buss/taxi over alt? 

Er det ikke det som gir best flyt i trafikken for alle parter?
2018 e-Golf

Jon65

Sitat fra: nojac på onsdag 21. november 2018, klokken 12:21
Sitat fra: Lassi på onsdag 21. november 2018, klokken 12:01
Jeg ser så mye toskete oppførsel av elbilister i kollektivfelt at jeg vegrer meg for å bruke dem selv.
Mange som bryter skilting for påbudt kjøremønster fordi de tror tilgang til kollektivfelt gjør at de kan kjøre som om de var buss/taxi over alt.

Hvorfor blir det toskete å kjøre som om de var buss/taxi over alt? 

Er det ikke det som gir best flyt i trafikken for alle parter?

Egentlig er det vel reglene som er litt toskete her, man har lov til å kjøre i kollektivfeltet men må ut i de vanlige kjørefeltene i hvert kryss og hindre de som kjører der. Hadde jo vært mye bedre for alle parter om man kunne kjøre som buss/taxi i kryssene også.

Lassi

Å bryte skilting er toskete.  :police:

Tilgang til kollektivfelt er første fordel som burde forsvinne. Bussen og dens passasjerer merker uansett ikke forskjell på drivstofftypen til kjøretøyet som hindrer den.

Det er jo bare et spørsmål om tid før antallet elbiler overgår ledig kapasitet i kollektivfelt. Dette har sikkert skjedd flere steder allerede.

trykkertor

Sitat fra: nojac på onsdag 21. november 2018, klokken 10:53
For det er vel mye verre at elbilistene stopper der kollektivfeltet er slutt på grunn av høyresving, for å komme seg inn i den ordinære køen.

Du får best flyt i trafikken dersom alle brukere av kollektivfeltet også bruker dette gjennom kryss med avkjøring til høyre, på samme måte som buss og taxi. Ikke inn og ut hver gang en nærmer seg et kryss. Dette gjelder spesielt i de større kryssene med eget kollektivfelt rett fram i tillegg til fil for avkjøring.

Jeg trodde faktisk at vi sto sammen med motorsyklistenes organisasjoner om dette ønsket om regelendring.

Og så vidt jeg forstår håndheves forbudet i liten grad (med enkelte lokale unntak?), siden mange i politiet også oppfatter dette som en ulogisk konsekvens av skiltingen.

Joda. Missforstå meg rett. Jeg er enig i at det ikke bidrar til flyt, og at regelendring bør skje. Både på vegne av elbiler, motorsykler og osv.
Men inntil endring av regel er skjedd bør en følge gjeldende regelverk.
Vi kan ikke bare tro at hvis mange nok bryter regelen, så opphører regelen.
Det vet jeg, fordi "en jeg kjenner" kjører alltid 90 i 80-sonen. Men de har ikke oppjustert fartsgrensen enda. :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA