Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Slutt på fossilbilsalg i Spania fra 2040?

Startet av Jejl, onsdag 14. november 2018, klokken 17:44

« forrige - neste »

Jejl

Kan se ut til at Spania kommer å gjøre som Norge, bare 15 år etter:
https://spaniaposten.no/spania/nyheter/spania-vil-forby-bensin-og-dieselbilder/

Rollep

Man må være rimelig naiv hvis man tror Norge kommer å forby salg av bensin og dieselbiler i 2025.

Jejl

Sitat fra: Rollep på onsdag 14. november 2018, klokken 19:20
Man må være rimelig naiv hvis man tror Norge kommer å forby salg av bensin og dieselbiler i 2025.
Enig, det blir nok 2024.

Dede

Sitat fra: Rollep på onsdag 14. november 2018, klokken 19:20
Man må være rimelig naiv hvis man tror Norge kommer å forby salg av bensin og dieselbiler i 2025.

Traff en ambulanse igår og tenkte da at enkelte biler ikke bør måtte stå i ladekø eller gå tom for strøm....

Amoss

Sitat fra: Jejl på onsdag 14. november 2018, klokken 17:44
Kan se ut til at Spania kommer å gjøre som Norge, bare 15 år etter:
https://spaniaposten.no/spania/nyheter/spania-vil-forby-bensin-og-dieselbilder/

Nå har det vel etterhvert blitt så mange land/stater etc. som har annonsert at de kommer til å forby diesel-/fossil-biler at det neppe er noen nyhet lengre. Var det Israel jeg så annonserte noe slikt tidligere i dag eller forrige dagen?  Men der var det fra 2030 om jeg ikke husker feil...

Her etter må det heller være en nyhet dersom noen bestemmer seg for å IKKE forby fossiler. Eller som i likhet med Norge velger å bare komme med uforpliktende uttalelser om at "man har som mål bla. bla. bla."... :p
Model S 85D

Ketill Jacobsen

Sitat fra: Rollep på onsdag 14. november 2018, klokken 19:20
Man må være rimelig naiv hvis man tror Norge kommer å forby salg av bensin og dieselbiler i 2025.


Så vidt jeg vet så har Norge vedtatt at en vil legge til rette for at ingen fossilbiler selges etter 2025. Om ikke det ser ut til å ville skje, vil man gjøre politiske tiltak for å nå målsettingen. Forbud er meningsløst!

Amoss

Sitat fra: Ketill Jacobsen på onsdag 14. november 2018, klokken 20:41
Så vidt jeg vet så har Norge vedtatt at en vil legge til rette for at ingen fossilbiler selges etter 2025. Om ikke det ser ut til å ville skje, vil man gjøre politiske tiltak for å nå målsettingen. Forbud er meningsløst!

Kan være enig i at ett direkte forbud kan være meningsløst - i alle fall så tidlig som i 2025. Men på den annen side er jeg mer skeptisk til at våre politikere faktisk er i stand til å gjøre de nødvendige politiske tiltak som skal til når det ikke lengre er en "neste storting/regjering" man kan sende problemet videre til ... Eller at de i alle fall da ikke rekker å komme i mål til dette året. Så noen års forsinkelse i forhold til målsettingen før vi reellt er der at man kan si at det ikke lengre selges fossilbiler i Norge må nesten påregnes. Ikke fordi det ikke er mulig å nå målet, kun fordi man venter for lenge med å iverksette de nødvendige tiltak.
Model S 85D

Burger

Nå må man ta beregninger for det det er, men på Tesla delen på forumet så har de regnet på Kanadisk Model S og X og utstyrspakker, hva dollaren er i og hva det selges i Norge for. Deretter så har de estimert modell 3 i Norge.

El cheapo M3 vil estimert koste 298k i Norge. Dog med 'bare' 50kwt og man får sikkert levert bila sist siden Tesla vil mest sannsyneligvis levere utstyrspakker de tjener mest på først.

Men, tipper det er en bil man kan få i slutten av neste år. Prisene fortsetter å falle og batteri blir bedre. Dersom det stemmer at man får strippet model 3 til 298k sent 2019 så har prisfall 5 år på å gjøre fossilbil så uøkonomisk at kun idioter vil kjøpe det. Tror sikling og jofahatt vil være en del av bekledningen :-)

Husk 2025 er like langt frem i tid som 2011 Leaf er bak.

Lenke til utregning, link til regneark på første post. Diskuter nøyaktighet av tallene i den posten, har man gode argumenter på feil så tipper jeg trådstarter der er glad : https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=38839.0
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

automat

Sitat fra: Dede på onsdag 14. november 2018, klokken 19:54


Traff en ambulanse igår og tenkte da at enkelte biler ikke bør måtte stå i ladekø eller gå tom for strøm....

Må jo være perfekt å kunne designe en ambulanse basert på elbil.

Rask akselerasjon selv om den er tung. Ingen rykkete giring og enkelt å kjøre mykt for å skåne pasient. Og alltid full effekt tilgjengelig. Plenty med strøm til varme/AC og til utstyret ombord, slik at man slipper å stå på tomgang.

Med pantograf på taket kan hurtiglading starte idet bilen svinger inn på ambulansemottaket, for avlevering av pasient, og klargjøring til neste oppdrag.

En ulempe er at man neppe kommer under 3,5t og B-førerkort pga batterivekt.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Amatøren

#9
Sitat fra: automat på onsdag 14. november 2018, klokken 22:43
En ulempe er at man neppe kommer under 3,5t og B-førerkort pga batterivekt.

Hva er problemet?

De fleste brannbiler er over 3,5 tonn. Unntaket er vel kommandobiler og en og annen gammel kassebil (Hiace?) bortgjemt i en og annen liten bygdekommune.

Brannvesenet klarer å få kombinerte tungbilsjåfører og brannmenn. Da bør vel det gå å få til kombinasjonen tungbilsjåfører og ambulansepersonell også.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Rollep

Sitat fra: Ketill Jacobsen på onsdag 14. november 2018, klokken 20:41
Sitat fra: Rollep på onsdag 14. november 2018, klokken 19:20
Man må være rimelig naiv hvis man tror Norge kommer å forby salg av bensin og dieselbiler i 2025.


Så vidt jeg vet så har Norge vedtatt at en vil legge til rette for at ingen fossilbiler selges etter 2025. Om ikke det ser ut til å ville skje, vil man gjøre politiske tiltak for å nå målsettingen. Forbud er meningsløst!
Politikerne vedtar og finner på så mye rart at halvparten hadde vært mer enn nok.

Her i Stavanger går politikerne inn for 80 prosent kutt i klimagassutslippene innen 2030.

Hvordan man skal få dette til vites ikke. Det eneste vi vet er at de har allerede vedtatt å innføre bompenger for elbiler, kanskje det er første skrittet på veien :D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA