Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

"Check electric system"

Startet av hansnissens, onsdag 14. november 2018, klokken 20:38

« forrige - neste »

hansnissens

Denne feilmeldingen irriterer meg grundig. Har hatt en del meldinger om dette, spesielt om vinteren, som kommer og går. Nevner dette til verksted ved bestilling av service, de mener meldingen skyldes at batteriet begynner å bli gåent. Så bytter de batteriet på service, og nå, 500 kjørte kilometer senere får jeg meldingen igjen.

Henvender meg til verksted om dette, de svarer at meldingen kan skyldes lavt eller avvik på startbatteriet. Skyldes typisk mye småkjøring og høyt stromforbruk, mange start og stopp etc. Karen i skranken på verkstedet mente at å la bilen stå å gå i en time for å lade opp batteriet kunne ha reddet meg fra å måtte ut med 3000 for nytt batteri, men ok.

Har hatt denne feilen på langtur også, spesielt irriterende da siden den ser ut til å strupe ladeeffekt og varmeanlegget vil kun blåse kald luft.

Er det flere som sliter med dette?


Urs4_2008

Har feilen til og fra på min zoe. Skjer ikke når bilen står i garasjen. Mitt 12v batteri er tipp topp. Tror ikke teorien deres stemmer. Det sitter en onboard 12v lader fra fremdriftsbatteriet som gjør at dette batteriet lever et mye bedre liv enn fossilbilers 12v batteri. Det får lading hele tiden mens bilen lades, og hele tiden under bilturen. Dvs småturer med mye 12v batteribruk er komplett irrelevant, fordi det altså i praksis står under lading det meste av tiden (unntaket er når bilen ikke er tilkoblet strøm, og tenning er av, men da er batteriet stappet fullt og kan leve lenge uten å miste effekt).

Har du fått utskrift fra obd scanneren?
VW E UP!
Zoe 2018 R90 "Zoe40"
Tesla M3P
Mitsubishi i-miev
Citroen c-zero
Zoe 2015 Q210 "gammel type" og
Zoe 2017 R90 "Zoe40"

minibiti

Oslo
2020 Zoe Intens R135 (Jan 2020 - present)
2018 Zoe Intens R110 (Nov 2018 - Jan 2020)
2016 Zoe Intens R240 (Aug 2016 - Nov 2018)

hansnissens

Sitat fra: Urs4_2008 på onsdag 14. november 2018, klokken 23:09

Har du fått utskrift fra obd scanneren?

Nei, det har jeg ikke fått. Hva er det jeg bør se etter der?

Bilen er ikke i daglig bruk, mulig det er der feilen ligger (?), men strengt tatt så hadde jeg jo håpt at det å bytte batteriet skulle gjøre meg fri i fra feilmeldingen.

pudderjagar

Eg held på å lage ein "feilmeldingsguide" for Zoe. Her er da eg har notert meg om denne meldinga:

"Check ELECTRIC system"  Gul melding

Denne meldinga dukkar opp av og til. Den kan bety mykje både alvorlige ting og bagatellmessige ting.
Dei mest kjente er:
1.   Da har vært eit lite spenningsfall i nettet mens Zoe lada. Står da utstyr i nærheten som trekker mykje straum i oppstarten så er da veldig ofte synderen.
2.   Bilen har oppdaga ein eller annan unormal måleverdi på straumnettet eller i bilen.
3.   12V batteriet under panseret begynner å bli svakt spesielt hvis da er kaldt.

Mulig løysing på problemet:
Hvis du vil være sikker på at da ikkje er noko galt med bilen så restarter du den ved å låse den med nøkkelkortet i 10min. Forsvinner meldinga så er ikkje feilen til stede lenger. Kjem den tilbake raskt eller ikkje forsvinner så må du kjøre til verksted for å sjekke bilen
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

ladov

Har akkurat hatt 'Check Electric System' selv,  pluss den hissige storebroren 'STOP Electric failure DANGER'. Fikk byttet 12V batteri i går og så langt holder begge meldingene seg borte.

12V batteriet  i bilen var 4 år gammelt og burde egentlig blitt byttet på service for et år siden i følge mannen hos motorforum. Kostet meg 2500..


Problemet med 'STOP' meldinga er at da går bilen i krabbemodus og beveger seg kun sidelengs. Løste det midlertidig ved å la bilen stå til kupeen var god og varm, så flyttet jeg bilen inn i garasjen og lot den stå med tenningen av en time innendørs. Da var feilen borte, så jeg skyndte meg å kjøre til motorforum så de kunne få se på den når det ble lyst.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA