Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

M3 nå i Norge, alternativ til eNiro?

Startet av AmocoCadiz, tirsdag 13. november 2018, klokken 13:48

« forrige - neste »

AmocoCadiz

Ikke til hensikt å helle bensin på bålet,
men for oss og kanskje flere er Tesla Modell3 blitt et mer mulig alternativ til eNiro, når prissettingen av eNiro ble 400k pluss.
Vi synes merverdien er større for M3 selv om noe dyrere og at M3 er en langt mere fremtidsrettet og spennende bil.

Den ser bedre ut også.
Epler og pærer?
ja men slik er jo elbilmarkedet nå,
man ender opp ofte tvunget til å ta noen valg som ikke er preferanser i utgangspunkt,
pga lange ventelister
man kjøper større og dyrere enn tiltenkt (modelS)
eller mindre enn tenkt (Kona)
for å få andre kvaliteter siom feks rekkevidde.

Alternativet Modell 3 ble jo plutselig mer aktuelt og reellt siden første bil nå demovises i Teslas showrom Skøyen i Norge fra imorgen!

1fastKIA

Ja, jeg reserverte M3 selv denne uka, etter å ha sett eNiro og blitt noenlunde skuffa...


Sent from my iPhone using Tapatalk

lirekassa

Hadde det vært Model Y så hadde det ikke vært konkurranse engang, men ikke alle klarer seg med sedan. Har ikke helt bestemt meg; har lavt nummer på e-Niro, men om jeg får Model 3 i løpet av Q2 eller tidlig Q3 2019 så betaler jeg heller litt ekstra for å få den.

teslanor

Enig i forhold til Model Y. Får håpe på mer info om denne  modellen omkring mars/påske neste år.
Når det gjelder e-Niro vs. Model 3 så er det nok de dyreste versjonene av M3 som først blir tilgjengelige, SR og MR tror jeg vi kan vente leeeenge på...

MikkeBoomBoom

Vi stilte oss i kø på Kona, Niro, Model 3 og Ds. På Konaen så ble bagasjerommet for lite så det droppet vi. Kona virker som et mye bedre valg for oss med en liten kid, men antall liter på Niro og Model 3 er så vidt jeg kan se nesten identisk (425 på Model 3 og 450 på Niro med plast og isopor fjernet).

Joda, det er nok mer praktisk å lesse inn i Niro men på alle andre punkt virker Model 3 som en bedre bil (har kønr 11xx på Niro, mens reservasjonen på Model 3 ble lagt inn dagen etter presentasjonen).

Så for oss blir det nok Model 3.


Bjoris

#5
Lenge siden jeg har vært aktiv på Niro siden, dette ranet fra BOS ble bare så dumt at jeg har kjøper den kun for videresalg dersom det er mulig å gjøre seg noen kroner.

Vi går for Model 3, men det blir ikke performance så får den neppe før til høsten, har stått i kø side 31.3.2016, men det har liten verdi når performance gutta går foran i køen, men det er greit nok. Tesla må tjene penger for å overleve, Kia kunne spart seg BMW prisene sine bare for de de kan...

Cowboystrekk

Sitat fra: AmocoCadiz på tirsdag 13. november 2018, klokken 13:48
Ikke til hensikt å helle bensin på bålet,
men for oss og kanskje flere er Tesla Modell3 blitt et mer mulig alternativ til eNiro, når prissettingen av eNiro ble 400k pluss.
Vi synes merverdien er større for M3 selv om noe dyrere og at M3 er en langt mere fremtidsrettet og spennende bil.

Den ser bedre ut også.
Epler og pærer?
ja men slik er jo elbilmarkedet nå,
man ender opp ofte tvunget til å ta noen valg som ikke er preferanser i utgangspunkt,
pga lange ventelister
man kjøper større og dyrere enn tiltenkt (modelS)
eller mindre enn tenkt (Kona)
for å få andre kvaliteter siom feks rekkevidde.

Alternativet Modell 3 ble jo plutselig mer aktuelt og reellt siden første bil nå demovises i Teslas showrom Skøyen i Norge fra imorgen!
Mulig hengerfeste, mer praktisk og større bagasjerom på Niro og vanlige takrails  gjør den attraktiv for f.eks småbarnsfamilier. Om Model 3 får hengerfeste uten allverdens med pristillegg er jo den plutselig mye mer interessant. Bagasjerom (forutsatt senking) er vell det klart største minuset med Model 3 og som gjør den uaktuell for oss pr nå. Niro kunne fungert, men pga leveringstida droppa vi å legge inn reservasjon.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

geear

Syns argumentet om "mulig hengerfeste" på e-Niro begynner å miste mening. Fakta er at e-Niro ikke har hengerfeste selv om KIA har hevdet at den mest sannsynlig får det, så hvorfor skal vi tro på det? Kanskje det kommer på e-Niro, kanskje det kommer på TM3, kaaaaanskje kommer kongen til middag her i dag...

Og dette med at e-Niro er overlegen TM3 på lasteplass deler jeg ikke din mening om, etter å ha sett e-Niro live.

Cowboystrekk

Du har vell sett Model 3 og live? Niro uten senka golv er ikke noen høydare, med senka golv blir ting plutselig mer interessant. Vi hadde en sedan med samme oppgitte bagasjevolum ca som Model 3 tidligere (425 liter). Niro med senket golv og fyllt opp til tak rommer endel mer enn den. For de av oss som ennå bruker vogn er sedan en elendig løsning, Niro mye bedre. Med "tøygitter" eller å legge store og lette ting på toppen kan du fylle opp til taket i Niro og utnytte 100-150 liter ekstra, i Model 3 er 425 uansett maks bak. Selv med volum foran i bruk så kan du faktisk få inn maks 475l i Model 3 og 550-600l i Niro.

Får håpe begge får hengerfeste.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

AndreasRingdal

Størrelsen på lasteluken bak gjør TM3 uaktuell for meg. Mangel på takstativ gjør TMX uaktuell. Mulig benplass bak gjør eNiro uaktuell. Beholder reservasjon til vi får prøvekjørt med unger i baksetet
TMX 75D (MCU2/HW3/FSD)
Leaf 24 fra 2016 til 2018 (50000km)

Strøm Tycoon

Den største ulempen med Model 3 er oversett her, og det er service.

Det er ille som det er nå hos Tesla, tør ikke tenke meg hvordan det blir når volumet av biler dobles og mer til.

Cowboystrekk

Sitat fra: model3citizen på onsdag 14. november 2018, klokken 11:19
Den største ulempen med Model 3 er oversett her, og det er service.

Det er ille som det er nå hos Tesla, tør ikke tenke meg hvordan det blir når volumet av biler dobles og mer til.
Kommer litt an på hvor i landet du bor, men både priser og tilgjengelighet er dårligere enn det det bør være. Andre ulemper for folke-Teslaen er forsikring og dekkpriser som gjør den til et dyrere valg enn tilsvarende biler. Dog har den ladenettverket, appen, ytelsene, utseende, kjøreopplevelse etc som nok ingen biler i den prisklassen vil matche på lenge ;)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

navyelsen

Sitat fra: Cowboystrekk på onsdag 14. november 2018, klokken 10:26
For de av oss som ennå bruker vogn er sedan en elendig løsning, Niro mye bedre.

Jeg syns det virker som grei plass til barnevogn i M3:


Med litt ekstra plass i frunken, samt en takboks, virker denne fullt brukbar som familiebil!
Kia e-Niro utlevert 15.02.2019

PionerThink

Hvorfor i himmelens navn har Tesla laget en så liten bakluke på Model 3 :o
Hvorfor ikke gjøre som Hyundai på Ioniq: https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=40375.0
Er jo mye enklere å utnytte plassen her fremfor å trø ting inn fra enden 8)
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

turfsurf

Sitat fra: PionerThink på onsdag 14. november 2018, klokken 13:35
Hvorfor i himmelens navn har Tesla laget en så liten bakluke på Model 3 :o
Det er grunnet glasstaket. De har jo tilsvarende som Ioniq på Model S.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA