Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Overdrives betydningen av elbilene inntog?

Startet av Roy Aasen, tirsdag 13. november 2018, klokken 23:27

« forrige - neste »

Roy Aasen

Ved x antall elbiler om 20 år er jo ikke innspart oljeforbruk mye å slå i bordet med.
(Jepp, gjettverk, men likevel)


https://e24.no/energi/elbil/fersk-iea-rapport-jekker-opp-elbil-anslaget/24491550

Hvem mener herskapet?

Electrix

IEA er jo kronisk overoptimistiske til oljemarkedet og eksisterende kull og atomkraft. Man kan nok se på dette som et absolutt worst case scenario. Her er f.eks. en enkel analyse gjort av Bloomberg i 2016:
Sitat
Last year EV sales grew by about 60 percent worldwide. That's an interesting number, because it's also roughly the annual growth rate that Tesla forecasts for sales through 2020, and it's the same growth rate that helped the Ford Model T cruise past the horse and buggy in the 1910s. For comparison, solar panels are following a similar curve at around 50 percent growth each year, while LED light-bulb sales are soaring by about 140 percent each year.
Yesterday, on the first episode of Bloomberg's new animated series Sooner Than You Think, we calculated the effect of continued 60 percent growth. We found that electric vehicles could displace oil demand of 2 million barrels a day as early as 2023. That would create a glut of oil equivalent to what triggered the 2014 oil crisis.
https://www.bloomberg.com/features/2016-ev-oil-crisis/#_ga=1.172612011.9

Man må også huske på at selv om oljeprisen nå er en del lavere så holdes den kunstig oppe av at opec landene og russland har redusert produksjonen kraftig, spørsmålet er hvor mye mer de kan redusere, elektrifiseringen skjer jo i mange områder nå.

Og når det gjelder elbiler så har jo  nesten alle ventelister, de selger alt de kan produsere, og flere av de store bilprodusentene har store batterifabrikker på gang. Jeg tror økningen blir større og får større konsekvenser.

Vi ser jo også at elbiler gir økt interesse for fornybar energi, og fornybar energi gir økt interesse for elbiler.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Ketill Jacobsen

Tror nok IEA og oljekameratene nå begynner å bli alvorlig nervøse. Elbiler vil snart få sitt fullstendige gjennombrudd, busser er godt i gang og lastebiler kommer både med batterier og hydrogen. Skip kommer med både batterier og hydrogen. Mange skip utstyres med LNG-motorer og drives av flytende naturgass. Etter det er ikke overgangen så stor til flytende hydrogen som kan være drivstoff for de samme motorene eller brenselsceller. Også fly med batterier kommer og i særdeleshet hybridfly som tar bort problemet med rekkevidde. Her kan en også bruke flytende hydrogen og brenselsceller og mange andre løsninger. Men bare batterier er mange tiår unna!


Produsenter av fossile brensler (kull, olje og gass) går en dyster fremtid i møte!

Burger

Er det ikke IEA som har bommet fem år på rad nå med elbilsalget?

Stigende kurve i salg men hvert år spår de at kurven flater ut. Ganske morro graf når man ser salget og deres spådommer tilbake i tid. Skal se om jeg orker å se igjennom Tony Seba videoer til jeg finner kilden.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Electrix

Det er lov å bomme på målet, selv proffesjonelle fotballspillere med millionlønn gjør det, men hvis man bommer på målet så vil man normalt korrigere en del før man prøver på nytt. En fotballspiller vil derfor skyte noen skydd til venstre og noen til høyre for målet. Hvis han derimot skyter 10 straffespark og ALLE treffer langt til venstre for målet så vil det hagle med påstander om at han bommer med vilje.

Ta en titt på kurven nedenfor om IEAs spådommer om solcelleutbygging de senere årene, hver gang har de bommet grovt og hver gang har de bare korrigert for det som allerede er bygget og så tenkt at det skal avta. Det er ikke bare litt feil, det er latterlig.  :laugh: :laugh: :laugh:
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Espen Hugaas Andersen

Det "bærekraftig utvikling 2040"-scenariet er nok ikke veldig galt. Kanskje fortsatt litt konservativt, men ikke helt på jordet.

Da synker ojeforbruket fra 95 mill fat per dag i 2017 til 70 mill fat per dag i 2040.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA