Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kommer du fortere frem om du kjører senere eller følger trafikken?

Startet av Stav, tirsdag 13. november 2018, klokken 13:53

« forrige - neste »

Stav

Tittet på Bjørn Nylunds siste video i går. Han tar igjen opp et interessant tema: Skal du kjøre sakte eller fort på motorveien for å bruke minst tid på transporten?
Ioniq er jo utrolig effektiv både på landeveien og på motorveien. Derfor tok jeg meg litt tid til å leke litt mer med tallene... I tillegg har jeg lagt inn tid brukt til lading i beregningene. Moro å leke litt mens man venter!?


Balaklava

Dette hadde jeg aldri tenkt på om jeg ikke leste det her :-) Får bilen i slutten av uka. Så om en skal på langtur, og har en bil som lader så kjapt som Ioniq faktisk gjør, så er det ingen grunn til å være en sinke i trafikken, heller tvert i mot. Venstrefil og gasse på.

Gjelder jo ikke kun på langtur, også ellers.

Gledelig nyhet! :-) Har jo møtte noen elbiler som "sniker seg" avgårde i snegletemp, men da er de vel helt på tampen må en tro.
---
Med Prius hybrid, ikke ladbar, så opplevde jeg at inspirert sparekjøring gjorde at jeg endte opp i (for) lav hastighet. Var litt redd for at elbil skulle bli det samme, men nå har jeg kronargument for å ikke snegle meg avgårde for å spare strøm :-)

AppleKnocker

Teorien stemmer bra i praksis. Hadde nylig en langtur på over 800 km fra Danmark til Norge via Sverige med Ioniq. Dårlige forhold for elbil, med kjølig vær, nedbør og motvind. Vi valgte å kjøre så fort som forholdene og fartsgrensene tillater. Dvs mellom 100-130 med lange distanser i +120 km/t. Kjørte ned til 5-10% og stoppet lading rundt 80% for å utnytte maks ladefart.

Det ble hyppige ladestopp: kjørte 12-13 mil på en drøy time, ladet 25-30 minutter, og så nye 12-13 mil. Kunne sikkert kjørt saktere og kommet 15-18 mil pr lading. Men det ville garantert tatt lenger tid.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA