Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Får min første elbil neste uke...blir jeg da en klyse?

Startet av trykkertor, onsdag 14. november 2018, klokken 23:20

« forrige - neste »

trykkertor

Etter flere års venting, beslutningsvegring, og ønske om en langdistanse elbil til fornuftig pris, så blir det endelig min tur. Vi får muligens vår Kona Electric i neste uke. Blir jeg da sakte men sikkert en klyse!?

Mange som får sin første elbil skryter av at de endelig er ferdig med bensinstasjoner, og ser frem til å aldri skulle fylle tanken der igjen.
Jeg har intet mot bensinstasjoner. Jeg trives godt på bensinstasjoner. Elsker lukten fra bensinstasjoner, både inne og ute. Det gjør meg ikke noe å tanke full tank hver 14. dag, og det tar ikke lang tid heller. Jeg har råd til det også.

Mange som kjører elbil omtaler kort tid etter fossilbiler som "kreftkjærra", "steinaldervognen" og diverse andre nedlatende ord. Ser også på YouTube-videoer folk som syter høyt når de har sin elbil på service, og lånebilen går på fossilt brennstoff. Ikke måte på hvor "urk, ærk, æsj og se-hva-jeg-må-leve-med de neste timene".
Jeg synes alle typer biler har sin sjarme. Alt fra en bensinslukende amerikaner, til en bensingjerrig Piccanto eller søt Yaris Hybrid. Alt fra rå sportsbiler, til praktiske pick-ups og diverse.
Vil jeg nå bare ønske et hengerfeste, og så kan resten av fossilverden dra dit peppern gror?

Mange som kjører elbil kan "tilsynelatende" ikke reglene for påbudt kjørefelt, og tar seg ulovlige snarveier i kollektivfelt hvor feltet bryter av og KUN buss og taxi får fortsette rett fram.
Selv har jeg kjørt moped og mc i 26 år og har hatt tilgang på kollektivfelt like lenge. Aldri har vi på 2 hjul missforstått denne skiltingen, og skjønt at her ender vårt privilegie, og enten sving av kollektivfeltet mot høyre, eller flett inn i ordinært kjørefelt til venstre igjen. Rett frem er forbeholdt buss og taxi.
(Eller er rett og slett mange elbilister litt trafikkamøbe og setter seg ikke inn i regelverket??)

Jeg elsker å kjøre bil. Det koster meg lite, og jeg gleder meg mye hvis jeg får kjøre lange strekk. Helst Bergen-Oslo, Kristiansand-Bergen, eller aller helst Bergen-fergen-Hirtshals-og direkte til Tyskland.
Da trenger jeg som regel kun et 10min stopp hver 4. time, hvor jeg skal på do, og få kjøpt med meg noe føde til veien videre.
Elbilister overbeviser seg selv, og prøver å overbevise andre, om at alle ønsker en eller flere pauser på veien, og da passer det alltid godt med et eller flere ladestopp.
De vil gjerne fremstille dette som noe de knapt merker, for det er så mye annet å ta seg til. På do, spise, handle litt og gå en tur.
Skal jeg begynne å selvbedra meg selv og familien med lignende argumenter. Jeg synes jo det er langt gøyere å rulle, enn å vente.

Skal jeg late som at strømregningen ikke endrer seg?
Det er knapt en eneste elbillist som snakker om økt strømforbruk i husstanden. De fleste snakker bare om den sinnsyke besparelsen det er å lade i stedet for å fylle. Ingen har turt å fortelle meg hvor mye strømregningen i husstanden har endret seg. De fremstiller det som om "det knapt merkes".
Likevel oppfordre vi folk til å sette tv og dvd-spiller i "av"-modus, og ikke standby modus. Det kan jo spare hele 0.5watt på et døgn. Husk å slukke lyset. Skru temperaturen i huset ned 1 grad og ta heller på en genser og tykke sokker.
Likevel skal folk ha ferdig oppvarmet elbil utenfor huset. Og den har gjerne vært stuevarm i et kvarter før de skal ut og kjøre. Og helst skal bilen står varm noe tid før de kjører hjem fra jobb også.
Gud forby om de skulle måtte sette seg inn i en kald bil.
Hva er da vitsen med å sette apparater i "av"-modus og ta genser på hjemme og senke temperaturen 1 grad?

Blir jeg avhengig av app?
Mange som kjører elbil er blitt fullstendig avhengig av app.
Hvis en potensiell bil ikke har app, så er det for mange HELT UTELUKKET å kjøpe en slik bil. En bil uten app kan nærmest ikke brukes.
Jeg har aldri hatt behov for noen app på noen av mine kjøretøy. Men jeg har nok av duppedingser i hjemmet som er tilkoblet app. Og det er ikke rent sjelden det oppstår problemer med app, kommunikasjon, oppgradering eller what not.
Keep it simple, sier jeg.

Jeg har fått både sitte på i Model S, og fått låne Model S. Folk snakker om at det er så sinnsyk akselerasjon, og elbiler går som noen lyn.
Selv merker jeg ikke så mye til denne akselerasjonen, og det kiler heller ikke i magen.
Men da jeg fikk sitte på med min brors svigers Porsche 911......da snakker vi om et esel som sparket oss i ræven hver gang speederen gikk i bunn. Det var saker det........

Servicekostnader.
Skal jeg bedra meg selv og de rundt meg og fortelle hvor billig det er med service på elbil. Den har jo knapt noen bevegelige deler, og service er nesten gratis. Ikke noe olje eller filter eller noe som helst.
Vel....jeg ser serviceprisene til Kona Electric er ikke akkurat billige. Og den skal dobbelt så ofte på service som mine tidligere fossilbiler. (elbiler 15.000km-service versus fosilbil 30.000km-service). Samme gjelder Soul EV, e-Niro, Ampera-e og sikkert mange flere.
Og bremsene må jo smøres opp på begge typer biler. Og elbilens bremser ruster og eirer fast på grunn av de aldri blir brukt. Så bytte av klosser og skiver blir minst like hyppig som på fossilbil. Fossilbilene kjørte jeg typisk 80-90.000km innen første bremseskift.


Blir jeg sakte men sikkert en klyse, eller få jeg bevare store deler av meg selv slik jeg er nå, før jeg trer inn i elbileiernes verden?

Blir jeg en slik som....:
"....klarte å slutte å røyke, og nå skal snakke nedsettende til alle som røyker og hjelpe dem å slutte, mot sin vilje?"

"....klarte å legge om livsstilen, spise sunt, gå ned 30kg, og nå skal kritisere andre sine matvalg og antyde deres BMI er i feil ende?"

"....klarte å kommer over dørstokkmilen, begynte å trene, og nå kritisere alle som lever en passiv livsstil?"

"....gikk over til elbil, og nå er alle andre biler underlegen. Ikke engang hydrogen er et skritt i riktig retning. Enten elbil eller glem det(?)"

"....kun ser på elbiler som premium biler. En Tesla Model S er langt mer premium enn en Rolls Royce, ene og alene fordi Rolls-en går på fossilt brennstoff og dermed automatisk blir diskvalifisert som premium?"

"....ikke snur seg etter en brummende Ferrari eller Lamborghini, men syter og klager over hvor mye lyd den lager, og uff og æsj så den bråker?"


Tiden vil vise............men jeg takker aldri nei til nok en tur i Porsche 911 (trur eg).

GeirHM

Jeg gleder meg alt til fortsettelsen. En frelser er født. Sammen med kona.

Carl Anton Stenling

Overgang til elbil er jo bytte av menighet. Du er nå blitt en snylter hevet over trafikkreglene og med grønn samvittighet :-)

For de av oss som har kjørt elbil over 20 år så kan vi observere at nyfrelste ofte blir mest fundamentalistiske ...
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Roy Aasen

 :+1:
Fabelaktig skrevet trykkertor. Passer sånn slik midt i øyet :+1:.

Apropos 1.  strømregning..joda, den vokser betraktelig.
Apropos  2. Skulle hatt App til Moto Guzzi'en ;D


goggo

Personlig tok det 11 år og 5 elbiler fra jeg kjørte en elbil i California i 2007 og opplevde det berømte "EV grin" for første gang, og til jeg nå faktisk begynner å føle meg "normal" igjen på den måten at jeg ikke tenker på elbiler hele jævla tida :)

Siden du Trykkertor har tenkt over alt dette på forhånd, så er det sikkert håp om at du vil bli kurert for elbil syken langt raskere enn meg...

Mvh Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

turfsurf

Synes innlegget blir tåpelig, ikke engang morsomt skrevet og er generaliserende. Elbilister er som folk flest på andre områder i samfunnet, liker å forsvare sine valg og har tro på det de gjør. Mange som bytter til elbil har ikke gjort det før fordi det ikke var gode alternativer eller økonomisk forsvarlig f.eks.

Når det gjelder strømforbruket så tilsvarer det kanskje 12k, som blekner ganske mye i.f.h.t. drivstoff for 60k...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Roy Aasen

#6
Du har skikkelig humoristisk sans skjønner jeg? Følte deg litt truffet kanskje ???

Åja..strømforbruket ja...drivstoffkostnaden  er senket med ca 60 %..ikke allverden altså.

Ferry

60k til 12 k innebærer 80% reduksjon. Hvis det er slik at du ikke verdsetter disse pengene så høyt, kunne du tenke deg å donere dem til mer trengende? Spør for en venn.

Roy Aasen

Heisann Ferry. Jeg enkte mere på min egen reduksjon :D.
De sparte midler går til veteranbil og veteranmotorsykkel :).

geear

Ja, får du fossillånebil når din er på service kommer du nok med samme følelsen som oss andre, tregt, lite respons, bråker, bare møkk. ;-)

Hva strømregningen angår. Vi har to elbiler og begge går 16k i året. 25% av strømmen på Model X er riktig nok fra supercharger (kjører svært lite hjemme, men det blir en del feriekjøring), så ladet ca. 12000km på den hjemme. 1000km på e-Golf er kanskje hurtiglader.

e-Golf 15000km * 180Wh/km = 2700kWh
Model X 12000km * 250Wh/km = 3000kWh

Totalt 5700kWh på bilene, altså litt over 5000,- kroner ekstra i strømregning per år, eller ca. 450,- kroner per måned. Av andre årsaker har vi omtrent samtidig gått kraftig ned i strømforbruk, så det har vært helt umerkbart for oss. Når vi i tillegg tar med at vi ikke har utgifter til bensin og diesel lenger, så er det veldig lett å svelge.

Men samtidig lå vi på maks av inntaket vårt allerede før elbil, og med elbillading i tillegg så bikket det kapasiteten på hovedsikringen. Så vi har fått nytt inntak, skiftet hele sikringsskapet og alt elanlegg i huset (totalrenovert), har lagt opp 32A 3-fas ladestasjon, og så har vi blitt så miljøengasjerte at vi har montert solcelleanlegg også, så her er det noen tusen til drivstoff, om en virkelig skal begynne å gå i detaljer.. ;)

Klykken

Ang. app til bilen - det er ikke nødvendig, men på vinteren er det en uhyre kjekk funksjon som heter "oppvarming" som resulterer i at du slipper å stå å skrape is. Samtidig vil batteri og kupé kanskje oppnå driftstemp med dertil redusert slitasje. På vår tesla har de ikke fått fomlet seg til å integrere muligheten for timer på oppvarming, så der er man plent nødt til å benytte app hver morgen. i3en har muligheten til timer på dette, så der er man mindre avhengig.

Servicekostnader på vår BMW i3 fremkommer hvert andre år, uavhengig av kjørelengde. Ellers behovsorientert på bremser o.l. via sensorer som måler slitasje. Har hatt to servicer på denne siden 2014, og har straks rullet 80000km. Her er det litt avhengig av hvilken produsent du kjøper bilen fra. Tesla anbefaler årlig eller 20.000km, men det er kun anbefaling. Du kan hoppe jamfot over all service og likevel ha litt garanti på visse ting.

Hvilken personlighet du ønsker å ha er det kun du som styrer. Andre vil sikkert "plage" deg litt for å ha kjøpt en dildo på hjul etc.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

OhmPaPa

Sitat fra: trykkertor på onsdag 14. november 2018, klokken 23:20
Vi får muligens vår Kona Electric i neste uke. Blir jeg da sakte men sikkert en klyse!?

Tviler jeg sterkt på etter et slikt innlegg!

Kommer på en artikkel jeg leste et sted om psykologi hvor 70-80 prosent av folk har glede av å rakke ned på andre og ta avstand fra deres valg. Mens de resterende 20-30 prosentene er mere inkluderende og gleder seg over at det er større variasjon i livet.

Noe som stemmer greit med min personlige erfaring. For mange er ikke tema og sak viktig bare man får anledning til å trø litt på andres meninger. Dette gjelder vel elbil-eiere og fossilbil-eiere like mye som andre grupperinger i befolkningen.

Selv tenker jeg at det er greit å mene at man aldri vil ha fossilbil igjen. Men at det holder du kjeft om når kollegaen legger ut om gromlyden hennes nye BMW lager.

geear

Sitat fra: Klykken på torsdag 15. november 2018, klokken 14:06
På vår tesla har de ikke fått fomlet seg til å integrere muligheten for timer på oppvarming, så der er man plent nødt til å benytte app hver morgen. i3en har muligheten til timer på dette, så der er man mindre avhengig.
Detf finnes tredjepartsapper som har schedule.

Ellers er app noe man ikke savner før man har hatt det. Litt som keyless, klima, 2-soners klima, regnsensor, cruise control, aktiv cruise, autopilot, xenon, led, piggfrie vinterdekk, elektriske seter, elektriske seter med memory... er sikker på at alt dette er funksjonalitet som mange folk ikke har forstått meningen med opp gjennom tidene.

nojac

#13
Sitat fra: trykkertor på onsdag 14. november 2018, klokken 23:20
Blir jeg da sakte men sikkert en klyse!?

Tja, måten du omtaler de som ikke er så oppdaterte eller prioriterer annerledes enn deg på, indikerer at du allerede er et stykke på vei :)

Jeg tenker f.eks. på din omtale om de som synes at det virker logisk / tror at de har lov til å kjøre i et felt merket med påbud om kjøreretning med underskiltet "Gjelder ikke buss og taxi", når de har har lov til kjøre i felt med det blå "Buss og taxi"-skiltet. 

Å kalle disse "litt trafikkamøbe" er litt i overkant etter min mening. Og når du viser til motorsyklistenes overlegenhet i dette spørsmålet, har du sikkert rett. Men det er samtidig viktig å påpeke at ingen grupper så klart som nettopp motorsyklistenes interesseorganisasjoner har argumentert for å få en mer logisk og smidig skilting og tolkning av regelverket (de har jo siden Think-alderen jobbet for for at underskiltet skal være / tolkes som "Gjelder ikke brukere av kollektivfeltet".)

Jeg underskriver med glede et slikt ønske :)

Og de som har hengt lenge på dette forumet vet at det har vært tallrike tråder om ulogisk og farlig skilting foran kryss og rundkjøringer, f.eks. denne som er 10 år gammel: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,305.msg1765.html#msg1765

Ja, mange el-bilister kjører "feil". Men de sikrer i de fleste tilfeller en effektiv og trygg trafikkavvikling, og jeg er overrasket over at du gidder å kritisere.

2018 e-Golf

trykkertor

Sitat fra: OhmPaPa på torsdag 15. november 2018, klokken 15:49
Sitat fra: trykkertor på onsdag 14. november 2018, klokken 23:20
Vi får muligens vår Kona Electric i neste uke. Blir jeg da sakte men sikkert en klyse!?

Tviler jeg sterkt på etter et slikt innlegg!
Oh shit. Det hadde jeg ikke tenkt på.
Har du peiling på hvor mye ekstra leveringstid de legger på i klysetillegg?
(Virker som du har litt erfaring  :D )

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA