Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla kommer nå med CCS

Startet av Øyvind.h, onsdag 14. november 2018, klokken 11:37

« forrige - neste »

Øyvind.h

Slippes andre til øker kundemassen en del, noe som gir penger inn, noe som gir større nettverk. Jeg er ikke bekymret for å slippe andre brukere inn i nettverket.
Men det forutsetter prising per minutt. Tesla forventer biler med temperaturstyrt batteri og mulighet for rask lading. Å slippe til biler uten temperaturstyring og snittladefart på 20-30-40kW er uheldig.
Dermed må disse bilene betale en svært høy pris per kWh fordi de ikke klarer utnytte infrastrukturen. Det fører til at eierne styrer unna, eller lader og bidrar til gode inntekter på nettverket=større utbygging.

Tesla forventer også å styre tilgang på en slik måte at de vet hvem som plugger i. Dermed må bilene lagres i database med betalingsinfo slik at inndriving av betaling går lett. Meget god brukeropplevelse, men lettere med Teslas egne biler enn biler fra andre merker.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

daktari

Det blir jo spørsmålet hva man tenkte var "non-discriminatory". I praksis tenker jeg at rabattordninger for Tesla-eiere er helt innenfor så lenge totalprisen for andre er rimelig. Når ladeoperatører tar 10,-/kWh i Tyskland og Fortum tar ca 3,-/kWh i Norge kan Tesla godt ha slike priser også. Må de sette opp prisen helt likt eller ha et rabattregime/bonuspoeng eller annet?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Snapcase

Grøsser over tanken på å lade på Lillehammer SuC i påskeferien.

Espen Hugaas Andersen

Lillehammer skal snart avlastes av ca 30 nye superladeplasser ved Mjøstårnet i Brumunddal.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

jkirkebo

Sitat fra: Snapcase på torsdag 15. november 2018, klokken 13:57
Grøsser over tanken på å lade på Lillehammer SuC i påskeferien.

Lillehammer har jeg droppet etter at Maché la ned, Burger King er absoutt ingen brukbar erstatning :( Vi får se hvordan spisetilbudene blir ved Brumunddal.

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 15. november 2018, klokken 14:12
Lillehammer skal snart avlastes av ca 30 nye superladeplasser ved Mjøstårnet i Brumunddal.

Dessuten kommer det vel ny SC på Øyer også? 20 plasser om jeg ikke husker feil. Det er liten grunn til å stoppe på Lillehammers 10 plasser da.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Vhagar

Sitat fra: Amoss på torsdag 15. november 2018, klokken 12:25
Sitat fra: Vhagar på torsdag 15. november 2018, klokken 12:06
Dette er jo noe NVE sier at de sitter og grubler på og bruker mye tid på å finne ut av. Ref linken under. Noen burde sende de denne linken til Amoss, for de bøyer jo av for EU direktiver så fort det dukker opp ett.

https://www.tek.no/artikler/elbillading-derfor-betaler-du-per-minutt-ikke-for-strommen-du-bruker/450673

De er nok svært godt kjent med denne. Men de avventer at det norske storting skal vedta direktivet som norsk lov. Det er DE som normalt "bøyer jo av for EU direktiver så fort det dukker opp ett".

Beklager at sarkasmen ikke kom klart nok frem, burde slengt på en /s. "De" var henvist til myndighetene generelt og stortinget som vedtar så klart, jeg var beklageligvis upresis i farten. Men poenget her er at uttalelsen deres (nve) kan tolkes som at det er opp til nve å avgjøre, når de helt klart vet at dette er noe som blir tredd ned over ørene på nve etter hvert å "vedta" videre. Så å late som at nve kan lande på noe annet er bare et spill for galleriet og helt unødvendig i en slik sak. Jeg tror med andre ord ikke på at det blir helt store avviket fra EU-teksten når den blir gyldig i Norge.

Ellers helt klart enig med deg.

Men hvordan ser du for deg at ordlyden kan bli annerledes i Norge slik at jeg som ladekunde hos Tesla/Fortum/GK/andre må stå der ved laderen og velge strømleverandør (som jeg kanskje kan ha en bonusavtale med også for å komplisere prosessen) før jeg starter ladingen?
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

Amatøren

#21
Å velge strømleverandør blir litt tullete og samtidig litt markedsorientert for kundene.

For de som drifter ladere vil nok ha sine gunstige innkjøpsavtaler. Kanskje også område avhengige avtaler ut fra slikt som for eksempel anleggsbidrag.

Skulle kundene velge strømleverandør selv må det kunne forhåndsdefineres via kundeforholdet med ladeoperatørene slik at det er forhåndsvalgt når man bruker app/ladebrikke.

Med SMS får man heller være prisgitt ladeoperatørenes strømavtaler.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Vhagar

Nettopp, derfor ser jeg ikke at det kan være i tråd med punkt 10 dersom en bryter med punkt 9 og lar NVE (via hva enn stortinget måtte vedta av ordly) diktere et slikt regime hvor det åpnes for slikt kaos og rot det ville blitt å la hver ladekunde få "tusen" valg ved hver ladestasjon før hver lading.

Så samme hva NVE her måtte ønske seg og ev. lobbyvirksomheter måtte prøve seg på så er det urimelig å lande på noe annet enn ordlyden fra EU for sluttbruker sin del selv om prisene kanskje vil være høyere. Her trumfer brukervennlighet pris. Det skulle tatt seg ut om jeg på en vanlig bensinstasjon måtte forholde meg til alle mulige ledd før jeg får fylle diesel f.eks.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

Amoss

Sitat fra: Vhagar på torsdag 15. november 2018, klokken 23:52
Men hvordan ser du for deg at ordlyden kan bli annerledes i Norge slik at jeg som ladekunde hos Tesla/Fortum/GK/andre må stå der ved laderen og velge strømleverandør (som jeg kanskje kan ha en bonusavtale med også for å komplisere prosessen) før jeg starter ladingen?

Ingenting behøver å bli andeledes, dette fremgår jo av direktivet:
Sitat
8.   Member States shall ensure that operators of recharging points accessible to the public are free to purchase electricity from any Union electricity supplier, subject to the supplier's agreement. The operators of recharging points shall be allowed to provide electric vehicle recharging services to customers on a contractual basis, including in the name and on behalf of other service providers.

Så det de jobber med er heller å vurdere om de kan droppe denne delen...
Model S 85D

Vhagar

Sorry, da misforstod jeg bare hva du mente med å endre ordlyden.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

sfinxern

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 15. november 2018, klokken 14:56
Sitat fra: Snapcase på torsdag 15. november 2018, klokken 13:57
Grøsser over tanken på å lade på Lillehammer SuC i påskeferien.

Lillehammer har jeg droppet etter at Maché la ned, Burger King er absoutt ingen brukbar erstatning :( Vi får se hvordan spisetilbudene blir ved Brumunddal.

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 15. november 2018, klokken 14:12
Lillehammer skal snart avlastes av ca 30 nye superladeplasser ved Mjøstårnet i Brumunddal.

Dessuten kommer det vel ny SC på Øyer også? 20 plasser om jeg ikke husker feil. Det er liten grunn til å stoppe på Lillehammers 10 plasser da.

Så det kommer på Øyer og i tillegg til Br.dal? Kan det da tenkes at Lillehammer blir tatt bort? Blir jo fort litt overflødig den da. Også mtp bygningsendringene der de er nå.
2017 Tesla Model S 75D
Bestilt 31.8.2017 - levert 4. desember
2016 BMW i3 94ah Fully Charged Protonic Blue
Produsert 26.8.2016 - levert 16.september 2016.
Min første elbil :)
Helelektrisk bilpark fra 4. desember 2017

jkirkebo

Sitat fra: sfinxern på fredag 16. november 2018, klokken 23:49
Så det kommer på Øyer og i tillegg til Br.dal? Kan det da tenkes at Lillehammer blir tatt bort? Blir jo fort litt overflødig den da. Også mtp bygningsendringene der de er nå.

Øyer kommer i tillegg ja. Jeg tviler på at Lillehammer forsvinner, vi har da Solli ennå selv om Rygge kom. Liten grunn til å fjerne noen, bedre flatedekning og flere valgmuligheter er alltid bra. F.eks om noen kjører Rv4 så vil de jo ikke passerer Brumunddal, og har kanskje ikke nok strøm til å nå Øyer (eller ikke skal den veien).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

sfinxern

Er det planer om noen SuC nedover den strekningen da? Altså RV4?
2017 Tesla Model S 75D
Bestilt 31.8.2017 - levert 4. desember
2016 BMW i3 94ah Fully Charged Protonic Blue
Produsert 26.8.2016 - levert 16.september 2016.
Min første elbil :)
Helelektrisk bilpark fra 4. desember 2017

jkirkebo

Sitat fra: sfinxern på lørdag 17. november 2018, klokken 10:31
Er det planer om noen SuC nedover den strekningen da? Altså RV4?

Neppe. Tesla ser ut til å satse hardt på E6 med meget god utbygging der på bekostning av parallellveiene. For min del betyr det at siden jeg tok i bruk Teslafi 1/10 i år har jeg ladet mer enn 8x så mye på CHAdeMO som på SC.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA