Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

CCS-kontakt på Model 3 i Europa

Startet av georglu, onsdag 14. november 2018, klokken 11:45

« forrige - neste »

georglu

Model 3 RN108xxxxxx - reservert 31.03.2016

mizzle

Konge! Det var siste spikeren i Leaf kista for min del, da blir det Model 3 neste gang :)

MrBacardi

Hm, underlig at m3 ikke kan lade direkte på de originale supercharger-kablene, men må bruke nye kabler med ccs-plug.

En skulle tro de kunne koble seg til via modifisert type2-kontakt
MineBiler.no - Legg inn dine biler gjennom årenes løp
Jeg koblet Teslaen til Slack

2024 Q4 45 Quattro - Utleveres april 2024
2023 Q4 45 Quattro - Utlevert jan 2023
2016 Model S 70D - Utlevert feb 2016

Handyman

#3
Siden Tesla skal utstyre laderne sine med ekstra kabler slik at både "gamle" og nye kan lade. Kan det bety at dagens plugg og kontakt er på vei ut?
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: MrBacardi på onsdag 14. november 2018, klokken 12:18Hm, underlig at m3 ikke kan lade direkte på de originale supercharger-kablene, men må bruke nye kabler med ccs-plug.

En skulle tro de kunne koble seg til via modifisert type2-kontakt
Som jeg skrev i nabotråden:

Tror dette har med at det blir mindre komplekst på bilene. Nå trenger de ikke støtte både DC-mid og DC-high. Når de ikke har behov for å koble i mellom disse to oppsettene slipper de noen ekstra releer. N, L1, L2 og L3 kan være koblet rett på laderen uten noe i mellom, mens DC-pinnene kan være koblet til batteripakken via 2 stk releer.

Jeg tror man hadde trengt ytterligere 6 stk releer for å støtte både DC-mid og DC-high. I tillegg kan man gå ned på kabeldimensjonen på N, L1, L2 og L3. I stedet for å måtte kunne støtte 360A vil disse nå se kun 32A.

(Og et annet aspekt er at da er Model 3 klargjort for supercharger V3. Type 2 klarer neppe særlig mer enn dagens 360A. Med CCS kan man øke dette.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Amoss

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 14. november 2018, klokken 12:41
(Og et annet aspekt er at da er Model 3 klargjort for supercharger V3. Type 2 klarer neppe særlig mer enn dagens 360A. Med CCS kan man øke dette.)

... og her tror jeg nok du er inne på det vesentlige: Kan det rett og slett være at SuC v3 rett og slett er overgang til CCS kombinert med høyere effekt enn dagens løsning?  Vil det da også si at US-Tesla også vil få (Type1-)CCS etterhvert?
Model S 85D

bakskj

#6
De gamle Tesla UMC som vi kan koble til hjemme med blått eller rødt ladeadapter  (230 V og 400 V)  fungerer vel også på Model3 eller misforstår jeg her?

CCS-pin`ene må vel eventuelt dekkes til på noe vis om man lader med vanlig type2 plugg? Uheldig at de ligger helt åpent.
2021 E-Tron 55
2019 TM3 AWD LR FSD

Mazzbot

Sitat fra: MrBacardi på onsdag 14. november 2018, klokken 12:18
Hm, underlig at m3 ikke kan lade direkte på de originale supercharger-kablene, men må bruke nye kabler med ccs-plug.

En skulle tro de kunne koble seg til via modifisert type2-kontakt

Model 3 kan lade på vanlig SUc i tillegg
Tesla model 3 reservert 31/3 .

Espen Hugaas Andersen

UMC bør fungere helt fint, mens dagens CHAdeMO adapter vil definitivt ikke fungere.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Klykken

#9
Sitat fra: bakskj på onsdag 14. november 2018, klokken 13:11
CCS-pin`ene må vel eventuelt dekkes til på noe vis om man lader med vanlig type2 plugg? Uheldig at de ligger helt åpent.
Slik som på i3
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Espen Hugaas Andersen

Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Amoss

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 14. november 2018, klokken 13:17
... mens dagens CHAdeMO adapter vil definitivt ikke fungere.

Noe som stemmer med alle erfaringer man har i USA med å prøve dette adaptert på TM3. Hvilket leder meg til å tro at Tesla planlegger å legge om til CCS også i statene. Som jeg var inne på i ett annet innlegg - kan SuC v3 rett og slett være snakk om denne overgangen til CCS?
Model S 85D


Klykken

Gitt at de kan kommunisere med SuC, noe ingen andre kan enda.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Kristian O

Betyr dette at M3 også kan lade på Ionity?  :)
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA