Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla kommer nå med CCS

Startet av Øyvind.h, onsdag 14. november 2018, klokken 11:37

« forrige - neste »

Øyvind.h

VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

jlan

#1
Flyttet til tråd under Lading. Bedre å fortsette diskusjonen der.
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=42385.0
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Amatøren

EU krav?

Har ikke noen skrevet noe om det tidligere?
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Øyvind.h

Ja Tesla har vel blitt pålagt i Tyskland å tilby CCS?

Det kan være M3 og kommende modeller legger opp til bruk av CCS uttaket på supercharger for å utnytte høyere effekt?

At Tesla ville tilby CCS ble klart når de meldte seg inn i CCS samarbeidet for en stund siden. Greit mtp å slippe adapter, men kommer det et CCS adapter som støtter høy effekt kan jeg leve med å benytte det et par ganger i året :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Øyvind.h

Kanskje produsenter kan bli mer interessert i å kjøpe tilgang til nettverket med CCS plugg?
Tesla blir det nye Shell/Esso/BP :)?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Lassi

Ligger nok an til det ja.

Sitat– Vi er definitivt åpne for diskusjoner med andre bilprodusenter om å gi dem tilgang til Supercharger-nettverket. Kapasitet er en driver for vår investering. Først nye ruter, nye markeder og så kapasitet, sier Bennett til Auto Express.

Han sier de har vært i kontakt med mange, men at det ikke har endt i noen konklusjon så langt.   

Amoss

Sitat fra: Amatøren på onsdag 14. november 2018, klokken 12:14
EU krav?

Har ikke noen skrevet noe om det tidligere?

Det har tidligere vært en del debatter om EU kravene.  De stiller da krav til at alle nybygde og endrede offentlig tilgjengelige ladestolper må utstyret med minst CCS lade-kabel, men har ikke noe krav om å ettermontere dette på eksisterende ladestolper.

I tillegg er det EU krav om at lade-plassene skal tilby "ad-hoc" lading og ikke-diskriminerende priser. Altså at en hvilken som helst CCS-utstyrt bil skal kunne koble seg til og lade uten noen form for forhåndsavtale og fortsatt få ~samme pris som alle andre, inklusive Tesla's egne biler.

Nå har så vidt jeg har forstått Tesla på sine siste SuC i Tyskland valgt å montere dem på inngjerdet og avlåst plass (med kode opplyst på skjermen i bilen) for å omgå dette med "offentlig tilgjengelig" og derved ikke behøve å oppfylle EU kravene. Dette hadde de neppe gjort dersom planen var å oppfylle alle kravene så snart etter.

Så nei, ser ikke dette som ett forsøk på å oppfylle EU-kravene, kun at de har innsett det fornuftige i å gå for en standard løsning. At de derved over-oppfyller ett av EU kravene blir da irrelevant. Ser ikke for meg at de vil åpne opp for "ad-hoc" lading med det første (men det kan komme en eller annen gang i fremtiden), og i den grad de åpner for andre til å lade på disse stolpene så blir det enten etter avtale med fabrikanten og/eller til en høyere pris enn det Teslas egne biler må betale.

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 14. november 2018, klokken 12:29
Kanskje produsenter kan bli mer interessert i å kjøpe tilgang til nettverket med CCS plugg?
Tesla blir det nye Shell/Esso/BP :)?

Helt klart. Tidligere må det nok ha vært uinteressant for de fleste bilprodusentene da de måtte utstyrt bilene med en ustandard ladeport. Men nå blir det en annen sak. Blir spennende å se :)
Model S 85D

sylwester

#7

De hadde ikke trengt å ha CCS i TM3 så det er muligens et (lurt) valg for at TM3 blir enklere i elekronikken og også kan lade fra andre ladestasjoner med høy hastighet uten adapter.

Det er et krav om CCS, men jeg antok den gjaldt overalt akkurat som Type2. F.eks. i garasjen på jobben er ikke offentlig tilgjengelig, men de må ha type2 selv om den ikke tilbyr lading til alle.

Hvilket direktiv krever at Tesla sitt ladenettverk må være tilgjengelig for alle?
Hvilket direktiv krever at ikke Tesla kan diskriminere på de som har kjøpt deres bil? I praksis er vel selv et kjøp av TM3 med på å sponse SC selv om de nå skal begynne å betale for lading.
Jeg tenker de kunne tatt en Artic. Tilby lading til en pris som gjør at de heller vil velge noen andre. Da vil folk uten Tesla betale litt av driften av SC.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Amoss

Sitat fra: sylwester på torsdag 15. november 2018, klokken 10:46
Hvilket direktiv krever at Tesla sitt ladenettverk må være tilgjengelig for alle?
Hvilket direktiv krever at ikke Tesla kan diskriminere på de som har kjøpt deres bil? I praksis er vel selv et kjøp av TM3 med på å sponse SC selv om de nå skal begynne å betale for lading.

https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?qid=1542277190444&uri=CELEX:32014L0094
Sitat
9.   All recharging points accessible to the public shall also provide for the possibility for electric vehicle users to recharge on an ad hoc basis without entering into a contract with the electricity supplier or operator concerned.

10.   Member States shall ensure that prices charged by the operators of recharging points accessible to the public are reasonable, easily and clearly comparable, transparent and non-discriminatory.

Model S 85D

Vhagar

Sitat fra: Amoss på torsdag 15. november 2018, klokken 11:29
Sitat
9.   All recharging points accessible to the public ... without entering into a contract with the electricity supplier or operator concerned.

Dette er jo noe NVE sier at de sitter og grubler på og bruker mye tid på å finne ut av. Ref linken under. Noen burde sende de denne linken til Amoss, for de bøyer jo av for EU direktiver så fort det dukker opp ett.

https://www.tek.no/artikler/elbillading-derfor-betaler-du-per-minutt-ikke-for-strommen-du-bruker/450673

Punkt 10 føler jeg forøvrig er rimelig greit her til lands. De er høye men må vel sies å være fornuftige gitt investeringskostnaden og et forventet krav om lønnsomhet. Lett å sammenligne prisene også mellom Fortum og Grønn kontakt i hvertfall og alle faktorer er jo kjent. At det er en viss lærekurve for nye brukere vil det alltids være. Diskriminerende er det vel i grenseland å kalle teslaladestasjonene da de kan sees på som en del av prisen man har betalt for bilen, men her er det nok rikelig med jurister som sitter og finpusser pennene sine.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

Amoss

Sitat fra: Vhagar på torsdag 15. november 2018, klokken 12:06
Dette er jo noe NVE sier at de sitter og grubler på og bruker mye tid på å finne ut av. Ref linken under. Noen burde sende de denne linken til Amoss, for de bøyer jo av for EU direktiver så fort det dukker opp ett.

https://www.tek.no/artikler/elbillading-derfor-betaler-du-per-minutt-ikke-for-strommen-du-bruker/450673

De er nok svært godt kjent med denne. Men de avventer at det norske storting skal vedta direktivet som norsk lov. Det er DE som normalt "bøyer jo av for EU direktiver så fort det dukker opp ett". EU-direktivet er ett direktiv som sier hva medlemslandene (og slavelandene i f.eks. EØS) må vedta i sine respektive lover. Det forekommer at ordlyden i enkelte land avviker noe i fra teksten i direktivet, noe som kan medføre noe varierende praksis fra land til land.

Er usikker på hvor langt dette har kommet nå?  Eneste jeg husker med sikkerhet er at dette er vedtatt som lov i Spania og Tyskland. Det var diskutert for en tid tilbake, men husker ikke i farten hva som kom frem fra den debatten.


Sitat fra: Vhagar på torsdag 15. november 2018, klokken 12:06
Diskriminerende er det vel i grenseland å kalle teslaladestasjonene da de kan sees på som en del av prisen man har betalt for bilen, men her er det nok rikelig med jurister som sitter og finpusser pennene sine.

Sant, så dette kan fort bli advokatmat i alle land som vedtar og følger opp denne delen av direktivet. Og her kan man også ende opp med litt forskjellig ordlyd i de forskjellige landene slik at resultatet ikke nødvendigvis blir det samme i alle land...
Model S 85D

Magnus Hansen

Hvis det ender med at Tesla må slippe til andre biler på ad-hoc basis til ikke-diskriminerende priser, så vil jo superchargerne fylle seg fort opp... og Tesla er med å subsidiere andres lading. Da har i alle fall Tesla ingen grunn til å åpne nye stasjoner i Europa.

Amoss

#12
Sitat fra: Magnus Hansen på torsdag 15. november 2018, klokken 13:10
Hvis det ender med at Tesla må slippe til andre biler på ad-hoc basis til ikke-diskriminerende priser, så vil jo superchargerne fylle seg fort opp... og Tesla er med å subsidiere andres lading. Da har i alle fall Tesla ingen grunn til å åpne nye stasjoner i Europa.

Som sagt, det er en grunn til at de har valgt å sette opp de siste stasjonene i Tyskland (som altså HAR implementert direktivet) på inngjerdet tomt med lås. De bør derfor ikke regnes som "offentlig tilgjengelige".

Problemet her er når de nå skal oppgradere alle(?) superchargerne med ekstra ladekabel så må de antagelig også gjøre det samme på disse eksisterende laderne. Dette da direktivet tilsier at alle NYE og OPPGRADERTE offentlig tilgjengelige ladestolper skal følge direktivet. Dette altså i alle land som har implementert en strikt utgave av direktivet.

Edit: Dersom de da ikke får gehør for at ladingen er (delvis) forhåndsbetalt slik at de kan ta en betraktelig høyere pris for "ad-hoc" lading.
Model S 85D

geear

Vil tro prisdifferiensering kan forsvares med at de dokumenterer at man betaler delvis for SuC-utbygging via kjøp av Tesla, og at prisen derfor kan være en tredjedel.

Problemet når/hvis det åpnes for alle bilmerker, er at SuC-fordelen med Tesla faller delvis bort. Brukervennligheten er der, men da står vi i de samme køene som alle andre.

Amoss

Sitat fra: gr på torsdag 15. november 2018, klokken 13:33
Problemet når/hvis det åpnes for alle bilmerker, er at SuC-fordelen med Tesla faller delvis bort. Brukervennligheten er der, men da står vi i de samme køene som alle andre.

Sant nok, men på den annen side, dersom alle bilmerker får tilgang, og de kan ta seg godt nok betalt til at de tjener på disse andre kundene så kan de også bygge ut nettverket desto raskere. Enten det eller så blir de så dyre å bruke for ikke-Tesla biler at det ikke blir noe nevneverdig problem...

... og da som offentlig tilgjengelige ladestasjoner for "alle" elbiler vil de antagelig også ha krav på (mer?) offentlig støtte....

Så fremt de får aksept på å "diskriminere" tilstrekkelig på pris så antar jeg det ikke vil være noe nevneverdig problem. Hvis ikke må de altså ta tiltak for at stasjonene ikke kan bli definert som "offentlig tilgjengelige".
Model S 85D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA