Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Model 3 på utstilling hos Tesla Skøyen

Startet av georglu, tirsdag 13. november 2018, klokken 12:38

« forrige - neste »

Diravi

Kona koster fra 326 000, vet ikke hvordan tallet 450 000 har dukket opp i denne diskusjonen.

Model 3 og Kona er to forskjellige klasser både pris- og størrelsesmessig, men Kona kan konkurrere veldig godt på lang rekkevidde for pris. Hvis de kan levere nok av den.
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

automat

Sitat fra: Diravi på søndag 18. november 2018, klokken 10:09
Kona koster fra 326 000, vet ikke hvordan tallet 450 000 har dukket opp i denne diskusjonen.

Model 3 og Kona er to forskjellige klasser både pris- og størrelsesmessig, men Kona kan konkurrere veldig godt på lang rekkevidde for pris. Hvis de kan levere nok av den.

Det ligger 15 Kona på finn.no nå. Alle avertert til 430-449.000kr. Så du må nok bla opp godt over 400.000 for å få en Kona nå. Dette er selvfølgelig et resultat av at Hyundai ikke kan levere nok.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Amoss

Sitat fra: Diravi på søndag 18. november 2018, klokken 10:09
Model 3 og Kona er to forskjellige klasser både pris- og størrelsesmessig, ...

At Kona og TM3 er forskjellige både på størrelse og type bil er helt korrekt. TM3 vil også ha ett betydelig større spennvidde på pris, men startprisen på en ribbet SR vil neppe ligge så fryktelig langt unna en ribbet Kona.

Så joda, egentlig er de ikke direkte konkurrenter selv med noe overlapp på pris, men med det begrensede utvalget av elbiler med en nogenlunde rommelig rekkevidde så må man forvente at den god del kunder vil vurdere dem opp mot hverandre. Sto selv på ventelista på Kona, men tvilte meg til å heller vente på TM3. Så jo, jeg kunne fort ha endt opp som en med en Kona og bondeanger. Men da rett nok ikke 400k++ bondeanger - hadde relativt lavt ventelistenummer :)
Model S 85D

Amoss

Sitat fra: Amoss på søndag 18. november 2018, klokken 11:09
... men startprisen på en ribbet SR vil neppe ligge så fryktelig langt unna en ribbet Kona.

Hehe, jeg var vist ikke alene om å konkludere med det nei...  https://www.tek.no/artikler/dette-kan-bli-prisen-pa-tesla-model-3/451342
Sitat
320 000 kroner vil omtrent plassere Model 3 der Hyundai Kona ligger i dag.
Model S 85D

Counterpointer

Sitat fra: Amoss på søndag 18. november 2018, klokken 11:09
.....Sto selv på ventelista på Kona, men tvilte meg til å heller vente på TM3. Så jo, jeg kunne fort ha endt opp som en med en Kona og bondeanger. .......- hadde relativt lavt ventelistenummer
Det du kunne endt med var en bil du kunne solgt for 430 k og lagt overskuddet  i en model 3

bno


Amoss

Sitat fra: knut.aulie på søndag 18. november 2018, klokken 13:41
Det du kunne endt med var en bil du kunne solgt for 430 k og lagt overskuddet  i en model 3

Kjenner jeg meg selv rett så hadde jeg latt meg prute ned så langt at jeg hadde solgt den med tap, om jeg overhode hadde fått meg til å selge den - selv om jeg skulle "angret" og sett at Model 3 hadde vært ett enda bedre valg. :)

Så nei, det tok jeg ikke sjansen på...
Model S 85D

trykkertor

Sitat fra: Amoss på søndag 18. november 2018, klokken 14:50

Kjenner jeg meg selv rett så hadde jeg latt meg prute ned så langt at jeg hadde solgt den med tap, .....
Hadde du lagt en ut på finn.no til beste bud over 375.000,- tror jeg nok du hadde sett finn-brukerne "prute" seg oppover  :laugh:

Amoss

Sitat fra: trykkertor på søndag 18. november 2018, klokken 15:29
Hadde du lagt en ut på finn.no til beste bud over 375.000,- tror jeg nok du hadde sett finn-brukerne "prute" seg oppover  :laugh:

Det har du sikkert rett i... Men det jeg prøvde å formidle i mitt forrige innlegg her var vel heller at jeg ikke har så mye "kremmer sjel" at det ville ligget for meg å gjøre noe slikt. Selv ikke om jeg skulle finne meg sittende med "feil" bil.  Dersom det da altså ikke viser seg å være noe så grundig feil med Kona at jeg finner ut at jeg ikke KAN ha den. Men ille har jeg ikke noe tro på at den er :)

Eller sagt på en annen måte: Jeg er ikke den som bytter Koner og biler for ett godt ord ;)
Model S 85D

Counterpointer

Nå er vi langt på siden av topik
Amoss er en fin fyr og han venter på Model 3

trykkertor

Det med at det blir satt inn svakere styrke på Xenonlampene for å slippe lyktespylere. Er det særlig omfattende å bytte opp igjen til kraftigere styrke? Eller plug and play?

Hvis jeg har skjønt det riktig, så er det noe omfattende å skifte pærer på Model S. (Eller tar jeg feil her)

gigafactory

Jeg ville heller bekymret meg for hvor vanskelig det er å montere diskrete lyktespylere  ;)

MrBacardi

Sitat fra: trykkertor på søndag 18. november 2018, klokken 17:20
Det med at det blir satt inn svakere styrke på Xenonlampene for å slippe lyktespylere. Er det særlig omfattende å bytte opp igjen til kraftigere styrke? Eller plug and play?

Hvis jeg har skjønt det riktig, så er det noe omfattende å skifte pærer på Model S. (Eller tar jeg feil her)

https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=27183.0
MineBiler.no - Legg inn dine biler gjennom årenes løp
Jeg koblet Teslaen til Slack

2024 Q4 45 Quattro - Utleveres april 2024
2023 Q4 45 Quattro - Utlevert jan 2023
2016 Model S 70D - Utlevert feb 2016

georglu

Da fikk jeg endelig tid til å ta en kikk på Model 3-en i levende live. Makan til lekker bil og absolutt imponert over bilen. Jeg var tidligere skeptiske til de manuelle håndtakene, men var ikke klar over at dørene spretter ut når du trykker i håndtaket for å åpne. Det gjør dørene nesten enklere å åpne enn for Model S. Positivt overrasket!

Synes bagasjeplassen er meget god og selv en rimelig stor søskenvogn (en far med Bugaboo Donkey Duo var der  tilfeldigvis samtidig med meg) får god plass i bagasjerommet. Og da er det fortsatt plass til noen bager både bak (særlig i rommet under) og foran. Kofferter kan man nok glemme om man skal reise med stor barnevogn.

Veldig romslig i baksetene selv med lange mennesker i forsetene og meget positivt overrasket over hvor godt man sitter i setene både foran og bak.

Dashboardet krever litt tilvenning, men tror ikke bare midtskjerm skal by på noen problemer. Merker at den er litt mindre en 17"-en i Model S, men den har en mye bedre plassering enn skjermen i Model S (særlig med alle ikonene i bunn med v9).

Hadde det ikke vært for at vi endte opp med en ny Model S i høst, så tror jeg helt sikkert at dette hadde blitt vår neste bil. Dere som venter på en Model 3: Gled dere!
Model 3 RN108xxxxxx - reservert 31.03.2016

Øyvind.h

Virker som alle blir positivt overrasket over bagasjeplass. Akkurat som i USA.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA