Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

M3 nå i Norge, alternativ til eNiro?

Startet av AmocoCadiz, tirsdag 13. november 2018, klokken 13:48

« forrige - neste »

xyzzy

Nå er jo ikke prisene på M3 klare, men M3 har jo uansett noen klare ulemper:


  • Et førermiljø som er tilpasset egenskaper den ikke har, dvs. nivå 5 selvkjøring - og ikke det at bilen faktisk må kjøres.
  • Tesla-byggekvalitet
  • Kjempekøer på service - organisasjonen er ikke dimensjonert for nåværende volum/kvalitet, langt mindre økt volum
  • For dem som bryr seg om slikt kommer det vel foreløpig ikke med hengerfeste
  • Noe utdatert mediasenter, som mangler Apple Carplay/Android Auto
  • Sedan

Noen fordeler har den klart også:

  • Tilgang til Teslas superlader-nettverk
  • God rekkevidde
  • Mulighet for firehjulsdrift
  • App fra dag 1
  • Tesla er best i klassen på å oppdatere eldre biler og introdusere forbedringer etter leveranse. Foreløpig har vel ingen andre gjort noe annet enn mindre optimaliseringer/feilrettinger?
  • Tesla klarer vel å levere langt mer enn 2000 biler i året når de først leverer. De er ingen compliance-fabrikant

Cowboystrekk

Sitat fra: navyelsen på onsdag 14. november 2018, klokken 13:25
Sitat fra: Cowboystrekk på onsdag 14. november 2018, klokken 10:26
For de av oss som ennå bruker vogn er sedan en elendig løsning, Niro mye bedre.

Jeg syns det virker som grei plass til barnevogn i M3:


Med litt ekstra plass i frunken, samt en takboks, virker denne fullt brukbar som familiebil!
Med ei så lita vogn så er jo ting greit. Skal du ha ei vogn med skikkelige hjul for turer i skog etc eller type OTH trehjuls så er sedan kjipt. Kombi/stv hvor du kan legge mer i høyden er klart å foretrekke etter 9 år med barnebvogner ;) 2 år med sedan var nok for vår familie, men smak og behag. Om noen er fornøyd med Model 3, barnevogner og småbarnslivet synes jeg det er flott :)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

xyzzy

Sitat fra: Bjoris på tirsdag 13. november 2018, klokken 19:53
Lenge siden jeg har vært aktiv på Niroen siden, dette ranet fra BOS ble bare så dumt at jeg har kjøper den kun for videresalg dersom det er mulig å gjøre seg noen kroner.


Om du kan kjøpe den kun for videresalg er det vel ikke et ran, men et særdeles gunstig kjøp?

Bjoris

Sitat fra: xyzzy på onsdag 14. november 2018, klokken 14:36
Sitat fra: Bjoris på tirsdag 13. november 2018, klokken 19:53
Lenge siden jeg har vært aktiv på Niroen siden, dette ranet fra BOS ble bare så dumt at jeg har kjøper den kun for videresalg dersom det er mulig å gjøre seg noen kroner.

Om du kan kjøpe den kun for videresalg er det vel ikke et ran, men et særdeles gunstig kjøp?

Poenget er at det bare er på helt kort sikt at det kan være ett gunstig kjøp, når det begynner å komme importbiler fra Frankriket og Model 3 ruller ut i store mengder samt at Leaf Plus kommer så er jeg langt fra sikker på om dette blir noe gunstig kjøp.

Det virker som at det finnes en del folk som bare MÅ ha bil med lang rekkevidde akkurat her og nå, derfor kan en tjene penger og det er det jeg vil vurdere, klart får en 450.000 for en bil som kommer på litt over 400.000 så er det jo en grei fortjeneste og jeg forstår jo at BOS sliter med å selge bilen til det den skulle ha kostet når markedet er så spinnvilt. Men jeg vil heller ha ett produkt der ikke marginene har gått i taket, men der en har brukt pengene på bilen og ikke i forhandlerens lomme.

Ser en sammenligning med Niro og 3 over, her mangler jo veldig mye:

Model 3 overgår Niro så til de grader på kjøreegenskaper. En ville jo aldri funnet på å sammenligne en Niro PHEV med en BMW 3 serie, men når det er elbiler så er det liksom likt.

Jeg lest forresten om hun i Mandal som hadde fått en Model 3 nå, der sier Trond i SørImport at Model3  kommer til å overraske mange, mer støysvak enn S og X!! Tror den kommer til å overgå Niro så til de grader på dette området også.

Vi sammenligner epler og bananer. Kiaen er nok ok som fremkomstmiddel, men det blir aldri en bil du drar på smilebåndet hver gang du setter deg inn i. For noen er dette verd mye penger...

xyzzy

Sitat fra: Bjoris på lørdag 17. november 2018, klokken 00:41
Sitat fra: xyzzy på onsdag 14. november 2018, klokken 14:36
Sitat fra: Bjoris på tirsdag 13. november 2018, klokken 19:53
Lenge siden jeg har vært aktiv på Niroen siden, dette ranet fra BOS ble bare så dumt at jeg har kjøper den kun for videresalg dersom det er mulig å gjøre seg noen kroner.

Om du kan kjøpe den kun for videresalg er det vel ikke et ran, men et særdeles gunstig kjøp?

Poenget er at det bare er på helt kort sikt at det kan være ett gunstig kjøp, når det begynner å komme importbiler fra Frankriket og Model 3 ruller ut i store mengder samt at Leaf Plus kommer så er jeg langt fra sikker på om dette blir noe gunstig kjøp.

Det virker som at det finnes en del folk som bare MÅ ha bil med lang rekkevidde akkurat her og nå, derfor kan en tjene penger og det er det jeg vil vurdere, klart får en 450.000 for en bil som kommer på litt over 400.000 så er det jo en grei fortjeneste og jeg forstår jo at BOS sliter med å selge bilen til det den skulle ha kostet når markedet er så spinnvilt. Men jeg vil heller ha ett produkt der ikke marginene har gått i taket, men der en har brukt pengene på bilen og ikke i forhandlerens lomme.

Ser en sammenligning med Niro og 3 over, her mangler jo veldig mye:

Model 3 overgår Niro så til de grader på kjøreegenskaper. En ville jo aldri funnet på å sammenligne en Niro PHEV med en BMW 3 serie, men når det er elbiler så er det liksom likt.

Jeg lest forresten om hun i Mandal som hadde fått en Model 3 nå, der sier Trond i SørImport at Model3  kommer til å overraske mange, mer støysvak enn S og X!! Tror den kommer til å overgå Niro så til de grader på dette området også.

Vi sammenligner epler og bananer. Kiaen er nok ok som fremkomstmiddel, men det blir aldri en bil du drar på smilebåndet hver gang du setter deg inn i. For noen er dette verd mye penger...

Det finnes ingen perfekte biler... og innen elbiler er dette mer tydelig enn for fossile, siden det er færre modeller og laang ventetid. Eks. er model 3 en bil som er fullstendig uaktuell for meg, fordi førermiljøet ruller terningkast 0 på en skala fra 1-6: Det finnes ikke.  Ikke engang en HUD. Om den hadde hatt et miljø lignende model S (ikke garasjevennlig for meg), ville nok en model 3 LR AWD Premium stått veldig høyt på listen.

Men tilbake til prisen: Du synes det er OK å selge den om du tjener f.eks. 30000. Om prisen til deg som kjøper var eks. 40000 lavere ville du tjent 70000, og det ville vært enda mer attraktivt å selge den.

Hovedproblemet med Niro er leveringstakten, kombinert med at app ikke kommer før om et år. Mange vil nok også slenge på at de venter på hengerfeste.

Morten Christiansen

Sitat fra: Bjoris på lørdag 17. november 2018, klokken 00:41


Ser en sammenligning med Niro og 3 over, her mangler jo veldig mye:

Model 3 overgår Niro så til de grader på kjøreegenskaper. En ville jo aldri funnet på å sammenligne en Niro PHEV med en BMW 3 serie, men når det er elbiler så er det liksom likt.

Jeg lest forresten om hun i Mandal som hadde fått en Model 3 nå, der sier Trond i SørImport at Model3  kommer til å overraske mange, mer støysvak enn S og X!! Tror den kommer til å overgå Niro så til de grader på dette området også.

Vi sammenligner epler og bananer. Kiaen er nok ok som fremkomstmiddel, men det blir aldri en bil du drar på smilebåndet hver gang du setter deg inn i. For noen er dette verd mye penger...

KIA e-Niro ser kjedelig ut, Model 3 ser direkte stygg ut. Foretrekker kjedelig fremfor stygg. Tesla har aldri vært et alternativ for meg.

Kunne ønsker KIA Korea var flinkere til å gi informasjon, og at KIA Norge derfor hadde mer informasjon og komme med, samt at KIA Norge var flinkere til å gi informasjon de har.

Espen Hugaas Andersen

Nå er utseende helt subjektivt.

I mitt syn ser Niro helt grei ut, men kanskje litt kjedelig. Mens Model 3 ser ganske bra ut. Minner meg om Porsche.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Morten Christiansen

Minner meg mer om en etterfølger av Dodge Neon.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA